soms komen dromen uit: enige Merens veulen van nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:38

inkepink schreef:
Tja waarom wordt er niet meer gefokt met het ras, eigenlijk geen idee. Er zijn zowieso niet heel veel merens in nederland.
wel heel heel erg jammer maar probeer de merriehouders maar te bereiken dat ze gaan fokken, speelt ook zeker mee dat er in nederland erg weinig hengstenkeuze is helaas, daarom ben ik met quira ook naar belgie gegaan

Wellicht de vicieuze cirkel. Een haflinger of een fjord daarvan zijn er zoveel en die kun je voor vrij weinig geld krijgen. Een merens is schaars daarom ligt de prijs ook een stuk hoger. De meeste mensen schrikken daarvan terug want willen wel graag een merens maar niet het bijhorende prijskaartje. Daarnaast worden merens weinig doorverkocht omdat eenmaal hebben voor de meeste ook echt houden is en dat levenslang.

Met het tweede (dat er in NL weinig hengstenkeuze zou zijn) denk ik dat dit wat genuanceerder ligt. We hebben zelfs de prachtige Kebir lijn in NL waar te weinig gebruik van is gemaakt in het verleden en heden vanwege allerlei persoonlijke zaken die er niet toe behoren te doen als het om fokken gaat en dat terwijl die fokker prachtige producten fokt uit deze en andere interessante lijnen waar kampioenen uit voorgekomen zijn in Frankrijk en merens paarden die zeer hoog scoorden en scoren in de ibop proeven voor het mennen.

Ik denk dat NL en België als het om hengsten keuzes gaat niet voor elkaar onderdoen of althans heel dicht bij elkaar liggen:
Nederland: http://merensstamboek.nl/dekhengsten/
België: http://www.merensbelgium.be/eleveursnl.html

Hoe het ook is met het fok beleid in NL, je hebt een prachtig veulentje weten te fokken en dat is iets om erg blij mee te zijn.
Zelf heb ik heel veel merens gezien in NL en in Frankrijk op verschillende fokkerijen, maar groter dan 1.58 toch echt niet. 1.70 Vind ik wel erg hoog voor een ras zuivere merens.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:44

Ik zou heel graag ook zo'n prachtig veulen fokken bij mijn mooie merensmerrrie, ze is hoger dan 1.55 en heeft een fantastisch karakter, maar wel snel last van jeuk en ik denk toch dat er hierbij een erfelijke factor meespeelt.
Dus durf het daarom niet aan, want het gevoelig zijn voor jeuk vergt veel aandacht van de eigenaar en dat kan/wil niet iedereen geven, dus vandaar dat hier geen veulen komt, helaas...

Ik hoop dat de kleine Hera uitgroeit tot een net zo fijn beestje als die van mij is _/-\o_ , ziet er wel naar uit *\o/*

Linnie050

Re: soms komen dromen uit: enige Merens veulen van nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:50

Gefeliciteerd!
Wat een knapperd!
Kende het ras helemaal niet!

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:55

Wat een heerlijk snoetje heeft jouw veulentje zeg!! En mama is ook wel erg knap!! Lekker van genieten :)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:43

Wat een schatje! <3 Echt zo'n gevalletje van een hele dag knuffelen en niet meer los willen laten.

Hoe weet je zo zeker dat dit het enige Merensveulen is? Zijn er niet meer dekkingen geregistreerd?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:44

Zijn ze inmiddels zoveel hoger geworden? Ik weet dat Heleen met haar 148 al best aan de maat was voor een merrie. Maar ook persoonlijke redenen dus dat er niet of nagenoeg niet gefokt wordt. Jammer. Geen idee ook of er nu weer ietsje grover en ouder type gewenst is of dat de versmalling in nederland nog steeds aan de orde was.

Maar ja Heleen is inmiddels ook een ouder besje. Zij stamt nog uit Saltimbanque III uit Frankrijk en Ortie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:14

En terecht in uitgelicht! Ben ik erg blij mee zodat dit ras wat meer bekendheid kan krijgen daar waar dit nog niet het geval is.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:34

Ach, dat verfrommelde bekkie. Wat een ding zeg! En mamma is ook een plaatje. <3
De Merens paarden zijn altijd al een zwak geweest, ik heb jarenlang als penny meisje een prachtige poster op mijn muur gehad. :')

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 16:38

supertammy schreef:
Wat een schatje! <3 Echt zo'n gevalletje van een hele dag knuffelen en niet meer los willen laten.

Hoe weet je zo zeker dat dit het enige Merensveulen is? Zijn er niet meer dekkingen geregistreerd?

Er waren voor 2017 meer dekkingen geregistreerd, helaas verworpen en is er 1 bij de geboorte overleden.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 16:44

even toch terugkomend op het beperkt aantal hengsten. De hengsten die in nederland beschikbaar zijn en dus op de lijst staan van het stamboek, daarvan zijn er 3 hengsten uit belgie, 2 nederlandse hengsten zijn vader en zoon en 3 zijn er alleen via diepvriessperma beschikbaar.

Ook moeten de hengsten die beschikbaar maar net passen bij je merrie en helaas passen 4 van de nederlandse hengsten niet bij quira om diverse redenen (1 is haar vader)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:57

Wat is Hera prachtig! :D

Hier ook een Merens eigenaar (van een zelfgefokte Merens) en grote liefhebber van het ras. Heel leuk dat het ras zo iets meer onder de aandacht komt. Ik hoop van harte dat de fok de komende jaren toch wel weer op gang zal komen, want het zijn inderdaad super paarden! :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:30

Wat een prachtig veulen <3 Ik heb bij een trainingsweek ook een Merens als paard gehad, hij viel echt onder de categorie tank: ruim 1.60m en gigantisch breed. Hij en ook de andere Merensen daar hadden een heerlijk karakter!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:37

Ik heb 2 klanten die echt een mega joekel hebben. Ik kan er inderdaad wel overheen kijken zit ik me te bedenken dus zullen ze ongeveer 1.65 zijn.
1 daarvan is laatst aangereden op een weg waar 80 gereden wordt. Auto is vol in het achterbeen gereden (paard was er in galop vandoor gegaan en stak onverwacht over).
Paard had enkel een scheur in het bot, iedere warmbloed zou in 60000 stukjes gelegen hebben %)
Inmiddels is ze weer hersteld en rijd de eigenaar er weer appuyementen en vliegende wissels mee waarbij de hele bak trilt :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:30

suikermeisje schreef:
Sizzle schreef:
Wat een elegant diertje.
Dat wordt vast niet zo'n 170 knoepert (?)
Leuk ras, fijne eerlijke paarden :j

In mijn beleving zijn merens nooit zo groot?

Mooi veulen TS. Heel schattig snoetje.

Nee zijn gewoon pony's

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:31

Sizzle schreef:
Ik heb 2 klanten die echt een mega joekel hebben. Ik kan er inderdaad wel overheen kijken zit ik me te bedenken dus zullen ze ongeveer 1.65 zijn.
1 daarvan is laatst aangereden op een weg waar 80 gereden wordt. Auto is vol in het achterbeen gereden (paard was er in galop vandoor gegaan en stak onverwacht over).
Paard had enkel een scheur in het bot, iedere warmbloed zou in 60000 stukjes gelegen hebben %)
Inmiddels is ze weer hersteld en rijd de eigenaar er weer appuyementen en vliegende wissels mee waarbij de hele bak trilt :D

Wauw apart. Officieel zijn ze nooit zo groot toch! Wel gaaf een merens van 1.65

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:35

De eerste keer heb ik het ook echt 3x gevraagd wat voor ras het was omdat ik uit Nederland ook alleen bekend was met maatje 150 ongeveer.
Geloofde het ook niet. Toen ik nummer 2 tegen kwam dacht ik: blijkbaar heb ik me vergist.
Zal wel een scheut Percheron ingegoten zijn neem ik aan ;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-05-17 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sara_Lexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:35

Wat een schatje!! <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 07:44

inkepink schreef:
.

Ook moeten de hengsten die beschikbaar maar net passen bij je merrie en helaas passen 4 van de nederlandse hengsten niet bij quira om diverse redenen (1 is haar vader)

Inkepink mijn opmerking ging totaal niet over jouw eigen keuze, want al ga je naar America voor een hengst dat is volledig je goed recht. Het sloeg meer op het aantal hengsten dat in mijn ogen zowel in NL als in België best wel weinig is om een goede keuze uit te hebben. België heeft dan ietsjes meer, maar ook niet zoveel meer.
Ik weet dat er vroeger meer hengsten waren, maar dat Orion hengst af is, en van de anderen weet ik het niet waar die zijn gebleven want ik ben als het om NL gaat er een beetje uit.
Vind het wel heel jammer om te lezen dat jouw veulen het enige veulen zal zijn dit jaar. Kan het bijna niet geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:03

Geweldige beesten zijn het!
Ik ken iemand die ment met een merens.. Een (h)eerlijke pony die nooit een stap verkeert zet :)

Ts, tis een heel mooi veulentje. Ben heel benieuwd hoe ze uitvouwt later :D

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:29

hopelijk wordt ze geen 1.65, ik vind 1.55 al hoog zat, dat is ook al een tank, die billen :+ , je weet echt niet wat je ziet :+ , maar hoort blijkbaar bij het ras _/-\o_ .
Ze heeft al wel stevige beentjes!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:50

Zegt dat wel Assiebassie. Onder de 1.50 is toch mooi zat, maar iedereen zijn eigen smaak.
Ik vind vooral het koppie heel mooi en schattig zo met dat neusje en die zachte olijke ogen.

Hayase

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:12

Wat een schatje zeg

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 20:25

ik weet dat er in frankrijk een tweetal gekeurde hengsten van boven de 1.60 lopen, maar of dat nu nog echt merens vind, daar zullen de discussies over blijven bestaan.
Laten we het zo zeggen, deze stokmaat staat niet in de rasbeschrijving :Y)

Quira is me groot zat, mijn ouwe igora (21jr) is ook wat kleiner, zij stamt uit een hele oude lijn en is ook echt het wat klassiekere type.
Quira is al een stuk moderner en ook groter, maar ik hoop eigenlijk niet dat Hera heel veel groter wordt

Wat supergaaf trouwens om Hera in uitgelicht te zien!!!

luron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:41

Prachtige foto s gefeliciteerd!

Onze merrie is ook ruim 1.50 en mn ruin was zeker 1,56 en een echte tank, ik vind eigenlijk wel dat dat echt wel de max moet zijn hoor groter fokken hoort echt niet bij de merens dan wordt het net een fries oid. Jammer dat er idd niet meer mee gefokt wordt het zijn echt wel fijne paarden. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat er wel mee gefokt wordt maar dat men ze niet bij het stamboek aanmeld om wat voor reden dan ook, of blijkt het uit de gegevens van de hengstenhouders?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 21:15

@luron: een merens kan alleen merenspapieren krijgen als ze afstammen van goedgekeurde hengsten en merries die in het stamboek staan ingeschreven.
Het is best mogelijk dat er gefokt wordt met 2 volle merenspaarden maar als de vader niet is goedgekeurd volgt er geen dekbon en dus geen papier voor het veulen, heel hard maar dan is het veulen een zwarte papierloze pony die niet als merens mag worden verkocht, zijn ze heel streng in aangezien het merensstamboek een gesloten stamboek is.