Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MisticRider schreef:Ik wil eigenlijk haar gewoon in de kinder begin lesjes houden, dat wil zeggen wat slalomen in stap, halt houden en kleine beetjes draven (Wat dus niet meer voorsteld als een paar pasjes huppelen)
Kan ik het veulen van vorig jaar (die nu 7e maand is) beter er af halen (zodat het minder energie kost) of er bij laten? (ivm stress)
inowa schreef:ik denk dat een drachtige of zogende merrie niet heel erg snel bevangen raakt (vooral als ze zoogt en drachtig is),de eiwitten die ze teveel binnen krijgen kunnen ze hard zat gebruiken.
hier krijgen de drachtige merrie,s uiteindelijk makkelijk 3 kilo krachtvoer per dag en die zijn ook niet groot.
Duhelo schreef:ohjee, Zoveel energie voor een sobere pony! de kans is groot (gelukkig dat ze drachtig is, anders had je wss al lang prijs) dat als je zo doorgaat ze vroeg of laat hoefbevangen wordt.
Mijn trekpaard krijgt MAX 1.5-2 kilo basisbrok per dag, en heeft energie over.
Mijn 2.5 jarige krijgt een kleine kilo schep basisbrok per dag, maximum.
Zelfs toen de belg drachtig was kreeg ze max 1 kilootje merriebrok per dag.
hou er ook rekening mee dat de sobere rassen door te veel voeding/energie, er geen weg mee kunnen zeg maar, en daardoor juist flegmatiek worden.
een goed basisrantsoen voor dit pony'tje zou zijn: 0.5 tot max 1 kilo basisbrok per dag, en daarnaast hooi naar behoefte, eventueel enkele peentjes (die zitten boordevol suiker!) en that's it.
Nu ze drachtig is (ze moet nog 4 maand, dus heeft nog niet echt extra bouwstoffen nodig) zou ik overgaan naar een halve kilo merriebrok per dag, + hooi en een worteltje.
Door overvoeren heb je vaak ook te grote veulens = moeizame bevalling.
En laat het huidig veulen er maar bij hoor, natuur gaat zijn gangetje wel gaan
MisticRider schreef:Duhelo schreef:ohjee, Zoveel energie voor een sobere pony! de kans is groot (gelukkig dat ze drachtig is, anders had je wss al lang prijs) dat als je zo doorgaat ze vroeg of laat hoefbevangen wordt.
Mijn trekpaard krijgt MAX 1.5-2 kilo basisbrok per dag, en heeft energie over.
Mijn 2.5 jarige krijgt een kleine kilo schep basisbrok per dag, maximum.
Zelfs toen de belg drachtig was kreeg ze max 1 kilootje merriebrok per dag.
hou er ook rekening mee dat de sobere rassen door te veel voeding/energie, er geen weg mee kunnen zeg maar, en daardoor juist flegmatiek worden.
een goed basisrantsoen voor dit pony'tje zou zijn: 0.5 tot max 1 kilo basisbrok per dag, en daarnaast hooi naar behoefte, eventueel enkele peentjes (die zitten boordevol suiker!) en that's it.
Nu ze drachtig is (ze moet nog 4 maand, dus heeft nog niet echt extra bouwstoffen nodig) zou ik overgaan naar een halve kilo merriebrok per dag, + hooi en een worteltje.
Door overvoeren heb je vaak ook te grote veulens = moeizame bevalling.
En laat het huidig veulen er maar bij hoor, natuur gaat zijn gangetje wel gaan
Hoi,
Hier was ik eerst ook bang voor, maar zowel mijn ruin als deze merrie doen het er super goed op!
Ze hebben net wat meer energie dan zonder, en de pony's komen mooi wat aan zonder dat ze te dik worden.....
Ik moet zeggen, mijn ruin is heel snel TE mager, dat je zn ribben kan zien, en nu heeft hij een lekker spek laagje! ik ben er eigenlijk juist super tevreden over EINDELIJK voer waar ze het allemaal goed op doen...
Groetjes