De red bag geboorte van Bloem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:34

Nabster: Inderdaad zoals Bigone zegt, zodra de placenta loslaat is er geen zuurstoftoevoer meer via de navelstreng dus krijgt het veulen geen zuurstof meer. Het veulen zit dus inderdaad opgesloten in de vruchtzak en in de placenta en doordat het geen zuurstof meer krijgt zal het als het lang duurt toch proberen te gaan ademen en dan ademt het vruchtwater in, met een (soms dodelijke) longontsteking als gevolg (of het verdrinkt/stikt als je echt te laat bent). Als je snel genoeg bent kan je voorkomen dat het veulen vruchtwater in de longen krijgt. Bloem had gelukkig geen vruchtwater binnen gekregen maar had wel even zuurstoftekort gehad.

Bigone lossen ze dat bij koeien hetzelfde op als bij paarden? Of wordt het bij koeien dan een keizersnede aangezien dit bij koeien minder gecompliceerd is?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:45

Heldin!

Liebeskind

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:51

Fijne uitleg. Dank.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:11

Koeien zie je ook pas wanneer je de rode zak ziet, en dan is het ook razendsnel handelen maar vaak gaat het wel verkeerd en is het kalf al gestikt. Paar keer meegemaakt maar absoluut niet leuk.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:12

Wow, held! Heel knap dat je zo adequaat wist te handelen.

Gefeliciteerd met je prachtige veulen <3

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:38

Wat heb jij ontzettend goed gehandeld!
Gefeliciteerd met de kleine dame, ze is prachtig, net als haar moeder <3

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:43

Wat heb je dat super gedaan, TS! Wat een voorbereiding en zorgvuldigheid. Fijn! Van harte gefeliciteerd met dit vrolijke fransje. <3 Ik ga even temmen voor uitgelicht.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 20:50

Dank je allemaal maar ik ben geen heldin hoor :o Het hielp inderdaad wel mee dat ik iemand ben die in stress situaties kalm blijft en in actie komt, maar ik heb vooral veel geluk gehad. Ook dat Vlinder heel goed meewerkte en op mij vertrouwde.

Dus bij koeien gaat dat ongeveer hetzelfde :(

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:52

Wat fijn dat je zo snel erop kan reageren! Het is ook wel echt een schatje.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:16

Pfff wat een nachtmerrie! Wat goed dat je wist hoe te handelen en gefeliciteerd met je prachtige veulen!

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:31

Wat fijn dat je erbij was en snel kon handelen. Goed gedaan! Gefeliciteerd met je veulen!

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:16

Dank je wel voor de duidelijke uitleg! Dit is echt hele nuttige informatie, heel goed dat je wist wat je moest doen!
Eigenlijk zou iedereen bij elke bevalling naast de "normale" spulletjes die al klaarliggen er dus ook standdaard een scherp (zak)mesje en een zaklamp of hoofdlamp bij moeten hebben.

Van harte gefeliciteerd met het prachtige veulentje, geniet er extra van hoor!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:01

Goed verhaal, hoop van harte dat ik hem niet nodig ga hebben

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:05

AstridJ schreef:
Dank je voor de reacties!

Nynkster er staat al een stukje op wiki hierover. Je hebt dan eigenlijk 'geluk' dat de red bag uit zichzelf knapte. Ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat deze uit zichzelf kapot ging, waarschijnlijk dan toch een gedeeltelijke red bag waarbij de placenta wel te vroeg losgelaten heeft maar wel op knappen stond. Bij een normale bevalling knapt de placenta (rode zak) ook vanzelf open maar blijft de placenta nog vast zitten.

Dierenarts zei dat dat wel eens voorkwam als er heel veel druk op staat. Toen hij controleerde was t wel zoals normale redbag zou gaan. Maar dan knapte het, had er nog nooit van gehoord dat het kon.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:55

Wat heb je goed gehandeld! Hoe gaat het nu met moeder en veulen? <3

Ik ben zelf verloskundige in opleiding en een placentaloslating is inderdaad echt een urgente zaak. Ik was heel benieuwd hoe je dat bij paarden oplost! Heeft de merrie hier ook veel pijn aan gehad vooraf? Bij mensen kan dit enorm veel zeer doen, afhankelijk van de plaats van loslaten. En de buik wordt dan ook helemaal hard.

Ik denk wel dat je wat termen door elkaar gehaald hebt misschien?
De nageboorte = hetzelfde als een placenta. En een veulen groeit niet in de nageboorte maar in de vruchtzak/vliezen.
Wat is dan het rode wat er eerst uitkomt bij de merrie? Is dat bloed wat vrijgekomen is bij de loslating van de placenta?
Kan iemand we dat uitleggen? Ik ben benieuw hoe het bij paarden zit :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:40

Ik lees elk van deze topics opnieuw in de hoop te weten wat te doen als het me ooit voorkomt, dus heel fijn dat je het zo duidelijk nog eens uitlegt!
Goed gehandeld en ben zo blij voor jullie dat alles goed gaat!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:47

Heftig verhaal en ik vind je ook echt een heldin, dat je dit gelijk al tot een goed einde weet te brengen. Ik moest wel lachen om je hoge hartslag. Dat vind ik zo menselijk (hahaha). Goed gedaan en goed om dit verhaal te delen!

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:07

wauw TS, wat heb je goed/snel gehandeld! super bedankt voor de goede en duidelijke uitleg. Het is in simpele taal omschreven zodat het ook voor de niet ervaren fokkers goed te begrijpen is. mijn merrie verwacht deze week waarschijnlijk ook een veulen, ik hoop niet dat ik deze informatie nodig heb maar het is wel super handig om te weten.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:14

Wauw, wat heb je goed gehandeld! En natuurlijk niet prettig om mee te maken, je hoopt toch dat alles zonder complicaties verloopt, maar wel heel interessant om te lezen. Ik had er nog nooit van gehoord eigenlijk (ook nooit een merrie in bezit gehad).

Hopelijk kunnen jullie nu lekker gaan genieten van Bloem, wat een schatje is het zeg! <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 13:42

Pikkepor schreef:
Wat heb je goed gehandeld! Hoe gaat het nu met moeder en veulen? <3

Ik ben zelf verloskundige in opleiding en een placentaloslating is inderdaad echt een urgente zaak. Ik was heel benieuwd hoe je dat bij paarden oplost! Heeft de merrie hier ook veel pijn aan gehad vooraf? Bij mensen kan dit enorm veel zeer doen, afhankelijk van de plaats van loslaten. En de buik wordt dan ook helemaal hard.

Ik denk wel dat je wat termen door elkaar gehaald hebt misschien?
De nageboorte = hetzelfde als een placenta. En een veulen groeit niet in de nageboorte maar in de vruchtzak/vliezen.
Wat is dan het rode wat er eerst uitkomt bij de merrie? Is dat bloed wat vrijgekomen is bij de loslating van de placenta?
Kan iemand we dat uitleggen? Ik ben benieuw hoe het bij paarden zit :)

Zo heb ik het ook omschreven maar niet duidelijk genoeg dan denk ik :o Ik zei dit:
Normaal gesproken laat de placenta pas los na de geboorte van het veulen (de nageboorte) omdat het veulentje nog zuurstof krijgt via de placenta totdat het geboren is. Een veulentje zit gedurende de dracht in de placenta, wat een soort ballon is met vruchtwater. Het veulentje zit in een wit vlies in de placenta en krijgt via de navelstreng die vastzit aan de placenta zuurstof.

Wat ik zeg/bedoel: De placenta laat normaal gesproken los na de geboorte en heet dan nageboorte, dus nageboorte = de placenta. Het veulen zit in de placenta, in een wit vlies met vruchtwater.

Het rode wat je ziet is de placenta die dus nog dicht zit. Wat je open moet snijden is de placenta. Dan komt er meteen vruchtwater vrij, dus tussen de placenta en het witte vlies waar het veulen in zit zit ook vruchtwater. Normaal gesproken breekt de placenta van te voren open en komt er vruchtwater naar buiten vlak voor de bevalling, wat men bij mensen noemt 'de vliezen zijn gebroken'. Bij paarden zijn de vliezen dan niet gebroken maar de placenta dus. Het veulen zit dan nog in het witte vlies (de vruchtblaas)

Vlinder had van te voren, zover ik kon zien, niet echt pijn. Ze stond 2 minuten voordat ze ging liggen persen nog luzerne te eten die ik gegeven had (dacht namelijk niet dat ze al zou beginnen). Dus het kwam vrij plotseling. Maar misschien is dat bij elke red bag anders. Ze was gewoon rustig van te voren, geen tekenen van erge pijn.

Ik heb even proberen te schetsen hoe het er van binnen uitziet bij de merrie met de ligging van het veulen, de vruchtblaas, de placenta en de navelstreng. (als ik alles goed heb, er is niet echt een voorbeeld van te vinden op internet)

Ligging van het veulen aan het einde van de dracht:
Afbeelding

Normale geboorte:
Afbeelding

Red bag geboorte:
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:59

Heel goed omschreven en ook super dat je dankzij Bokt wist hoe je moest handelen.

Ik wil nog even toevoegen dat er bij een red bag ook wat anders aan de hand kan zijn, ik heb het ook meegemaakt maar in dit geval na het openen van de bag door de DA waren er geen pootjes te voelen en kwam er geen geboorte op gang omdat het veulen al een paar dagen dood was en niet gedraaid was voor de geboorte. (dus stuitligging)
Het is niet het hele verhaal, maar dat bespaar ik even..ik wil alleen zeggen dat de DA bellen geen overbodige luxe is.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 14:25

Elisa dat komt helaas ook voor inderdaad. De placenta kan ook loslaten voordat het veulen gedraaid is en dan heeft het veulen geen kans om het te overleven. De dierenarts bellen moet je sowieso altijd doen bij een red bag geboorte, dat staat ook in mijn verhaal. Maar als je alleen bent dan moet je de dierenarts pas bellen als de red bag open is en het veulen ademt, anders verlies je kostbare tijd. Als je de red bag open maakt en je vind geen pootjes moet je uiteraard meteen de dierenarts bellen. Een overleden veulen uit een merrie halen is ontzettend naar en heel moeilijk.

Wat ik ook niet vermeld heb is dat het ook kan gebeuren dat je een rode zak ziet maar wat geen red bag is. Dit kan tijdens maar ook na de geboorte gebeuren, zoals een uitgeperste blaas of een gedeelte van de vagina. De structuur hiervan is anders, ik heb daar foto's van maar ik weet niet hoe die in een spoiler te zetten. :o
Het is dus ook belangrijk dat je eerst goed kijk of het een red bag is. De red bag is te herkennen aan de structuur en de 'witte ster'.

Zo ziet een red bag eruit, je ziet op de voorkant een soort witte ster.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:29

Sorry dan heb ik niet helemaal goed gelezen, maar top aanvulling! :)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:40

Ik heb ook een redbag gehad, maar de placenta kwam niet eerst. Daardoor leek alles normaal en gelukkig bevalt mijn merrie heel snel, maar veulen had wel zuurstoftekort gehad. Placenta kwam gelijk achter het veulen aan. Veulen heeft twee weken op de kliniek gestaan met complicaties, maar het is allemaal goed gekomen.
Wees dus alert, want dit is een nog grotere sluipmoordenaar dan een standaard redbag, omdat je het niet gelijk door hebt.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 17:04

Keat, daar had ik niet aan gedacht, maar dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid wat kan gebeuren. Dus de placenta laat te vroeg los waardoor het veulen geen zuurstof meer krijgt via de navelstreng maar de placenta knapt wel open zodat het veulen op een normale manier geboren lijkt te worden. Je ziet dan inderdaad geen 'red bag', maar het veulen krijgt geen zuurstof meer via de navelstreng door de placenta-loslating dus krijgt alsnog zuurstoftekort. En inderdaad herken je het dan niet als een placenta-loslating, dat zie je dan pas als deze (nageboorte/placenta) meteen meekomt met het veulen.
Wat waren de complicaties van het veulen en wanneer ontstonden die? Meteen na de geboorte of wat later? Was het een dummy veulen?
(Sorry voor al mijn vragen, maar ik vind het heel interessant. Ik had eigenlijk dierenarts willen worden maar ik was niet goed genoeg in de exacte vakken dus ben een andere richting op gegaan :o)