hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:24

anneliesdj schreef:
Luckystory; vaak gaat het goed, maar áls je een probleem hebt, vergeef je dat jezelf nooit meer dat je hebt staan toekijken. En sommige dingen kunnen geen kwaad, alleen maar goed, zoals het hoofd vrijmaken of een beetje meetrekken als het een fors veulen is.

Ik heb genoeg koeienbevallingen gezien om een "doe nou maar niet"-gevoel te hebben bij die ene post van TS. ;)
En met hoofd vrijmaken etc. zou ik zeker ook niet te voorbarig zijn. Pas doen als je heel zeker bent dat het veulen niet meer kan terug glijden. En meestal gaat dat toch vanzelf, dus doorgaans is dat ook al geen reden om te gaan "helpen".
En verder hangt het een beetje af van de merrie en hoe die qua karakter is. Je hebt ook gevallen waar menselijk aanwezigheid of hulp wel degelijk een negatief effect kan hebben...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:27

Anneliesdj bedankt weer voor je tips, dit zijn gewoon nuttige dingen om te weten.
Dierenarts nummer staat op de zadelkast dus die is binnen handbereik. Hulp voor bij nood is te regelen. Zijn zeg maar een belletje ver weg. Ik woon zelf helaas te ver weg om het mee te maken. Mijn vader doet nu het waken. En heb alle vertrouwen in hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:30

Dat zie je snel genoeg aan de merrie, neem aan dat ts genoeg verstand heeft daarvoor.
Zowieso moet je van een afstandje wachten, want veel merrie's knijpen de boel gewoon af als je ernaast komt staan. Pas als de merrie echt ligt en perst ga je even snel kijken.
En een paard is geen koe idd, de hulp die bij een koe eigenlijk standaard is, heeft een paard niet nodig.

@TS; als je vader het waken nu doet, zal hij ook bij de bevalling zijn, dan moet je hem ook even duidelijk maken dat een paard geen koe is ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:32

Luckystory heb ook genoeg bevallingen bij koeien gezien en geholpen waar het af en toe niet zachtaardig aan toe gaat. Maar op dat moment moet je en beslissing maken. Of beide dood of alleen het kalf. Gelukkig is dit bij ons nooit voorgekomen. Mijn vader had altijd dikbil koeien. En soms blijft en kalf wat steken met die dikke kont van ze.

myk_en_shant

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:34

Anneliesdj dat weet hij wel, hij is vroeger opgegroeid tussen de Belgen die op het land werkte.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:40

Ja, dat snap ik zeker. Het is ook helemaal niet bedoeld als negatieve commentaar over hoe men koeienbevallingen aanpakt. (Daar sleurt men inderdaad een kalf er wel eens letterlijk zelf uit. Maar soms is er geen keuze inderdaad) De gemiddelde koe kan wel wat hebben...

Maar ik wilde alleen maar even waarschuwen dat een bevalling bij een paard bij voorkeur een heel stuk minder hands-on verloopt.
Meetrekken en dergelijke moet je echt niet zomaar willen doen.
En de band tussen moeder en kind is ook een stuk delicater dan bij een koe. Dus ook na de geboorte is het wel op z'n plek om zelf niet teveel aanwezig te zijn.
Even checken wanneer het begint, kan ik nog snappen. (Maar voor hetzelfde geld, is je merrie daar zo door ontdaan dat ze weer recht gaat staan en weigert te gaan liggen ofzo. Dus daarin moet je je merrie wel kunnen inschatten.)
Mijn inziens heeft het echt de voorkeur zoveel mogelijk op afstand te blijven en de merrie het zoveel mogelijk alleen te laten afhandelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:42

myk_en_shant schreef:
Luckystory heb ook genoeg bevallingen bij koeien gezien en geholpen waar het af en toe niet zachtaardig aan toe gaat. Maar op dat moment moet je en beslissing maken. Of beide dood of alleen het kalf. Gelukkig is dit bij ons nooit voorgekomen. Mijn vader had altijd dikbil koeien. En soms blijft en kalf wat steken met die dikke kont van ze.

Die hebben ook standaard een moeilijke bevalling, sommige vleesrassen gaan zelfs standaard met een keizersnede. Bij een paard hoef je normaal gesproken niet mee te trekken hoor! En zelfs bij een melkkoe is het al gebruikelijk om wel mee te trekken.
Daarbij gaan de kalveren er meteen na de bevalling vaak af, dus maakt het niet uit hoe vervelend het voor moeder en kind was en of ze wel of geen band hebben, bij een paard wil je natuurlijk dat moeders zich meteen over het jong ontfermt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:45

Dat snap ik absoluut en we zullen alleen het noodzakelijke doen en voor de rest met rust laten. En regelmatig stiekem effe om het hoekje kijken en voor de rest met rust laten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:56

Ben nu blij dat er echt nuttiger tips binnenkomen. Met dit soort informatie kan ik wat mee. Heel vaak staat op internet alleen de standaard verhalen en niet de praktijktips

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:03

Even een beetje Office topic kekaro, wat leuk dat je Shanti kent. Het gaat goed met dr. Ze heeft haar streken nog niet helemaal kwijt. Maar wordt wel en heel stuk minder. Maar bij tijden blijft het een draak.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:14

Leuk dat je merrie een kleintje krijgt,
Een touwtje is inderdaad soms wel makkelijk heb je net wat meer grip op die glibberpootjes :Y) ook voor telkens teruggaan kan het wel eens helpen even het veulen tegen te houden, zodra de schouders eruit zijn glijden ze vaak heel makkelijk eruit.

Zelf had ik even snel opgevoelt mijn merrie heeft me zo ook al een keer voor de gek gehouden, was gust (wel jaar ervoor naar de hengst geweest) en ging uier en alles maken (dit bleek te komen door voorjaarsgras) Deze merrie was ook heel makkelijk met opvoelen die stond gewoon aan halstertje aan een los touwtje en dan ging de arm van de Da.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:33

Zelf opvoelen zal ik absoluut niet aandurven. Ben veeeeeeel te bang dat ik iets verkeerd doe.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:53

Even een berichtje voor jou TS, dat ik over de DA begon had er niks mee te maken dat ik vervelend wilde doen oid. Was als tip bedoeld nav de berichten die ik las. Het is niet mijn bedoeling om een nagatief iets te veroorzaken. Ik zal er verder ook niet op door gaan aangezien onze meningen er anders over zijn, ik heb echter nooit gezegd dat ik denk dat je niet om je paard geeft oid.
Dat gezegd hebbende, top dat je alles al gereed hebt voor het geval er een veulen uit komt !
Ga je zelf ook waken of een cam ophangen ?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 13:34

Mijn vader gaat waken. We hebben eRM geboortemelder kunnen lenen. Ik woon zelf een half uur rijden van de paarden vandaan. Ze staan bij mijn ouders, en mijn vader is met pensioen dus er is 24/7 iemand aanwezig. Ga vanmiddag er weer heen. Ik ben er zo beetje elke middag bij mijn ouders. Maar helaas denken veulens er altijd anders over om in de middag eruit te komen. Ze denken vaak het liefst zo vroeg mogelijk in de ochtend.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:46

nee hoor
in de avond kan ook heel goed
maar blijf op de banden letten als die nog niet verslappen dan is de merrie er nog niet klaar voor

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:35

anneliesdj schreef:
Of zoiets verstandig is is genoeg discussie over.
Als je het doet, doe het dan weloverwogen en ga niet in het wilde weg met ongelukjes fokken.
Bij dergelijke ongelukjes is nooit te achterhalen hoe de familiebanden precies liggen, waar bepaalde afwijkingen vandaan komen enz.

Ik heb het bovenstaande voorbeeld alleen gebruikt als tegengewicht tegen het doemdenken wat ik in dit topic las, zeker niet ter promotie van inteelt hoor. :D
Verder eens.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:39

Mischien niet ingaan in de blijvende ren naar de DA reacties.
Naar wat ik lees heb je de kennis en de mogelijkheden om het veulentje gezond geboren te laten worden zonder dat een DA je handje moet vast houden bij iedere beweging. Volgens mij hebben veel bokkers hier een heel geduldige of winstjagende DA, want de mijne die komt niet zomaar voor mijn plezier hoor. Al die bezorgdheid en drama voor een drachtige merrie, dat is toch de natuurlijkste zaak van de wereld...
Hoeplijk mag je merrie een gezond veulentje krijgen en moet je niet meer te lang wachten. Veel geluk met de bevalling.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:44

Betadine bedankt voor je reactie. Gelukkig denk jij net zoals mij over deze situatie. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, dan kom je heeeeeeeel ver.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:48

myk_en_shant schreef:
Zodra er met een maand niets is gekomen, gaan we de da inschakelen, want dan is er wat anders aan de hand. Maar tot nu toe zien we daar geen symptomen van, dus we gaan nog steeds van dracht uit.

Ok goed. Ik heb er geen problemen mee met hoe je het nu aanpakt, maar geen DA fobie kweken (grapje ;) ). Als de beste man nodig is, is hem nodig. Maar ik hoop en denk dat je dat zelf wel kan inschatten.

Om verder te gaan met de bevalling. Ik persoonlijk ben er niet zo voor om vanalles te doen rond de merrie. Meestal gaat het perfect vanzelf. Waarom het vlies rond het hoofd wegtrekken, dat gebeurt vanzelf. Waarom zelf aan het veulen gaan trekken, dat komt wel vanzelf eruit. Waarom met warm water rond gaan hossen, merrie likt haar eigen veulen wel proper.
Uiteraard gaat dit niet op voor een probleembevalling, maar als alles smooth verloopt, zou ik er gewoon rustig bij gaan zitten, genieten en de natuur haar werk laten doen.
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die tijdens de bevalling de hele tijd iets te doen willen hebben. :+ Maar goed, ook hier weer is het eigen keuze uiteraard.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:50

myk_en_shant schreef:
Kijk dit is tenminste een antwoord waar ik wat aan heb.
En wat betreft het fokken, dat is helemaal de pakkie aan van de volgende eigenaar. Veulen gaat zodra hij/ zij oud genoeg is weg. En de nieuwe eigenaar weet van de situatie af, want ze is de vaste verzorgster van mams.
Dus als zij in de toekomst met in geval van een merrie een veulen wil bijfokken voor haarzelf, dan staat zij hier helemaal vrij in.

Ik spreek er verder geen waardeoordeel over uit. :) Zelf zou ik om de reden die ik schreef niet met zo'n combinatie verder fokken. Maar de eigenaar kan er natuurlijk anders over denken!

Maarre... Eerst moet er wel wat geboren worden! :D Veel succes dus, spannend! :)
Zelf ben ik liever aanwezig bij het veulenen, maar probeer ik me er zo min mogelijk mee te bemoeien. Gelukkig is dat meestal ook niet nodig.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:53

Inderdaad, de dierenarts doet toch niks..
Ik had een aantal jaren terug een merrie, die gedekt was, maar twijfelde over de dracht.
Dierenarts moest komen voor het enten, dus gelijk gevraagd, wat hij dacht.
Opvoelen doen we nu niet meer zei hij, als er wat komt zie je het wel.
In de laatste periode van de dracht niet meer te veel mee prutsen, daar worden de merries niet vrolijk van. (hij bedoelde dus opvoelen)
Merrie was overigens schijndrachtig, ook compleet met kreunen en zuchten en puffen, languit gestrekt op de grond.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:54

De DA kan nu toch niks doen, ja alleen kijken of er iets in zit.
2 jaar terug heeft me haflinger ook geveuld, ik heb er geen dierenarts bij gehad.
Ook niet toen die gedekt was om te kijken of er iets in zat.
Kom je na 11 maanden vanzelf wel achter.
Mijn vriendin die is toen ik haar belde dat ze kegelde elke dag even langs geweest om te kijken
hoever ze was. Ze heeft altijd op een paardenmelkerij gewerkt.
Alleen het nageboorte wilde er niet af. Na 5 uurtjes heb ik toch DA gebeld en die heeft het los gemaakt en gespoeld.
Ping: 160.00 euro.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:10

TS, weet je waar de banden zitten? Weet je de normale symptomen van een naderende bevalling?
Elke dag even een foto maken is handig, als je dan twijfelt kun je even terug kijken hoe het er de vorige dag uitzag, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met veulens is dat een goede manier.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:20

Gini schreef:
myk_en_shant schreef:
Zodra er met een maand niets is gekomen, gaan we de da inschakelen, want dan is er wat anders aan de hand. Maar tot nu toe zien we daar geen symptomen van, dus we gaan nog steeds van dracht uit.

Ok goed. Ik heb er geen problemen mee met hoe je het nu aanpakt, maar geen DA fobie kweken (grapje ;) ). Als de beste man nodig is, is hem nodig. Maar ik hoop en denk dat je dat zelf wel kan inschatten.

Om verder te gaan met de bevalling. Ik persoonlijk ben er niet zo voor om vanalles te doen rond de merrie. Meestal gaat het perfect vanzelf. Waarom het vlies rond het hoofd wegtrekken, dat gebeurt vanzelf. Waarom zelf aan het veulen gaan trekken, dat komt wel vanzelf eruit. Waarom met warm water rond gaan hossen, merrie likt haar eigen veulen wel proper.
Uiteraard gaat dit niet op voor een probleembevalling, maar als alles smooth verloopt, zou ik er gewoon rustig bij gaan zitten, genieten en de natuur haar werk laten doen.
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die tijdens de bevalling de hele tijd iets te doen willen hebben. :+ Maar goed, ook hier weer is het eigen keuze uiteraard.

Als dat vanzelf gebeurde had ik nu ook een 4jarige in de wei lopen!
TS succes met de bevalling! Hopelijk komt er een mooi en vooral gezond veulentje uit...

Mijn merrie bleek ook drachtig te zijn nadat we haar gekocht hadden, vorige eigenaar had haar 3 maanden en wist ook van niks. Hier is de DA wel bij geweest om op te voelen en die kon vertellen dat ze rond maart/april zou bevallen!
Is netjes gaan kegelen en banden werden slap die nacht er om het uur uit (hele fam opgetrommeld) helaas lag het veulen toen dood in de wei met het vlies en alles ernog om! Echt zonde maar ik ben blij dat de merrie er niks aan overgehouden heeft want het was een erg groot veulen... vaders heeft 's ochtends gekeken is even langs de koeien gegaan, half uur later kwam hij terug en lag het dus in de wei... heel jammer....
Maargoed ik dwaal af!

Veel succes!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:32

margreet4 schreef:
Als dat vanzelf gebeurde had ik nu ook een 4jarige in de wei lopen!

Dus het vlies rond een veulen scheurt niet vanzelf open?
Uiteraard kunnen er altijd dingen gebeuren en dan is het handig dat je kan ingrijpen (daarom ben ik wel voor aanwezigheid van mensen tijdens bevalling), maar je moet niet op voorhand zitten morren en doen. Ik heb ook eens een veulen gehad waar mamslief door uitputting van de bevalling op is gaan liggen. Uiteraard ga je er dan niet bijstaan, toekijken en zeggen dat de natuur het wel zal oplossen. Dan trek je vlug de merrie eraf. Veulen waren we toen ook bijna kwijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu standaard bij iedere bevalling de merrie wegtrek als het veulen eruit komt.
Als je die nuance in mijn bericht niet snapt, dan spijt het me, ik hoop dat TS die wel ziet.