Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
haboshof schreef:En wat ik schreef over voorvocht, dat moet je echt uitmelken en je krijgt dan vaak maar een druppeltje doorzichtig vocht wat dus van zout naar zoet moet gaan. Onze da vertelde dat, omdat ik ook bang was dat er weinig tot geen uier te zien of te voelen zou zijn. Da vertelde dat ook bij merries die eigenlijk amper uier hebben, dit voorvocht toch echt wel aanwezig moet zijn. Maar ik kon pas voorvocht melken ongeveer een week voordat het veulen kwam en dat was dan niet meer dan een druppeltje op mijn vinger. Op de dag zelf zat er wel degelijk een vol strak uier alleen er zat dus nog steeds geen melk in, alleen doorzichtig vocht en dat moet dan nog verkleuren van doorzichtig naar melkachtig. Kegelen deed ze ook niet.Maar het veulen kwam wel in de nacht dat het voorvocht dus anders smaakte. Het is maar een tip
myrtedandy schreef:nou laten we dan maar hopen dat Iris niet half juni gedekt is en ook nog een maand overtijd bevalt ;\ dat houden we allemaal niet vol hoor! veeeeeel te nieuwschierig!
Eponastable schreef:haboshof schreef:En wat ik schreef over voorvocht, dat moet je echt uitmelken en je krijgt dan vaak maar een druppeltje doorzichtig vocht wat dus van zout naar zoet moet gaan. Onze da vertelde dat, omdat ik ook bang was dat er weinig tot geen uier te zien of te voelen zou zijn. Da vertelde dat ook bij merries die eigenlijk amper uier hebben, dit voorvocht toch echt wel aanwezig moet zijn. Maar ik kon pas voorvocht melken ongeveer een week voordat het veulen kwam en dat was dan niet meer dan een druppeltje op mijn vinger. Op de dag zelf zat er wel degelijk een vol strak uier alleen er zat dus nog steeds geen melk in, alleen doorzichtig vocht en dat moet dan nog verkleuren van doorzichtig naar melkachtig. Kegelen deed ze ook niet.Maar het veulen kwam wel in de nacht dat het voorvocht dus anders smaakte. Het is maar een tip
Als je het vocht kan bekomen is een goed en betrouwbaar hulpmiddel de refractometer!!!
Ik ben gestopt met lang op voorhand te waken want ik vertrouw op mijn refractometer en die geeft echt wel juist aan.
En niet alle merrie's kegelen dus daar mag je niet op hopen.
RoWi schreef:Haha ik wilde vanochtend vroeg al meteen kijken, maar Bokt lag er bij mij uit![]()
Stiekem ben ik dus wel blij dat de kleine er nog niet is, want dan had ik het gewoon gemist!![]()
Nu doet hij het gelukkig weerhaha.
De tekens lijken nu wel duidelijker te worden.. We blijven afwachten!