Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AstridJ schreef:Dank je voor de reacties!
Nynkster er staat al een stukje op wiki hierover. Je hebt dan eigenlijk 'geluk' dat de red bag uit zichzelf knapte. Ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat deze uit zichzelf kapot ging, waarschijnlijk dan toch een gedeeltelijke red bag waarbij de placenta wel te vroeg losgelaten heeft maar wel op knappen stond. Bij een normale bevalling knapt de placenta (rode zak) ook vanzelf open maar blijft de placenta nog vast zitten.
Pikkepor schreef:Wat heb je goed gehandeld! Hoe gaat het nu met moeder en veulen?![]()
Ik ben zelf verloskundige in opleiding en een placentaloslating is inderdaad echt een urgente zaak. Ik was heel benieuwd hoe je dat bij paarden oplost! Heeft de merrie hier ook veel pijn aan gehad vooraf? Bij mensen kan dit enorm veel zeer doen, afhankelijk van de plaats van loslaten. En de buik wordt dan ook helemaal hard.
Ik denk wel dat je wat termen door elkaar gehaald hebt misschien?
De nageboorte = hetzelfde als een placenta. En een veulen groeit niet in de nageboorte maar in de vruchtzak/vliezen.
Wat is dan het rode wat er eerst uitkomt bij de merrie? Is dat bloed wat vrijgekomen is bij de loslating van de placenta?
Kan iemand we dat uitleggen? Ik ben benieuw hoe het bij paarden zit