Fimke[kvit fjord]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Re: Fimke[kvit fjord]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:11

Prachtig. Ik heb zo'n fjord eerlijk gezegd ook nog nooit gezien. Nooit gehoord van Kvit! Ik vind Gra fjorden echte schoonheden, maar deze komt toch ook heel dicht in de buurt! <3

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 15:05

spicegirl schreef:
ik vind ze heel apart !
hou je er erg in, dat ze weinig tot geen pigment heeft, en niet tegen felle zon kan. nu geen probleem,maar wel weer als het zonnetje komt. dus een masker met UV bescherming, en zonnebrand op de neus is minimaal.anders krijgt ze flinke verbrandingen, en later huidkanker.

Dit is niet helemaal waar, ze is perlino[geldt ook voor cremello]en dus wel degelijk pigment als is het dubbel verdunt, heb ook meerdere mensen gesproken die cremello's hebben en hebben tot nu toe nog weinig tot geen last gehad van verbranding, wel zijn haar oogjes wat gevoeliger met zon, dan knijpt ze ze dicht, maar ze kan bij mij thuis lekker uit de zon staan.
Ook kanker komt bij perlino[cremello] niet meer voor dan bij een gewoon paard, wel bij schimmels, maar dat heeft niks met cremello's te maken, dit is een fout dat veel gedacht word, heb me er goed door laten informeren en heb ook veel op google gezocht.Maar in ieder geval wel bedankt voor je tips en fijn dat je mee denkt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:11

Wat een onwijs gaaf fjorden veulen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 16:09

Dank je wel Marlis.

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:28

Wat een leuk apart paardje! (:
Al heb ik geen idee wat ''kvit'' inhoud, -offtopic-
Ben benieuwd, hoe ze opdroogt. (:

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:33

de moeder heeft ook zo'n prachtige kleur.
daar zal een stukje Fimke in zitten!
wat gek, ben ik de eerste die moeders ook ziert?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:35

Hele gave fjord, maar wat jammer dat het stamboek ze niet erkend.. Ben heel benieuwd hoe deze gaat uitgroeien!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:57

Moeder is een hele leuke merrie, met een hardje van goud, Doordat papa en mama ulsblakke[bijna wit] zijn en je dus een dubbele verdunning krijgt is Fimke dus kvit[perlino, cremello]

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:07

een perlino fjordje, echt waar ?? Ooh geweldig, ik vind het zo zonde dat die dubbele verdunningen niet erkend worden. :n
Is ze getest op dubbele verdunning ?

Ben benieuwd hoe ze er gaat uitzien als ze haar veulenjasje heeft verwisseld.

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:34

Wat een leuk kleurtje! Ik hou van fjorden, maar heb iets met schimmels en jij hebt nu een geweldige combi!!! Heeft ze een aalstreep of wildstrepen?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:15

Jokari, nee ze is niet getest, maar Pap en mam zijn uls en uls X uls geeft 50% kans op perlino.
is het gul x gul[volg je hem nog?] dan is het 50% kans op cremello.
Een uls is verdunning van een brunblakke[zeg normale fjord]vandaar het veulen dus perlino is.
En gul is een verdunning van rodblakke[met rode aalstreep door manen,en staart] dus veulen word dan cremello.

Nylah, ze heeft geen wildstrepen of aalstreep, al hoewel ik twijfel of ze misschien iets kleur in de manen heeft, maar kan ook smerig zijn.

Ik heb niet zo veel met schimmel,mits ze spier wit zijn maar dit kun je ook niet met schimmel vergelijken, behalve de witte vacht dan, maar ze is meer roomwit, niet echt spierwit.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:27

jaja ik ken uls en gul en al die kleurtjes, is mijn favo-onderwerp. :D
er kan uit een uls x uls in theorie ook een cremello komen, daarmee dat ik het vraag.
en ze zou natuurlijk ook 'gewoon' uls of gul kunnen zijn, maar daarvoor lijkt ze toch wel erg bleek te zijn. En aangezien ze geen wildkleur-aftekeningen lijkt te hebben, denk ik ook wel dat ze cremello of perlino is.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:40

Ze is zeker perlino,
Want er zit geen rood in haar familie, vader is uls vaders vader is uls, moeder is uls, moeders vader is brunblakke.
Er kan gewoon uls uit komen of bij een gul een gul veulen, maar omdat de kans te groot is op een kvit dus witte huid witte vacht en blauwe ogen[zoals Fimke]is het afgeraden op uls met uls of gul met gul te dekken.

Ook uls met met gra kan een kvit geven maar die is weer veel kleiner namelijk 25%, er is dan wel veel kans op uls.

Fimke is een echte kvit een uls en gul hebben namelijk een zwarte huid en donkere ogen en dat heeft Fim duidelijk niet.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:41

rood kan weggestoken zitten, zoals bij friezen, dat weet je toch ?
maar ik geloof je hoor, dat ze perlino is. :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:47

ja, maar dan moet het wel in de familie voor komen,
Er moet wel rodblakke ergens in de familie zitten of een inderdaad een hengst of merrie[zoals bij de friezen die het vererft, maar dat is niet, in iedergeval niet voor zover ik in haar familie kan terug kijken, zit jij zelf ook in de fjorden of houd je je alleen maar met de kleuren bezig? wel interessant of niet?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:29

Ik vind kleurgenetica erg interessant.

Zelf geen fjordje, heb een IJs. Wel een vriendin met fjord, ben altijd erg gecharmeerd geweest door fjorden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:48

Wat een prachtig veulen, heel jammer dat dit niet erkent wordt.
Ik ben echt fan van die verdunde kleurtjes :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 19:40

Dank je wel mas, vind het gaaf hoor die perlino's en cremello's, vooral die blauwe ogen er bij.
Jakori, Ja is inderdaad erg interessant, ben me ook steeds meer in de kleurtjes aan het verdiepen, o een ijsje dat zijn ook leuke paardjes, heb ook altijd gezegt, wil ooit eens tolten met een ijslander.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:43

ik zou doodgraag een töltende haf of een töltende gulblakke fjord hebben, maar bij gebrek daaraan is een zilverappelzwarte ijs ook goed. _O-

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:48

@uudje - dat klopt niet.je hebt een vorm van melanoma's , die veel bij schimmels voorkomt, maar die hebben weinig met de zon te maken.die komen juist vaak voor, waar de zon niet op de huid komt, zoals onder de staart/buik.
maar dieren met een lichte huid ( en ook mensen ) zijn gevoelig voor de zon.perlino hoort daar ook bij, zit dicht tegen albino aan.door gebrek aan pigment zijn ze vatbaar voor huidkanker door zonnestraling.en het is zeker niet goed voor de ogen.ook met toeknijpen red je paardje het niet. je zet zelf bij erg felle zon toch ook liever een zonnebril/hoed op.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:12

@ spice girl, hoe weet jij dat heb je daar zelf ervaring mee, ben er namelijk wel benieuwd naar.
Heb me namelijk laten informeren door mensen die cremello's hebben en ook zijn er veel onder zoeken naar gedaan.
Een cremello heeft geen gebrek aan pigment, cremello is een verdunning en ze hebben wel degelijk pigment, al is het lichter als bij een '' normaal paard ''.
Heb ook van heel veel mensen met cremello's gehoord dat ze nog nooit verband zijn in de zon, vergeet alleen niet dat je ook cremello's hebt met een bles, al zie je die bles bijna niet, en op die plaats komt inderdaad verbranding voor, maar dat zie je ook bij andere paarden met een bles of witte benen.
Dat de ogen gevoelig zijn wist ik al en heb ik je ook gezegt, heb ook gezegt dat als de zon schijnt ze bij mij in de schaduw komt te lopen en zo ook haar ogen er geen last van hebben.

Dat perlino/ cremello dicht tegen albino aan zit of sommige zelfs zeggen dat een albino is, is niet waar, een albino is een paard zonder pigment en rode ogen en ook meestal niet levensvatbaar, een cremello is een verdunning van twee kleuren, dat moet je niet door elkaar halen. Dat is echt een fout die mensen veel maken of verteld word door mensen die weinig tot niks van perlino/ cremello weet.

Maar ik ben wel erg benieuwd hoe jij dit allemaal weet, want laat me graag informeren hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:14

Ik denk dat als het veulen van de TS een schaduwplek heeft ze die heus wel opzoekt als dat nodig is :j
Verder heb ik wel begrepen dat roze neusjes met name wat gevoelig zijn voor verbranding door de zon, maar dat zul je snel genoeg merken en evt maatregeln daarvoor kunnen nemen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:18

Blijf het een apart fjordje vinden,wel postief hoor ;)
ben wel heel nieuwschierig hoe ze er over een paar jaar eruit zal zien.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:49

Mas schreef:
Ik denk dat als het veulen van de TS een schaduwplek heeft ze die heus wel opzoekt als dat nodig is :j
Verder heb ik wel begrepen dat roze neusjes met name wat gevoelig zijn voor verbranding door de zon, maar dat zul je snel genoeg merken en evt maatregeln daarvoor kunnen nemen.

sterker nog ze komt met veel zon gewoon in de padock en ik heb daar alleen maar schaduw.
Ik heb me ook genoeg door mensen met cremello's laten inlichten en ben ook totaal niet bang dat ze problemen zou krijgen, vind het alleen wel jammer dat veel mensen nog te weinig weten over deze kleur.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:51

nientje78 schreef:
Blijf het een apart fjordje vinden,wel postief hoor ;)
ben wel heel nieuwschierig hoe ze er over een paar jaar eruit zal zien.

Apart is ze zeker, vind haar echt helemaal geweldig en ben ook erg benieuwd hoe ze er uit over een paar jaar.
Ben eigenlijk al benieuwd hoe ze volgens jaar is in haar zomer vachtje.
Nog een week en dan ga ik haar ophalen.