Een barok avontuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 14:54

Especial schreef:
Leuke foto's TS! Zo te zien 1 wit voetje. Dan heeft hij dezelfde aftekeningen als mijn hengst :D

Heb je een link van ANCCE met haar stamboom?

Wat leuk dat hij dezelfde aftekeningen heeft als jou hengst :) foto ? je begrijpt nieuwschierig {:}
:j
wat dacht je hiervan ?

Afbeelding
ik heb hem opgeslagen omdat ik bang was dat ik hem niet terug kon vinden hi hi hi
en omdat ik hoopte dat ik wellicht een leuke naam voor de kleine man er in terug kon vinden.... maar voorlopig lijken we hem nog steeds "het ventje" te noemen :o

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 14:57

_Zsazsa_ schreef:
Nee mijne is ook echt dik, wel een volle uier sinds vandaag Ben benieuwd of die op die van jou lijkt. Mijn merrie is natuurlijk een PSL dus toch een ander typ als jou Pre.
[ [url=m/N4YAHl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jee dat schiet ook enorm op.... wat zal je nieuwsgierig zijn...
ik ook trouwens hi hi hi hi
en je schrijft PSL... ik denk ? dus....
Is PSL nou hetzelfde als Lusitano ?
Maar Lusitano is geen PRE ?
En als dit zo is waar hoort de Andalusiër dan thuis in het rijtje
van deze zonnige paarden ?
{:}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:06

Dit is hem:
*foto verwijderd op verzoek*

Wel een andere bles maar ook bruin met 1 wit achtervoetje :P

Dit is de internet link naar je merrie:
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... lXObywgi0=

Zie een aantal Yeguada Miltair paarden in de stamboom, die paarden zijn vroeger voor het Spaanse leger gefokt en staan nu nog bekend om hun werklust.
Feldespato, overgrootopa, heeft weer als overgrootopa Agente. Een zeer bekende stamhengst. Agente is 1 van de eerste PRE's in de kleur bruin die die kleur ook doorgaf aan zijn nakomelingen.

PSL is Lusitano trouwens, die komen uit Portugal.
PRE's zijn Spanjaarden. Het zijn 2 verschillende stamboeken.
Andalusier is een verzamelnaam maar niet correct, dit is geen ras of stamboek.

Trouwens, als je nog naam inspiratieloos bent, kijkend naar de afstamming zie ik nog een bruine Nescafé. Je kan hem altijd nog Nespresso noemen, of Dolce Gusto :P
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 14-11-17 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek

_Zsazsa_

Re: Een barok avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:12

Dekt jou hengst ook Especial?

Wil je trouwens nog een keer dekken Nobje of heb je genoeg aan 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:19

_Zsazsa_ schreef:

Nee (nog) niet. Hij zou dit jaar naar de apto gaan maar ik heb mijn vakantie in dat weekend gepland :') Dus hij moet nog een jaartje wachten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:36

Especial, wat is die hengst knap zeg! Wow, wat een uitstraling. Lang leve bokt voor alle mensen die zoveel kunnen vertellen over de paarden! Boeiende informatie allemaal.

Nobje, hij is zo leuk! Zoals hij naar zijn benen kijkt op die ene foto. Zo van: waar zijn die lange stelten voor? En dan lekker keihard rondrennen, hahaha. Moeder helpt ook niet echt als hij in de knoop ligt, hahaha. Het kleine rondvliegende spaghetti monster, dat is het.

De wedstrijd ging goed zondag. We zijn best aardig rondgekomen, met een gemiddelde van net onder de elf kilometer per uur. Vond ik hard genoeg voor een eerste keer lange klasse 1. Dus weer een punt gehaald. Tja, misschien moet ik toch zo zoetjes aan wat serieuzer gaan trainen, hahaha. Eens kijken hoe zo'n klasse 2 werkt. Meneer paard vond het heerlijk. Het eerste stuk mocht hij zijn eigen tempo lopen, en dat was hard :oo . Dus hebben we de laatste vijf (?) kilometers gestapt, en onderweg wat grasjes opgegeten. Hij was droog, op adem en lekker uitgestapt bij de finish.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 22:45

Especial schreef:
Dit is hem:
[ Afbeelding ]

Wel een andere bles maar ook bruin met 1 wit achtervoetje :P

Dit is de internet link naar je merrie:
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... lXObywgi0=

Zie een aantal Yeguada Miltair paarden in de stamboom, die paarden zijn vroeger voor het Spaanse leger gefokt en staan nu nog bekend om hun werklust.
Feldespato, overgrootopa, heeft weer als overgrootopa Agente. Een zeer bekende stamhengst. Agente is 1 van de eerste PRE's in de kleur bruin die die kleur ook doorgaf aan zijn nakomelingen.

PSL is Lusitano trouwens, die komen uit Portugal.
PRE's zijn Spanjaarden. Het zijn 2 verschillende stamboeken.
Andalusier is een verzamelnaam maar niet correct, dit is geen ras of stamboek.

Trouwens, als je nog naam inspiratieloos bent, kijkend naar de afstamming zie ik nog een bruine Nescafé. Je kan hem altijd nog Nespresso noemen, of Dolce Gusto :P

Als eerste dank voor je heldere uitleg :)

En jee wat een gaaf paard heb je... doe eens een foto van het hele paard ?
wat spannend als je hem laat keuren voor dek dienst.
En ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar het hele paard. *D

En wat top dat je zo kan vertalen waar de kleur mogelijk vandaan komt. En van de paarden uit de militair bloedlijn heb ik wel hele fijne dingen gehoord... ik heb nog zo een leuk paardje.. maar dan met een NRPS papier. Zij komt uit zo een lijn van Militair meen ik. Echt een waanzinnig lief paard. Ik ga eens kijken of ik er wat afbeeldingen van kan terug vinden van de week
Ps.. als ik helemaal geen naam meer kan vinden zal ik het koffiezet apparaat met eer benaderen hi hi hi

En het verschil tussen PRE en PSL is helder.. maar als Andalusiër een verzamelnaam is, is dat dan voor alles wat in Spanje is gekruist of ook in Portugal ? Maar wat is dan een Cruzado ? dat is toch een mix ?

Kan je ook zo een uitleg geven over Abacodo CA ?
en wat denk je dat ze wilden bereiken met deze kruising ? zijn er meer en minder gewenste lijnen om samen te voegen ? Of heb je dat bij de Spaanse paarden niet zo ?
Afbeelding

en,

_Zsazsa_ schreef:

Eigenlijk, had ik vorig jaar een veulentje uit onze recreatie merrie. En wilde we graag een jonkie erbij als gezelschap... ze heet Carmen.. en is nu bijna 1 jaar. Dus we hadden erg gehoopt dat het een merrie veulen zou worden. Maar ik merk nu al dat ik het jonkie als ventje ook al heel leuk vind ;) maar ze zouden van de winter fijn samen kunnen...en dan weer verder kijken.. Ik denk niet dat ik mijn vingers ga branden aan het fokken hi hi hi ... Al is me wel opgevallen dat Pastora als ze de ruimte heeft fantastisch kan bewegen. Dus wellicht kan ze op anderen gronden nog wat groei doormaken :)

zoutenootjes schreef:
Especial, wat is die hengst knap zeg! Wow, wat een uitstraling. Lang leve bokt voor alle mensen die zoveel kunnen vertellen over de paarden! Boeiende informatie allemaal.

Nobje, hij is zo leuk! Zoals hij naar zijn benen kijkt op die ene foto. Zo van: waar zijn die lange stelten voor? En dan lekker keihard rondrennen, hahaha. Moeder helpt ook niet echt als hij in de knoop ligt, hahaha. Het kleine rondvliegende spaghetti monster, dat is het.

.

Van harte gefeliciteerd met je mooie prestatie dit weekend. En je hebt gelijk hoor, "to finish is to win"
En ik vind de hengst van " Especial" ook heel mooi... met die prachtige en indrukwekkende en expressieve uitstraling... vandaar dat ik vroeg of ze wellicht een foto(s) zou willen plaatsen van het hele paard. <3

En de kleine man was ook echt verbaasd vanmorgen... precies zoals jullie bedachten... zo een gezicht van wat heb ik nou dan ????
En het ging ook super vlug... ik dacht echt .. leuk wat bokjes achter elkaar.... en inplaats daarvan stort hij letterlijk ter aarde
Hij schrok.. maar ik schrok ook... pas toen hij weer in de beentjes was en vrolijk door ging dacht ik pfffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:53

Ah dankje TS en Zoutenootjes :D Ik moet nodig nieuwe foto's van hem maken, de foto die ik hier had neergezet is 2 jaar oud haha.
Zal hem hier dan posten zodra ik nieuwe heb :)

Een cruzado is inderdaad een kruising zoals de naam al zegt. Tussen een PRE en een ander ras. Als mijn PRE nu een KWPN merrie dekt kan ik voor het veulen een Cruzado paspoort aanvragen.
Veel mensen noemen hun kruising of papierloze 'PRE' een Andalusiër, omdat maar weinig mensen de term Cruzado nog kennen en/of gebruiken. Elke paardeneigenaar in Nederland snapt bij de term Andalusiër dat het om een (deels) Spaans paard gaat, dus daarom blijft die term overal nog wel hangen. Maar noem een volle PRE met papieren geen Andalusiër want daarmee beledig je de eigenaren :D :P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:37

Especial schreef:
Ah dankje TS en Zoutenootjes :D Ik moet nodig nieuwe foto's van hem maken, de foto die ik hier had neergezet is 2 jaar oud haha.

Een cruzado is inderdaad een kruising zoals de naam al zegt. Tussen een PRE en een ander ras. Als mijn PRE nu een KWPN merrie dekt kan ik voor het veulen een Cruzado paspoort aanvragen.
Veel mensen noemen hun kruising of papierloze 'PRE' een Andalusiër, omdat maar weinig mensen de term Cruzado nog kennen en/of gebruiken. Elke paardeneigenaar in Nederland snapt bij de term Andalusiër dat het om een (deels) Spaans paard gaat, dus daarom blijft die term overal nog wel hangen. Maar noem een volle PRE met papieren geen Andalusiër want daarmee beledig je de eigenaren :D :P

Wait what. :') . Het is ook niet handig zo, de taalbarriere haha. Goede uitleg hoor. Ik noem Dantes gewoon altijd een andalusier, maar het is een PRE. Ach ja. Mensen weten vaak ook niet wat PRE betekent, dat maakt het ook lastig.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:21

Ik zie dat ik in dit topic heb gereageerd alsof ik in het andalusiers/PRE hk topic zat. Excuses daarvoor!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:52

Ik ga ook volgen hier! Jeetje wat een prachtige merrie heb je nobje! En het veulen, tja.... Smelt <3 Hij is echt waanzinnig mooi met z'n grote bles!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 23:03

badeendje schreef:
Ik zie dat ik in dit topic heb gereageerd alsof ik in het andalusiers/PRE hk topic zat. Excuses daarvoor!

Geeft niks hoor ik vond het hartstikke leuk .... en je reactie helpt me alleen maar verder op weg :D
Dus reageer vooral.... ik zat in het begin erg te twijfelen waar ik nou moest posten. Want ik vind de paarden heel fijn... maar van het ras weet ik nog maar zo weinig. Dus af en toe zit ik wel eens met vragen dat ik denk oke... en nu :P
Want ik was zo nieuwsgierig naar een aantal dingen... maar ook zo trots op het kleine ventje en zijn moeder <3

En zoals Zoute nootjes al een keer aangaf...
fantastisch dat je op een forum als dit zoveel kan ontdekken *D

Especial schreef:

en fantastisch, kijk al helemaal uit naar je nieuwe foto's
En ik vroeg me af of er nog dingen waren in de stamboom van de vader van onze kleine man
die opvallend zijn ?
Je hebt echt een waanzinnig mooi paard <3

EdkingEnzo schreef:
Ik ga ook volgen hier! Jeetje wat een prachtige merrie heb je nobje! En het veulen, tja.... Smelt <3 Hij is echt waanzinnig mooi met z'n grote bles!
[/quote]

Dank je wel
Ik ben ook ontzettend trots op ze. Mijn grijze merrie is ook al zo leuk, zij was de eerste PRE..en er de oorzaak van dat ik dacht wauw... ik ben echt helemaal om hi hi hi...
Jou 2 mannen zijn ook al zo leuk *D *D *D *D
Gaat het nu goed met je jonge paard ? is hij al helemaal hersteld van de operatie ?

De kleine man begint nu toch wel erg man te worden hi hi hi
en zijn tandjes boven en onder beginnen door te komen... O:)
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:36

Hij is echt knap Nobje!!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:45

_Zsazsa_ schreef:
Hij is echt knap Nobje!!

Dank je wel..
hoe gaat het met jou merrie ?
volgens mij duurt het niet lang meer als ik het zo terug las.

Ps ik heb nog een paar veulentjes gevonden van de vaderhengst Abocado CA
zal ik je wat foto's sturen ? ik weet niet of ik die zomaar mag plaatsen

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:59

Ik had ze al gezien ja! Kei leuk. Die van mij doet rustig aan...

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 07:02

_Zsazsa_ schreef:
Ik had ze al gezien ja! Kei leuk. Die van mij doet rustig aan...

Ik vond nog wat foto's van Borstel haar veulen van vorig jaar *D
Ze heet Gaya en is ook als PRE geregistreerd uit dezelfde hengst. Dus een volle zus van mijn kleine man <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hayase

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:48

Wauw wat een mooi veulentje zeg!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 20:17

Hayase schreef:
Wauw wat een mooi veulentje zeg!

Ja he... ik had gehoopt dat haar veulentje van dit jaar dan ook zo donker zou zijn.
Maar nou ik aan zijn bruine kleurtje ben gewend vind ik dat ook wel super schattig...
Ik vraag me af of dit merrie veulen vorig jaar zo donker is gebleven... wat denk jij ?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:52

Heb je nog meer foto's Nobje van je veulentje?

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 07:17

_Zsazsa_ schreef:
Heb je nog meer foto's Nobje van je veulentje?

Hi hi hi.. ik heb wel wat goedemorgen spam voor je {:} {:} {:} {:} {:} {:}
En ik zag dat mijn kleine vent zijn half zusje is geboren .... foto'ssss... leuke naam trouwens Cuba Libre.

En ik vraag me af of de kleine man koffie kleurig zou kunnen gaan worden... er zitten rond zijn oogjes en op zijn neusje van de kleur kringen ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat Borsteltje betreft is het moederschap wel heeeeelllll vermoeiend...
zouden er nog meer paarden zijn die liever de hele dag uitslapen hi hi hi hi

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:33

Hij wordt groooooot!
Ik spam even wat plaatjes van eergisteren, hoor.. :P

Afbeelding

Afbeelding

Daar gaan de veulenhaartjes.. ;)
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:01

Wat een stoer veulen, prachtig blesje heeft hij!

Ik denk dat hij "gewoon" bruin blijft/ word trouwens..want hij heeft zwarte manen en staart.

Udisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:56

Hoi hoi!

Ik heb enorm leuke fototjes zien voorbij gaan van nakomelingen van de hengst abocado ca ik heb zelf namelijk ook net een enorm leuk veulentje gekocht dat ook een nakomeling is van deze mooie hengst :)..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:02

Heb je nog leuke foto’s Nobje?
Ik heb een ook nakomeling van Abocado Udisha. Uit welke merrie komt die van jou? Die van mijn komt uit een PSL merrie dus helaas geen volle Pre.

Afbeelding

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 23:23

Udisha schreef:
Hoi hoi!

Ik heb enorm leuke fototjes zien voorbij gaan van nakomelingen van de hengst abocado ca ik heb zelf namelijk ook net een enorm leuk veulentje gekocht dat ook een nakomeling is van deze mooie hengst :)..

O wat gaaf
Je begrijpt dat we nu natuurlijk ontzettend nieuwschierig zijn
Vertel :) <3