maguess zwart merrietje v.GribaldixAraboFries mv.Concorde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liezzie

Re: maguess zwarte merrietje(Gribaldixconcordexarabofr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:14

mooi veulen geworden! Fijn dat alles goed is gegaan en dat moeder er zo goed mee omgaat, ondanks dat ze nog zo jong is.
Ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:23

word een pikzwarte!! ik heb jaren tegenover een tinkerpaardemelkerij gewoont en die worden allemaal pikzwart ;-).

mooi veulen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:33

hier een vootbeeld van twee zwarte tinkers. waren ook muiskleurige in begin

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:22

Ze doet het goed he?
Echt een heel leuk veulen is het en fijn dat moeders het ook zo goed doet.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:28

Wat een leuk veulen!
Erg schattig koppie <3

Veel plezier met haar en die 2 weken te vroeg geboren trekken wel weer bij ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:36

Ik zie niet in waarom ze schimmel zou worden, je merrie heeft een waarschijnlijk bont-gen en geen schimmel-gen, tenzij ze schimmelbont is, maar zover ik dat van de foto's kan zien, is ze dat niet. Lijkt me ook heel sterk als de Arabofries wel schimmel was.

Ik zie ook geen link tussen Gribaldi en een Arabofries... Arabofries staat voor een kruising tussen een volle Fries (die dus nooit van Gribaldi kan afstammen, anders was het geen fries maar een kwpn) en een volle Arabier, waarvoor hetzelfde verhaal opgaat...

Wat niet weg neemt dat ik het een leuk veulen vind, en knap dat de merrie het zo goed doet.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:32

de hengst is een kruisting? de vader is gribaldi, de moeder is een arabofries? wat valt er niet aan te snappen? de hele stamboom van zowel merrie als hengst van het veulen zijn bekend.

Omdat je niet perse kunt zien of de hengst bvb een schimmel arabier in de stamboom heeft die misschien het gen voorzet. Er kan toch altijd wel het gen schimmel in zitten? of dat nou dominant is of reccesief. Net zoals bij mij het gen blond wel in me zit, maar ik zwart haar heb gekregen. Toch heb ik het gen in me, en kan mijn kind toch blond worden( wel met een klein percentage)

PS: verbeter mij als ik fout zit he :p ik dacht dat dat zo is,en de DA heeft me dat ook zo uitgelegd.

mvg

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:47

Je maakt toch een foutje in je redenering ;)
Het schimmel gen is dominant en als je een dominant gen draagt dan zal dit altijd tonen, oftewel je paard zal altijd schimmel worden.
Je kan alleen een recessief gen bij je dragen wat je aan de buitenkant niet ziet, maar dat je wel aan je kinderen door kan geven (zoals dat blonde gen van jou).
Ik kan je dus geruststellen dat je veulen geen schimmel gaat worden.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:59

oh dankje, ja ik wist niet dat schimmel een dominant gen was.
Vele mensen zijn komen kijken naar het veulen en allen zeiden die gaat verkleuren, een zwart veulen fokken is behoorlijk zeldzaam tov andere kleuren.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:05

Als ik het goed heb onthouden is zwart dominant over vos, maar zijn er nog veel meer factoren die de kleur van een paard bepalen. Zo kan er naast het zwart/vos genenpaard een agouti gen staan die ook dominant is en die van een zwart paard een bruin paard maakt.

Je merrie oogt trouwens tussen de vlekken door ook erg zwart. Als zij dus zwart als basis heeft en er is een arabofries op gegaan (die volgens het stamboek ook zwart moeten zijn) is de kans erg groot dat je veulen ook zwart is. Dan bezit namelijk geen van beide ouders het dominante agouti gen en kunnen ze dit ook niet doorgeven aan het veulen. Wat theoretische gezien wel het geval zou kunnen zijn is dat beide ouders nog ergens een recessief vos gen verstopt hebben zitten en dan zou je dus nog een vos kunnen krijgen, maar zo ziet je veulentje er niet uit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:05

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 11:12

oke heel erg bedankt. en gribaldi zit er ook in ? weet niet hoe het met zijn kleurgen zit? De merrie heeft indd zwarte vlekken en een roze onderhuid.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:42

Ik ken niet alle genotypes van alle paarden en gribaldi (opa ofzo?) is ook niet zo interesant in deze case. Als ik namelijk puur naar de ouders van je veulen kijk dan verwacht ik dat het zo in elkaar zit zoals ik al eerder zei.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:23

Wat een enorm schattig veulentje!! Gefeliciteerd en geniet er maar lekker van!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:50

Echt een schattig veulen.

Heeft je merrie KWPN papieren?
Is nl vreemd dat ze en KWPN-er zou zijn én haar naam met een M begint als ze geboren is in 2008.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:02

armanike schreef:
de hengst is een kruisting? de vader is gribaldi, de moeder is een arabofries?

Dan zal ik wel stom zijn, maar dan is jouw merrie toch niet gedekt door Gribaldi? Want zo kwam het bij mij wel over. En schimmelgen is idd dominant over andere kleuren. Je veulen had net zo goed vos kunnen zijn, want die genen kunnen twee kanten uit.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:19

Haar merrie is gedekt door een hengst met als ouders: gribaldix arabofries

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:09

Ow, nou snap ik je vraag over Gribaldi. Het is een beetje onduidelijk omdat de manier waarop je de afstamming hebt weergegeven namelijk niet helemaal klopt met wat gebruikelijk is ;)
De vader van je veulen heeft dus als vader Gribaldi en als moeder een arabofries? Gribaldi is voor zover ik weet zwart en uitgaande van een standaard arabofries is deze waarschijnlijk ook zwart. De hengst is dus naar alle waarschijnlijkheid zwart en je merrie is op het oog ook zwart (even de witte vlekken weg denken omdat dat niet relevant is in de vraag of je veulen nu wel of niet zwart is ;)) dus dan heb je kans op een zwart of vos veulen (we weten namelijk van geen van beide paarden of ze homozygoot zijn voor de kleur zwart) en gezien het veulen is deze zwart.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 23:29

oké heel erg bedankt! let's hope for the best:p

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:43

Wat een leuk veulen! Gelukkig is alles goed gegaan ondanks de leeftijd van de jonge mama :)
Geniet van ze! En leuk dat je t veulen gaat houden! :j

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:52

Wat een knap stel zeg. ik heb dit al eens eerder meegemaakt met het nieuw aangekocht paard van de buurvrouw daar is alles mee goed gekomen , dus mensen geen reden tot zeuren, als het mis was dan was het al lang mis gegaan.
Ik vind ze er allebij keigoed uitzien, en ben benieuwd hoe het veulen gaan uitgroeien

naaaaomii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:54

wat een lekker dingzeg !
en de meoder ook <3

armanike

Re: maguess zwart merrietje v.GribaldixAraboFries mv.Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:41

dankjewel allemaal!! :D