Veulens 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:44

Ok haha. Ach, het is natuurlijk ook een hele verandering voor haar. Even een paar daagjes acclimatiseren en dan zal het vast goedkomen

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:30

Wat een droppie Janine! <3 Zo'n lieverdje <3
Ach,maak je geen zorgen, beetje bij beetje gaat alles goed komen. :j Lily was niet eens gewend aan mensen en als je haar nu ziet.

Afbeelding

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:10

Weet iemand of het zinvol is om 1 paard uit de groep te ontwormen? Sam is behoorlijk ingevallen.. zit bijna te twijfelen om hem uit de groep te halen en dichter bij huis maar dan moet de castratie vroeger en dit is nu niet echt gunstig met de vliegen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:19

nee heeft geen zin ia mij altijd verteld, als de andere wormen hebben dan komen bv de eitjes via de andere weer bij hem naar binnen.
Is altijd belangrijk om wormenbeleid met de hele stal te doen

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:03

Lastig he Namiro. Lily is ooknog steeds ingevallen,ikben op zoek naar een ontwormingsmiddel met pyrantel erin, maar dat verkopen ze hier niet. Ik ben er nu over aan het denken om het maar on line in nederland te bestellen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:11

In nederland kan je geen wormenkuren bestellen, alles moet op recept hier. Ik bestel in Ierland, daar is het nog vrij te verkrijgen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:16

Pleun heeft een KWPN vriendje van dezelfde leeftijd gekregen, ze schelen amper 2 weken in leeftijd. Hij moet 1.70 gaan worden, maar wat een verschil als je die twee naast elkaar ziet.

Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:13

Die van jou heeft alleen al zoveel meer massa en zo hoort het toch ook?
Ben benieuwd hoe die uitgroeit, vind het prachtige paarden.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:06

Wat een mooie actiefoto's!
Ook wij hebben de paarden net weer ontwormd. Blijf zelf twijfelachtig of mijn pony niet te schraal (en evt last van wormen) is of gewoon in de groei. Al wekenlang een dilemma, zucht. Binnenkort weer mestonderzoek.
Anyway, vandaag is ie weer mooi bekapt en daarna nog even juniortraining :D

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:22

Daphara : Knap stel paarden! Ik vind de jouwe er erg goed uit zien! Mag je trots op zijn! Zie je toch wel verschil als er dan een relatief schrale jaarling bij komt te staan :)

Britt : Vind hem niet heel schraal, zie in ieder geval geen ribben uitsteken :)
Heerlijk beeld die juniortraining!

Caia heb ik van de week ook de hoefjes weer mooi gemaakt. Ze hebben het eigenlijk heel goed gehouden met de droogte. En bekappen ging weer super, braaf diertje. Ze is momenteel braver dan mn 4 jarige, die heeft niet zoveel geduld :j

En ze zit weer in de hoge konten fase, groeit ook weer zo hard...
Afbeelding
Afbeelding

Kan niet wachten tot ze deze winter lekker bij huis staat, dan gaan we lekker fietsen. Volgend jaar zijn ze alweer 2!! De dag dat ik haar op ging halen voelt echt als nog maar even geleden :')

Edit : Nog 2 leuke fotos gevonden, 1 trucje die ze bij de fokker geleerd heeft. Ze is het nog lang niet vergeten

Afbeelding

Afbeelding

Edit 2 : zie nu dat Mn andere merrie heel charmant staat te plassen in beeld :P

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:40

Pleun heb ik ook wat te klein en mega schaal gekregen, maar met goede zorg, goed ontwormen, goed voer en onbeperkt hooi knapte ze heel erg snel op. De jaarling van de pensioneigenaaresse wordt nu op hetzelfde voer als Pleun gezet, want hij mag ook wel iets bijkomen. Ik heb erg goede ervaring nu met Breed & Grow en wil haar er graag op houden.

Dit was 2 maand verschil vanaf de aankoop van Pleun....

Afbeelding

Hier het filmpje van de verhuizing naar de nieuwe stal, waar je goed het verschil in verhouding kunt zien tussen de twee rassen. Ik ben inderdaad stiekem best trots op hoe goed Pleun er nu uit ziet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:43

Ze ziet er zeker goed uit!

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:53

Daphara,mag ik vragen hoelang het heeft geduurt voordat ze weer bij was? :roll:

Ze ziet er goed uit :) wat een verschil

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:59

Nynkster, ik vind dat hoofdje op je laatste foto zo lief! En mooi getekend!

Tja op deze foto zie je de ribjes niet inderdaad maar in het echt toch wel. En ook duidelijk voelbaar als ik er overheen aai. Ik weet even niet goed hoe ik het het beste kan aanpakken. Heb ontwormd nu twee keer (afgelopen week voor het laatst). Toch het volgende mestonderzoek afwachten? Toch ander voer gaan proberen? Tandarts laat ik ook komen ter controle, alhoewel ik zie dat hij alles op eet en kan eten. Soms met hooi eten wel speeksel zichtbaar. Tja. Zo kun je overal ook wat bij bedenken natuurlijk..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:14

@DonnavZ binnen 2 maanden. Ze is in die tijd ook wel 3x ontwormd (ivm bloedworm en vele andere wormen) en heerft in het begin twee weken lang 2 kg slobber per dag daarna nog 1,5 week afbouwen gehad naast de B&G om de ergste schade in te halen.

Vanaf dat ze fulltime op de wei stond ging het hard, ze kreeg geen slobber meer, maar wel dagelijks nog de B&G naast al dat gras. Toen de droogte kwam zijn we meteen hooi bij gaan voeren, dus ze is niet meer wat tekort gekomen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:39

Britt1 schreef:

Tja op deze foto zie je de ribjes niet inderdaad maar in het echt toch wel. En ook duidelijk voelbaar als ik er overheen aai. Ik weet even niet goed hoe ik het het beste kan aanpakken. Heb ontwormd nu twee keer (afgelopen week voor het laatst). Toch het volgende mestonderzoek afwachten? Toch ander voer gaan proberen? Tandarts laat ik ook komen ter controle, alhoewel ik zie dat hij alles op eet en kan eten. Soms met hooi eten wel speeksel zichtbaar. Tja. Zo kun je overal ook wat bij bedenken natuurlijk..

Welke ontworming heb je gebruikt? je kan misschien die extreme gebruiken die tegen alle wormen is? Dan weet je zeker dat je alles aanpakt. Wat voor brok voer je?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:59

Nynkster schreef:
Britt1 schreef:

Welke ontworming heb je gebruikt? je kan misschien die extreme gebruiken die tegen alle wormen is? Dan weet je zeker dat je alles aanpakt. Wat voor brok voer je?

Niet de extreme gebruikt, misschien een idee ja. Maar dan moeten de andere paarden dat ook eigenlijk he. Gino krijgt nu Pavo podo grow, twee keer per dag een halve kilo. En overdag op de wei, staat niet enorm veel gras nu, sochtends en savonds veel hooi.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:14

En hoe is het voeradvies van pavo? Hoeveel kg op 100 kilo?
Misschien dat daar wat te behalen valt, dat hij een tekort heeft op een bepaalde vitamine?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:40

Nynkster schreef:
En hoe is het voeradvies van pavo? Hoeveel kg op 100 kilo?
Misschien dat daar wat te behalen valt, dat hij een tekort heeft op een bepaalde vitamine?

Advies is 200 gram per 100kg. Als ik uitga van nu zo'n 300kg dan dus 600 gram per dag. Hij krijgt het dubbele ongeveer. Ik zie 'm gewoon niet dikker worden, maar toch groeit hij wel behoorlijk.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:53

Britt, is de kwaliteit (en hoeveelheid) van het ruwvoer wel goed?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:10

Iirene schreef:

Heel mooi droog hooi. In de ochtend en avond een volle bak op stal en in de nacht nog een pluk. Afgelopen periode was de wei natuurlijk niks waard, die trekt nu weer wat bij.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:34

Britt1 schreef:
Iirene schreef:

Heel mooi droog hooi. In de ochtend en avond een volle bak op stal en in de nacht nog een pluk. Afgelopen periode was de wei natuurlijk niks waard, die trekt nu weer wat bij.

Ik zou onbeperkt gaan geven en het hooi laten testen.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:50

Daphara schreef:
Ik zou onbeperkt gaan geven en het hooi laten testen.

Mee eens. Ruwvoer is en blijft het belangrijkste deel van het rantsoen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:49

Voeren jullie onbeperkt hooi dan, als de paarden in de weide staan de hele dag?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:17

Ja, als ze in de weide staan kunnen ze naar de stal waar altijd hooi/voordroog ter beschikking is. Nu staan ze al een tijdje in de stal met aangesloten paddock, omdat de weide helemaal dor was en nu is doorgezaaid. Op stal hebben ze 24 uur de beschikking over hooi/voordroog en er gaat per paard ruim een baal of kruiwagen doorheen.