Ze houd het wel echt heel spannend he! Ik hoop voor jullie beide dat het snel komt:D blijf even mee spieken in je topic!
Lisa_Storm
Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-11 18:25
haha wat leuk dat jullie het allemaal volgen, echt geweldig!
Donja heeft idd een wit vlekkie op der buik haha
Odette_
Geplaatst: 07-06-11 13:43
Veulennieuws:
Ik heb per sms contact met Lisa en het veulen is vanochtend geboren, het is een mooi donkerbruin hengstveulen geworden. Maar.. Donja laat hem niet drinken, ze hebben al vanalles geprobeerd maar het lukt niet. Dus ze hebben nu Donja gemolken (wat ze wel toelaat) en ze wat aan de kleine gegeven zodat hij toch melk binnenkrijgt.. Voorlopig is Lisa dus nog bij Donja en het veulen, maar als ik meer nieuws heb zal ik het hier posten.
Ze hebben al heel wat geprobeerd wat ik begreep en het is nog niet gelukt, maar ik duim ook mee dat er toch iets gebeurd waardoor de kleine mag gaan drinken bij Donja
en is de kleine verder wel gezond en alert? anders niet te lang wachten en andere maatregelen nemen
Lisa_Storm
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-11 14:41
Het had zo mooi kunnen zijn... (voor foto's; topic volgt
Vanochtend om 7uur is het veulen geboren, het rare was dat het veulen voorin de wei lag, een deel van de nageboorte in het midden van de wei en de rest van de nageboorte + Donja achterin de wei,
wij meteen de veearts gebeld en Donja erbij gehaald. Dit was echt een probleem want Donja moest totaal niets van het veulen hebben, ze had het ook al aangevallen in de wei.
Praam om, en het veulen proberen te laten drinken, dit hebben we een tijd geprobeerd maar hij had totaal geen zuigreflex, om toch het nodige binnen te krijgen, heeft hij met een zonde toch voeding binnen gekregen.
Donja was echt niet te houden en liet hem en ons totaal niet bij haar uiers in de buurt komen, er stond ook ontzettend veel spanning op dus ze zal er wel veel pijn aan gehad hebben. Toen kreeg Donja een spuitje dus werd ze goed suf, maar nog steeds liet ze het veulen hoe dan ook niet bij haar komen.
Op een gegeven moment is het gelukt om zelf Donja te melken, vervolgens een flesje half te vullen en het veulen te laten drinken, na een boel verzet want hij wou écht hoe dan ook niet drinken.
Van 9uur tot 2uur zijn we om het half uur bezig geweest met vergeefse pogingen het veulen bij Donja te laten drinken, we hebben alles geprobeerd maar zelf als Donja het eindelijk toeliet, kreeg hij geen zuigreflex, hij snapte echt niet wat de bedoeling was.
Daarnaast maken we ons ook een hoop zorgen over zijn achterhand, hij is nu 7,5 uur oud nog nog ontzettend wankel, hij valt constant om en zijn achterhand staat ontzettend scheef, het lijkt wel of zijn botten of pezen niet goed volgroeid zijn.
Opnieuw de dierenarts gebeld, die kon pas over 2 uur komen dus ben nu even thuis, om de foto's op de pc te zetten.
Het volgende wat we gaan doen is 1: of we brengen het veulen met de fles groot 2: als de dierenarts zijn achterhand afkeurt, omdat hij zodanig krom is dat er nooit op te rijden of mee te dekken valt. Moeten we hem helaas in laten slapen, en dit typ ik nu met een brok in me keel..
het is zo'n geweldig kereltje, het had allemaal zo mooi kunnen worden dus ik hoop dat het allemaal goedkomt...
Die achterhand ziet er inderdaad niet helemaal lekker uit.. Kan hij ook niet bekneld hebben gezeten tijdens de geboorte? Of waren jullie erbij?
Gina
Geplaatst: 07-06-11 15:00
Oeh, zijn achterbeen ziet er niet heel goed uit idd. Afgelopen jaar hadden wij ook zoiets met een pasgeboren geitje, we hebben toen zijn pootje gespalkt en het is uiteindelijk goed gekomen.
SharonIndezz
Geplaatst: 07-06-11 15:02
Gefeliciteerd,
en nog veel succes, ik duim dat alles goed komt!!
Nickyyyy
Geplaatst: 07-06-11 15:05
Wat een prachtige jongen!
Ook dat halve maantje op zijn hoofdje
Hopelijk komt alles goed, en kunnen jullie nog lang van hem genieten!
Freedom1
Geplaatst: 07-06-11 15:07
oei dat ziet er niet goed uit!
hopelijk komt het toch nog in orde! ik duim er ook voor
SofieHavan
Geplaatst: 07-06-11 15:10
Hoi,
proficiat met het veulentje. Over de achterhand zou ik me nog niet veel zorgen maken hoor. Veulentjes zijn erg flexibel, dat trekt normaal wel bij hoor. Ik zou hem toch minstens een week of 3 geven, tegen dan zou hij er al veel beter moeten uit zien, niet te snel panikeren...
Dat ze hem niet laat drinken is minder, maar als je de mogelijkheid hebt om hem met de fles op te laten groeien, zou ik hem zeker die kans geven! Anders mag ie ook altijd deze kant uitkomen ik heb veel tijd!
Kirsten_Ches
Geplaatst: 07-06-11 15:12
wat een dubbel gevoel! zo blij dat het veulen er eindelijk is en dat dit erbij komt moet een grote teleurstelling zijn! ik duim voor je dat alles goed komt met dat mooie kereltje!