Lang verwacht en vannacht geboren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:34

Toen we d'r kregen was het slechte gebit echt een giga probleem (dat en wormen bah.). Nu kan ze behoorlijk kauwen, maar de laatste maand heeft ze steeds korte koliekaanvalletjes. Vanmorgen toen ik in de wei kwam ook weer.

We voeren haar nu op advies 4x op een dag 1 a ander halve kilo biks. Daarnaast mag ze lucerne en verder nat hooi in kleine porties. Ze mocht op het gras, maar gekke is dat ze er eigenlijk niet van eet. Ze eet voornamelijk brandnetels, en andere plantjes. Vind ze blijkbaar lekker. Nu loopt ze op een kort stuk. Maar ze doet gene moeite om door het hek heen lang gras te pakken.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:37

Gefeliciteerd met je prachtige veulen!!!!
Komt vast goed met mams (als ik zo lees wat jullie allemaal voor haar doen ;-))

BKS

Re: Lang verwacht en vannacht geboren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:39

Brandnetels is helemaal top voor zo'n merrie! Je kunt ze maaien, een dag laten liggen ( dan is de prik eraf) en dan voeren. Helpt haar om ongewenste stoffen in het lijf kwijt te raken dus ze weet zelf wel wat goed voor haar is. Heel veel succes met het stel!

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:41

Gefeliciteerd met je veulentje!
Wat voor ras is de merrie? Lijkt een beetje op een
spaans typetje namelijk.

Ik zou gewoon oppassen dat het veulen niet te veel van haar gaat vergen. Na 4 maanden eraf halen, wanneer het veulen groot genoeg is 'om op eigen benen te staan'.
Lekker op de weide, merriebrok een paar keer per dag, niet ineens heel veel. Een keer in de week wat pulp en eventueel zemelen, ook hier moet je wel voor opletten. En gewoon advies vragen aan je eigen DA. ;) Die weet er waarschijnlijk veel meer van af..
Succes!!

* Lees net dat ze een slecht gebit heeft, merriebrok gaat dus wat lastig worden.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:28

lovemyladie schreef:
Gefeliciteerd met je veulentje!

* Lees net dat ze een slecht gebit heeft, merriebrok gaat dus wat lastig worden.

biks is over algemeen harder dan merriebrok. Merriebrok is wel beterder voor deze merrie. Niet zoveel energie maar vooral voedingswaarde! En zeker nu met een veulen aan voet. Een oom van mij had ook een vrij magere pony met veulen. Sinds een half jaar staat ze op merriebrok en is echt aangekomen. De ribben zijn niet meer te zien en een vollere achterhand/kont gekregen. Dus overstappen op merriebrok zou ik zeggen. Is wel iets duurder, maar waarschijnlijk hoef je er dan ook minder van te voeren dan van de biks, omdat de voedingswaarde veel hoger ligt.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:13

Van harte gefeliciteerd met je veulen Veulen. Ik heb er vertrouwen in dat alles goed gaat komen met de merrie, ik weet iig dat jullie er alles aan doen :)

Tessie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:27

mooi veulen gefeliciteerd.

micramadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:43

Gefeliciteerd. Desondanks haar gescheidenis heeft ze je een mooi veulen gegeven. Merriebrok raad ik ook aan en misschien ook suikerbeet bijvoeren.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:45

Gefeliciteerd! wat een mooi veulen!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:49

Wat een leuk veulen! Ik wens je heel veel succes met het "oplappen" van de merrie, maar dat komt vast wel goed!
;)

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:38

gefeliciteerd met je veulen,
btj jammer dat bokt gelijk zo in de aanval gaat tegen de ts'er zonder echt wat te weten over de merrie..

als ze een slecht gebit heeft kan je misschien proberen om dr slobber te geven? mijn merrietje was ook vrij mager toen we dr gekocht hadden en hebben haar maismeel in combinatie met slobber gegeven,, komen ze langzaam maar zeker goed van aan zonder ineens moddervet van te worden. ik weet alleen niet of het goed voor je merrie is als ze vaak koliek krijgt.. dat zou je dan even bij je DA na moeten vragen,, t is iig een tip..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:40

Gefeliciteerd met dit mooie veulentje!! Ik denk haast niet dat ze schimmel wordt, ik zie namelijk geen wit 'brilletje' om haar ogen.
Maar ik heb er niet heel erg veel verstand van.
En het blijft jammer dat mensen toch commentaar moeten leveren, al meld je in je openingstopic dat de merrie een vervelend verleden heeft gehad.
Je hoeft geen achtergrondinformatie te geven, al werd dat wel geopperd. Het is jouw paard en jij bepaalt wat je wel en niet met vreemden op Bokt wilt delen. Je bent ons geen verantwoording schuldig!

Geniet van je twee mooie paardjes!!

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:45

gefeliciteerd met je veulen maar zet je merrie aub zo snel mogelijk op een goede wei met andere merries met veulens en voer haar bij , dit is echt niet nodig ........

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:47

Gefeliciteerd met het veulen, idd merriebrok is inderdaad beter en om er snel dikker te krijgen zou je maismeel kunnen geven, wel heel goed natmaken hoor!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:47

Ik schrok ook van de merrie op de foto maar heb er alle vertouwen in dat het goed gaat komen. Ze heeft je in ieder geval een plaatje van een veulen gegeven. Heel veel succes en plezier met deze twee.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:54

leuk veulen hoor en met je merrie gaat het vast ook goed komen sucses

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 22:55

Brandnetels zijn goed? Dat heb ik nooit geweten, die kan ik wel maaien uit het natuurgebied hier.

Ze krijgt al merriebrok, vermengt met een beetje pavo kruidenmelange en water, verder nog 2 tonnen (is 4 emmers) lucerne en zo veel hooi als ze op kan...

Over een paar weekjes verhuizen ze voor vast naar een grotere weide waar ze dag en nacht buiten kunnen. Voor nu mogen ze overdag en als het droog is uit de winterwei/paddock naar het grote veld om gras te eten.

Ik ben gek op Rosa en ze blijft me verbazen hoeveel veerkracht ze heeft en weerstand. Iemand hier maakte een opmerking over geld. Een paard heb je om er niet op te bezuinigen. Wel om voorzichtig mee te zijn. En met Rosa moet ik voorzichtig zijn, de kolieken, de altijd slappe mest, het niet willen eten van veel dingen... Dat zegt dat ze nog steeds niet vit is, maar ze flikt het wel om een veulen met een kont hoogte van 1,25 en schofthoogte van 1,20 (en het ding is nog lang ook) neer te zetten. En ze is verdikkie zelf maar 1,55.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:04

wat een dotje! moeders levert wel veel in op dr veulen maar dat zal wel weer goed komen met jouw goede zorg. brandnetels zijn idd goed en paardenbloem blad,het helpt het lichaam te zuiveren,paarden schijnen zelf op zoek te gaan naar kruiden en grasjes die ze nodig hebben en als ze het niet kunnen vinden kun je deze 2 vrij aanbieden aan je paard. de paardenbloem helpt ook het spijsverteringskanaal [koliek] en wekt eetlust op.
Heb je al s van de slobber van subli gehoord? dat is eenmix voor oudere paarden vol vezels en mijn oudje ,zeer kieskeurig en een echt slechte eter doet het er top op en eet het graag,misschien is het een aanvuller voor je merrie gecombineerd met de merrie brok. succes en ben later benieuwd naar meer foto's

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 23:14

Paardenbloemen eet onze draver altijd op. Maar we zitten naast een gebied met veel brandnetels. Dus ik ga wel plukken en voeren :)

Ik kreeg net per pb ook de tip voor een subli voer. Ga er om vragen bij me voerhandel. Wie niet waagt wie niet wint he.

Overigens vond ik mijn reactie eerder in het topic misschien wat lomp. Maar het deed nogal zeer omdat iemand het nodig vond me per pb te kwetsen en te roepen dat ie een dierenbeul ben en geen paard waardig... Ik ben dol op Rosa en ze herinnert me elke dag aan de belangrijkste dingen in me leven en waarom ik welke keuzes ooit heb gemaakt. Dan doet dat gewoon zeer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:25

subli verkopen ze iig bij de welkoop winkels van de agradi of agri keten. nou je mag best even van je af bijten hoor,ik vond je openingspost luid en duidelijk genoeg over de situatie van de merrie ,maar je zal altijd van die wereld verbeteraars hebben die vergeten zijn bij zichzelf te beginnen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:16

mooi veulen en gefeliciteerd!!!!! :D

de merrie komt wel weer bij hoor,tipje voor de maagproblemen kan probiotia zijn.
zo neemt ze ook de voedingstoffen beter op (Opkikker van de paardendrogist is ook erg goed)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:20

Wat een moppiee!!!

Gefeliciteerd met deze schat ;)

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:21

Het veulen ziet er prachtig uit. en de merrie, jullie komen er samen wel!!knap dat je haar een kans gaf!!
succes en van harte gefeliciteerd!!!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:02

Allereerst wat een schitterend mooi veulen !

En wat goed dat je mams toch hebt gekocht !
Ook al was je op zoek naar wat anders :D

Mama komt er vast wel weer boven op ;)
Ik hoor dat jullie goed op der passen, dus dat moet wel goedkomen !

Heel veel plezier en succes met alles :D!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:40

Geweldig wat je doet! +:)+ Ga vooral zo door!! ben heel benieuwd hoe zij uitgroeit en het veulen ook! Ben ook heel benieuwd hoe deze uitgroeit. :)