Bied je je aan? Een idee van deeleigenaarschap hadden we i.p. in geval van een hengst, en dan meer een eigenaar (voor sport en dagelijkse verzorging etc.) en wij dan nog enige tijd fokrechten (en dus samen klaarstomen voor hengstenkeuring, uitbrengen in de sport, etc.). Dat was om te garanderen dat dit bloed behouden blijft voor de fokkerij. Dat komt bij dit ras wel vaker voor. Dan gaan ze in het voorjaar ff veulens maken en dan weer terug naar de eigenaar. Bij een merrie is dat in de meeste gevallen vooral heel ingewikkeld denk ik.
Retjethorse: oeh, leuk! Tekes zijn slim dus zou me niks verbazen als de jouwe ook veel cowsense heeft. En qua wendbaarheid moet ik de eerste nog tegenkomen die niet vreselijk lenig en wendbaar is.
bigone:
dankjewel! Ze grijpt idd meer terug op het “oorspronkelijke” type en dat was ook absoluut de bedoeling. Al zullen de nomaden die vier witte beentjes dan weer wat minder vinden.
UMayDream: Hoe je dag ook is, als ze zachtjes naar je hinnikt zodra ze je hoort of ziet en meteen naar je toe komt voor kusjes en knuffels vergeet je meteen al je zorgen.

Berdien: ja, je ziet het bloed meteen he? Is natuurlijk ook geen warmbloed maar een volbloed (voorouderlijk aan de Arabier en uit recent onderzoek blijkt dat o.a. de Engelse Volbloed grotendeels van Turkmeense hengsten afstamt).
Haha, ik denk al dat een Teke broekzakveulen wel heel erg in your face is, maar zo’n enorme tank als jouw gouden dametje...

hyppolyte: ja klopt, het is een bijzondere combinatie. Het is een veelzijdige hengst van een type dat je nog maar weinig ziet, de laatste zoon van een legendarische hengst die maar heel weinig nakomelingen heeft gehad en daar heb ik via deze combinatie ook lijnteelt op toegepast. Een afstamming om van te smullen en vrijwel onmogelijk om vandaag de dag nog voor elkaar te krijgen omdat er afgezien van deze hengst geen directe nakomelingen meer zijn en bij de meeste Tekes dat bloed, als het er al in zit, verder weg zit. Dus ik ben heel erg blij dat het toch nog gelukt is (de hengst is nl. van 1989) en heel benieuwd hoe ze gaat uitgroeien. Laatst nog een mooie tweejarige gezien van deze hengst.
Qua stokmaat zijn er trouwens ook wel af en toe uitschieters te vinden (kasteelformaat dus groter dan 1.70 en zelfs groter dan 1.80 maar daar wordt absolut niet op gefokt) en ook steeds meer boven de 1.65 maar ik weet natuurlijk niet hoe groot je bent. (En boven 1.65 zit ook vaak een extra prijskaartje aan... daar is nl. specifiek vraag naar.)
khirshanta:
dankjewel. Hoor van meerdere mensen dat ze wel hele lieve en aanhankelijke veulens hebben meegemaakt maar deze spant toch wel de kroon.
Malenka: heel bloederig type in combinatie met een speciale kleur kan bijna niet missen, toch?
Fenrir: nog eens veulenknuffelen als je weer eens in het hoge noorden bent?
Tribunals: dankjewel! Ik moest zelf even wennen omdat ik zoveel wit nooit had verwacht en ook nooit op zou fokken maar het past eigenlijk wel bij haar.
Mijn eerste reactie bij de geboorte was ook “wow, wat veel wit!”Neon:

Fivaldi: ze is heel economisch met haar energie, maar als ze gaat dan zie je haar herkomst heel goed terug want dan gáát ze.
Wijslander: dankjewel!
Ze kan nu idd al redelijk overweg met haar lange stelten.
. Ik heb altijd behoorlijk robuuste paarden gehad en ik ben gerust ook wel eens op een kleiner paard/smallere gestapt hoor, maar dat zijn dan altijd tijdelijke projecten geweest, als je structureel opstapt dan moet de boel goed in verhouding zijn vind ik. Mijn vorige 2 paarden waren 1,70 en 1.63 (die laatste was erg massieve groninger, dus dat ging best prima), dus qua maat is dat op zich goed, maar dat fragiele vind ik wat eng. Weet dat Tekes wel bikkelhard zijn hoor, dus het is misschien meer mijn eigen gevoel daarin. Maaarrrr, wie weet, als ik ooit het geld ervoor heb dat ik er toch eentje aanschaf en eventueel door dochter van mijn vent laat rijden ofzo
...
voel me net zo’n prediker, hahaha.
Misschien moet ik op zondagochtend prediken op tv. “Waarom u een Akhal-Teke moet hebben!” Vind het heel bijzonder dat Muzka op zulke jonge leeftijd al zulke uitgesproken raskenmerken laat zien. Ik denk steeds dat er marihuana in de melk zit want ze is zo relaxed, steeds. 
Vandaag ook nog gemerkt dat ze plots niet meer vlot wou meelopen naar de weide (de laatste 2 dagen deed ze dat wel heel goed) en ja hoor, toen zag ik dat er zakken met hooi in de gang stonden en een nieuwe bot stro klaargezet was, welke er gisteren nog niet stonden.