Akhal-Teke Manari Nur test haar stelten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 11:50

fleurtjeuh: :D :D :D Bied je je aan? Een idee van deeleigenaarschap hadden we i.p. in geval van een hengst, en dan meer een eigenaar (voor sport en dagelijkse verzorging etc.) en wij dan nog enige tijd fokrechten (en dus samen klaarstomen voor hengstenkeuring, uitbrengen in de sport, etc.). Dat was om te garanderen dat dit bloed behouden blijft voor de fokkerij. Dat komt bij dit ras wel vaker voor. Dan gaan ze in het voorjaar ff veulens maken en dan weer terug naar de eigenaar. Bij een merrie is dat in de meeste gevallen vooral heel ingewikkeld denk ik. :+

Retjethorse: oeh, leuk! Tekes zijn slim dus zou me niks verbazen als de jouwe ook veel cowsense heeft. En qua wendbaarheid moet ik de eerste nog tegenkomen die niet vreselijk lenig en wendbaar is. 8-)

bigone: :o dankjewel! Ze grijpt idd meer terug op het “oorspronkelijke” type en dat was ook absoluut de bedoeling. Al zullen de nomaden die vier witte beentjes dan weer wat minder vinden. :+

UMayDream: Hoe je dag ook is, als ze zachtjes naar je hinnikt zodra ze je hoort of ziet en meteen naar je toe komt voor kusjes en knuffels vergeet je meteen al je zorgen. :D

Berdien: ja, je ziet het bloed meteen he? Is natuurlijk ook geen warmbloed maar een volbloed (voorouderlijk aan de Arabier en uit recent onderzoek blijkt dat o.a. de Engelse Volbloed grotendeels van Turkmeense hengsten afstamt). :D
Haha, ik denk al dat een Teke broekzakveulen wel heel erg in your face is, maar zo’n enorme tank als jouw gouden dametje... :)) <3

hyppolyte: ja klopt, het is een bijzondere combinatie. Het is een veelzijdige hengst van een type dat je nog maar weinig ziet, de laatste zoon van een legendarische hengst die maar heel weinig nakomelingen heeft gehad en daar heb ik via deze combinatie ook lijnteelt op toegepast. Een afstamming om van te smullen en vrijwel onmogelijk om vandaag de dag nog voor elkaar te krijgen omdat er afgezien van deze hengst geen directe nakomelingen meer zijn en bij de meeste Tekes dat bloed, als het er al in zit, verder weg zit. Dus ik ben heel erg blij dat het toch nog gelukt is (de hengst is nl. van 1989) en heel benieuwd hoe ze gaat uitgroeien. Laatst nog een mooie tweejarige gezien van deze hengst.
Qua stokmaat zijn er trouwens ook wel af en toe uitschieters te vinden (kasteelformaat dus groter dan 1.70 en zelfs groter dan 1.80 maar daar wordt absolut niet op gefokt) en ook steeds meer boven de 1.65 maar ik weet natuurlijk niet hoe groot je bent. (En boven 1.65 zit ook vaak een extra prijskaartje aan... daar is nl. specifiek vraag naar.)

khirshanta: :o dankjewel. Hoor van meerdere mensen dat ze wel hele lieve en aanhankelijke veulens hebben meegemaakt maar deze spant toch wel de kroon. :D

Malenka: heel bloederig type in combinatie met een speciale kleur kan bijna niet missen, toch? :D

Fenrir: nog eens veulenknuffelen als je weer eens in het hoge noorden bent? :Y)

Tribunals: dankjewel! Ik moest zelf even wennen omdat ik zoveel wit nooit had verwacht en ook nooit op zou fokken maar het past eigenlijk wel bij haar. :j Mijn eerste reactie bij de geboorte was ook “wow, wat veel wit!”

Neon: :))

Fivaldi: ze is heel economisch met haar energie, maar als ze gaat dan zie je haar herkomst heel goed terug want dan gáát ze. :Y)

Wijslander: dankjewel! :o Ze kan nu idd al redelijk overweg met haar lange stelten. :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:56

Mocht ik weer eens die kant op komen zal ik het zeker even laten weten, Manari knuffelen is <3 Ze zal ook alweer zo'n stuk groter zijn nu! Gaat zo hard dan ineens.
Salsa is gisteren bevallen van 6 kleine krummels, dus mocht jij toevallig in de buurt zijn ben je ook zeker welkom op kraamvisite :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 12:03

Oh, leuk kleine Doritootjes!
Tot eind juni extreem druk, maar daarna... of is dat kleine spul dan al bijna klaar om uit te vliegen? :+

Ze groeit hard idd! Veulenhalster is nog steeds veel te groot, maar verder...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:26

Ze mogen begin augustus weg maar meestal wordt het later ivm vakanties. Hangt er ook vanaf wanneer ze opgehaald kunnen worden (dit jaar gaat er bijv. minimaal 1 naar Slovenië, die mensen zijn wss pas in september hier in de buurt)

fleurtjeuh

Re: Akhal-Teke Manari Nur test haar stelten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:41

Nou eigenlijk...
Ik ben al jaren fan van je merrie en ook van Teke's.
Zoals jij ze beschrijft zou ik het zeer fijne paarden vinden en fijn vinden om mee te werken.
En Manari is natuurlijk echt een plaatje <3
Dus als de optie er zou zijn/komen dan zou ik zeker even flink nadenken en puzzelen of de mogelijkheid er is voor mij.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:45

Ik kan het me heel goed voorstellen fleurtjeh :j
Ik heb nog niet eerder een veulen op bokt gezien, waarbij ik zo hard ging nadenken of er toch echt niet een mogelijkheid is om een paard erbij te nemen :o
Maar goed, hier is het gewoon echt niet mogelijk, dus ik blijf vanaf mijn scherm genieten :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:57

JoSav schreef:
misschien wat voor mijn man, hahaha. Ik bedoel, geloof dat Manari al denkt dat ze bij hem hoort dus tja...

Ik geloof dat Tekes hun baas uitzoeken en niet andersom, toch? O:)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:17

Ze is echt prachtig!
En ik ben al te veel akhal-teke veulens gewend zie ik, want ik zie weer niks anders aan haar! Ik kijk bij een kwpn er er weer anders tegenaan, mijn eigen kwpn vind ik nu ook echt een brede koudbloed lijken met alle teke's ernaast.

Ik hoor trouwens van veel mensen dat ze enorme knuffel konten zijn, hier ook allemaal heel erg.
Snap je niet hè dat er veoeger in de boeken stond dat ze slecht gehumeurd waren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:04

ieris schreef:
Ze is echt prachtig!
En ik ben al te veel akhal-teke veulens gewend zie ik, want ik zie weer niks anders aan haar! Ik kijk bij een kwpn er er weer anders tegenaan, mijn eigen kwpn vind ik nu ook echt een brede koudbloed lijken met alle teke's ernaast.

Ik hoor trouwens van veel mensen dat ze enorme knuffel konten zijn, hier ook allemaal heel erg.
Snap je niet hè dat er veoeger in de boeken stond dat ze slecht gehumeurd waren.

Echt he, ik snap het ook niet dat ze in de boeken als gevaarlijk omschreven worden enzo, de mijne kan ook zo'n knuffelkont zijn. <3 Geweldig ras is het! :j

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:47

Zo, wat een mooi veulen zeg. Wat een verschil met bv een kwpn, leuk om te zien :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:05

Citaat:
hyppolyte: ja klopt, het is een bijzondere combinatie. Het is een veelzijdige hengst van een type dat je nog maar weinig ziet, de laatste zoon van een legendarische hengst die maar heel weinig nakomelingen heeft gehad en daar heb ik via deze combinatie ook lijnteelt op toegepast. Een afstamming om van te smullen en vrijwel onmogelijk om vandaag de dag nog voor elkaar te krijgen omdat er afgezien van deze hengst geen directe nakomelingen meer zijn en bij de meeste Tekes dat bloed, als het er al in zit, verder weg zit. Dus ik ben heel erg blij dat het toch nog gelukt is (de hengst is nl. van 1989) en heel benieuwd hoe ze gaat uitgroeien. Laatst nog een mooie tweejarige gezien van deze hengst.
Qua stokmaat zijn er trouwens ook wel af en toe uitschieters te vinden (kasteelformaat dus groter dan 1.70 en zelfs groter dan 1.80 maar daar wordt absolut niet op gefokt) en ook steeds meer boven de 1.65 maar ik weet natuurlijk niet hoe groot je bent. (En boven 1.65 zit ook vaak een extra prijskaartje aan... daar is nl. specifiek vraag naar.)

Ja er was wel iets van blijven hangen, maar dat was het dus! Wel gaaf dat het dan gelukt is, geeft ook zeker fokwaarde mee voor die kleine uk, leuk :j! Wie weet lukt het je nog wel een keertje :))! Of blijft dit voorlopig de enige?

Ik ben 1.82 lang, dat is nog te overzien, maar ik ben gewoon zwaar en dan vind ik zo'n Akhal teke gewoon niet geschikt, hoe prachtig ik ze ook vindt :n. Ik heb altijd behoorlijk robuuste paarden gehad en ik ben gerust ook wel eens op een kleiner paard/smallere gestapt hoor, maar dat zijn dan altijd tijdelijke projecten geweest, als je structureel opstapt dan moet de boel goed in verhouding zijn vind ik. Mijn vorige 2 paarden waren 1,70 en 1.63 (die laatste was erg massieve groninger, dus dat ging best prima), dus qua maat is dat op zich goed, maar dat fragiele vind ik wat eng. Weet dat Tekes wel bikkelhard zijn hoor, dus het is misschien meer mijn eigen gevoel daarin. Maaarrrr, wie weet, als ik ooit het geld ervoor heb dat ik er toch eentje aanschaf en eventueel door dochter van mijn vent laat rijden ofzo :):)...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 08:14

Fenrir: oh ha, net als bij hondenpups. :)) Zomer moet wel gaan lukken iig.

fleurtjeuh: wat een leuk compliment. <3 Officieel is ze op dit moment niet te koop, maar dat zegt ook niet altijd alles. Het oorspronkelijke plan was natuurlijk verkopen. :j

gerlindie: <3

AbbyBlues: vaak wel ja... en Manari Nur is heel, heel duidelijk. Echt apart. Vanaf dag 1. Meestal zijn ze op zulke jonge leeftijd nog veel opener, maar ze is heel duidelijk wie haar mens is. Veulentje toch, je was voor de verkoop. :+
Gisteren een vriendin op kraamvisite gehad. Gezellig veulenknuffelen. Muzka liet weer heel duidelijk zien dat van ons drieën mijn man ultiem favoriet was. En ze liet ook wat meer van de typische Teke trekjes zien. Toen we de weide uit gingen liep mijn vriendin zonder zich er bewust van te zijn tussen Manari en Muzanna door. Manari rende nog vlug voor haar langs naar mama, ondanks haar verdere openheid en gezelligheid naar vreemden. Bij ons doet ze dat trouwens niet, want ons geeft ze 100% vertrouwen. Ze kent het verschil dus al tussen haar mensen en “anderen”. Ik ben erg benieuwd hoe zich dat ontwikkelt.

ieris: ze krijgt binnenkort een speelkameraadje, een KWPN veulen, en de verwachting is dat ze qua gewicht in de strijd gooien haar voorsprong goed kan gebruiken. Ze lijkt nu meer formaat van een veel jonger KWPN veulen, terwijl ze echt niet klein is. Is echt heel veel bloederiger, maar aan de andere kant ook zonder meteen ponyachtig te zijn.
Dat extreem knuffelige is echt een ding ja... :D De handboeken van vroeger schreven een auteur na en die... had er nog nooit een in het echt gezien en heeft zijn mening later bijgesteld. Maar toen was een reputatie al geboren...
En ze kunnen heus heel moeilijk zijn, als je ze niet met respect behandelt en van de oude stempel bent van ik ram er wel wat respect in. Dan komen ze uiteindelijk op een breekpunt. Daar eindigen ze van bij de slager. En ja, ze kunnen ook extreem eenkennig zijn, dat is een restant van hun gebruik. Maakt een paard lastiger te stelen en beter in het meevechten. Mijn merrie weet ook heel goed het verschil tussen goed volk en indringers.

Retjethorse: ik denk altijd mensen hebben echt, echt geen idee wat ze missen. Niks het blijft een dier he, ze kunnen altijd schrikken he... hm, nou de mijne schrikt ook wel eens maar slaat niet, nooit niet, op de vlucht. En zelfs Manari let nu al op waar ze haar voetjes zet. Niet op je mens stappen, maar als je langs moet heel voorzichtig en opletten waar je je voetjes zet. Je kunt immers niet door mensen heen lopen he? Hebben we haar dat geleerd? Nee. Respect voor mensen zit erin vanaf dag 1. Bomvast zijn idem. Mensgericht zijn ook. Leergierigheid en intelligentie ook. Mensen weten echt niet wat ze missen.

Ellen_ov: Dankjewel. En ja, he? Voor mij heeft ze desondanks heel duidelijk een paardenuitstraling, niet een ponyuitstraling, maar naast een KWPN veulen is het zo’n poppetje. :))

Hippolyte: twee woorden die ik vaker zeg: “massief type”. Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je bent en dat doet er verder ook niet toe. Er zijn drie types Tekes en het klassieke oorlogstype (alaman at) werd onder Russische fokkerij voortgezet onder de term massivya oftewel massieve type met oorspronkelijk enkele massieve bloedlijnen. En massivya Teke doen echt niet onder voor een flinke warmbloed. Je ziet ze in het Westen erg weinig want de exoten en Anglo types domineren hier, maar ze zijn er absoluut. Mijn merrie is middentype, Asat ook. Maar massief type is er zeker nog wel.

Zoals deze hengst van 1994.
Of deze hengst.
Of deze.
Of deze jonge hengst, met stokmaat van 1.68
Deze is misschien iets minder massief, maar zit wel flink in de spieren.
Dus fragiel, mwah. Dan zijn veel warmbloeden ook fragiel, vind ik. Zeker als je bedenkt dat de botdichtheid hoger ligt.
En ze hebben ook fikse schouders, want menig koudbloed van Muzanna’s formaat en groter heeft een smallere boommaat, haha. En zij is “maar” middentype.

Oeps wat een lap tekst. :o

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 09:56

hyppolyte schreef:
Ja er was wel iets van blijven hangen, maar dat was het dus! Wel gaaf dat het dan gelukt is, geeft ook zeker fokwaarde mee voor die kleine uk, leuk :j! Wie weet lukt het je nog wel een keertje :))! Of blijft dit voorlopig de enige?

Vergeten op dit stukje te reageren. :o
We kijken hoe het loopt en denken erover als alles soepel blijft verlopen en Muzanna ook gezond blijft haar volgend jaar weer te laten dekken. :j Maar of Asat dan nog beschikbaar is (hij is nu 29), is natuurlijk afwachten. Er zijn ook andere interessante hengsten, maar vind deze combinatie ook wel meer dan geslaagd...
Tijd zal het leren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:53

JoSav schreef:
Retjethorse: ik denk altijd mensen hebben echt, echt geen idee wat ze missen. Niks het blijft een dier he, ze kunnen altijd schrikken he... hm, nou de mijne schrikt ook wel eens maar slaat niet, nooit niet, op de vlucht. En zelfs Manari let nu al op waar ze haar voetjes zet. Niet op je mens stappen, maar als je langs moet heel voorzichtig en opletten waar je je voetjes zet. Je kunt immers niet door mensen heen lopen he? Hebben we haar dat geleerd? Nee. Respect voor mensen zit erin vanaf dag 1. Bomvast zijn idem. Mensgericht zijn ook. Leergierigheid en intelligentie ook. Mensen weten echt niet wat ze missen.

Geweldig toch als al die typische karaktereigenschappen van het ras er al inzitten! <3 Door de manier waarop jij jouw paarden beschrijft, ben ik verliefd op het ras geworden, weet je dat? :D

En die hengsten zijn echt om hebberig van te worden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:55

Haha, ik zeg het vaker maar het zijn echt net gewoon ezels met kleinere oren. :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:04

Die massieve typjes vind ik ook echt zo gaaf hè :D ach ja... later als ik groot ben

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:41

Wowww die massieve hengsten...helemaal mijn type, wat zijn ze prachtig

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:15

Wat is ze toch prachtig zeg <3 Heb al vaker even gespiekt haha. Baal er ergens wel van dat de "bloederige" typjes me niet liggen want ik vind ze wel prachtig! <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 10:25

Retjethorse: *\o/* voel me net zo’n prediker, hahaha. :') Misschien moet ik op zondagochtend prediken op tv. “Waarom u een Akhal-Teke moet hebben!” Vind het heel bijzonder dat Muzka op zulke jonge leeftijd al zulke uitgesproken raskenmerken laat zien. Ik denk steeds dat er marihuana in de melk zit want ze is zo relaxed, steeds. :+

Fenrir: ja dat is ook gewoon zo. Als ik niet beter zou weten zou ik ze tot de muildieren rekenen, want het zijn gewoon kruisingen tussen ezels en paarden. Paardenverpakking, ezelmentaliteit. :+

Neon: ooit hoop ik een goede massieve hengst op Muzanna te kunnen zetten. Ik weet een hele mooie, maar die staat in de VS en dat is en ingewikkeld gebeuren daar zaad van naar hier te krijgen. :') Idd, later als ik groot ben. :D :D

Zuchini: ja ik vind de massieve types ook echt waanzinnig. De hele exotische kunnen me meestal niet zo bekoren, al is een hooded eye natuurlijk heel erg stoer. 8-)

Igniss: dankjewel! Bedoel je qua karakter? Er zit veel vuur in, maar ze zijn tegelijk kipmak en doodbraaf in de juiste handen. :j Ik vind andere paarden maar moeilijk, haha. :')

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:46

Haha ja het karakter, ik hou van paarden die als iets eng is eerst eens goed gaan bekijken waarom het nu eng is :') de bloederige types waar ik mee in aanraking mee ben gekomen gaan dan enorm dribbelen en er een drama van maken. En dat vind ik dus echt niets.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:58

T is toch gaaf als je eerste fokproduct zo goed gelukt is kwa uiterlijk maar ook wat betrefd innerlijk <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:01

Igniss: Dan ken je de AT niet. Mijn Teke is eens letterlijk een bom (militaire oefening) naast ontploft. Gaf geen krimp. Niks, noppes nada. Een enorm vliegtuig begon op een meter of 10, 20 afstand te taxiën: geen krimp. Opvliegend gevogelte, groot verkeer, een vlieger die op haar crasht, luchtballonnen, andere paarden die aan de kletter gaan, een agressieve hond, vuurwerk dat voor haar hoeven werd gegooid, carbidschieten, vul het maar in: geen krimp. Aan de kletter gaan en vluchtgedrag zit er gewoon niet in.

Maar jawel, niets ontgaat haar. Nieuwe bloemen in de bakken bij de buren, of een boom die is omgewaaid is anders dan anders dus dat betekent even stilstaan, snuiven en goed bekijken. Daarna door. Geen centje pijn. Ze is het type dat gaat stilstaan en goed bestuderen. Maar oh wee als je met de spray aankomt want daarvan snuift ze na al die jaren nog steeds en gaat ze heel zielig in een hoekje staan. :=

Maar vuur zit erin. Ze zijn heel heet te maken.

fleurtjeuh: ik ben dik tevreden. :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:22

En ik ben echt zwaar verliefd <3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:40

JoSav schreef:
Retjethorse: *\o/* voel me net zo’n prediker, hahaha. :') Misschien moet ik op zondagochtend prediken op tv. “Waarom u een Akhal-Teke moet hebben!” Vind het heel bijzonder dat Muzka op zulke jonge leeftijd al zulke uitgesproken raskenmerken laat zien. Ik denk steeds dat er marihuana in de melk zit want ze is zo relaxed, steeds. :+
Ik stem voor! :D
Ik vind het ook zo bijzonder haha, wie weet wat voor melk Muzanna geeft, misschien moet je het eens laten testen. >;)

JoSav schreef:
Maar jawel, niets ontgaat haar. Nieuwe bloemen in de bakken bij de buren, of een boom die is omgewaaid is anders dan anders dus dat betekent even stilstaan, snuiven en goed bekijken. Daarna door. Geen centje pijn. Ze is het type dat gaat stilstaan en goed bestuderen. Maar oh wee als je met de spray aankomt want daarvan snuift ze na al die jaren nog steeds en gaat ze heel zielig in een hoekje staan. :=
Wow, dit is net alsof je mijn Teke omschrijft! :wow: Vandaag ook nog gemerkt dat ze plots niet meer vlot wou meelopen naar de weide (de laatste 2 dagen deed ze dat wel heel goed) en ja hoor, toen zag ik dat er zakken met hooi in de gang stonden en een nieuwe bot stro klaargezet was, welke er gisteren nog niet stonden. :+ Uiteraard kan je niet doorlopen zonder dat eerst te inspecteren. :P
En dat van die spray, dat is ook exact Aliaa... :')

Ik blijf het geweldig vinden om die typische AT trekjes ook in Aliaa terug te zien! *\o/*

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:57

Volgens mij heeft die Walker van mij ergens Teke-bloed in haar voorvaderen. :D Die gedraagt zich ook zo.