pandour4evuh schreef:Doen ze eigenlijk c sections op paarden?
Dit wil de ts natuurlijk niet maar vroeg me dit wel af
Even als antwoord op je vraag, ja er worden keizersnedes gedaan bij paarden, maar... het komt niet veel voor. Als je de bevalling van een paard moet samenvatten is dat: SNEL. (euhm... sorry TS, ik bedoel vooral de partus zelf
) Snelle inleiding (deze kan evt nog ietsje variëren), snelle bevalling en de nageboorte komt snel af. Een keizersnede bij de merrie moet (itt het rund) altijd op een kliniek gebeuren, omdat het paard onder algemene anesthesie moet. Tegen de tijd dat je je paard naar een kliniek hebt gebracht en die op tafel ligt ben je snel 1,5 uur verder (afhankelijk van hoever de dichtstbijzijnde kliniek is) . Terwijl na het eerste half uur van de partus de overlevingskansen van het veulen zeer zeer snel dalen (na een half uur 50% kans, na een uur geloof ik nog maar 20% kans op een levend veulen). Dus meestal ben je te laat om een keizersnede te doen.
Wat betreft de leeftijd van de merrie, tja... ik vind het persoonlijk ook wat jong, maar het kan wel. Veel fokkers beginnen graag jong met dekken omdat de merries dan nog zeer snel en goed herstellen. (Eventueel voor dat ze de sport in gaat alvast een veulen eruit te hebben).