dik-dikker-dikst-nog veel dikker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:19

hmm, ik merk wel dat ze echt draf (dus niet zoon huppeltje maar echt stevig draven) en galopperen niks meer vind... maar het is nooit zoon fanatieke..

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:23

Tja, je kunt het galopperen achterwege laten, maar zoals maura ook zegt, een beetje beweging is wel goed. Dus om nu ook direct met het draven te stoppen...

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:25

Ik wil eigenlijk haar gewoon in de kinder begin lesjes houden, dat wil zeggen wat slalomen in stap, halt houden en kleine beetjes draven (Wat dus niet meer voorsteld als een paar pasjes huppelen)

Kan ik het veulen van vorig jaar (die nu 7e maand is) beter er af halen (zodat het minder energie kost) of er bij laten? (ivm stress)
Laatst bijgewerkt door MisticRider op 02-12-11 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:29

MisticRider schreef:
Ik wil eigenlijk haar gewoon in de kinder begin lesjes houden, dat wil zeggen wat slalomen in stap, halt houden en kleine beetjes draven (Wat dus niet meer voorsteld als een paar pasjes huppelen)

Kan ik het veulen van vorig jaar (die nu 7e maand is) beter er af halen (zodat het minder energie kost) of er bij laten? (ivm stress)

ik denk dat het niet veel uitmaakt hoor, merrie zal veulen zelf wel afspenen, en is zeker niet aan het vermageren erdoor.
gewoon kijken dat ze niet te mager wordt (dan eventueel veulen erafhalen, en ietwat bijvoeren)
wat geef je nu van brok? ik zou opteren voor een goede merriebrok, of eventueel aanvullende vit en min.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:32

Ze krijgt nu sportbrok+muslie op rust dagen
en schepje haver+sporbrok+ pavo explosief op werk dagen
en verder hooi+een berg wortels :D

Per dag een kilo dus, maar dat deelt ze wel met haar veulen, die eten samen uit 1 bak.
verder eet ze heel de dag hooi

En ik ga denk ik maar is merrie brok kopen als dit op is...

Duhelo

Re: dik-dikker-dikst-nog veel dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:20

ohjee, Zoveel energie voor een sobere pony! de kans is groot (gelukkig dat ze drachtig is, anders had je wss al lang prijs) dat als je zo doorgaat ze vroeg of laat hoefbevangen wordt.
Mijn trekpaard krijgt MAX 1.5-2 kilo basisbrok per dag, en heeft energie over.
Mijn 2.5 jarige krijgt een kleine kilo schep basisbrok per dag, maximum.

Zelfs toen de belg drachtig was kreeg ze max 1 kilootje merriebrok per dag.
hou er ook rekening mee dat de sobere rassen door te veel voeding/energie, er geen weg mee kunnen zeg maar, en daardoor juist flegmatiek worden.
een goed basisrantsoen voor dit pony'tje zou zijn: 0.5 tot max 1 kilo basisbrok per dag, en daarnaast hooi naar behoefte, eventueel enkele peentjes (die zitten boordevol suiker!) en that's it.

Nu ze drachtig is (ze moet nog 4 maand, dus heeft nog niet echt extra bouwstoffen nodig) zou ik overgaan naar een halve kilo merriebrok per dag, + hooi en een worteltje.
Door overvoeren heb je vaak ook te grote veulens = moeizame bevalling.

En laat het huidig veulen er maar bij hoor, natuur gaat zijn gangetje wel gaan ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:33

ik denk dat een drachtige of zogende merrie niet heel erg snel bevangen raakt (vooral als ze zoogt en drachtig is),de eiwitten die ze teveel binnen krijgen kunnen ze hard zat gebruiken.

hier krijgen de drachtige merrie,s uiteindelijk makkelijk 3 kilo krachtvoer per dag en die zijn ook niet groot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:39

inowa schreef:
ik denk dat een drachtige of zogende merrie niet heel erg snel bevangen raakt (vooral als ze zoogt en drachtig is),de eiwitten die ze teveel binnen krijgen kunnen ze hard zat gebruiken.

hier krijgen de drachtige merrie,s uiteindelijk makkelijk 3 kilo krachtvoer per dag en die zijn ook niet groot.

nee, nu niet, maar wacht tot ze geen veulen meer heeft ...
Daarnaast: lijkt niet dat de pony erg hard moet werken, dan zijn al die explosieve voeders voor niks goed.
veel beter wat meer voer geven met minder energie, dan shotjes redbull...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:43

Het lastige vind ik dat, ondanks dat de merrie dik is van de dracht, "daaronder" helemaal niet zo dik lijkt. Vind haar oa rondom het borstbeen en ook haar kruis helemaal niet zo royaal tonen. Ik denk eerlijk gezegd dat er niet zo heel veel overblijft als het veulen eenmaal geboren is. TS: ik zou de DA er niet speciaal voor laten komen, maar als hij er toevallig eens is, zou je kunnen vragen wat hij/zij vind van de voedingstoestand van de merrie en wat er mbt voer geadviseerd wordt.

Stapritjes kunnen overigens prima, klein drafje ook, maar ik zou haar daar niet meer in dwingen: biedt ze het aan dan is het prima, maar ik zou het niet meer echt gaan eisen ( de draf). Verder lijken me ruitertjes met een stil been wel prettig voor haar

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:46

ja maar dit voer krijgt ze nu,en nu heeft ze het nodig.het is idd anders als ze straks in het voorjaar/zomer op een weide staat met gras.
vind de merrie alles behalve te dik en uiteindelijk weet ze zelf wat haar merrie aan energie moet krijgen.

ik heb er 1 staan die ook erg energierijk voer moet hebben omdat die anders niet vooruit te branden is.
en dat terwijl haar nichtje echt geen korreltje haver moet hebben want dan word die gek.

elke pony is anders en dat geld ook voor shetjes.
de meesten zijn heel sober maar er zijn erbij die gewoon meer moeten hebben voordat ze dikker/feller worden

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:49

Duhelo schreef:
ohjee, Zoveel energie voor een sobere pony! de kans is groot (gelukkig dat ze drachtig is, anders had je wss al lang prijs) dat als je zo doorgaat ze vroeg of laat hoefbevangen wordt.

hou er ook rekening mee dat de sobere rassen door te veel voeding/energie, er geen weg mee kunnen zeg maar, en daardoor juist flegmatiek worden.
een goed basisrantsoen voor dit pony'tje zou zijn: 0.5 tot max 1 kilo basisbrok per dag, en daarnaast hooi naar behoefte, eventueel enkele peentjes (die zitten boordevol suiker!) en that's it.

Nu ze drachtig is (ze moet nog 4 maand, dus heeft nog niet echt extra bouwstoffen nodig) zou ik overgaan naar een halve kilo merriebrok per dag, + hooi en een worteltje.

En laat het huidig veulen er maar bij hoor, natuur gaat zijn gangetje wel gaan ;)

Hoi,

Hier was ik eerst ook bang voor, maar zowel mijn ruin als deze merrie doen het er super goed op!
Ze hebben net wat meer energie dan zonder, en de pony's komen mooi wat aan zonder dat ze te dik worden.....
Ik moet zeggen, mijn ruin is heel snel TE mager, dat je zn ribben kan zien, en nu heeft hij een lekker spek laagje! ik ben er eigenlijk juist super tevreden over EINDELIJK voer waar ze het allemaal goed op doen...

Groetjes

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:54

idd,lekker zo houden als ze het er goed op doen.

overigens zou ik wel proberen haar veulen af te spenen,wellicht de weide met gaas doormidden doen dat ze wel naast elkaar staan maar dat het veulen niet meer kan drinken?
ik heb merrie,s meegemaakt die zowel jaarling als nieuwe veulen zoogden en dat gaat niet goedkomen.
kennen ze het al om zonder elkaar te zijn? dus mams uit rijden en veulen op stal houden?
of andersom,met veulen wandelen en mams thuis houden?
want dan kan het namelijk kwa stress reuze meevallen

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:58

Moeders maakt zich eigenlijk niet zo druk om dr kind. En protesteert wel als de beeb wil drinken, maar beeb houd flink aan met zeuren. verder heb ik hier een topic over geopend

[KS] (SPOED) vraag omtrent afspenen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:01

dan zou ik afspenen...

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 19:02

Kvind het zo sneu... voor de beeb....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:07

is het niet,zijn ze zo vergeten hoor.
gewoon zorgen dat ie samen staat met anderen en genoeg te spelen heeft

en gewoon wegbrengen in een keer afspenen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:13

veulen erafhalen zo snel mogelijk. want anders kan moeders nooit energie genoeg overhouden voor andere veulen. en het groeiende veulen krijgt ook minder stoffen als mamma nog melk geeft. en lekker wandelen met haar ze is te dik opm nog iemand comfortabel voor haarzelf te kunnen dragen. das mijn advies.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:19

Hoe zeker ben je dat dat veulen pas een week oud was op de eerste foto? Ik vind hem/haar er veel ouder uitzien namelijk.
Met normaal rijden tijdens een dracht is niets mis, wat een onzin wordt hier verkocht... Spingen/crossen/racen tijdens de eerste maanden is ook nog geen probleem.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 19:27

Omdat ik het veulen gezien heb vlak na zijn geboorte, dus het is daar misss 1,5 week, maar ouder niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:42

MisticRider schreef:
Duhelo schreef:

Hoi,

Hier was ik eerst ook bang voor, maar zowel mijn ruin als deze merrie doen het er super goed op!
Ze hebben net wat meer energie dan zonder, en de pony's komen mooi wat aan zonder dat ze te dik worden.....
Ik moet zeggen, mijn ruin is heel snel TE mager, dat je zn ribben kan zien, en nu heeft hij een lekker spek laagje! ik ben er eigenlijk juist super tevreden over EINDELIJK voer waar ze het allemaal goed op doen...

Groetjes

jij kent je paardjes natuurlijk het beste ;)
hou er wel rekening mee dat een paard in principe van krachtvoer niet aankomt, maar dat je eerder moet kijken in de ruwvoervoedering (scrabblewoord :D) om ze dikker te krijgen, dwz door goed hooi/voordroog te geven, eventueel aangevuld met kuilmais,maismeel of maisvlokken ed ...
(hierbij wel opletten voor de verhoudingen van je voer!)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:03

ik waag te zeggen dat dit veulen wat er bij staat zeker 2 maanden is

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:06

franka75 schreef:

ben even benieuwt waar aan je dat zou denken te zien?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:18

veulen is eigenlijk idd veel te rond en te wollig om maar 1,5 week te zijn

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:22

Ik zou juist wel blijven rijden, tot ze zelf aangeeft dat het niet meer kan!
Als je nu stopt verliest ze conditie, daardoor gaat de bevalling ook moeilijker en heb je meer kans op een miskraam.
Gewoon proberen zo lang mogelijk fit te houden! :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 02:03

MisticRider schreef:
franka75 schreef:

ben even benieuwt waar aan je dat zou denken te zien?

onderandere aan het staartje , die is al wat langer en voller