Een paar mooie kiekjes van 2 knappe dames

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gitje65

Re: Een paar mooie kiekjes van 2 knappe dames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:16

Niet dus Bandida; de merrie is gekocht zonder dat TS wist dat ze dragend was!!! TS luister naar je eigen gevoel hierover.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:19

Ja en dat is niet mijn fout geweest Bandida (ik heb dr dragend gekocht)! En wat moet ik doen dan volgens jullie? Jullie roepen allemaal wel zo makkelijk veulen laten lopen, dus ook ten koste van de merrie? Jullie kiezen allemaal voor het veulen en de conditie van de merrie (geestelijk en lichamelijk) doet er niet toe want het veulen moet blijven lopen? Dus ik moet mijn merrie maar gewoon opofferen? Jammer dan dat ze het niet aan kan? Ik ben heel benieuwd (merrie staat volop in het voer, ik weet niet wat ik nog meer voor dr kan doen) ze loopt als een zombie door de wei, de fut is er uit! Ik hoor het graag

Dankje Gitje! Mijn veulen is ook vanaf dag 1 tonnetje rond, eet volop brok en hooi mee en de merrie houdt niks over. En ze krijgt zoveel te eten als ze op kan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:21

Heb jij er ervaring mee Bandida?

Bij ons zijn de moeders na 4 maanden ook wel klaar met hun veulens. Ze vinden dat ze vervelend worden. En sturen ze dan vaak bij hun weg. De veulens drinken dan nog maar heel weinig bij moeders. En eten zelfstandig gras en brok. En drinken ook water.

Ik snap je wel Jeanine. En als jij ziet dat moeders het heeft gehad met haar dochter. Gewoon er bij weghalen na 4 maanden. En laat ze hier maar praten. Jij weet zelf wat het beste is voor de merrie.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:21

vind het een verstandige keuze om je veulen bij de merrie weg te halen hoor!
luister naar je eigen gevoel want jij kent je beesten en de rest geeft alleen maar commentaar vanachter de pc in hun eigen huiskamer :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:32

FriesWytske schreef:
Ze vinden dat ze vervelend worden. En sturen ze dan vaak bij hun weg.

Ja dat heet opvoeding, niet te onderschatten..
Als het veulen al bijgevoerd wordt, en de merrie ook stevig in het juiste voer staat, en ze loopt er vervolgens op nog geen 4 maand lusteloos en ingevallen bij, dan kan je beter de DA eens bellen, mogelijk is er nog wat anders mis.
Het valt me ook op dat het veulen op de foto's waarop het 'gevallen' is telkens naar de buik kijkt. Kan toeval met de foto's zijn natuurlijk, maar ook buikpijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:35

Dat heet inderdaad opvoeding. Maar betekent ook dat ze het hebben gehad met hun kind. Ik heb hier nu eentje bij lopen steeds moeder zitten te pesten. Maar die moet er tot eind augustus bij blijven, want hij moet nog naar de keuring. Maar daarna gaat ie er zo snel mogelijk vanaf. Want hij staat te koop. Misschien wel direct na de keuring.

En ik zie dat al jaren hier bij onze veulens. De merries zijn er blij mee zodra ze erbij weg zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:36

En de meeste merries geven zich helemaal aan hun veulens. Daar hoeft geen dierenarts bij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:37

Ik vind het knap dat jij vanaf foto's kunt zien dat er wat anders aan de hand is. Ik kan dat namelijk niet.

Maar je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:39

De merrie geeft alles aan het veulen, dat deed ze al tijdens de dracht. (ze is inmiddels alweer flink aangekomen en begint nu opnieuw in te vallen) Ze is meerdere keren nagekeken door een DA en tandarts. Een voorbeeld van zo'n zelfde merrie is die van Neonlight hier op bokt, die is net zo en die heeft al heel wat meer veulens op de wereld gezet.

Ik kreeg vanmorgen in alle vroegte al een sms dat het veulen oke is en dat ze goed te pas is. Er is hele dagen toezicht en ze wordt dan ook nauwlettend in de gaten gehouden, bij enige twijfel wordt de DA gebeld!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:40

Gewoon je gevoel volgen, Jeanine.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:06

FriesWytske schreef:
Ik vind het knap dat jij vanaf foto's kunt zien dat er wat anders aan de hand is. Ik kan dat namelijk niet.
Maar je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag?

Ik ook niet, staat die merrie ergens op de foto's? Ik ga uit van wat ik hier lees. En ik kan niet zien of er wat anders aan de hand is, daarvoor heb je dus de da nodig.
Lees net dat die er al een paar keer bij geweest is, wel prima ..goed advies maakt beslissen makkelijker. Als die denkt dat ze gezond is en het door de zomer wel trekt, zou ik niet spenen zo jong (ik zou inderdaad nog een paar maand voor het veulen kiezen dus, en de merrie achteraf ruim tijd geven om weer in haar plooi te komen). Als die denkt dat het de merrie blijvend schade gaat doen.. gelijk overwegen van wel.
Maar dat andere merries in dat geval wel eens de indruk geven 'dat ze er blij vanaf zijn' vind ik geen argument om rekening mee te houden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:08

En je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Heb jij ervaring met merries met veulens, of haal je alles wat je hier zegt uit boekjes?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:13

FriesWytske schreef:
En je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Ja bewust, omdat ze volstrekt off-topic is.

Goed dat er niets aan de hand is met het veulen trouwens.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:16

Ik kijk ook alleen naar mijn eigen merrie. Ze levert veel in, ze is down en lusteloos..ze kijkt amper nog naar dr kind om (merrie staat idd nergens op de foto omdat ze amper bij haar kind in de buurt is..) zal even een overzichtje maken van de merrie!

Snap ook best dat je het goed bedoeld maar het maakt me zo onzeker..ben heel gek met beiden maar ik zie mijn merrie aftakelen en dat doet me pijn..

http://thijs.starba.net/shiba/cache/Fot ... %20003.jpg
Laatste week van de dracht, je ziet haar hier al heel erg invallen

http://94.100.115.111/548900001-5489500 ... _4Bp2.jpeg
Hier is het veulen 10dgn oud en zie je duidelijk dat de merrie nog erg schraal is

http://thijs.starba.net/shiba/cache/Age ... C00563.JPG
Hier staat ze inmiddels al op een grote volle wei (kan wel huilen als ik deze foto zie)

http://thijs.starba.net/image/cache/kle ... C01081.JPG
Hier is ze al heel mooi bijgekomen

En ze begint nu dus weer opnieuw..haar ribben worden weer zichtbaar en ik wil echt niet terug na de 1 na laatste foto!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:17

Ik geef je helemaal gelijk, Jeanine. Lekker straks het veulen erbij weg. Kan de merrie weer lekker groeien.
Maar kan best zijn dat ze niet goed aan wil komen nu. Komt omdat ze gust is gebleven. Het jaar daarna zijn ze vaak ook nog schraal. Dus zou daar niet van gaan schrikken. Haar lekker op de wei zetten en dan begint ze vanzelf weer te groeien.

Is niet off-topic, Bandida.

Jij geeft haar advies. En ik vraag aan de hand daarvan of jij ervaring ermee hebt. Wat volgens mij het geval niet is. Anders had je hier wel op gereageerd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:48

Jeanine84 schreef:
En ze begint nu dus weer opnieuw..haar ribben worden weer zichtbaar en ik wil echt niet terug na de 1 na laatste foto!!

Nee dat kan ik me voorstellen. Maar tussen die foto en de laatste (waarop ze toch mooi vol is) zitten maar 2 maand? Dan heeft ze toch wel veel weer aangezet! En dat tijdens het zogen in de eerste twee maand, net wanneer ze er eigenlijk het meeste in steekt. Ik zou hier echt nog eens met de da over overleggen, ik ken het paard natuurlijk niet, maar er kan bijvoorbeeld even goed iets niet kloppen in de voeding en het zou zonde zijn het verkeerdelijk aan het veulen te wijten en die dan maar te spenen.

Prachtig gekleurd zeg, je merrie, met die zwarte kniekousen :D

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:56

het veulen komt volgende maand naar mij toe, daar komt ze samen te staan met een even oud veulentje die dus ook gespeend word.
en een 1, 2 en 3 jarige merrie.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:04

Wauw echt super leuke veulens vooral Eggie. Nameless boft maar! En wel fotos blijven plaatsen hè! Ik ben erg benieuwd hoe ze uitgroeit!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:07

Goed besluit.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:07

ja ja, straks kan ik veel makkelijker foto's maken.. dan zie ik haar iedere dag.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:47

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:18

ahh je was me voor ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:23

Leuke veulens zeg! :+: En het afspenen is toch per paard verschillend, ken genoeg paarden die na 4 maand bij de moeder zijn weg gegaan en dat zijn stuk voor stuk top paarden. Je moet toch kijken of de merrie het nog aan kan, en zo niet ; dan is het echt geen ramp dat ze er bij weg gehaald wordt. De ene is er nou eenmaal eerder aan toe dan de ander, niks mis mee.