Rum Mini x Kwpn word steeds groter en groter..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Re: Rum Mini x Kwpn word steeds groter en groter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:16

Ik vind hem erg leuk gelukt! Mooi kleurtje ook en ben heel benieuwd hoe groot hij wordt.
ook geen fan van het touwtje maar je zal daar vast over nagedacht hebben en het risico hebben afgewogen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:17

Ben benieuwd hoe hij gaat uitgroeien!

Denk dat er nu wel genoeg commentaar op het touwtje geleverd is, ze is niet blind volgens mij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:18

Wat is hij k nap geworden! <3 Daar wil ik wel meer van zien!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:21

Wat apart zeg. Hoe groot is de moeder? Hoe groot is vader (hoe kwam die er eigenlijk bij :+ of is het via KI gegaan?)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:26

@TS: Mag ik je een misschien lastige, maar niet rot bedoelde vraag stellen? Het stond me zo bij dat je best een duidelijk fokdoel had. Ik kon het niet laten eens terug te kijken en toen bleek dat inderdaad zo te zijn:

Dustinlover schreef:
Mijn doel is om een NMPRS pony te fokken(Veulen krijgt vol papier) welke enorm veel beweging heeft en hopelijk in een leuk jasje waar uiteindelijk(als het een merrie is weer mee verder verkleint kan worden zodat over een X aantal jaar daar een NMPRS paardje staat met luxe,kleur en vooral een kanon van een beweger en nieuw bloed.

Als ik dan dit veulen zie vraag ik me af in hoeverre je het een geslaagd project vindt. Zelf heb ik eerlijk gezegd het idee dat dit veulen slechts in zeer beperkte mate voldoet aan je fokdoel. Je hoopte natuurlijk op een merrie, maar ook als dit veulen een merrie zou zijn geweest vraag ik me af of die je dichter bij je fokdoel had gebracht. Verder moet ik wel zeggen dat ik het een erg leuk veulen vind. Qua verhoudingen valt hij mij ontzettend mee, hopelijk blijft dat ook zo. Mocht je hem willen verkopen dan denk ik dat je hem binnen de kortste keren kwijt bent. Kortom, niks mis met het diertje en het zal ook vast een goed plekje vinden, maar ik vraag me gewoon af of je deze combinatie gemaakt zou hebben als je wist wat je nu weet? Of ben je misschien zelfs wel van plan om het nog eens te herhalen? Met het risico dat het onvriendelijk overkomt terwijl dat dus niet zo bedoeld is stel ik de vraag toch, de nieuwsgierigheid wint het. :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:00

Het veulen voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Hij is luxe en kan goed en ruim bewegen. Of ik de kruising nog eens ga maken dat zullen we volgend jaar zien, maar de plannen zijn er. Maar eerst gaat de merrie weer even de sport in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:01

Wow Rum is zo luxe _/-\o_ , hij is echt prachtig <3

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:10

Ik lees over een nmprs pony maar daar word hij toch sowieso te groot voor ? Of moet deze over enkele jaren een mini merrie dekken terug en zo verder verkleinen.

Verder is het wel een leuk dier hoor :).

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:17

Wat wordt hij mooi en dat kleurtje <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:38

Hij is echt prachtig!
Dat touwtje is een goed idee,maar dan wel 20 cm...niet dit.Dit is levensgevaarlijk.Hij heeft al een nekhernia voordat je er ooit op hebt gezeten :7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:08

Gelukkig bestaat hernia niet bij paarden :P
Maar ataxie is in dat geval helaas niet ondenkbaar als hij er fout op gaat staan.

Ik ben ook wel benieuwd wat je toekomstplannen zijn :)
Ga je hem verkopen? Kun je hem ergens bij een stamboek registreren? En heeft dat nut?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:42

Ik vind dat hij echt een prachtig koppie en een hele mooie kleur heeft :j
die lichte manen <3

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:48

Knap paardje is het geworden! Ik zou inderdaad wel de helft van het touw eraf halen, is nu iets te lang denk ik.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 22:34

Hij gaat er straks helemaal af. Eerst even chippen :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:53

Leuk veulen, lijkt voldoende rijpaard maat te hebben.

Maar eh..... De fokker hoort veulens gewoon halstermak te maken. Het diertje had nu al niet meer zo schuw mogen zijn, dan was dat hele veel te lange touw niet meer nodig. Ts, dat mag je je aantrekken. Veulentje fokken gaat echt verder dan kijken hoe leuk het is. Fokken is een werkwoord. Je bent verantwoordelijk voor de correcte opvoeding en als je dat niet doet, zal zo'n dier daar nog lange tijd last van hebben....

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 02:39

Sommige mensen hier doen zo makkelijk over het mak maken. Die hebben gewoon niet door dat het bij sommige paarden heel moeilijk os.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 03:53

Super gaaf paardje! Wat een bijzondere combinatie. :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 06:41

Ymor schreef:
Sommige mensen hier doen zo makkelijk over het mak maken. Die hebben gewoon niet door dat het bij sommige paarden heel moeilijk os.

Sommige mensen hier doen zo moeilijk over het mak maken. Die hebben gewoon niet door dat het bij somige paarden wat lastiger is, maar echt geen hoge wiskunde is.
Als je een veulent fokt, moet je gewoon de tijd willen en kunnen investeren om zo'n dier mak te maken. Doe je dit niet, moet je ook geen veulen fokken. En nee, niet elk veulen is een schatje, MAAR dan investeer je maar 100x zoveel tijd. Een touw om het halster leren ze niets van, is een leuk fabeltje.
Ik heb er een staan die ruim een jaar met een touw van 10 m (!) heeft gelopen, want anders kreeg je haar niet te pakken. Ik kan je vertellen, die heeft heel goed geleerd om mensen onderuit te trekken met dat touw en van 'druk' snapte ze alsnog geen zak. Een weekje niet eens ontzettend intensief werk en het was klaar, beest ging eerst de lucht in wanneer je haar vast had en ze in paniek raakte, was kopschuw en niet te vangen. Maar ging toch echt allemaal over met een rustige, consequente aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 06:52

[quote="Dustinlover"]Ayasha, ik had zelf de mogelijkheid niet door prive omstandigheden om hem genoeg weidegang te bieden dus hij staat een eindje weg en daar is niet altijd de mogelijkheid om hem veel in de hand te nemen. Over paar dagen word hij gechipt en gaat dan mee naar huis aangezien ik zelf een groot weiland heb gekocht waardoor hij ook zal blijven :)

Volgens mij legt ze hier duidelijk uit waarom het veulen nog niet zo mak is. De reden hebben wij verder helemaal niets mee te maken en zolang wij die niet weten mogen we daar ook niet over oordelen of veroordelen. Hoewel ik ook geen fan ben van dat touwtje zal ts heus wel weten waar ze mee bezig is. Maar daar gaat dit topic helemaal niet over.
TS ik vind het een heel leuk veulen alleen snap ik het doel van deze kruising niet helemaal, maar ook daar zal je vast een reden voor hebben. Succes met dit knappe ding.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:17

Ik vind hem nu mooier als kleine baby :o
Als je hem ooit kwijt wil ..... :=

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:22

Ymor schreef:

Die van mij was ook heel lastig, en werd pas 'mak' nadat ze ruim acht á negen maanden oud was.
Terwijl ik wel de mogelijkheid had om iedere dag naar haar toe te gaan, en te pakken. Iets wat ik ook deed.

Enkel, denk ik dat TS we vaak genoeg heeft gehoord dat dat touwtje eng is. Het is haar eigen risico, en ik neem aan dat TS de consequenties er wel vanaf weet. Ze geeft al meerdere malen aan dat het eraf wordt gehaald zodra ze gechipt zijn.

Ik vind Rum wel hééél gaaf! Hij is goed gelukt, Rowan. :D Ik geniet iedere x ook van de facebookfoto's
haha. Even nieuwsgierig vraagje: Waar staat je andere merrie met veulen nu?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:23

Ik heb destijds je topic gevolgd, maar wát een prachtig diertje is eruit gekomen!
Hij is geweldig goed gelukt, super :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:24

Ik herhaal nog even want ik ben gewoon nieuwsgierig :P

Sizzle schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat je toekomstplannen zijn :)
Ga je hem verkopen? Kun je hem ergens bij een stamboek registreren? En heeft dat nut?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:25

Mooie aparte kleur.
Jammer dat je door omstandigheden niet in de gelegenheid bent geweest hem wat makker te krijgen. Das toch wel een gemis aan opvoeding. Touwtje zou ik er desondanks echt niet omdoen, Niet alleen heb je kans op nare wonden om de benen, hij kan ook zijn nek breken. mak worden van op een touw gaan staan is echt onzin. Dit geeft een ruk aan het halster en is alleen maar vervelend en pijnlijk zonder dat hij er ook maar iets nuttigs van leert.

Helaas heb ik zelf eens gehad bij een jong dier die zich losrukte met buitenzetten dat het touw om een paal in de omheining sloeg. Ik kon door naar de kliniek omdat we in eerste instantie dachten dat hij zijn onderkaak gebroken had. 'gelukkig' was de schade beperkt tot 3 afgebroken tanden die melktandjes waren dus toen hij ging wisselen was er niets meer te zien.

Ik ben benieuwd hoe hij uit gaat groeien. Wat zijn je plannen met hem?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 08:51

Wat leuk dat veel mensen het toch beter weten en niet het hele verhaal weten. Rum is straks binnen de kortste keren mak. Hij had al mak kunnen zijn maar dan niet lekker van het gras kunnen proeven maar op een klein stukje wei moeten staan. Maar nee ik kies voor mijn paardjes dat ze lekker kunnen rennen en paard zijn in plaats van in een hokje opgesloten te zitten. Je hoeft mij echt niet te vertellen hoe je veulens moet opvoeden want die heb ik er al genoeg gehad. ;)