Ziet er gek uit maar is idd normaal. Van Baron heb ik 4 kiezen teruggevonden Snijtanden helaas niet gevonden.
Libera
Geplaatst: 18-10-24 18:40
Hier gisteren voor het eerst meegenomen naar de binnenbak on te rijden… deed ze echt veel braver dan verwacht! Zo vond het wel spannend en we hebben eerst even gelongeerd. Morgen mag ze mee naar een oefenwedstrijd hier in de buurt, plan is gewoon beetje rondlopen, longeren en als het goed gaat ga ik er misschien nog even op zitten maar we zien wel hoe het gaat. Ga verder geen proefje rijden, gaan echt puur voor de ervaring en alle andere paarden enzo.
Ze is ondertussen ook zo’n 5 maanden drachtig maar nog energie zat
Mi_Amore
Geplaatst: 18-10-24 18:47
Thirza schreef:
Brrr echt niks voor mij dat wisselen
Ik heb vandaag nog eens naar Be zijn tanden gespiekt en kijk eens aan…
Heb een lesgever gevonden, morgen dus eerste lesje
Rose_Sonny
Geplaatst: 18-10-24 22:03
Replay gaat ook als een speer! Heb er vandaag voor de 9e keer opgezeten (vraag me af wanneer ik de tel kwijt raak haha) en hij heeft tot nu toe pas 1x gebokt, maar dat was weinig indrukwekkend en wel te verklaren. Hij was daar eenvoudig weer uit te rijden. Verder mega braaf, is zadelmak geboren
Zijn nu 2x in de manege in de binnenbak geweest, ook dat doet hem niks. Andere paarden kijkt ie naar, maar geeft ie niet om.
Wij zijn nog niet toe aan les, zit er nog maximaal een kwartiertje op, wij doen lekker rustig aan.
Laat wel binnenkort een bitfitter langskomen en een hoofdstel aanmeten, ben niet tevreden over de huidige. Ik laat een bitfitter komen die aangesloten is bij Bridle2Fit, ik weet niet of jullie het concept kennen, maar dat zijn hoofdstellen die je als losse onderdelen koopt en alle onderdelen zijn dus op maat. Hierdoor kan hij sommige onderdelen in maat COB en andere in maat FULL krijgen, want hij zweeft er een beetje tussenin.
Art_Ificious
Geplaatst: 18-10-24 22:18
Baron rij ik zonder neusriem. Merk dat hij dat fijner vind. Maar hij zit ook met 2 maten hoor, full neusriem is nog te los, maar Cob moet die ook weer op de grootste stand staan, en zelfs dan is het net niet te vast. Heb een mooi zwart hoofdstel met wit onderlegde neusriem, maar die is dus te los.
Jullie gaan als een speer! Ik ben nog steeds bezig met grondwerken en aan alles laten wennen, maar dat is vooral ook omdat ik extra voorzichtig ben na haar operatie ooit. Bovendien blijft ze maar groeien en groeien. Moeders is 1,54 en zij tikt nu wel ruim de 1,65 aan. Hoe doen jullie dat met het zadel tijdens het inrijden? Je kan er niet echt eentje uitproberen.
Art_Ificious
Geplaatst: 19-10-24 00:07
Goh ik had het voordeel een zadel met wisselbare kopijzers te hebben liggen. Baron had eerst een iets smallere dan M nodig (dus M met bontje want SM had ik niet) , maar inmiddels zit hij al tussen M en MW in dus doe ik gewoon MW met een bontje.
Uiteraard voel ik ook of de kussens niet bruggen of juist puntdruk geven. Maar hij heeft geen moeilijke rug, dat scheelt al wel.
Het dressuurzadel is een fit 3 de een zegt da is MW en elders zeggen ze het is W. Met een bontje eronder ligt het goed dus ik ga uit van MW.
De Medium kopijzer
Wat groeien betreft is Baron volgens dat touwtjestest uitgegroeid. Als ik andere methodes toepas zit hij ook aan zijn max haalbare hoogte. (een andere methode is afstand meten van kroonrand tot midden van de knie van het voorbeen en dit x4 doen. Dan kom ik voor Baron uit op 1m48, bij mijn inmiddels verkochte draver klopte dit ook)
Op de keuring in augustus zeiden ze 1m53, maar zelf kom ik maar nipt aan 1m50
Mijn Be meet nu 1.50m schoft en 1.51m kontje (Haflinger) dus ik vermoed nog wel een klein beetje marge.
Ik heb er nu 2x op gezeten. Omdat ik geen slanke den ben en hij nog niet de meest sterke achterhand, wordt hij pas volgend jaar doorgereden door een slankere dame
Vanaf daarna ga ik dus met hem aan de slag. Wanneer ik hem exact ga wegbrengen weet ik nog niet.
Hij gaat wel 2.5h rijden van huis staan, dus veel zal ik hem niet zien en dat doet wel wat met het hartje
Rose sonny, dat heb ik ook gedaan, een hoofdstel aan laten meten, ook solana had van bepaalde onderdelen een andere maat nodig, ik vind t heel fijn want je hebt meteen een passend hoofdstel wat nergens knelt. Echt les hebben wij ook nog niet, ik doe t ook rustig aan en zit er max een kwartiertje op 1 a 2x in de week.
Ual95, ik heb een zadelmaker laten komen die 2e hands zadels verkoopt en ze ook weer inruilt, de 1e kon ik idd ook niet zelf testen dus dat was een gok, gelukkig kent mn zadelmaker me inmiddels en weet ze wat mijn wensen zijn, het pakte gelukkig goed uit, ze was er uitgegroeid na 2 maanden, ze veranderen veel en snel nog door de groei en ontwikkeling.
Solana gaat ook goed. Gisteren na 2 maanden stil staan kwam de zadelmaker en heb ik er weer op gezeten, ze was super braaf, ze pakte het meteen weer op waar we gebleven waren
Ze heeft een pauze gehad ivm verhuizing naar andere stal.
Ze is nu 1.58 en is 3.5, ik heb niet echt het idee dat er nog veel bij gaat komen, ze is maar 1 cm gegroeid het afgelopen half jaar.
Rose_Sonny
Geplaatst: 19-10-24 12:04
Ik heb ook een zadel speciaal voor Replay gekocht en laten aanpassen. Daarnaast is het een zadel met aanpasbare boom, en tevens kan de zadelmaker deze ook wisselen, dus dit zadel kan in principe met hem mee groeien. Ik laat de zadelmaker 2x per jaar komen, en vaker indien nodig. Ik ga volgende week even weer een afspraak plannen (na slechts 2 maanden), omdat ik het idee heb dat Replay in de breedte gegroeid is een het zadel misschien iets breder gezet moet worden.
Heb het zadel gekocht zonder erop te hebben kunnen rijden, ook het merk (Sella) had ik nog nooit kunnen testen. Maar het zadel zit enorm lekker die paar keer dat ik er nu wel op heb kunnen zitten.
Ik dacht, als het zadel voor mij echt niet goed zit, kan ik altijd nog weer op zoek naar een ander en deze verkopen, maar ik vond een passend zadel voor hem met inrijden belangrijker dan dat ik er perfect in kon zitten (maar gelukkig heb ik beide nu).
------- Replay is niet zo heel groot helaas, ik heb de hoop dat er nog wel wat bij komt. Hij toont wel groter dan hij is, en als ik erop zit lijkt hij gelukkig niet (te) klein. Laatste keer dat ik hem heb gemeten was hij 158,5. Hij lijkt nu weer iets overbouwd te staan, dus ik heb hoop. 'Durf' de touwtjes methode niet toe te passen, omdat ik echt de hoop heb dat hij nog wel ergens de 1.60+ gaat halen
Raven is ook maar 1.61m gemeten op de keuring… hoop ook dat daar nog wel wat bij komt! Ze is wel al groter dan haar moeder was als 3 jarige, en die is ook nog best wel wat gegroeid daarna, dus heb goeie hoop.
Ik heb gewoon het zadel van mijn andere paard erop liggen, waarvan ik al wist dat ik er lekker in kon zitten. Zadelmaker mee laten kijken en die zei dat het voor nu prima kan. Als ze uitgegroeid en niet meer drachtig is komt er misschien nog wel eens een ‘eigen’ zadel voor haar, of ik laat deze aanpassen en gebruik wen andere voor het andere paard
Thirza
Geplaatst: 19-10-24 17:16
Joop is 1.65 hij is nu van 1,5 jaar tot nu maar 3cm gegroeid. Denk dat er veel energie is gegaan naar zijn beenwond en pittige wormbesmetting. Maar hij is wel echt de breedte in gegaan.
Ik rij hem nu Max 3 dagen in de week. Vaak heb ik m’n equestic clip eraan hangen en als ik dan denk dat we echt intensief gereden hebben. Blijkt dat we 9min hebben gedraafd. We doen het dus echt rustig aan.
Bij mij paste m’n zadel van m’n schimmel op Joop. Wel had hij al 2 maten groter dan m’n schimmel kwa kopijzer. Woensdag komt de zadelmaker weer hopelijk past ie nog steeds
KittyDylan
Geplaatst: 19-10-24 17:27
Arthur is nu 1.10, hij is de laatste paar maanden dus 2 cm gegroeid, dus wellicht nog een beetje. Hij heeft ook niet een beste opfok tijd gehad helaas... Hoop dat er nog een cm of 5 bij komen maar dat zal wel niet gebeuren. Moeder is 1.12 en vader 1.20
Volgend jaar wil ik hem laten beleren voor een karretje. Heel benieuwd hoe dat zal gaan. We gaan nu rustig aan longeren.
Mijn Rapunzel is 1,71m en is nu bezig met de 5 weekse EPTM. Dus ze wordt vrij intensief getraind. Daarna gaat ze op zwangerschapsverlof. Misschien een buitenritje maar heel veel hoeft ze niet meer te doen. Ik heb er een KN zadel op die is aangepast op haar.
Oh wat is Rapunzel knap, en lekker aan de maat zeg.
Mer1980
Geplaatst: 19-10-24 20:23
Art_Ificious schreef:
Oh wat is Rapunzel knap, en lekker aan de maat zeg.
Dank u dank u ik ben ook echt heel erg blij met haar.
Muronia
Geplaatst: 19-10-24 20:32
Ik zie lekkere wisselgebitjes langskomen, hoort er allemaal bij. Leuk dat sommigen zelfs tanden terug hebben gevonden. Ik heb al veel jonge paarden gehad maar dat is mij nou nog nooit gelukt.
Verder is iedereen lekker op zn eigen tempo bezig.
Ik heb voor Eloon een Wintec nu eerst. Ze verandert nog steeds en is ook drachtig dus daarna gaan we kijken voor een "echt" zadel, meer voor ons eigen comfort want tot die tijd ligt deze er prima op.
Zij is nu 1.73 (en half) en staat nu zo'n 4 maanden stil in groei. Ik zou het meer dan prima vinden als dit de eindhoogte zou zijn.
Ze loopt inmiddels voor de wagen:
En onder het zadel:
Pakt alles braaf en goed op, dus ze is bijna aan haar vakantie toe. Dan gaan we volgend jaar zomer pas weer verder.
xsensibel
Geplaatst: 22-10-24 09:47
Die van mij heeft ook zijn eigen zadel, een kingsley D4. Laat hem regelmatig checken door mijn zadelmaker.
Hij heeft 2 maanden op de wei gestaan en is flink gegroeid. Hij is nu ruim 170! Ik ben 180, voor het beeld. Hij is echt een grote jongen aan het worden
Ook naar de tandarts geweest en wat dopjes verwijderd, hij heeft diastase gehad als veulen dus hij moet regelmatig gecheckt worden
En afgelopen weekend mocht hij mee voor een rondje VWF. Pfoeh wat een indrukwekkende wedstrijd.. Hij is naar omstandigheden heeeel braaf geweest maar voor mij niet nog een keer hahaha
Joop z’n tand zat er nog steeds in maar wel los met veel vuil ertussen. Heb hem er net zelf uitgetrokken, heb wat vlechtdraad ertussen gekregen en kon hem er daarmee uit trekken. Vind het maar goor, maar hij is eruit
Hier zijn moeder en zoon klaar voor een pas de deux te starten Miracle doet het geweldig. Nu zo’n 3/4 maand onder het zadel. En tot nu toe nog geen stap verkeerd gezet.
Hij heeft over 3 weken een date met de dierenarts en dan gaan we daarna lekker als ruin aan de slag. Planning 2025 is beleren voor een karretje en 100% kindproof maken zodat hij straks ook als rijpony door kan
AnsoDM
Geplaatst: 28-10-24 20:15
Ja ze zijn geweldig samen. Veel mensen op stal die twee keer moeten kijken met wie we bezig zijn als ze niet bij elkaar staan Zelf ik heb al eens gemist toen ik een foto van miracle kreeg en dacht in de rapte dat het Mira (moeders) was.