Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:41

Kabayo, ja kont in de wint en vooral niet willen omdraaien }:0

Voorbereiding centrale keuring spannend, ga je voor de ervaring of kan ze daar ook vooraan komen te staan?

Mariska, ze ziet er goed uit toch ook al wel volwassen en eindelijk 3 jaar.

Roos lekker overbouwd. Ach even wachten dan komt de voorkant hopelijk weer.

Casarell, goed bezig en ze gaf netjes aan dat je even iets te veel vraagt. Weer even rustig verder.

Wat betreft inrijden gewoon je eigen ding doen van mij een cookie is ook geen materiaal online te vinden. Want dat vinden mensen er ook wat van. Maar hoe wil je een pony inrijden. Ik vind een kind erop zetten wat zou passen niet de ervaring hebben en ook niet de kunde. Dus kies ik ervoor om er zelf op te stappen misschien ben ik wat te lang maar zeker niet te zwaar dan leert ze het goed en kunnen we hopelijk over een maandje kinderen erop.

shadowstar

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 12:33

Casarell misschien heeft je paard niet de beste bouw maar je training is zeer fijn en ik ben van mening dat je erg je best doet

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:24

Iedereen heeft zo z'n mening, idee of wijze maar volgens mij is het wel respectvol naar elkaar, en ook geen aanval. Maar altijd lastig als je het idee hebt je te moeten verdedigen.
Maar als men iets plaatst dan kan daar wel feedback op komen die niet gewenst is. Maakt de groep niet minder leuk, wel eerlijker naar elkaar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 13:31

boedjang schreef:
Iedereen heeft zo z'n mening, idee of wijze maar volgens mij is het wel respectvol naar elkaar, en ook geen aanval. Maar altijd lastig als je het idee hebt je te moeten verdedigen.
Maar als men iets plaatst dan kan daar wel feedback op komen die niet gewenst is. Maakt de groep niet minder leuk, wel eerlijker naar elkaar.

Mee eens
Mensen kunnen ook een mening hebben dat Minthe in februari al voor de wagen stond, of dat ze al drachtig is. Ik heb m’n beweegredenen en als iemand er naar vraagt wil ik best uitleg geven waarom. Net zoals ik gister een vraag kreeg waarom Minthe op ijzers staat. Dit wil ik gerust uitleggen zonder dat ik op mijn achterste benen sta

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:35

Ja dat hoeft ook niet inderdaad,( op achterste benen) mensen bedoelen het echt niet altijd slecht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 14:25

Vragen stellen hoe en waarom is nog steeds iets héél anders dan ergens een aanname over doen en meningen ventileren.
Je kan ze ook gewoon voor je houden toch? Dat maakt de wereld in ieder geval een stuk vriendelijker!

En als er een vraag is gesteld kan je ook gewoon wachten op antwoord voordat je een reactie of bijval geeft.

Ik ben ook zeker niet heilig.. maar ik probeer doorgaans geen kritiek op anderen te geven (ook ik zie hier genoeg dingen, maar daar horen jullie mij niet over).
Het is zo makkelijk.. kritiek geven op een ander.. maar kijk eerst eens naar jezelf.. en geef daar kritiek op. Das al vervelend genoeg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 14:30

Ik kan de filmpjes niet meer zien, klopt dat?

Ik ben wat aan het testen geweest. Met de lederen prestige singel met elastiek is ze echt hupsiger aan de longe met eerste keer draf en galop dan met de kunststof Prolite singel. Dus blijkbaar heeft die voorkeur (ik vind hem zelf minder fijn, die gespen gaan net wat minder lekker en die oogjes zijn eigenlijk net te smal voor de singel stoten enzo. Maar zij vindt het fijner, dus dan doen we dat uiteraard.
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 14:34

Kritiek of vragen naar?. Het is maar hoe het opgevat wordt. In dit geval is het blijkbaar totaal niet goed binnen gekomen. Niet mijn bedoeling

Iemand attendeerde mij hier laatst op dat ik wel erg vaak zei dat mithras geen zin had of in iedergeval niet makkelijk vooruit te krijgen was. Ik ga dan wel nadenken en terugkijken.
Iets meer doorpakken was ook een optie blijkbaar, hij loopt nu wel....
Zo kun je elkaar ook alert houden.
Diegene bedoelde dat ook niet banketstaaf naar mij of mithras toe.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 14:35

Wat een beweging he sanet

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 16:31

Sanet wat is ze toch gaaf hè! Ik had het volgens mij al eens gevraagd, maar gaat ze naar de keuring? Vind haar echt leuk! Mooi zadel heb je, wat voor is dat?

Casarell vind het jammer dat het zo hard aankomt bij je. Het viel mij op dat ze heel erg onrustig is met haar hoofd en de druk niet zo goed een plek kan geven. Tuurlijk ze is jong en moet nog zoeken. Maar ik herken het met Minthe (als ik ook teveel wil aan de voorkant en ik zelf juist losser moet laten, ik ben ook niet perfect). Dan lijkt het (zeg nergens dat het zo is) dat er veel aan de voorkant gebeurd. Omdat je later ook benoemd dat ze moet (jonge paarden moeten in mijn ogen niet zo veel) zakken (aan de longe). Maar dat komt in mijn optiek allemaal wel later. Scala van africhting begint bij takt en daarna ontspanning. Maar ik vond haar vrij strak en onregelmatig in de stap. Het kan zijn dat je het zelf niet ziet. Dan is het toch fijn dat er mensen mee kijken? Je kan er ook van leren/het mee nemen. Ipv verwijderen en denken laat maar. Tenzij je vind dat het allemaal ongegrond is, dan moet het je niet eens iets doen en leg je het naast je neer.
Het is geen aanval. Van ons allen niet. We vroegen ons alleen af wat je standpunt er achter is. Je zegt zelf dat haar hoofd vol zit maar toch moet er vandaag gelongeerd worden. Dat rijmt niet helemaal imo
Wat mij betreft mag je altijd je kritiek benoemen richting mij. Wellicht heb ik er iets aan en kan ik het meenemen in de training.
Als je geen commentaar wil zou ik geen video’s plaatsen. Eigenlijk heeft iedereen daar een mening over. Positief of negatief. Dat is vaak de reden dat trainingsstallen niks plaatsen over trainingen op sociale media
Verder moet je uiteraard je eigen visie volgen en volgens mij ben je verder lekker met haar bezig.

Boedjang heerlijk zo’n zelf reinigend paard. Wil ik ook :+ Dat was ik die vroeg of Mithras het wel leuk vond omdat het leek dat je altijd ‘achter z’n kont aanmoet’ haha. Maar dat was zeker geen kritiek.

Butengeweun haha lastig ja dat in de wind draaien. Ik weet niet of ze in de top terecht komt. Het is geen slecht paard. Maar ze moet wel tegen elite merries. Dat word wel lastig denk ik. Ze is ook nog maar 3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:55

Ik heb besloten dat ze niet naar de keuring gaat. Ik had een plekje bij een fijne stal gereserveerd. Maar ik kreeg er heel veel stress van (van alles: ergens anders staan, vol in training en de keuring), en ik zat al beetje tot mijn oren in de stress en besloten dat ik gewoon leuke dingen wil doen met de paarden. Ze gaat toch niet weg, ze is ook niet drachtig en wordt dat voorlopig ook niet. Moeder heeft ook te weinig kinderen om preferent te worden. Dus er is ook geen haast. Wie weet later ooit eens. Voor nu gaan we gewoon lekker samen bezig, dat vind ik veel leuker.
Ik ben ook echt heel blij met haar, mag nog beetje meer manen gaan krijgen. Maar verder vind ik haar perfect, met haar dikke neus overal vooraan om te kijken of er ook wat te doen valt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:59

Scala is nog helemaal niet van toepassing.. _O-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 17:04

Dit is toch een discussieforum Casarell. Het is niet naar van mij bedoeld. Het valt me gewoon op hoe Sophie loopt en eruit ziet en dat je er dan al wel met 3 jaar opgaat. Daarom vraag ik of dat haar helpt. Als je geen vragen wil dan kan je maar beter geen videos op fora gaan plaatsen. Je kunt niet mensen het zwijgen opleggen omdat je het niet wil horen, en enkel positieve dingen willen horen is gewoon niet realistisch. Het is echt niets persoonlijks.

Dat is interessant Sanet. Komt dat door het materiaal denk je? De prolite heeft helemaal geen elastiek toch?

Ik snap het wel dat je niet naar de keuring gaat. Ik heb zelf ook getwijfeld om mijn papierloze 3 jarige naar een nrps keuring te doen, want ik was wel benieuwd. Maar het gedoe eromheen enzo en de stress ja. Wie weet later inderdaad!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 17:08

Casarell schreef:

Dat begint zeker wel gelijk. Stap 1 is takt en ontspanning/losgelatenheid. Daarna komt aanleuning (en dus nageeflijkheid) pas.
Tenzij je het scala niet gebruikt, kan uiteraard ook. Meer wegen gaan naar Rome

Sanet nee snap ik. Je zou haar zelf ook nog kunnen trainen maar vind het bij de Friezen wel altijd erg precies komen. Precies zoveel voer en zo hoog in energie. Ik had dus een knettergekke Fries op de keuring staan en een keer een slome :+ Het is nooit goed haha

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 19:44

Door omstandigheden heb ik hier al een hele tijd niet geplaatst, maar ik lees zeker nog mee! Ik zie al veel jonkies heel goed gaan en ook heel knap uitgroeien :D Leuk om veel verschillende type paarden te zien, maar ook leuk om te zien dat iedereen op zijn eigen tempo gaat.

Sauvelle is in april 3 jaar geworden, maar we doen het rustig aan omdat ze zo groot is. Wel heb ik er laatst voor het eerst opgezeten, mijn grijns verklapt wel wat ik daar van vond, haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 22:28

Kabayo schreef:
Sanet nee snap ik. Je zou haar zelf ook nog kunnen trainen maar vind het bij de Friezen wel altijd erg precies komen. Precies zoveel voer en zo hoog in energie. Ik had dus een knettergekke Fries op de keuring staan en een keer een slome :+ Het is nooit goed haha

Ik snap ook het commentaar soms gewoon echt niet. Dan zie je ze op mega hoge snelheid door de baan gaan en dan is dat ineens goed en een paard wat netjes op tempo op eigen benen is dan ineens niet goed.
Ik heb gewoon geen zin om me bloot te stellen aan die potentiële negativiteit. Dus we houden haar lekker thuis.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 22:45

Kelty mooi paard.
Sanet, slim dan hoor negatieve energie is niks
Kabayo ah jij was dat, prima hoor. Soms zie je het zelf niet omdat je gewoon in je modus zit. .mithras vind veel dingen leuk. En gelukkig heeft hij ook ontdekt dat voorwaards ook leuk kan zijn.
Ik heb even getwijfeld om met hem naar de keuring op de feestweek te gaan. Mijn draver merrie deed dat zo braaf. Ook ringsteken staat straks over een paar jaar met hem op het lijstje . Maar dat komt allemaal wel. Ik heb nog jaren te gaan met hem

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 23:18

Kabayo schreef:
Casarell schreef:

Dat begint zeker wel gelijk. Stap 1 is takt en ontspanning/losgelatenheid. Daarna komt aanleuning (en dus nageeflijkheid) pas.
Tenzij je het scala niet gebruikt, kan uiteraard ook. Meer wegen gaan naar Rome

Skala is nog helemaal niet van toepassing.
Hoe wil je takt en ontspanning voor elkaar krijgen als een paard nog helemaal niet weet wat voorwaarts is (onder de man), en de hand niet durft op te zoeken?? Laten we daar eerst maar eens mee beginnen..

Verder zeg ik er helemaal niets meer over.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 23:44

Inderdaad. Ik zeg er ook maar niks meer over. Dan verschillen onze visies gewoon ;)

Ketly ik herinner mij dat paard als een reus toen ze jonger was. Hoe groot is ze nu? Prachtig plaatje dat je er op zit! Je straalt helemaal

Boedjang een andere visie er op vind ik nooit verkeerd. En als je er niks mee kan leg je het naast je neer. En door haha. Daar ben ik te nuchter voor hoor als ik kritiek krijg
Ja groot gelijk. Je hebt nog tijd zat :D

Sanet nee ben ik met je eens. Maar dat is in de dressuur ook wel vaak zo. De paarden met de meeste spanning worden eerste

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 10:20

Ze zal rond de 1.75 zijn nu! Het is heel onwerkelijk om ineens op je 'veulentje' te zitten, maar dat gevoel zullen heel veel hier kennen :D Wat doet Minthe het ook ongelofelijk braaf Kabayo!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:00

Das best hoog 175. Wouw.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:12

@Ketly wat een prachtig dier zeg! En groot haha!

Ik ben zo trots! Filmpje toegevoegd van vandaag. Voor het eerst er op gezeten <3 Filmpje is van hoe ik alles opbouw met hem. Hij voelde zo goed aan dat ik erop ben gaan zitten. Voordat ik ging hangen had ik al losgewerkt met hem

Edit: alles is in spiegelbeeld gefilmd haha

https://youtube.com/shorts/LLc0ou0LSho? ... ZTikCB60U4

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:46

Wat super mooi om te zien en. De oortjes gaan alle kanten mee op

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:16

Kabayo, November is de lente bij ons! Ik woon op het Zuiderlijk halfrond!

Ik had overigens een Pb'tje gedaan naar Kabayo over de ijzers, puur uit nieuwschierigheid en ik heb weer geleerd uit het antwoord!

Bloedjang, zo'n zelf reinigend paard is wel fijn! Shelby is echt een smeerlap eerste klas. Ze heeft altijd de meest vieze stal van allemaal (en die word elke dag gemest haha) en slaapt graag in haar eigen poep en plas :') .

Wat betreft keuringen, Shelby moet 'geinspecteerd' worden als ze drie is door het stamboek waar ze ingeschreven is. Ik ben nog bezig met alles uitzoeken, want ik snap er weinig van. Gelukkig kent mijn staleigenaar een van de mensen die de keuringen uitvoeren (op locatie), dus ik zal tegen die tijd eens horen hoe of wat.

We zijn al een tijdje met Shelby in de medische molen vanwege mestwater. Deze week komt de veearts weer om verder te onderzoeken, het klaart helaas alleen op met speedi-beet. Zodra ik haar weer van de speedi-beet afhaal (want ze wordt zo ontzettend dik ervan) is het mestwater weer terug. Ze had een specifieke worm waarvoor ze speciaal ontwormt is en de veearts dacht zand te horen. Op dit moment krijgt ze dus een beetje speedi-beet, psillium husks en een klein handje krachtvoer voor de smaak.
Ze heeft wel weer een groeispurt en is net zoals een aantal andere in het topic lekker overbouwd!

In de tussentijd heb ik ook een osteopaat/body worker gevonden! Ik ben begonnen met lessen met andere trainingspaarden bij haar. Ze is helaas een aantal weken geleden geopereerd aan haar schouder, dus ik wacht op haar herstel en dan laat ik haar eens goed naar Shelby kijken! Zij is een Duitse dame, dus wat meer holistisch in vergelijking met de meeste fisio's enz. hier in ZA :o .

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:35

Wat vervelend dat het mestwater steeds terug komt.
Mithras heeft bijna een jaar aan de ondersteunende druppels gestaan via holistische dierenarts.
Ik kon daar ook echt niet mee stoppen hij heeft ook veel worm gehad en de darmwand duurt heel lang om te herstellen . Als het al goed zou komen, maar mithras is ervanaf gelukkig.