Lotte, bijna 8 maand oud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:37

nicky_rilana schreef:
oow oke, sandreo is wel leuk hoor, maar ik vroeg me eigenlijk af van lotte d'r vader.
sandreo heeft onder hans- peter gelopen, of hij er nu nog onder loopt weet ik niet

Die hengst heb ik niet/weinig zien lopen. Die stond of voor het draad van het weiland te kijken, of met zijn hoofd naar de grond gras te eten :+. Was nog een jaarling zoals Thesserd1 al zei, werd verder ook niets mee gedaan :)
Paard is nu verkocht, en geruind.

kappiegirl

Re: Lotte, bijna 8 maand oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:59

Het is de beste kruising die je kan hebben hoor KWPN x haflinger, ik heb er ook 1 en iedereen die haar ziet zet wat een apparte kleur en wat is ze super mooi (en dat is ook zo) en dat kan geen gewone bruinen zijn toch met die half witte staart en grijze manen, dat is ze dus ook niet. Ze is zilverappel bruin getest alleen toont ze dus niet de 100% tekenen die een zilverappel hoort te hebben.
Bijvoorbeeld ze heeft lichtbruine wimpers ipv wit/zilvere en heeft ze 2kleurige staart en manen zwart en zilver/wit door elkaar heen.
Als veulen was ze ook een hele apparte lichte voskleur met vosbeentjes en lichte manen maar naar mate ze ouder werd werden de benen zwart met witte haren en zijn haar manen dus ook zwart met witte haren geworden. Toen ik foto's plaatste van haar hier op bokt kon iedereen mij ook vertellen dat ze geen zilverappel kon zijn en dat ze gewoon bruin is en dat een haflinger geen zilvergen kan door geven omdat je dat toch niet weet met haflingers het komt maar zelden voor dat een haflinger dat draagt enz. En iedereen kon me vertellen dat het een grote D of een kleine E zou worden en groter echt niet, maar niets in minder waar heel de wereld had het mis en ik had toch gelijk, mijn D'amour is een zilverappel getest en 1.62m groot nu ze 3jaar is dus ze groeit nog wel even door.

Ik zeg luister niet te veel naar mensen die de dieren niet kennen en nog niet eerder live hebben gezien, ze kunnen niet van een foto zien wat een paard wel of niet kan zijn of wat wel. Blijf je eigen gevoel volgend misschien zit er in de vaders lijn wel schimmel en toont het niet op hem maar wel in zijn nageslacht. Dat is de moeder van mijn kruising ook. Zelf is ze gewoon bruin met zwarte manen en staart en 3 witte benen. Maar in haar moeders lijn zitten 3 schimmels haar moeder is schimmel haar oma is schimmel en haar overgroot opa is schimmel maar mijn merrie was toch echt een bruine.
Haar eerste veulen was ook een schimmel dus ik geloof wel dat dit de vader zou kunnen zijn.

Je hebt een leuk veulen en ze zal vast en zeker ook uit groeien tot een grote damen.
Veel plezier met haar!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:05

kappiegirl schreef:
Het is de beste kruising die je kan hebben hoor KWPN x haflinger, ik heb er ook 1 en iedereen die haar ziet zet wat een apparte kleur en wat is ze super mooi (en dat is ook zo) en dat kan geen gewone bruinen zijn toch met die half witte staart en grijze manen, dat is ze dus ook niet. Ze is zilverappel bruin getest alleen toont ze dus niet de 100% tekenen die een zilverappel hoort te hebben.
Bijvoorbeeld ze heeft lichtbruine wimpers ipv wit/zilvere en heeft ze 2kleurige staart en manen zwart en zilver/wit door elkaar heen.
Als veulen was ze ook een hele apparte lichte voskleur met vosbeentjes en lichte manen maar naar mate ze ouder werd werden de benen zwart met witte haren en zijn haar manen dus ook zwart met witte haren geworden. Toen ik foto's plaatste van haar hier op bokt kon iedereen mij ook vertellen dat ze geen zilverappel kon zijn en dat ze gewoon bruin is en dat een haflinger geen zilvergen kan door geven omdat je dat toch niet weet met haflingers het komt maar zelden voor dat een haflinger dat draagt enz. En iedereen kon me vertellen dat het een grote D of een kleine E zou worden en groter echt niet, maar niets in minder waar heel de wereld had het mis en ik had toch gelijk, mijn D'amour is een zilverappel getest en 1.62m groot nu ze 3jaar is dus ze groeit nog wel even door.

Ik zeg luister niet te veel naar mensen die de dieren niet kennen en nog niet eerder live hebben gezien, ze kunnen niet van een foto zien wat een paard wel of niet kan zijn of wat wel. Blijf je eigen gevoel volgend misschien zit er in de vaders lijn wel schimmel en toont het niet op hem maar wel in zijn nageslacht. Dat is de moeder van mijn kruising ook. Zelf is ze gewoon bruin met zwarte manen en staart en 3 witte benen. Maar in haar moeders lijn zitten 3 schimmels haar moeder is schimmel haar oma is schimmel en haar overgroot opa is schimmel maar mijn merrie was toch echt een bruine.
Haar eerste veulen was ook een schimmel dus ik geloof wel dat dit de vader zou kunnen zijn.

Je hebt een leuk veulen en ze zal vast en zeker ook uit groeien tot een grote damen.
Veel plezier met haar!

Leuk dat jij ook zo'n kruising hebt :). Ik heb inderdaad de 'feiten' naast me neer gelegd. Er heeft absoluut geen hengst op gezeten die op dat moment schimmel was. Het maakt me ook niet uit wat of hoe het uiteindelijk is gegaan of hoe ze gaat worden.
Meerdere bokkers hebben mij ook verteld dat het schimmelgen zelden een generatie overslaat, maar dat het zeker in enkele gevallen gebeurt.
Maar wat maakt het uiteindelijk ook allemaal uit <3

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:07

echt een mooi veulentje, ik hoop voor jou dat ze van uiterlijk niet meer teveel gaat veranderen :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:15

haha zo denk ik er ook altijd over. Het is zoals het is en het kan niet terug gedraaid worden niemand was erbij en niemand weet wat er gebeurt is en hoe bloedlijnen in elkaar zitten en laat ons nou net die speciale hebben wat niemand verwacht. Dat is toch ook alleen maar veel leuker!
Geniet van je leuke beestje mijn merrie is net ingereden en loopt als een zonnetje zit zo lekker en heeft de looks van een pony en de lange benen van een paard maar dan helemaal compleet en zo mooi. Jou damentje word ook een mooi hoog benig knap paardje.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:15

kappiegirl schreef:
haha zo denk ik er ook altijd over. Het is zoals het is en het kan niet terug gedraaid worden niemand was erbij en niemand weet wat er gebeurt is en hoe bloedlijnen in elkaar zitten en laat ons nou net die speciale hebben wat niemand verwacht. Dat is toch ook alleen maar veel leuker!
Geniet van je leuke beestje mijn merrie is net ingereden en loopt als een zonnetje zit zo lekker en heeft de looks van een pony en de lange benen van een paard maar dan helemaal compleet en zo mooi. Jou damentje word ook een mooi hoog benig knap paardje.

Heb je een foto van je paard :D?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:25

Lotte is leuk!

Maar sorry dat ik het zeg, maar een schimmelgen slaat geen generatie over. Schimmel is dominant en toont altijd op een paard. Als een paard geen schimmel is om te zien, draagt hij ook niet het schimmelgen (en kan hij het dus ook niet doorgeven)

Lotte is duidelijk wel een schimmel, dus ik denk niet dat de bruine (wat overigens een heel knap paard is) de vader is.

Maar wat maakt het uit? Je hebt er een knap meisje aan!
Geniet van haar en ik ben benieuwd hoe groot ze nu is! :)

Ireen_ schreef:
Als je mij zou vragen wat de vader is, vooral bij de eerste foto, zou ik zweren dat hier arabisch bloed in zit :o

Ik dacht precies hetzelfde! :)

kappiegirl schreef:
Maar in haar moeders lijn zitten 3 schimmels haar moeder is schimmel haar oma is schimmel en haar overgroot opa is schimmel maar mijn merrie was toch echt een bruine.

Dit is inderdaad mogelijk. Schimmel is wel dominant, maar als een schimmel heterozygoot is voor schimmel (dus 1 schimmelgen en 1 niet schimmelgen draagt), is de kans 50% dat ze haar schimmelgen niet doorgeeft en is het veulen dus ook geen schimmel.
De moeder van jouw merrie was heterozygoot voor schimmel en heeft dit gen niet doorgegeven aan jouw merrie.

Ik ben overigens wel benieuwd naar je paardje!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:16

Cynthia82 schreef:
Lotte is leuk!

Maar sorry dat ik het zeg, maar een schimmelgen slaat geen generatie over. Schimmel is dominant en toont altijd op een paard. Als een paard geen schimmel is om te zien, draagt hij ook niet het schimmelgen (en kan hij het dus ook niet doorgeven)

Lotte is duidelijk wel een schimmel, dus ik denk niet dat de bruine (wat overigens een heel knap paard is) de vader is.

Maar wat maakt het uit? Je hebt er een knap meisje aan!
Geniet van haar en ik ben benieuwd hoe groot ze nu is! :)

In hoeverre moet dat schimmel dan tonen? Is het niet zo dat haar moeder Fenna het lichtelijk 'toont'? :+ Die begint nu weer steeds grijzer te worden (grijzer dan op de foto's) bovendien is haar buik altijd al grijzig, en heeft inderdaad een grijze pluk in haar manen.
Er stond inderdaad geen schimmel in de wei. Ooggetuigen (haha zullen we een detective inhuren?) hebben gezien dat deze hengst er 3 keer op gezeten heeft en geen enkel ander paard. Het blijft bijzonder. :Y)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:26

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!! Detective!!!!! :D

Schimmel op het ouderdier bedoel je? Tja.. iedere schimmel begint op een andere leeftijd te verschimmelen. Lotte bvijvoorbeeld nu al op 8 maanden. Andere schimmels pas na jaren.

Het grijze van de Haf is geen schimmel, het zou het sooty gen kunnen zijn.
Zoek maar eens in de Wiki op sooty. Daar staat ook een Haf met sooty, heeft ook wat grijs in de vacht.

Het blijft inderdaad bijzonder als er geen schimmel in de wei heeft gestaan. Ook geen hele jonge hengst waaraan je nog niet kon zien dat hij schimmel was, misschien?
De hengst op de vorige pagina is zeker geen schimmel en Lotte heeft wel een arabisch hoofdje.

Ik schrijf deze dingen niet op betweterig over te komen. Ik vind het alleen heel interessant en zou wel detective'je willen zijn :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:30

Cynthia82 schreef:

Schimmel op het ouderdier bedoel je? Tja.. iedere schimmel begint op een andere leeftijd te verschimmelen. Lotte bvijvoorbeeld nu al op 8 maanden. Andere schimmels pas na jaren.

Zoek maar eens in de Wiki op sooty. Daar staat ook een Haf met sooty, heeft ook wat grijs in de vacht.

Het blijft inderdaad bijzonder als er geen schimmel in de wei heeft gestaan. Ook geen hele jonge hengst waaraan je nog niet kon zien dat hij schimmel was, misschien?
De hengst op de vorige pagina is zeker geen schimmel en Lotte heeft wel een arabisch hoofdje.

Ik schrijf deze dingen niet op betweterig over te komen. Ik vind het alleen heel interessant en zou wel detective'je willen zijn :+

Ik vind je ook niet betweterig overkomen hoor :), we hadden je alleen zo'n 19 maand eerder moeten inhuren. Dan was er misschien nog wat meer bewijs :Y).
Geen van de hengsten staan meer in het land, ze zijn vervangen door nieuwe jaarlingen.
Maar ik herinner me de hengsten nog wel, en geen van de hengsten had schimmel trekjes, als een brilletje of doorkomende witte haren. Misschien dat Thessa (De manege fotograve :Y) ) meer foto's heeft van jaarlingen die toen in het land stonden?
Cynthia had dan mooi 'Manege detective' kunnen zijn geweest *\o/*

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:33

We weten dat Fenna (moeder) net van haar andere veulen af was toen ze bij ons kwam.
Is er een manier om er achter te komen hoe het andere veulen er uit ziet/heeft gezien?
Kan zoiets via stamboek o.i.d.
Ik kan het natuurlijk altijd via 'Opsporing verzocht' doen hier op bokt, maar ik heb niet het idee dat je een paard op die manier kan vinden :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:36

Cynthia82 schreef:

Dat lijkt inderdaad op wat Fenna dan zou moeten hebben. :) Haha ik vind het ook erg interessant hoor.
Er stonden 2 vossen in het weiland, deze mooie bruine en een zwarte als ik het me goed kan herinneren. Maar nooit een schimmel. We weten niet hoe oud de hengsten waren. Meestal zijn ze allemaal ongeveer dezelfde leeftijd. Gaan ze er naar verloop van tijd weer uit, en dan komen er weer nieuwen in.

Het zou kunnen dat er een toekomstige schimmel tussen stond, maar dat was er dan zeker niet aan af te zien.
Deze vosjes stonden er bij in:
Afbeelding

De zwarte heb ik niet op de foto haha, volgens mij was dat niet zo'n knappert...

Fenna was nog maar 3 weken op de manege voordat ze ontsnapt was, misschien dat ze voor die tijd nog net gedekt was. Maar dan zou ze 3 weken te laat geweest zijn met bevallen. Wel heel toevallig allemaal natuurlijk :+

Ik denk trouwens dat Lotte haar hoofdje grotendeels van haar moeder heeft:
Afbeelding
(let niet om dat touw om haar nek haha, lang verhaal)

Qua gedrag heeft ze tot nu toe ook veel weg van dr moeder. Best vurig :o
Fenna is echt een hele mooie pony. Je zou haar eens moeten zien lopen. Misschien moeten we een keer een filmpje maken Mariët :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:53

Fijn dat ik niet betweterig overkom :) Ik kan me voorstellen dat je soms gek wordt van mensen die je 'tegenspreken'.
Ik wil best 'verlate manege detective' zijn hoor :D

Het is niet belangrijk hoe haar andere veulen er uit ziet voor de verklaring van Lotte dr kleur. Als haar vorige veulen een andere vader heeft dan Lotte, ga je appels met peren vergelijken.
Maar mocht je het willen weten, omdat je gewoon geinteresseerd bent, kan je het proberen bij het stamboek.
Is Lotte een Haf met papieren? Mocht haar vorige veulen ook een Haf zijn geweest, zit de kans er in dat dat veulen geregistreerd staat bij het stamboek.

Mjetterd schreef:
We weten dat Fenna (moeder) net van haar andere veulen af was toen ze bij ons kwam.

Ik denk dat we hier 'het bewijs' hebben :)

De meeste merries worden zo'n 10 dagen nar de geboorte van hun veulen voor het eerst weer hengstig. Dus kunnen vanaf dat moment ook weer bevrucht worden.
Ik denk (weet bijna zeker) dat Fenna al drachtig was toen ze bij jullie kwam.
Sommige merries laten het dan nog toe dat een andere hengst op ze springt.

Mijn veulen is vorig jaar 15 dagen te laat geboren en er zijn verhalen van merries die meer dan een jaar gedragen hebben. Dus dat Lotte 3 weken 'te laat' is geboren, is zeker geen uitzondering.

Schimmels zien er niet uit als de vossen op de foto. Dit zijn (waarschijnlijk) geen toekomstige schimmels :)

Haar hoofdje kan ze inderdaad ook wel van mams hebben, Hafjes dragen nou eenmaal Arabisch bloed.
Maar ik zou er niet gek van opkijken als Lotte haar vader een Arabier is.
Ik vind Fenna inderdaad een mooie pony!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:00

Al dat kleurengedoe, wat maakt het uit, al issie pimpelpaars.
Lotte is een prachtige pony en daar gaat het om!
Ben zeer benieuwd hoe ze het gaat doen!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:12

Cynthia82 schreef:
Fijn dat ik niet betweterig overkom :) Ik kan me voorstellen dat je soms gek wordt van mensen die je 'tegenspreken'.
Ik wil best 'verlate manege detective' zijn hoor :D

Het is niet belangrijk hoe haar andere veulen er uit ziet voor de verklaring van Lotte dr kleur. Als haar vorige veulen een andere vader heeft dan Lotte, ga je appels met peren vergelijken.
Maar mocht je het willen weten, omdat je gewoon geinteresseerd bent, kan je het proberen bij het stamboek.
Is Lotte een Haf met papieren? Mocht haar vorige veulen ook een Haf zijn geweest, zit de kans er in dat dat veulen geregistreerd staat bij het stamboek.

Mjetterd schreef:

Ik denk dat we hier 'het bewijs' hebben :)

De meeste merries worden zo'n 10 dagen nar de geboorte van hun veulen voor het eerst weer hengstig. Dus kunnen vanaf dat moment ook weer bevrucht worden.
Ik denk (weet bijna zeker) dat Fenna al drachtig was toen ze bij jullie kwam.
Sommige merries laten het dan nog toe dat een andere hengst op ze springt.

Mijn veulen is vorig jaar 15 dagen te laat geboren en er zijn verhalen van merries die meer dan een jaar gedragen hebben. Dus dat Lotte 3 weken 'te laat' is geboren, is zeker geen uitzondering.

Schimmels zien er niet uit als de vossen op de foto. Dit zijn (waarschijnlijk) geen toekomstige schimmels :)

Haar hoofdje kan ze inderdaad ook wel van mams hebben, Hafjes dragen nou eenmaal Arabisch bloed.
Maar ik zou er niet gek van opkijken als Lotte haar vader een Arabier is.
Ik vind Fenna inderdaad een mooie pony!

Dat doet er eigenlijk niet toe dat ze 10 dagen an de geboorte van het veulen weer hengstig is geworden, toch? (behalve dat ze dan weer vruchtbaar is) Want ze is niet direct na de geboorte bij ons gekomen :')
Het zou wel kunnen dat ze voordat ze verkocht is (bijvoorbeeld bij 5 maand veulen afgespeend) dat ze nog net gedekt is door een droom arabisch schimmelpaard ( :+ ) maar dat lijkt me eigenlijk sterk... En dan blijft het toevallig dat die bruine knappert er 3 weken daarna op gezeten heeft en dat het veulen volgens die juiste draagtijd optijd geboren is. :')

Zoveel toevalligheden...

En justin4ever sja, de kleuren doen er ook niet toe maar het blijft apart EN interessant. :o

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:33

justin4ever schreef:
Al dat kleurengedoe, wat maakt het uit, al issie pimpelpaars.
Lotte is een prachtige pony en daar gaat het om!
Ben zeer benieuwd hoe ze het gaat doen!

Het maakt ook helemaal niks uit, het is alleen gewoon interessant, omdat het -theoretisch gezien- onmogelijk dat deze hengst de vader is. Maar wie weet heeft hier inderdaad een mutatie plaatsgevonden bij Lotte of bij de hengst zelf, waardoor het schimmelen bij hem verborgen is? Geen idee of dat kan :D de eerste schimmel ooit moet ook ontstaan zijn door een mutatie/foutje :) De vorige eigenaar had ook geen schimmelhengstje staan?

Moeders heeft inderdaad ook nog wel dat arabisch type duidelijk zichtbaar, maar Lotte naar mijn idee nog veel meer. Nou dragen KWPN'ers ook ergens ver weg wel arabisch bloed natuurlijk.. maar je ziet dat zelden zo duidelijk terug als niet een van beide ouders een flink percentage AVbloed heeft. Nou is ze ook nog heel jong natuurlijk en ze kan nog gaan veranderen en gaat ook nog een eind uitzwaren :D . Ik ben benieuwd hoe ze uitgroeit!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:33

Nee bedoel het ook niet verkeerd ofzow maar ze zeggen altijd "niets is onmogelijk"

Ik snap er ook helemaal niks van hoor, want waarom is mijn jaarling hengst dan donkerbruin (zie profiel) en zijn moeder is zo geel als het een haflinger betaamd en zijn vader is een kwpn mix en bont van kleur?
Leg me dat dat eens uit:P
Oke dit is duidelijk offtopic dus pb me desnoods.
Ik wil het begrijpen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:44

Justin, ik pb je vanavond. Dat kan namelijk heel goed!
Wil jij even de kleur/ foto's van papa?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:51

Ja, dat kan prima :) heb je iets over erfelijkheid gehad bij biologie?
De vader zal dan waarschijnlijk een bruin bonte geweest zijn, maar zie dat je al uitleg gaat krijgen ;)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:55

supermooi _/-\o_

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:38

Bedankt!
Ik zie het graag tegemoet:P
Foto van pappie heb ik nu even niet (lees het te laat anders had ik ze net gemaakt) maar hij is niet gewoon bruinbont maar ook niet gitzwart bont, eigenlijk lichter zwart met zomers een bruine gloed erover.
Zal er morgen 1 maken en via pb versturen.

En ireen, biologie tsja dat ik wel heeeeeeeeeeeeeel lang geleden:P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:49

Zaterdag komt de dierenarts, dan krijgt Lotte haar chip en haar paspoort :D!

Ik ga binnenkort de stamboom van mama eens uitpluizen. Ben erg benieuwd geworden waar die 3,nog wat % vreemd bloed nou zit, en wat het is voor vreemd bloed.
Dat is toch mogelijk om uit te zoeken lijkt mij?

nicqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:58

<3 wat is lotte leuk.
Laatst bijgewerkt door nicqui op 13-07-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:00

Ahh! Ik vind haar zó leuk <3

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:04

Ahh ze is heeel leuk! helemaal fotoo 1 ! <3