Faust (Vitens X Ulster) Het probleemveulentje?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: Faust (Vitens X Ulster) Het probleemveulentje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:55

Ik heb het toch al wel vaker gehoord hoor :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:31

Update: De merrie is stokkreupel. En jaa, gister heb ik haar rond 7 uur op stal gezet. Was niets aan de hand. DE VA IS ROND 10 UUR GEKOMEN. Dus geen paniek. Toen mijn moeder rond half 10 ging voeren zag ze dat de merrie niet steunde op haar rechterachterbeen.

VA heeft haar opgeklopt maar het zat niet in de hoef. We denken dat er iets in de kogel "kapot" is.

Ze is gister gespoten met een medicijn en we moeten elke keer 5 dagen lang haar een spuit geven.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:05

Oei! Jeetje joh, wat een vervelend nieuws ineens... Ik duim heel hard mee dat het meevalt!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:25

Hee [***]! Mardo ga ik nu naar buiten doen.

Ben benieuwd of ze nu weer een beetje loopt na de medicijnen.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:25

Citaat:
dat heb ik echt nog nooit gehoord.... niet willen drinken door waterkuipen... kan iemand dat bevestigen?

Ik heb altijd kuipen staan en al onze veulens geven de voorkeur aan de melkbar; zelfs na 6 weken afspenen. Ik heb het nog nooit gehoord!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:49

Mjay schreef:
dat heb ik echt nog nooit gehoord.... niet willen drinken door waterkuipen... kan iemand dat bevestigen?

Buiten dat krijgen ze vreselijke diarree van water. Dan kun je beter de merrie een paar keer per dag met de emmer water geven.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:01

Ach dat is echt balen, weet je wel wat het is?? :(:)
Ik kan me niet voorstellen dat veulens water boven melk verkiezen. Maar goed, het blijven dieren.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:01

Ging het vanmiddag met Mardo?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:02

gitje65 schreef:
Ik heb altijd kuipen staan en al onze veulens geven de voorkeur aan de melkbar; zelfs na 6 weken afspenen. Ik heb het nog nooit gehoord!!

Tot je er eentje treft die het wel doet, een gewaarschuwd mens telt voor twee is het niet?
Zeker bij een veulen die zo traag op gang kwam met een slechte zuigreflex moet je oppassen.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:29

Das is ook pech zeg. Alles goed gekomen met het veulen en nu de moeder stokkreupel . Sterkte ermee

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:32

En hoe gaat het nu met de merrie..Is er al wat meer duidelijkheid over de oorzaak van de kreupelheid? Hopelijk knapt ze snel weer op. Gefeliciteerd met je veulen trouwens. ;)

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:43

Sjuimpje schreef:
gitje65 schreef:

Tot je er eentje treft die het wel doet, een gewaarschuwd mens telt voor twee is het niet?
Zeker bij een veulen die zo traag op gang kwam met een slechte zuigreflex moet je oppassen.

Dan kan je toch alsnog de emmer weghalen?? Dan loopt het veulen wel weer naar de moeder toe hoor.
Ik kan ook echt niet de kuipen weghalen omdat er een kleine kans is dat het veulen er bij gaat drinken, ga niet 4 paarden die dag en nacht achter in het land staan met een emmertje drinken geven ;)
Gewoon even in de gaten houden, je kan altijd nog maatregelen nemen als hij het wel doet.

TS: Gefeliciteerd met je mooie veulentje, fijn dat het nu goed gaat! Hopen dat de schade meevalt met je merrie...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:52

Dan heb je helaas al wel een veulen wat aan de diarree is, en daar droogt je veulen van uit, dat is het enige wat sommige mensen hier proberen te vertellen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:59

janderegelaa schreef:
Mjay schreef:

Buiten dat krijgen ze vreselijke diarree van water. Dan kun je beter de merrie een paar keer per dag met de emmer water geven.

Ik heb inderdaad al meerdere keren gelezen dat veulens onwijze diarree kregen omdat ze teveel water binnenkregen. Dus dat alleen al is een risico op zich.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:00

__PSM__ schreef:
Dan heb je helaas al wel een veulen wat aan de diarree is, en daar droogt je veulen van uit, dat is het enige wat sommige mensen hier proberen te vertellen...

En veulens kunnen overlijden aan diarree omdat ze nog zo kwetsbaar zijn. Dus diarree voorkomen ipv diarree proberen te verhelpen lijkt dan dus wenselijk.

En nu weer on topic: hoe gaat het met Faust? Doet hij het nu goed? En hoe loopt je merrie vandaag, alweer wat beter?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:16

Hou het maar ontopic dames. Veulen zit met de snuit in hetwater en vreet gewoon al het kuil van mams op := Maar is ook niet weg te slaan bij de melkbar!

De merrie moet nu 5 dagen lang mescopan (ofzo) toegedient krijgen. Ze loopt echt stokkreupel. Waarschijnlijk een peesblessure.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:19

he wat naar dat je merrrie niet goed gaat!
gelukkig dat het met de kleine wel goed gaat!
heb je alweer foto's?
succes met de merrie!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:49

Beterschap met de blessure van je merrie. Als het inderdaad een peesblessure is ben je nog wel even zoet..

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:40

jeetje wat naar zeg wat vervelend dat het haar pees is.ik hoop dat ze er gauw weer boven opkomt.echt sneu dat ze nu niet lekker kan rennen met haar veulen.ik wens je veel sterkte met je merrie.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:48

aller eerst als nog gefeliciteerd met de ukk.
verder erg sneu dat het zo moet gaan met de merrie.
veel succes er mee.

Vanquard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:48

Fleuribelle schreef:
Ik snap niet dat je naar bed gaat als je weet dat het veulen nog niet heeft gedronken. Ook heb je zoals ik begrijp niet de moeite genomen om vannacht ee keer te gaan kijken. Ook ik vind dat je veel te lang gewacht hebt om de DA te bellen. Maar ja dat is mijn mening. Gelukkig is het goed gekomen voor het veulen.

Mee eens,,

Wel een super mooi beestje zeg;)! gefeliciteerd

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:41

En, hoe gaat het nu met moeder en kind? Is Mardo nog steeds zo kreupel? Krijgt ze nog pijnstillers? En gaat het goed met Faust? Ben erg benieuwd! :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:09

Halloo! Mardo en Faust gaat prima!

Mardo loopt weer goed en ik ga haar morgen weer rijden. Ze is best "wild" met rijden als het veulen weg is :=

Ik zal binnenkort nieuwe foto's maken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:15

Gelukkig dat het weer zo goed gaat met de merrie. Was dus geen peesblessure? Dat is mooi.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:22

Was het een hoefzweer?