Splash x splash = ??? Amha minipaardje in de maak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:57

Graag gedaan :-).
Het is alvast een vervroegd kraamkadotje voor het veulentje :-). Ik hoop dat het bij hem/haar past qua kleuren, want ik ga er wel vanuit dat het een wit koppie krijgt met lichtblauwe ogen ;-). Anders maak ik er nog een voor je :D.

Ik ben zo benieuwd :):)

mdr

Re: Splash x splash = ??? Amha minipaardje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 10:28

Anna, je weet precies waar ik van hou ;-) Ik hoop ook op een witkopje, maar ja, zou wel es iets heel anders kunnen worden hé! Dan moeten we de koppen bij elkaar steken om te zien welk kleurtje showhalster er wel bij past! Bedankt voor het voorstel hoor ;-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:30

bij paint horses krijg je bij splash x splash een enorm groot risico op een lethal white veulen.
hoe zit dat bij miniatuurtjes ?

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 10:33

Nee splash X splash is veilig hoor, er komt helemaal geen lwo aan te pas die het lethal white syndroom veroorzaakt. Kan misschien wel een volledige witte uitkomen, maar dan niet met het levensbedreigende lethal white syndroom. Zou het niet kunnen dat je splash verwart met frame? Want twee maal frame overo ja, dat is enorm grote kans op lethal white.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:37

splash is heel vaak een "verborgen "overo.de enige zekerheid krijg je met kleurgen.testen.
dus lethal white komt niet bij miniatuurtjes voor ?

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 10:43

Jawel hoor, lethal white kan ook bij mini's voorkomen, daarom dat er bij vermoeden van lwo dragen, meestal door de eigenaars op kleur getest wordt. Deze twee paardjes zijn ook getest en dragen geen lwo, we waren het al vrij zeker zonder de test, maar met test is het al helemaal zeker. Daarom is de kleurentest via het NMPRS stamboek erg handig, voor 50 euro wordt het ganse pakket getest en daar zit ook de lwo test bij. En zo kun je inderdaad niet voor verrassingen komen te staan.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:47

Mooi wordt het veulen sowieso maar het Splash maakt het nog specialer!
<3

Heb je echt kans op een hele witte?

Ik duim voor een splash veulen en ben heel benieuwd.

Goed dat jullie alles hebben laten testen. Geen enkel risico nemend. super!

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:00

Bedankt voor de complimentjes kaotictjinta ;-) Ja, dat is dus de vraag die wij ons ook stellen. Een homozygote splash, zou dat bestaan? En als die bestaat, dan zou die in principe gans wit kunnen zijn veronderstel ik. Homozygoot splash zou willen zeggen dat zowel paps als mams hun splash hebben door gegeven. Ik heb es ergens gehoord dat dat niet zou bestaan een homozygote splash, maar die persoon kon zijn theorie niet ondersteunen met feiten, dus ik weet het echt niet. Op splash kunnen ze trouwens nog niet testen, maar ja, hier in dit geval is het bij allebei overduidelijk hé ;-) Daarom zijn we best wel benieuwd naar het veulen. Het kan dus splash hebben van een van de ouders of van allebei of misschien ook van geen van de twee en dan komt er een effen veulen uit (maar laat ons hopen van niet hé :D). Nu ja, is wel vaak zo als je twee keer erg veel kleur maal erg veel kleur doet, dat je er een effen paardje uit krijgt, dat heeft het verleden al vaak genoeg bewezen. Vandaar dat ik alle pistes open laat. Zelf hebben Vanessa en ik de indruk dat splash x bont meestal het mooiste patroon geeft en niet mams of paps draagt het bont gen. Vandaar dat we het moeten afwachten, want veel splash x splash komt er nog niet voor in de mini's. Toch niet waar wij van weten :D Nog enkele weekjes waarschijnlijk en dan zal onze nieuwsgierigheid beantwoord worden ;-)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:03

Aah hier is ze! *\o/*
Ik gok op een vos sabino en hopelijk splash veulen, geslacht laat ik nog even zo ;)
Ze waren toch beiden LWO getest é?
Edit: negatief dus... gelukkig maar!

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:08

Haha Audrey, bedankt voor je gokje, maar een ding kan ik al zeggen, het kan geen vosje worden, want Sandy is homozygoot zwart ;-) Ik hoop ook splash, maar we zullen moeten afwachten. Ik kan direct een aantal voorbeelden opnoemen van veulens die uit twee super gekleurde ouders kwamen en dan een effen kleurtje hadden. Maar ja, is niet alleen de kleur die een rol speelt hoor, want mams en paps zijn ook erg mooi gebouwd en als 't veullie al een beetje van 't hoofdje van mams en paps mee heeft, ben ik al content, want die hebben echt een prachtig dishy koppie :D
En inderdaad, geen lwo bij paps en mams!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:15

Heerlijk die kleur gokjes en redenaties...
Ik heb dezelfde situatie hier maar dan met het Sabino gen.
Grijns. Ben in volle verwachting waar daar nou uit gaat komen.
(vast dat geheel effen vosje waar je niet op rekent) ;)

ik hou je topic in de gaten ben erg benieuwd.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:16

Wat een knappe aanstaande Mama en Papa :D

Ik ben totaal niet thuis in het fokken en kleurcombinaties... Wat bedoelen jullie met LWO??

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:22

kaotictjinta, ja, ik hou ook wel van wat redeneren over kleuren en dergelijke. Jij hebt het met sabino voor? Vertel es wat meer? Welk soort paard en zo. Heb je geen topic? Ben ook benieuwd hoor!

Jenny21, lwo staat voor lethal white overo of het frame overo. Het is een kleurenpatroon dat vaak voor blauwe ogen en grillige witte aftekeningen zorgt. In de minipaardenwereld (en misschien ook bij paint horses, maar daar ben ik niet zo in thuis) is het vaak wel erg gewild. Alleen, als je twee lwo paardjes kruist heb je heel veel kans op het lethal white syndroom. Dan wordt er een wit veulen geboren, dat in de baarmoeder kan overleven, maar eens het geboren is, is er een probleem in de darmen of zo dacht ik en sterft het een verschrikkelijke dood. Vandaar dat de kruising tussen twee zulke paardjes not done is. Daarom dat er bij vermoeden van lwo altijd getest moet worden, zeker als ze uit een lwo afstamming komen, want het is niet altijd te zien dat ze lwo drager zijn. Soms kan een grillige witte vlek onderaan de buik al een teken van lwo zijn en dan weten mensen vaak niet dat hun paardje lwo drager is. Als ze dan gaan combineren met een hengst die ook lwo drager is, dan staan ze soms voor zeer triestige verrassingen!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:26

MDR; dank je voor je uitleg!
Ik wist niet dat dit syndroom bestond, heftig zeg!

Zal het nu niet meer vergeten ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:26

mdr schreef:
Haha Audrey, bedankt voor je gokje, maar een ding kan ik al zeggen, het kan geen vosje worden, want Sandy is homozygoot zwart ;-) Ik hoop ook splash, maar we zullen moeten afwachten. Ik kan direct een aantal voorbeelden opnoemen van veulens die uit twee super gekleurde ouders kwamen en dan een effen kleurtje hadden. Maar ja, is niet alleen de kleur die een rol speelt hoor, want mams en paps zijn ook erg mooi gebouwd en als 't veullie al een beetje van 't hoofdje van mams en paps mee heeft, ben ik al content, want die hebben echt een prachtig dishy koppie :D
En inderdaad, geen lwo bij paps en mams!

Oeps ja een versie gemist dus :+
Opnieuw gokken dan :')

Een zwart Sabino met splash zou zeker welkom zijn hoor *\o/*

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:34

Jenny21, graag gedaan hoor. Hoe meer mensen het kennen, hoe beter, want is vaak door onwetendheid dat er nog zulke veulens geboren worden.

Audrey, ja zwart splash sabino, daar zou ik inderdaad mee in de wolken zijn :D, dat is mijn droomkleurtje! Juist ja, was ook nog sabino vergeten te vermelden, want paps draagt dat inderdaad ook, mams niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:34

Ik heb een heel interessante website gevonden over splash, met allerlei voorbeelden. :)
http://www.morgancolors.com/splashwhite.htm

Ben echt zo benieuwd wat er uit deze combi komt.
Een zwarte splash met blauwe ogen is ook heel gaaf (staat ook op de site)

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:34

mooie beestjes!! heb het nog nooit eerder gezien gehad!
Wat er uit gaat komen weet ik niet maar vast iets mooi's

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:40

Vind ik ook prachtig een zwarte splash sabino... ik heb een zwarte sabino gehad alleen zonder splash hihi :D
Allesinds ze zal het ons spannend maken hoor!

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:46

Iris82, bedankt voor de link naar die site! Leek me erg interessant. Volgens hen zou een homozygote splash dus bestaan en heeft die veel wit, maar ja Sandy heeft dat ook en kan niet homozygoot zijn, want zij heeft het van haar vader geërfd, haar moeder is geen splash.
Magic zou wel homozygoot splash kunnen zijn, want zijn vader is zeker splash en zijn moeder zou het kunnen zijn (zij is zeker sabino, maar misschien ook splash?). Als hij homozygoot splash zou zijn, dan zal het veulen zeker ook splash zijn.
Goh, het is toch echt interessant om daarover te leren, maar zoals ook op die site vermeld staat, er bestaan nog geen testen voor.

Een zwarte splash met blauwe ogen bestaat inderdaad en vind ik ook ongelofelijk jamie! Bij de mini's is er ook zo'n merrieveulentje geboren en ik ben al helemaal verliefd op dit kleine meisje:
[KS-ITP] Dreamcatchers its Midnight Cinderella,een mini Assepoester!

Audrey, ja jouw zwarte sabino was ook heel erg mooi getekend hé! Zo eentje mag er ook uit rollen :D

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:48

Zal ik jullie trouwens nog een nieuwtje vertellen? :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:50

Graag. :D

mdr: welke kleur had haar moeder? Had zij donkere ogen en wat voor aftekeningen had ze?

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:54

Iris82, bedoel je de mama van Sandy? De mama van Sandy was een donkere buckskin zonder aftekeningen. De mama van Magic een vos sabino merrie, met donkere ogen, maar ze had ook zo wat splash achtige aftekeningen op hoofd en benen (maar dat kon natuurlijk door het sabino komen).
En de mama van dat prachtige zwarte merrietje hierboven is een smokey black splash, bijna het zwarte evenbeeld van Sandy.

Nog eerst even de spanning er wat in houden voor ik mijn nieuwtje verklap :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:57

Jij bent gemeen. := Het mogelijk mooiste veulentje van dit jaar op Bokt.
En jij hebt nieuws, en je gaat de 'spanning er in houden'... -O-

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:57

Zeeeeeeeeeeeg Valerie!