Paint baby in de maak! volg/goktopic!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Re: Paint baby in de maak! volg/goktopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:49

LARA: 5 mei hengstje met de looks van pappa
VOTTER: 7 mei merrie palomino bont
MINAJTJE: 7 mei hengst palomino
SUMMERFLY: 8 mei merrie vos
POLLEMAN: 9 mei merrie kleur van papa
KABAYO: 11 mei merrie palomino bont
HAPPY16: 12 mei, merrie, reddunbont
LAURENUPTOWN: 12 mei, hengst bruin bont
TINNIIE: 13 mei hengst palomino bont
ILOONTJEEHH: 13 mei, merrie en dezelfde kleur als mams
SPICEGIRL: 15 mei merrie sorrel tobiano
PRUGELPIET: 16 mei, Hengst, Palomino bont , als zijn/haar paps!
SILAS12345: 17 mei, Merrie, zelfde kleur als papa!

natalie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:06

:j *\o/* *\o/*
Tinniie schreef:
spicegirl schreef:
15 mei sorrel tobiano merrie.
is de merrie getest op OLWS ?

Ze doet mij idd ook tovero vermoeden. Maar eigenlijk maakt het niet veel uit, hengst is negatief getest.

Moest ze tovero zijn is het een bijna kunst op zich geweest om er een solid uit te krijgen :) (met maar een goeie 1 op 10 kans voor een solid)

Ik gok op een palomino bonte hengst, 13 mei

Qua kleur-opties is trouwens enkel vos en palomino mogelijk :+

mijn vriendin heeft deze topic er voor me op gezegt van wegen dat ik gelijk loop met me merrie dus dat we dit jaar 2 babbys verwachten
:P en ik dus jaar dus niet zo heel veel tijd heb om me merrie in de gaten te houden hihi woord een beetje veel .
ff snel de vraagjes beantwoorden..

OLWS komt btw het meeste voor bij 2 overos te kruizen(wil niet zeggen dat het alleen bij overos voor komt )

OLWS is voor het eerst klinisch beschreven in 1982. In het begin dacht men dat OLWS werd veroorzaakt door elke Overo x Overo kruising. In 1996 begonnen onderzoekers van de Universiteit van Minnesota met geldelijke steun van de American Paint Horse Association een onderzoek naar het gen dat de dodelijke conditie oplevert.
Binnen een jaar vonden deze onderzoekers en een team van UC Davis in Californië het gen dat verantwoordelijk was voor de mutatie en werd er een test ontwikkeld om het gen op te sporen.

Bij de American Paint Horse zijn drie kleurpatronen bekend, Overo, Tobiano en Tovero. Tovero is een paard met zowel Overo als Tobiano kenmerken. Binnen het Overo patroon zijn ook weer verschillende patronen te onderscheiden, te weten het Frame Overo, Splashed White en het Sabino patroon.

Uit het onderzoek is gebleken dat OLWS voornamelijk gelinkt is aan het Frame Overo-patroon. Dit is het vlekkenpatroon waarbij het paard grote witte vlekken aan zijn zijkant toont, 'geframed' of omlijst door een gekleurde vacht op de buik en de ruglijn.

Het kan voorkomen dat een paard genen draagt die de uitdrukking van een witte vacht tegen houden. Dit betekent dat ook paarden die geen Frame Overo patroon tonen toch OLWS kunnen dragen. Het gen is ook gevonden bij Tobiano's, Tovero's, effen gekleurde paarden, pinto's, etc.. Het Tobiano patroon wordt door een ander gen bepaald als het Frame Overo patroon, hierdoor kan het voorkomen dat een homozygote Tobiano ook OLWS drager is.

Het Frame Overo patroon is niet het enige vlekkenpatroon wat een (bijna) geheel wit veulen op kan leveren. Ook een maximale Sabino of Tovero kan zo goed als wit geboren worden. Dit betekent dat niet ieder wit geboren veulen automatisch een OLWS veulen is.

mama is tobiano/overo of te wel tovero
papa is tobiano

ik heb haar niet getest
maar het risco is er altijd
en onder somige fokker woorden het als spook verhallen gezien omdat het 20x goed kan gaan maar net zo goed 10x fout

moet je ook allemaal maar net weeten

mama's kleur heet sorrel in de paint

bij deze doe ik zelf ook maar een gokje wat het gaat woorden, want indd wat je zegt 1op10 voor een solid was al een wonder en zekker niet verwacht.
vorig jaar zij ik .ik wil een merrie een rode(sorrel) met zo min mogelijk wit haha ik heb de gode verzocht volgens mijn want zo goed als geen wit.

mijn gok is 20mei hengst palomino bont ik gok een tobiano
Laatst bijgewerkt door natalie1990 op 18-01-13 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:10

Ik zal je tussen het lijstje zetten natalie!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:17

de moeder kan zeker OWLS dragen, bij tovero's kan het ook voorkomen.. je hebt alleen zekerheid van niet, met een test.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:18

natalie1990 schreef:
OLWS komt btw voor bij het kruizen van 2 overo paarden en dat is nu niet het geval dus ook geen kans op een OLWS veulen.
dus daar hoeft niet op getest te woorden maar gewn rekening mee houden dat je geen 2 overos kruist :P want papa is tobiano en mama is tobiano/overo. dat moet je ook maar net weeten.

Ja, en zo simpel is het dus niet en zo gingen al meer mensen de boot in.
Ik begreep dat deze hengst ook getest is maar zonder test kun je dus NOOIT zeggen of een paard drager is of niet, een paard kan Frame-overo dragen zonder dat het zich uit, ik ken solids die OLWS drager zijn en tobiano's die drager zijn en zelfs een Quarter die drager is.
NOOIT alleen op het plaatje af gaan en ALTIJD testen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:21

precies. je verwoord het beter als mij.. :j

natalie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:21

Francis schreef:
natalie1990 schreef:
OLWS komt btw voor bij het kruizen van 2 overo paarden en dat is nu niet het geval dus ook geen kans op een OLWS veulen.
dus daar hoeft niet op getest te woorden maar gewn rekening mee houden dat je geen 2 overos kruist :P want papa is tobiano en mama is tobiano/overo. dat moet je ook maar net weeten.

Ja, en zo simpel is het dus niet en zo gingen al meer mensen de boot in.
Ik begreep dat deze hengst ook getest is maar zonder test kun je dus NOOIT zeggen of een paard drager is of niet, een paard kan Frame-overo dragen zonder dat het zich uit, ik ken solids die OLWS drager zijn en tobiano's die drager zijn en zelfs een Quarter die drager is.
NOOIT alleen op het plaatje af gaan en ALTIJD testen.

ja i knowe heb het verhaaltje al verander hahah lees maar ff :P

natalie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:27

jah indd klopt hengst is er op getest daar heb gelijk in , alleen onder de fokker blijken het spook verhaaltjes zijn. de fokker waar de papa vandaan komt heeft het ook mee gemaakt en die zij indd ook je gelooft het pas als het je overkomt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:39

natalie1990 schreef:
ja i knowe heb het verhaaltje al verander hahah lees maar ff :P

ja, en je verhaal klopt nog steeds niet want het IS dus geen gok. Als je test weet je hoe het zit en een OLWS vrij paard kan nooit een OLWS-gen doorgeven. Het hoeft dus NOOIT een gok te zijn.
Spookverhalen zijn het ook niet, als het al 20 x bij een fokker goed gaat zonder testen heeft die gewoon stront-mazzel maar is het een hork van een vermeerderaar en geen verantwoord fokker.

natalie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:04

ik snap jou punt wel, maar het is niet hellemaal waar wat jij zegt

Voor elk levend wezen geldt dat de erfelijke eigenschappen als kleur haar, kleur ogen, vorm van de neus e.d. vast liggen in de genen. Genen vormen gezamenlijk een chromosoom. Van elk chromosoom dat in een cel voorkomt, bestaat een duplicaat. Elk paar chromosomen wordt gevormd bij de bevruchting door het chromosoom uit de eicel van de moeder en het chromosoom uit de zaadcel van de vader. Van beide ouders wordt dus een bepaalde vorm voor elk gen, oftewel allel, geërfd.

Een gen kan dominant of recessief zijn. Dominant wil zeggen dat er maar één van de twee genen de eigenschap hoeft te dragen om het tot uiting te brengen in het individu. Bij recessief dienen beide genen de eigenschap te dragen om het tot uiting te brengen.

Het OLWS-gen is recessief. Dit betekent dat twee OLWS-genen nodig zijn (van beide ouders één) om het OLWS tot uiting te brengen.
Een Frame Overo draagt één recessief gen voor OLWS, dit heet heterozygoot voor OLWS en het paard noemt men een drager van OLWS. Het andere gen is een niet-OLWS gen.
Dit geven we als volgt weer : Oo. Waarbij O staat voor het OLWS gen en een o voor een niet-OLWS gen.

Een OLWS veulen draagt twee recessieve genen voor OLWS, dit heet homozygoot voor OLWS. Deze combinatie is dodelijk en het veulen wordt een Lethal White genoemd. Homozygoot voor OLWS geven we aan als OO.

Een drager ondervindt geen hinder van OLWS, het is niet ziek en zal een even gezond leven hebben als elk ander paard. Een drager kan echter wel zijn OLWS gen doorgeven aan zijn nakomelingen. De kans hierop is ongeveer 50 %. Als de nakomeling alleen van deze ouder het OLWS gen ontvangt, dan is deze wederom een OLWS drager.
Als men een OLWS drager Oo met een niet drager oo kruist, dan ontstaat de volgende rekensom:

x o o
O Oo Oo
oo o oo

Dit wil zeggen dat bij een kruising van een OLWS drager Oo x een niet drager oo, er 50 % kans is dat het veulen een OLWS drager Oo is en 50 % kans op een niet drager oo.

Als men een OLWS drager Oo met een OLWS drager Oo kruist, dan ontstaat de volgende rekensom:

x O o
O OO Oo
o Oo oo

Dit wil zeggen dat bij een kruising van twee OLWS dragers, beiden Oo, er 50 % kans is dat het veulen een OLWS drager Oo is. 25 % kans op een niet drager oo en 25 % kans op een veulen dat het gen van beide ouders erft OO.

OLWS test

Betekent OLWS nou dat je niet met Frame Overo's moet fokken? Nee. Zoals eerder gezegd is een OLWS drager een paard als elk ander paard. Eén enkel recessief OLWS-gen heeft geen invloed op de cellen en de werking hiervan van een paard.
Wel is het verstandig om voorzichtig met OLWS-dragers om te gaan als het op fokken aankomt. Een drager maal niet drager zal in ongeveer de helft van de gevallen wederom een drager opleveren. Ook deze drager kan in combinatie met een andere drager een Lethal White veulen opleveren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:12

Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe het met OLWS zit. Ik was de eerste in Nederland die er iets zinnigs over geschreven heeft en een website over gemaakt heeft, zo'n 15 jaar geleden al. Sterker nog, de info die jij daar kopieert van een website komt hoogstwaarschijnlijk weer indirect van mijn website af.
En wat zeg jij nu met jouw verhaal wat wat ik schrijf tegen spreekt? Ik zeg dat je zonder testen nooit zeker kunt zijn of je een LW veulen fokt. De kans dat het goed gaat is in sommige gevallen idd groot maar als het 20 keer goed gaat bij iemand die nooit test, heeft hij gewoon geluk, want voor het zelfde geld krijgt hij wél een LW veulen. 25% kans vind ik HEEL veel als dat betekent dat je het veulen na geboorte direct in kunt laten slapen.

Mijn eerste Paintmerrie bleek drager toen ik uit verhalen van haar oude eigenaren op kon maken dat ze een LW veulen gehad had. Die mensen wisten van niks, de hengsteigenaar (een zéér bekende westernstal!) ook niet en de dierenarts nog minder, arme veulen heeft 3 dagen op een kliniek liggen creperen.
Ik heb toen alles uitgezocht en daar een website over gemaakt met complete uitleg en een database van OLWS-vrije hengsten in Nederland en dankzij mijn info zijn veel meer mensen gaan testen en wakker geworden. Ik ben meer dan eens gebeld door mensen, zelfs dierenartsen, die van mij wilde weten hoe het precies zat omdat ze een veulen hadden waarvan ze wilden weten of hun veulen wel of geen LW veulen kon zijn.
De website is inmiddels al een paar jaar uit de lucht omdat inmiddels de meeste Paintmensen weten hoe het zit of in ieder geval kúnnen weten hoe het zit omdat de info op meer plekken te vinden is nu. Maar destijds was er geen Nederlandse info en maar weinig echt duidelijke engelstalige info omdat het nog vrij onbekend was, ook binnen de Paintwereld.

natalie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:24

ik kan niet weeten hoe veel jij er over weet mijn is het verteld door een fokker en die heeft me deze site door gelinkt vandaar. en indd als ik mijn merrie niet test zou ik nooit weeten of zij draager is of niet. ik ben geen fokker ik fok dit veulen voor me zelf en heb er eerlijk gezegt voor ik een veulen ging fokken nog nooit van gehoord . de fokkers die ik er over gesprooken heb hebben er alleemaal een eigen verhaal over en ik ben daar zelf veder over wezen zoeken hoe of wat. en jah ik denk ook wel dat je gelijk heb dat het heel goed is om er op te testen. maar ik heb de keuse gemaakt om dat niet te doen. want ik wist er toen niet eens van. dus ik bedoel het alleen maar goed om het je te laaten lezen . maar blijkbaar weet je genoeg . en ik dan dat als je gaat fokken je steeds meer leert over hoe en wat en het is ook heel intresannt. en ik denk dat je het alleen leert van andere fokkers en indgv mensen zoals jij en daar woord je ook alleen maar wijzer van .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 02:35

Helaas worden er dus nog steeds LW veulentjes geboren omdat mensen 'het niet weten'. Maar ik vind dat wanneer je besluit een veulen te fokken, ookal is dat maar 1 keer 'voor de lol', je je zelf toch op z'n minst moet inlezen over het ras en bloedlijnen. En als je een Paint hebt kan ik me gewoon níet voorstellen dat je níet ooit es ergens iets gelezen hebt over bontpatronen en als je over bontpatronen leest, lees je over OLWS. Je zet een levend schepsel op de wereld en hebt dus een bepaalde verantwoordelijkheid. Zeker tegenwoordig met onbeperkt internettoegang is onwetendheid gewoon géén excuus meer.
Maar da's mijn bescheiden mening.

Nu hóef je in jouw geval ook niet te testen, als je naar een hengst gaat die OLWS-vrij getest is. In dat geval maakt het niet meer uit of de merrie wel of niet drager is dus zou ik idd ook die centen lekker in m'n zak houden. Maar dan moet je dus wel zeker zijn dat de hengst echt OLWS vrij is. En niet de eigenaar alleen op z'n mooie blauwe ogen geloven maar een daadwerkelijk certificaat van de uitslag vragen, geen kopie maar het origineel. Ik heb nl. ook al meegemaakt dat mensen netjes navroegen, dachten safe te zitten en tóch een LW veulen kregen omdat de hengsteigenaar gelogen had. [WN-FA] Ons Overo lethal white veulen (in dit topic ook veel uitleg van mijn kant te vinden trouwens).

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 02:42

12 mei - merrie bruin bont

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:28

KAULITZ 12 mei merrie bruin bont
NATALIE1990 20 mei hengst palomino bont ik gok een

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:11

Maar als ik het goed begrijp uit deze verhalen is de hengst vrij getest. In dat geval is het toch niet mogelijk om een lijder te fokken uit deze combinatie? Neemt natuurlijk niet weg dat het altijd goed is om te testen en wanneer je merrie niet getest is, natuurlijk nooit te dekken met een drager...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:21

6 Mei merrie palomino bont

natalie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:50

Iloontjeehh schreef:
Maar als ik het goed begrijp uit deze verhalen is de hengst vrij getest. In dat geval is het toch niet mogelijk om een lijder te fokken uit deze combinatie? Neemt natuurlijk niet weg dat het altijd goed is om te testen en wanneer je merrie niet getest is, natuurlijk nooit te dekken met een drager...

neej indd maar wil niet zeggen dat de kans er niet is , en indd wat Francis de kans is er wel omdat mijn merrie niet is getest .maar dat is mijn risico wat ik genomen heb indit geval.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:18

Je bedoelt dat de kans bestaat dat je een drager fokt? Of dat de kans dat de hengstenhouder je verkeerd geinformeerd heeft over de testresultaten van de hengst?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:24

MIOUX 6 mei merrie palomino bont
KAULITZ 12 mei merrie bruin bont
NATALIE1990 20 mei hengst palomino bont ik gok een

natalie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:27

Iloontjeehh schreef:
Je bedoelt dat de kans bestaat dat je een drager fokt? Of dat de kans dat de hengstenhouder je verkeerd geinformeerd heeft over de testresultaten van de hengst?

dat je LW veulen krijgt.

de hengst houder kan ik persoonlijk dus dat zit wel goed.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:30

Leuk, ik volg ook! :)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:32

_Charlotte schreef:
Leuk, ik volg ook! :)

hee, hoe is het met je?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:05

Iloontjeehh schreef:

TS heeft haar merrie laten dekken voordat ze wist dat hij OLWS-vrij was (althans, zo begrijp ik het). Ze heeft dus de gok genomen, maar dat blijkt nu achteraf - gelukkig - geen gok te zijn omdat de hengst vrij is en zij daardoor inderdaad geen LW veulen kan krijgen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:14

natalie1990 schreef:
neej indd maar wil niet zeggen dat de kans er niet is , en indd wat Francis de kans is er wel omdat mijn merrie niet is getest .maar dat is mijn risico wat ik genomen heb indit geval.

Je begrijpt het verhaal geloof ik nog steeds niet Natalie... Als de hengst getest is en OLWS-vrij bevonden is (dus ook echt een certificaat dat hij vrij is, niet alleen het woord van de eigenaar), is er géén kans dat TS een LW veulen krijgt, ookal zou haar merrie wel drager zijn. Voor een LW veulen moeten BEIDE ouders drager zijn en het gen ook BEIDEN doorgeven, alleen een homozygoot OLWS-veulen is een LW-veulen. Als het veulen maar van 1 ouder het gen krijgt, wordt het géén LW veulen.
Omdat de hengst vrij is en het gen dus niet heeft, kán het veulen geen gen van beide ouders krijgen en dus krijgt ze geen LW veulen. Dat haar merrie niet getest is maakt in dit geval dus niet uit, omdat de hengst vrij is. (alleen wist TS dat op het moment van dekken niet dus heeft ze in wezen wel gegokt. Blijkt nu gelukkig geen gok meer te zijn, maar een volgende keer dus éérst checken of de hengst wel of geen drager is en is de hengst drager, dan moet ze de merrie laten testen om zeker te weten dat zij geen drager is. Zolang één van beide ouders géén drager is krijg je géén LW veulen).
Laatst bijgewerkt door Francis op 18-01-13 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt