hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:19

Als ze gedekt zou zijn op 19 maart, dan zit ze nu al op 346 en is ze dus al 6 dagen overtijd.
Dat is niet zo erg, want overtijd lopen is heel normaal, maar het betekend wel dat je echt elk moment een veulen mag verwachten.
En stel dat ze gedekt is een week of 2 voor jullie haar gehaald hebben, dan is ze dus al veel verder overtijd.
Hengstig worden terwijl ze drachtig zijn gebeurt vaker, je ziet bij veel drachtige merrie's wel in meer of mindere mate wat van de hengstigheid terug.
Een DA laten kijken heeft nu echt geen zin meer, die kan je niet meer vertellen dan je nu zelf al weet.

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van buik en uier :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:21

myk_en_shant schreef:
Waarom kan er niet met dit veulen gefokt worden? Het enige dat niet moet gebeuren is dat er binnen de familielijn mee gefokt wordt. Verder hoeft het geen problemen te zijn.

Verder komt er een paspoort van dit veulen waarin duidelijk de band tussen de vader en moeder staat vermeld. Hiermee weet iedereen die op de juiste manier een paard koopt, dus ook het paspoort controleert, dat sprake is van moeder met zoon als ouders.

Omdat je niet met een inteeltproduct moet fokken, simpel zat.

Hebben de merrie en haar zoon stamboekpapieren?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:21

ga haar zeker op merriebrok zetten. ben vandaag door alle toestanden er helaas niet aan toegekomen om het te halen.
ze krijgt nu idd onbeperkt ruwvoer. dit krijgt ze al een tijd, voor de winter was ze kwa gewicht wat aan de magere kant. dit komt waarschijnlijk doordat ze na twee jaar grasmaaier te zijn geweest weer aan de bak moest. toen is ze snel in gewicht verminderd en is toen al op veel ruwvoer gezet.

myk_en_shant

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:25

nogmaals 20 april hebben we haar opgehaald, waardoor de 340 dagen nog niet voorbij zijn, op zijn vroegst 8 maart op basis van drie weken voor ophaal datum.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:27

april? Waarom lees ik nu steeds 20 maart? haha, sorry :P
Dan heb je idd nog 2 weken te gaan, maar dan nog, ze kan natuurlijk al eerder gedekt zijn.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:28

Wat een verassing, ik ben benieuwd wanneer ze gaat bevallen! Hoe zien haar uiers er nu uit (foto's zijn altijd welkom)?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:30

haar uiers zien gewoon normaal uit. zijn totaal nog niet veranderd van vorm of uiterlijk

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:43

Ben benieuwd naar het veulen!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:44

ik ben ook zeer benieuwd hoe hij of zij eruit gaat zien. aangezien het dus 75 % haflinger en 25 % fries wordt.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:48

Weet je zeker dat ze drachtig is en niet gewoon dik.. Ik heb hier ook een hangbuikfriesje staan die zeker niet drachtig is, maar gewoon dik wordt van lucht. :D

Ik zou eerst een dierenarts erbij halen om op te voelen, straks maak je je druk om niets. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:07

myk_en_shant schreef:
Verder komt er een paspoort van dit veulen waarin duidelijk de band tussen de vader en moeder staat vermeld. Hiermee weet iedereen die op de juiste manier een paard koopt, dus ook het paspoort controleert, dat sprake is van moeder met zoon als ouders.

Hebben jouw merrie en haar zoon stamboekpapieren?
Aangezien je zegt dat het veulen Haflinger met kwart Fries wordt, lijkt me niet.
Als je alleen een paspoort aanvraagt, kun je daar niet in vermelden wie de ouders zijn en dus ook niet dat zij aan elkaar gerelateerd zijn. En aangezien er geen papieren bij zijn, kan elke haflinger of fries familie zijn en met de inteeltproblemen die er toch al zijn binnen het Friese ras, lijkt het me dus beter om maar héél zeker van te zijn dat er dus niet met het veulen gefokt gaat worden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:16

Ik snap persoonlijk nooit zo goed waarom mensen er in dit soort gevallen geen DA bij laten komen...
Da kan wel meer vertellen dan je nu weet, nl of het zeker is dat ze drachtig is, of de merrie misschien nog wat extra's nodig heeft. Lijkt me voor de DA ook wel fijn te weten dat hij/zij gebeld kan worden over een merrie die gaat bevallen. Zeker als je zelf geen ervaring hebt, de DA kan dus ook een hoop info geven mbt veulens ed.

Ben benieuws wat hier uit gaat komen !

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:23

ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar het veulen :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:33

Ik zou toch je dierenarts even bellen en melden dat er bij jullie wat op komst is. Dat is wel zo fijn om te weten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:47

Ik zou eerst ook even laten opvoelen, voordat je begint te stressen en merriebrok gaat voeren etc.
Als de merrie niet dragend is, en gewoon dik is doe je met die brok meer kwaad dan goed.

Even laten opvoelen en als ze niet dragend blijkt, bloed laten trekken .

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:15

Het enige waar ik echt op hoop is een gezond veulen. Want volgens mij is dit een zeeer baggere situatie waar hij nu in verkeerd. :n

toch zou ik wel een DA erbij halen, puur voor het geen wat hij je wel kan vertellen. ;) Alle informatie die je krijgen kan is mooi meegenomen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:25

als het veulentje een hengstje zou zijn, en het zou op de gepaste leeftijd gecastreerd worden, is het probleem van fokken met een inteeltveulen gelijk van de baan. :)

Ik wens je een gezond veulen toe, en dat de bevalling goed verloopt voor de merrie. Dat lijkt mij nu het voornaamste. Als je zelf ook zwanger bent, heb je de stress van een slechte bevalling bij je paard er niet bij nodig. Succes met jullie beebs, voor je merrie en ook voor jezelf. :)

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:39

Ik zou ook de veearts erbij halen, sowieso al voor de informatie idie hij je kan geven!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:45

Een dikke buik en 'bulten' en bewegingen in de buik zeggen niets.
Mijn merrie had álle kenmerken van drachtig zijn.Had 2 dagen bij 2 hengsten gelopen,ontzettend dikke buik,alles bewoog in die buik.Geen twijfel mogelijk,die moest drachtig zijn.
In de kliniek laten opvoelen,nix,geen dracht.Gewoon Hollands Welvaren was ze.
Wat andere hier ook al zeggen,laat voor de zekerheid even opvoelen of een scan/echo maken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 10:46

Gelukkig ben ik nu zelf niet zwanger, dus geen extra stress. Bel denk ik morgen even een kennis op die een fokstal, hengstenhouderij heeft. Daar kan ik zo met de merrie naar toe wandelen, ik zit gewoon niet te wachten op die extra kosten van de da, die voordat hij de stal klink in zijn hand heeft al 45 euro rekent. Ik zal ze wel inlichten dat we onverwacht een veulen verwachten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:51

Die extra kosten zijn niks vergeleken de "extra" kosten die je gaat krijgen als er wel een veulen inzit.
Waarom niet nu bellen ipv het weer een dag opschuiven.
Je wilt dus geen DA laten komen ivm die extra kosten maar daarmee wel t risico lopen dat de merrie miss een ander probleem heeft, ze iets te kort komt oid ?
Heb je een paard dan horen daar soms vervelende extra kosten bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:52

Je kan wel even overleggen of het nog zinvol is om de merrie te laten enten voor de bevalling, zodat er veel anti stoffen zijn voor het veulen, maar dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoever de merrie is. En een extra controle voor de bevalling is sowieso een hele geruststelling.
http://www.dapdehagmolen.nl/index.php?id=1336

Succes met je suprise

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:55

TS ik begrijp je wel hoor w.b.t. de D.A. kosten. Ik ben ook niet iemand die er altijd meteen een D.A. bij zou halen.Maar als je helemaal niets weet over je merrie die miss. wel eens drachtig zou kunnen zijn,dan is mij dat dat geld wel waard.
Jou D.A. zou ook kunnen zien als het veulen verkeerd ligt of als de placenta voor de ingang ligt enz.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:02

@gohya zo bedoel ik het ook, ik haal ook niet voor elk iets een DA erbij, maar een mogelijke dracht lijkt mij dus wel iets voor een DA, voor jezelf de merrie en het veulen.
Zeker als je er zelf geen ervaring mee hebt, dan zou ik precies willen weten hoe en wat.

@TS ik bedoel het niet vervelend oid.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 11:27

Daarom bel ik morgen even die kennis van me, hij voelt altijd zelf alle merries op.