Wesley 1 week oud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:25

Nu ben ik ook nog eens heel benieuwt naar Wessel...
Ik heb een KWPN er die al eens vreemd is gegaan met een Haflinger dus kan een Fries er ook wel op toch?...
Mag in een pbtje hoor...
Maar weet even niet meer wie nou de eigenaar was van Wessel vandaar...
Misschien kan ik dan wel mijn eigen Wesley fokken is natuurlijk ook erg leuk aangezien er hier al aardig wat mensen hebben verzameld die Wesley wel zouden willen.
Hoop wat te horen en anders wacht ik gewoon tot ik bij je ben Diablo :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:26

Kimmie is de eigenaresse van Wessel :)

haha Diablo er wordt al bijna om hem gevochten :D ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 22:27

Wessel is van Kimmie261, ze heeft hier al eerder gereageerd. En ja hoor, Wessel wil best vreemdgaan :D . Toch Fem?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:28

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:23

Zo is het net Black Beauty met dat wit op zn voorhoofd ;)

Sweetgirl1

Re: Wesley 1 week oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:39

Maar hij is toch geen raszuivere want hij heeft een wit kolletje.. en een echte fries heeft dat niet.. die is helemaal zwart

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 21:44

Nou Treace, dan ben je verkeerd ingelicht. Ten eerste is Wesley zeer zeker wel een raszuivere Fries en ten tweede is een kolletje toegestaan bij Friezen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:49

haha ja precies,er zijn zelfs stermerries met kolletje,omdat het gewoon toegestaan wordt in het stamboek..

en hoe kan je in hemelsnaam tussen 2 stamboek friezen dan een veulen krijgen die niet raszuiver is :D

gekopieerd van het friezenpaardenstamboek:
Kleur
De haarkleur is gitzwart. Witte aftekeningen aan het hoofd zijn toegestaan, mits niet groter
dan 3,2 cm en niet gelokaliseerd beneden de ooglijn. Witte aftekeningen elders op het lichaam
van het paard zijn niet toegestaan.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:57

Ahhhh, Wesley :+:
Wat een droppie is het toch,te cute gewoon.
Hij heeft net zo'n lekker snuitje als Doutz toen ze die leeftijd had en waar ik verliefd op werd :+

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:27

Wat is Wesley een stoer ding zeg, dat die later maar net zo knap mag worden als zijn papa!!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:50

Wesley is ontzettend schattig, prachtig veulen :))
Laatst bijgewerkt door Mika7 op 07-04-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:53

Diablo schreef:
Nou Treace, dan ben je verkeerd ingelicht. Ten eerste is Wesley zeer zeker wel een raszuivere Fries en ten tweede is een kolletje toegestaan bij Friezen.

Waarom worden op hengstenkeuringen die kolletjes altijd weggewerkt dat?
Zelfs witte hoefzolen zijn niet toegestaan.

Stermerries met een wit kolletje? Neeh.

Wat dikwijls gebeurd bij de grotere stoerijen is dat een kolletje op heel jonge leeftijd word weggesneden. Dan is daar later niets meer van te zien nl.

Het Friese stamboek heeft de regels aardig aangetrokken hoor, omdat het niet echt goed gaat met het ras. (oa inteelt, waterhoofden en dwerggroei)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:57

Een kolletje is toegestaan, dat is gewoon zo. Niet gewenst, maar wél toegestaan. Witte voeten daarentegen weer niet.
Omdat een kolletje niet gewenst is, wordt het vaak weggesneden, dat doen ze niet omdat het niet mag voor het stamboek.

Dat Wesley een kolletje heeft, vind ik wel jammer, maarja, dat was het risico. Bovendien zijn er zat mensen die het wel mooi vinden en hij blijft toch niet bij ons....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:03

Mika007 schreef:
Diablo schreef:

Waarom worden op hengstenkeuringen die kolletjes altijd weggewerkt dat?
Zelfs witte hoefzolen zijn niet toegestaan.

Stermerries met een wit kolletje? Neeh.

Wat dikwijls gebeurd bij de grotere stoerijen is dat een kolletje op heel jonge leeftijd word weggesneden. Dan is daar later niets meer van te zien nl.

Het Friese stamboek heeft de regels aardig aangetrokken hoor, omdat het niet echt goed gaat met het ras. (oa inteelt, waterhoofden en dwerggroei)

ik zou zeggen,bekijk dit topic eens,en ga de mensen vertellen die een stermerrie en ruin hebben,dat die niet door het stamboek goedgekeurd worden :D
http://friezen.messageboard.nl/forum/vi ... hp?t=44998

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:05

Mika007 schreef:

En wat heeft inteelt, waterhoofd en dwerggroei eigenlijk te maken met een kolletje?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:09

Is goed hoor ;)

Inteelt en waterhoofd en dwerggroei heeft er mee te maken omdat het in de genen zit van een aantal hengsten, net als dat witte kolletje ;)
En natuurlijk zit dat ook in de genen van veel merries. Het stamboek heeft er dan ook een flinke kluif aan.

Je veulen is er niet minder mooi om hoor.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:12

Haha, nee, Wesley is er zeker niet minder om, dat wist ik wel. Het gaat er om dat er beweerd wordt dat hij géén raszuivere Fries is. Dat is hij dus wél en ik vind het niet prettig dat men hier anders beweert, als men niet eens weet hoe het in elkaar steekt.

Dat een wit kolletje in de genen zit, snap ik ook. Maar dan snap ik nog niet wat dat te maken heeft met dwerggroei of een waterhoofd....

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:14

Pardon, ik weet wel degelijk waar ik over praat hoor.

http://www.fps-studbook.com/
Het Friese paard - krachtige schoonheid
Het Friese paard is het enige inlandse paardenras van Nederland, reeds in de 13e eeuw was het Friese type bekend. Door een consequent fokbeleid vertoont het Friese paard zoals we dat nu kennen, nog steeds de specifieke raseigenschappen en daardoor overeenkomsten met zijn verre voorouders.
Kenmerkend voor de zwarte parels zijn het front, royale behang, zwarte kleur en ruime, krachtige, verheven gangen. De harmonieuze bouw en het edele hoofd, geplaatst op een lichtgebogen hals, volmaken de luxe en fiere verschijning. Het vriendelijke karakter is de sleutel tot een fijn gebruikspaard.

In de bovenste alinea lees je al dat het paard zwart moet zijn. (Van mij mag een wit kolletje hoor ;) )

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:28

Ze moeten ook zwart zijn, dat weet iedereen. Maar een kolletje is toegestaan. Niet gewenst, wél toegestaan. Witte voetjes, kroonranden e.d. weer niet (volgens mij heb ik dat ook al eerder gezegd).

En dan nog doet dat niets af aan het feit dat Wesley wél een raszuivere Fries is.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:40

Diablo schreef:
En dan nog doet dat niets af aan het feit dat Wesley wél een raszuivere Fries is.

Volgens mij beweer ik dat ook nergens ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:18

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:44

Wat een lekker mannetje :+:
Het is dat er al een mooi paardje voor mij in de maak is want anders zou ik zeker wel interesse hebben in deze mooie 100% FRIESE man.

De stamboekregels dat een kol is toegestaan, maar niet gewenst is natuurlijk geen reclame die op de eerste pagina van een site wordt gezet. ;)
persoonlijk vind ik wit op een fries wel leuk :D maakt hem of haar speciaal. Een fries blijft een fries met of zonder wit als de ouders beide fries zijn, in mijn ogen.

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:18

Heel mooi veulen!