Proficiat met jullie ventje! Blij dat Siuan uiteindelijk door had wat de bedoeling was.
spicegirl
Geplaatst: 22-04-09 23:28
een bruin-roan!(vroeger ook wel bruinschimmel genoemd) dat fleem-bekkie, schattig!!
Tinkermuts
Geplaatst: 23-04-09 04:21
gefeleciteerd, wat een ontzettend leuk en knap veulen.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 23-04-09 09:34
Hij is geweldig Frenia! Ook een geweldig leuk verhaal. Heeft de koffie nog gesmaakt?
spicegirl schreef:
een bruin-roan!(vroeger ook wel bruinschimmel genoemd) dat fleem-bekkie, schattig!!
Bijna goed. Inderdaad een bruin-roan, maar dan wel de appaloosa-roan en niet de schimmelvorm roan. Het is een marmerbonte appaloosa, en dat is op zijn engels roan.
spicegirl
Geplaatst: 23-04-09 10:18
nee, dit is de onverandelijke- schimmel vorm. ik heb 25 jaar in de appaloosas gezeten en gefokt. het kan wel zijn dat dit een appaloosa is, maar de kleur is nu schimmel/roan.(weet niet of het een NAPPIE is, maar daar mag roan niet.) marmer bont = marble !! en geen roan. en de meeste marmer bonten worden effen geboren, of wat stekelharig.en marmeren met de jaren uit,en eindigen bijna wit. de moeder is blue roan met vlekken.die word ook niet witter. het veulen zal zo ook wel worden,maar in de bruine variant.zomer"s wel lichter als s winters, maar niet witter.
moeder is dus een zwart roan (zonder appie kenmerken) vader is een bruine leopard appaloosa
Ik heb natuurlijk extra naar appie-kenmerken gezocht he hij heeft verder geen stipjes op de anus, oogleden, ... geen gestreepte hoeven en toen dacht ik van: nee he! en toen heb ik tot slot maar naar zn piemel gekeken (navelstreng moest toch ontsmet worden he ) en die is gestippeld
Marleen74
Geplaatst: 23-04-09 12:30
Gefeliciteerd. geweldig verhaal,alsof ik er bij stond te kijken zo sprekend. Lief,mooi veulen.Eigewijs koppie! En dan die naam......neverending story???
spicegirl
Geplaatst: 23-04-09 12:35
een paard dat door gaat marmeren, begint of heeft roan ringen om de ogen(een STEKLHARIGE)RING NIET TE VERWARREN MET HET "WITTE BRILLETJE"-ships/capslock - bij appaloosas met een schimmel/wit factor. die worden gevlekt geboren, maar worden spierwit. maar marme bonten, of die gaan marmeren-vaak blankets/schabrak- hebben een" roaning ring" rond de ogen. hoogstwss blijft hij bruinroan, met enkele vlekken, net als mams. tenzij hij de komende maanden meer witte haren krijgt, of de ring rond zn ogen.
frenia
Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-09 12:36
ja, komt idd van Atreyu, wat "son of all" betekent, maar we dachten eigenlijk dat hij Areyu heette toen we erachter kwamen vonden we de naam zonder T mooier, dus dat is zo gebleven
Andere benaming tegenwoordig voor marmerbont is toch echt varnish roan. En mijn panterbonte hengst had bij geboorte enkel de gespikkelde piemel en de witte oogrok. Strepen op de hoeven kwamen een paar weken later, toevallig heeft hij geen vlekken op de anus, en gemarmerde mond begon pas toen hij 1,5 was. Toch was hij duidelijk een appaloosa, dus de andere kenmerken kunnen wel later komen.
Tis net een trekpaardje in smalle vorm! (en da's echt geen belediging!!!) Supermooi kleurtje! Mama d'r kleurtje ook trouwens en papa mag er ZEKER ooik zijn!