Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:20

Aah gave foto

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:24

Super leuk om te lezen hoe ze er op reageren!
Toffe foto!

Spot vind plassen water ook super leuk, afspuiten is dan weer wat spannender maar ook dat gaat langzaam aan steeds beter dus denk dat het ook wennen is. In ieder geval al super blij dat hij nu zo reageerde op de spons. Als er dan nog een keertje een warme dag is kan ik zo weer proberen met de spons iets meer van het lijf mee te nemen, afspuiten komt later allemaal wel als hij er meer vertrouwen in heeft

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:04

Vraagje:
Wanneer en hoe zetten jullie bij tijdens het longeren?

Zelf zette ik nog helemaal niet bij, maar ik longeerde wel al met dubbele longe en ik reed er al een keer of 10 op.
Als er iets is, maakt ze enorm veel front, tė veel.

Ik denk dat het misschien tijd is om haar langzaam te laten kennismaken met nageven.
Wat xenken jullie?

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 02:01

Cartier houdt er niet zo van. Of anders gezegd, het is spannend.
Toevallig gisteren voor het eerst haar lijf met een spons gedaan, en ook haar voeten hierbij meegenomen.
Staart kan ik wel wassen, moet ik wel opletten dat die niet tegen haar benen aan slaat..
Ik denk dat als ik het zo uitbreid en vaker doe, de slang straks ook geen probleem is

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 06:39

Ik zet eigenlijk nooit bij met hulpmiddelen longeren.
Dubbele lijnen longeren snapt hij nog niet
Maar ik gebruik mijn lange zweep en houding daar reageert hij heel goed op . Schouders van mij af doet ie zeer braaf en loopt vanzelf nog, vind ik, in een mooie houding. Ik longeer vaak nog los
Afbeelding
Hij is wel liever lui dan moe hoor met zulke taken

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:29

Roos vond afsponsen de eerst keer wel stressvol, maar dat lijkt me logisch, het was nog nieuw. Als veulen heb ik nooit de optie gehad om dit te oefenen helaas. De tweede keer afsponsen ging al beter en de derde keer vond ze het zichtbaar fijn :) Door plassen lopen durft ze nog niet :') Moeders is wel echt heel erg fan van water en plassen (maar bang voor tuinslang)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:19

Sophie heeft hetzelfde probleem als Koend.

Ze kan heel relaxed lopen, maar heeft vrij snel spanning (is vooral heel scherp op geluid) en dan gaat dat hoofd omhoog.

Daarom longeer ik haar met touwtjes. Niet kort, maar wel kort genoeg om het zakken met haar hoofd uit te nodigen.

Met rijden nog geen ervaring, maar zal daar t.z.t. ook iets op moeten gaan bedenken vrees ik.. al hoop ik van niet. Voordeel is wel dat ik haar straks in eerste instantie in de binnenbak ga rijden, dus minder afleiding.

Koend, die van jou was ook dressuur gefokt toch? Dus dan zijn ze gefokt om scherp te zijn… :x

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:23

Mithras wordt de uitdaging om m te laten lopen als hij niet wil....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 10:54

Boedjang als Minthe niet wil dan krijgt ze toch wel een tikje met de zweep hoor :o Ho is ho en go is go! Heel belangrijk die consequentie. Ik lees dat wel vaak bij jou dat hij eigenlijk nooit wil (maar het wel braafjes doet). Ik zou dan graag wat meer actie willen! Longeren ziet er wel ontspannen uit. De volgende stap is van ontspanning naar aanspanning :j

Casarell begrijpelijk hoor touwtjes met longeren. Met rijden moet je ze gewoon bezig houden. Achtjes, voltes , overgangen en vooral niet te lang rechtuit. Dan gaan ze dingen verzinnen

Gitana fijn dat het nu wel goed gaat :)

Anike hoe staat ze vast? Aan 1 touw of dubbel? Het zal vast wel goed komen straks :j Ik zet hier gewoon de spuit erop (als veulen al) en heb ze nooit angstig gehad
Gefeliciteerd met het keuringsresultaat! Super!

Koend Minthe had ik vorig jaar al bijgezet toen ik haar aan het klaarmaken was voor de keuring. Eerst wat losser dat ze leren met de druk om te gaan. Daarna wat strakker. Momenteel wissel ik wat af met of zonder touwtjes. Hangt er van af wat ik wil. Ontspannen lekker bewegen mag aan halster. Wat meer aanspanning en trainen met touwtjes, dan wordt er ook wat meer gevraagd.

Veertje dat komt wel goed straks met de slang! Leuk dat je z’n voetjes even kon wassen! Ik dacht trouwens dat hij groter was :j Hij toont enorm haha!

Sanet leuke foto. Lekkere waterrat :j

Butengeweun ze zijn beide echt knap! Gefeliciteerd met de resultaten

Minthe vind water prima. Ook door de plassen. Ze wordt er niet zo anders van. Ze heeft als veulen ook al genoeg gezien. En ook het afspuiten/wassen werd meegenomen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We kregen bericht van het barock pinto. Minthe is uitgenodigd op de kampioenskeuring op de centrale keuring omdat ze begin dit jaar een eerste premie had. Super leuk!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:44

Super gave foto's vooral de laatste in zee
Mithras wordt middels parelli methode getraind, ook daar hebben ze een zweep hoor. Na vragen is het gaan.
Grappig had niet door dat het ook overkomen kan alsof Mithras nooit wil. Ik zal daar eens goed op letten. Ik ben wel consequent overigens, dat heeft hij wel nodig

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:19

Casarell schreef:
Sophie heeft hetzelfde probleem als Koend.

Ze kan heel relaxed lopen, maar heeft vrij snel spanning (is vooral heel scherp op geluid) en dan gaat dat hoofd omhoog.

Daarom longeer ik haar met touwtjes. Niet kort, maar wel kort genoeg om het zakken met haar hoofd uit te nodigen.

Met rijden nog geen ervaring, maar zal daar t.z.t. ook iets op moeten gaan bedenken vrees ik.. al hoop ik van niet. Voordeel is wel dat ik haar straks in eerste instantie in de binnenbak ga rijden, dus minder afleiding.

Koend, die van jou was ook dressuur gefokt toch? Dus dan zijn ze gefokt om scherp te zijn… :x

Kiki is dressuurgefokt maar eigenlijk wel behoorlijk stoer en relaxed.
Als ik op de weg ga rijden, kan ik het haar moeilijk kwalijk nemen dat ze af en toe even tijd nodig heeft om iets te bekijken. Tot nu toe krijg ik haar na amper een minuutje altijd door. Een tijdje later ontspant ze wel weer. Gewoon een 3jaartje dat de wereld leert kennen.

Elk jong paard brengt dan het hoofd hoog, alleen is dat bij Kiki dan wel een héél verticale hals. Ik wil nu ook geen sterrenkijker kweken. Vandaar dat ik haar zoetjesaan de de vraag naar beneden wil leren kennen.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:22

Kabayo schreef:
Anike hoe staat ze vast? Aan 1 touw of dubbel? Het zal vast wel goed komen straks :j Ik zet hier gewoon de spuit erop (als veulen al) en heb ze nooit angstig gehad
Gefeliciteerd met het keuringsresultaat! Super!

Aan 2 touwen. Ze heeft zich, omdat onze poetsplaats vrij breed is, een keer weten om te draaien onder de touwen door. Toen gaan hangen en gevallen. Helaas als veulen tot sept vorig jaar, niet de mogelijkheid gehad om te wassen.
Nu beloonde ik haar veel met staart wassen. Afsponzen lijkt ze dus nu wel oké te vinden. Water op der voeten is raar, dus deed als steeds een kleddernatte spons zodat er druppels ook ‘lopen’ zeg maar.
Ach, komt ook wel goed ahah

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:47

@Kabayo, haha ja hij toont echt heel groot. Nu ben ik zelf ook niet de langste dus misschien dat dat het ook is :+
Super gave foto's van het water! Dat zijn prachtige herinneringen! Super tof bericht zeg, gefeliciteerd!

Vandaag gingen we foto's maken met Spot, hij gedroeg zich super. Wilde heel graag mijn nieuwe wedstrijd setje op de foto omdat ik niet weet hoelang dat nog gaat duren. Dus Spot mocht hem voor het eerst op! Daarna de bak in geweest, eventjes gelongeerd wat hij echt keurig deed. Vriendin was erbij en ze zei voor die tijd al als je wilt kunnen we eventjes oefenen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Super trots want ik heb gewoon met 1 voet in de beugel kunnen hangen zonder gekkigheid. Wel zonder krukje helaas, volgende keer gaat het krukje weer mee. Eerste paar keren was het wel een 'schrik' reactie, maar hij stond ook echt met 2 seconden stil. Ik begon met eerst een knie in de beugel om zo iets druk te krijgen, maar hij vond vooral waar mijn rechterarm was niet zo fijn. Daarna voet in de beugel en gaan springen, dat ging goed. Telkens belonen en eventjes na laten denken. Daarna had ik al snel mijn voet van de grond af, heel snel eventjes 2 seconden hangen en er weer af. Dit denk ik 3x herhaalt en heel goed blijven belonen en zo kunnen afsluiten en toen ook meteen rondje gelopen en afgezadeld! Hierbij een aantal foto's van vandaag :D

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:16

Knappe Spotify… :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:03

Vanmorgen dubbele lijnen aan hoofdstel geklikt. Hij gaat de teugeldruk al snappen, slim joch.
Beetje spelen met waar ik loop, hij snapt nog niet dat als ik achter hem ga, hij ook door kan lopen. Gelukkig kan ik de lijnen gewoon zwiepen naar de andere kant zodat ik aan zijn andere zijde uitkom.
Enne ja ook draf maar echt tempo doorpakken blijft inderdaad even op laag pitje.hij doet t zo braaf. Rest volgt vast ook.

Afbeelding
Hij was zelf in iedergeval tevreden over het resultaat aan z'n hoofd te zien

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:11

Er is niks mis met stapje voor stapje! Zeker als je geen prof bent. Tulip vecht nog een beetje tegen de teugeldruk. Ze lijkt het wel te snappen maar ze geeft zich er nog niet echt aan over. Gisteren heb ik met clickertraining geoefend vanaf de grond waarbij ik de techniek van Warwick Schiller toepaste. Minimale druk op de teugel en clicken en belonen als dat de gewenste reactie opleverde. Binnen een paar minuten had ze het door en ding het zo veel makkelijker! Daarna nog even gereden en ik merkte gelijk resultaat!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:26

Teugeldruk is iets wat ze moeten leren. Dat kan aan de hand, of aan de lange lijnen heel goed bevestigd zijn, maar onder het zadel kan alles anders zijn.

De kunst is het uitleggen wat de bedoeling is.. en de ene pikt dat snel op en de andere doet er wat langer over. Maakt ook niet uit als alles wat langer duurt, dat begrijpen komt vanzelf..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 22:55

Vind ik ook en het is een leuk proces zo

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:40

Niks mis met stap voor stap! En net wat er gezegd wordt, de ene snapt het spelletje sneller dan de ander.
Ze zijn allemaal nog jong :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Anike schreef:
Niks mis met stap voor stap! En net wat er gezegd wordt, de ene snapt het spelletje sneller dan de ander.
Ze zijn allemaal nog jong :)

Mee eens alles open tijd met wederzijds respect

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:43

@Casarell Hilton is 178, dus het is een heel verschil, echt even wennen, maar ze heeft veel zelfhouding, al zie je dat nu nog niet onder het zadel. Ze is echt voor mij dochter heeft haar springspanjaard, die nu ook fungeert als mental support paard voor Sella. Afbeelding
Het lijkt er op dat ze ook wel kan springen, en als dochterlief er mee wil springen, mag dat natuurlijk altijd!