2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:57

Van kosten van castratie weet ik niets. volgens mij is er wel verschil in thuis staand castreren of op de kliniek. Hier gaat t goed, nu 2.5 jaar en heerlijk van d’r jonge leven aan het genieten. Staat met 2 volwassen paarden in een paddock (die helaas nu beetje nat is) en staat d’r mannetje. Ze laat zich niet in een hoekje duwen maar is ook zeker niet de baas. Gewoon goede hiërarchie tussen deze drie. Ze is al wel lekker aan de maat, denk bijna 165 nu.
We doen nog niet veel. Als het tegen het voorjaar beter weer is gaan we beginnen met longeren, grondwerk etc. Ze is wel een koele want dekens, vlaggen, gekkigheid doet ze niks op. Als t spannend is trapt ze een keer naar achteren maar dat is echt spanning..niet om je te raken ofzo. Ik denk dat ze op deze manier haar spanning afvloeit. Heel benieuwd hoe ze het straks onder het zadel gaat doen. (dat duurt nog even hoor).
Benieuwd hoe t bij jullie gaat.
Zal eens naar haar tanden kijken maar is me nog niets geks opgevallen.

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:05

Hier doen we weinig op het moment… steeds vies en nat weer. En dat helpt niet echt met een jong paard om alles rustig in goede banen te leiden :')

Tamarant ik heb vorig jaar mijn hengstjes thuis laten castreren, dat was toen zo’n $400 per stuk maar dat waren wel jaarlingen. En in de US dus daar heb je waarschijnlijk zeer weinig aan :D

Raven staat dus vooral lekker in de wei, maar heeft al wel een zadeltje op gehad, bitje in en ze kan inparkeren bij mijn opstapje :)

Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14851
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:09

Ik betaalde €280 thuis liggend via de lies gecastreerd (vorig jaar).
Vriendin betaalde vorig jaar €913, onder volledige narcose in de kliniek. (Kliniek de Watergang in België)

Ik doe het wat rustig, hij heeft 2 weekjes niets gedaan en gisteren met de zon kon ik het echt niet laten even wat Agility te doen <3


Afbeelding

tamaramt

Berichten: 7551
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:19

Dit is Red paar weken terug
Afbeelding

Afbeelding


Dit is 1,5/2 maanden terug

Afbeelding

Deze 2,5/3,5 maand terug met de deken van zijn moeder (maat 215)

Afbeelding

Afbeelding

4 maanden terug ongeveer:
Afbeelding


Ik ga er 2 tot 3 x per week heen..meestal alleen om wat klusjes te doen en hem ff knuffel te geven. Maar soms ff keer hoofdstel om en stukje de wei uit..keer zadeltje om..deken op..over vlag heen lopen/ vlag over zijn hoofd en lijf wapperen , balkjes lopen, scheerapparaat tegen zijn lijf aan, koker wassen. Op krukje langs hem staan en over hem heen hangen etc etc
2 x trailerladen geoefend(laatste keer van de zomer)
Alles al wel paar keer gedaan de laatste 2 jaar. Gewoon spelenderwijs..geen echte training..gewoon gewenning en hij is op alles heel relaxed..nergens stress van of spanning van.
Fantastisch dier!
Vastzetten ergens heb ik nog nooit gedaan omdat er geen goede veilige mogelijkheid is.
1 nadeel van red: hij ziet alles (behalve mensen en zijn weidemaatje) als speelgoed!
Dus voerbakken, waterbakken, hooibakken, speelgoed, stalrekken..alles maar echt alles speelt hij mee en sloopt hij...

En een gewoon hoodstel full ( op de fotos) past hij niet! Echt hengstenhoofd..brede neus en brede kaak

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:08

Baron was stout...of nouja hij heeft getoond aan mij dat de stroomdraad apparaat niet meer goed werkte. Hij is door de draden gegaan -O-
Gelukkig is aan hem niks te zien. Hij vond het wel lollig denk ik.
Ikzelf heb helaas wel bijnz 5u werk gehad om draden te vervangen, stroom nameten, nog wat aanpassingen doen tot ik overal 6000-8000 volt kon meten + nieuwe batterij gaan kopen voor het stroomapparaat.

En dit is wat Baron in tussentijd deed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 02:34

Ik heb 800€ betaald, liggend op kliniek. MAAR dat was voor beide ballen nog niet ingedaald.

MarliesR

Berichten: 3295
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 07:38

Leuk dat het topic weer omhoog komt en weer wat nieuwe foto’s te zien!


Quir, Jeetje wat een verschil maakt het dan ook gelijk zeg… Was de foto toentertijd al in je topic tegen gekomen ook, maar blijft bijzonder. Hele bink zo! Ben benieuwd hoe ze het op de keuring gaan doen! Ik vind ze prachtig.

tamaramt, Wat fijn dat Red het zo goed doet zeg! Die van mij is wel op de kliniek (Klijndijk, Drenthe) gecastreerd, maar heb ik s’ ochtends gebracht en in de middag weer opgehaald. Ik heb €211,29 afgerekend wat ik zelf heel netjes vond. Dit was dan wel een reguliere castratie. Over de lies kwam hier om de ongeveer ongeveer tussen de €600 en €700 uit.

Libera, Raven is ook echt zo onzettend knap! En echt heel paard al om te zien!

Mi_Amore, dat ziet er leuk uit! En wow, wat een enorme buffel al zeg!

Art_Ificious, haha hij hielp je dus even mee met je te wijzen op wat achterstallig onderhoud. Zo te zien heeft hij er een boel lol aan gehad…. :+


Flyt is weer druk bezig met groeien. Heb ook het idee dat zijn hoofd weer groter geworden is :+ De verhoudingen zijn weer wat zoek haha. Nu 2 jaar, 5 maanden. Foto is van afgelopen donderdag. Track is wel wat nat nu, maar weinig echt blub en gelukkig blijft de rijbak nog steeds droog.

Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14851
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:09

@Marlies: wat een praaaaachtige kleur heeft ie toch <3
En zo droog bij jou! Hier gelukkig ook enkele droge plekken maar het merendeel gewoon onder water :’(

Onze Be is nu 2 jaar en 8 maanden (een half :’) ) maar idd echt een tank.
Ik wilde een kloeke Haflinger, got it.
Vanaf april gaat ie echt wel aan de bak voor de baby-spekjes…

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:13

Haha ja Baron is wel de slimste van de 3 op we wei.

Alleen ik heb een gallagher stroomapparaat en deze zou melding geven als batterij bijna plat is. Het lampje flikkerde echter nog steeds om de 2 seconden, net zoals met een nieuwe batterij erin.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:34

De beste wensen nog allemaal.

Hier zijn we nog steeds aan het dokteren. Ze loopt op beide voorbenen niet goed. Woensdag is ze op de foto geweest maar alles zag er goed uit. Nu staat ze wat toontredend links meer dan rechts de dierenarts denkt dat daardoor onbelans ontstaat en daardoor niet goed loopt. Nu willen ze er een ijzer onder. Gister is mijn hoefsmid geweest en die raden het weer af om nu al een ijzer er onder te doen ze was het al aan het corrigeren en wil daar nog even mee door gaan. Ze denkt dat ze het nog flink kan verbeteren. Ook moet ze nog naar de kliniek voor een bultje bij haar staartwortel die moet weggehaald worden. Dus onze dierenarts rekeningen blijven in 2024 ook nog even door gaan. Ik laat haar ook nog een jaar staan heb ik besloten ze is zo aan het groeien ook ze zit tegen de 1.70 aan. En nu met die voorbenen dat ik denk dat ze er verlopig nog niet klaar voor is om beleerd te worden maar dat is ook niet erg eerst maar alles goed laten komen.
Afbeelding

Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 495
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:14

Jeetje wat een pech tundra. Hopelijk komt het snel goed en verloopt 2024 verder zonder dierenartsrekeningen. Ik snap je smid wel tundra. Met blote voeten kan je tussendoor kleine correcties blijven uitvoeren. De mijne ging op een gegeven moment ook wat toontredend staan. Met zelf tussendoor bijhouden en dat hij nu eindelijk wat breder aan het worden is, is dat zo goed als helemaal verholpen.

Leuke updates verder van iedereen. Alhoewel de update van art_ificious vooral erg lollig voor de paardjes was.

Ik heb destijds maar iets van €200-€220 betaald voor de castratie. Maar dat was als jaarling. Heb toen bewust voor jong castreren gekozen, want 0 intenties om naar hengstenkeuringen te gaan en de minste kans op complicaties. Dan doel ik niet alleen op complicaties direct na de ingreep, maar ook op veel minder littekenweefsel in dat gebied. Ben nou al een paar keer een ruin tegengekomen die daardoor toch wat bewegingsvrijheid inleverde, wat pas naar boven kwam naarmate hij hoger getraind werd.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:18

Balen tundra dat je nog aan de “Klungelen” bent met je knapperd…snap de smid ook, vaak kunnen ze nog heel veel corrigeren en een ijzer zou ik nu nog niet doen.

Zag ook al iemand die al een bit in had gedaan en een zadel op enzo…zo ver zijn wij nog niet. Onze dame doet alleen een beetje tutten als in poetsen, hoefjes krabben (hoefsmid doet ze netjes), klein beetje grondwerk oefenen op t harde. Longeren gaan we pas van het voorjaar mee beginnen. Halster om en deken op en af dat gaat prima, ze is erg cool in d’r koppie maar ook wel een dame en lekker nieuwsgierig.

MarliesR

Berichten: 3295
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:32

Mi_Amore schreef:
@Marlies: wat een praaaaachtige kleur heeft ie toch <3
En zo droog bij jou! Hier gelukkig ook enkele droge plekken maar het merendeel gewoon onder water :’(

Onze Be is nu 2 jaar en 8 maanden (een half :’) ) maar idd echt een tank.
Ik wilde een kloeke Haflinger, got it.
Vanaf april gaat ie echt wel aan de bak voor de baby-spekjes…

[ [url=m/Dyv7QN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaaa, en zo'n toverbal elke keer met vachtwissel!
Vind het wit op zijn hoofd ook zo geweldig in contrast met die donkere kleur <3
Afbeelding
En ben wel echt gezegend met hoe droog ik het hier kan houden ja! Lang leve de hoogteverschillen en zandgrond!

En die van jou is niks te mager nee :')


Tundra, hè wat vervelend zeg, geeft altijd zoveel extra zorgen -O- . Net als de rest snap ik je hoefsmid ook wel. Inderdaad meer mogelijkheden om steeds tussendoor kleine aanpassingen te doen. En daarnaast is de ontwikkeling van de achterkant van de voet juist in die jonge jaren zó extreem belangrijk om gezondheidsproblemen verderop in het leven te voorkomen. Met een ijzer zet je dat stil.

DDDara
Berichten: 1034
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:19

Afbeelding

Reus kent alle grondwerk oefening van de Clinton Anderson fundamentals. Longeren kon hij al lang. Bit en singel beenbeschermens dekje is allemaal bekend.
Nu heeft hij ff vakantie om mijn veulen gezelschap te houden bij het afspenen.

En dan straks na de vorst gaan we aan de slag met oefenen met iets op de rug, inparkeren en misschien ook even er op liggen/ hangen.
Maar alles rustig aan gewoon spelenderwijs.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9346
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:10

Pff Thundra wat een zorgen!
Hier gaat alles zn gangetje.
Dream is inmiddels grotendeels geschoren, eerste paar sprongen zijn gemaakt. Hij wordt nu een 3a4x per week gelongeerd, dit pakt hij na wat strubbles (door geen faciliteiten) super op.
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8669
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:35

Hier ook alles op het gemakje. Van de 2021 veulens hebben we alleen Figuretta nog over. We gaan haar aankomend jaar voor het eerst dekken, ben heel benieuwd naar wat eruit komt :D

Dit was afgelopen zomer op de keuring. Ze vond het heel spannend, dus het kwam er allemaal niet zo uit zoals ze kan. Kwestie van vaker oefenen :)
Afbeelding

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:43

Bedankt voor jullie lieve woorden en dat we toch de juiste beslissing hebben genomen om er geen ijzers onder te doen.

@marliesR wat een onwijs lief hoofdje zit erop.

En wat een knapperds komen er allemaal voorbij zo leuk om ze allemaal te volgen.

tamaramt

Berichten: 7551
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:35

Tundra schreef:
De beste wensen nog allemaal.

Hier zijn we nog steeds aan het dokteren. Ze loopt op beide voorbenen niet goed. Woensdag is ze op de foto geweest maar alles zag er goed uit. Nu staat ze wat toontredend links meer dan rechts de dierenarts denkt dat daardoor onbelans ontstaat en daardoor niet goed loopt. Nu willen ze er een ijzer onder. Gister is mijn hoefsmid geweest en die raden het weer af om nu al een ijzer er onder te doen ze was het al aan het corrigeren en wil daar nog even mee door gaan. Ze denkt dat ze het nog flink kan verbeteren. Ook moet ze nog naar de kliniek voor een bultje bij haar staartwortel die moet weggehaald worden. Dus onze dierenarts rekeningen blijven in 2024 ook nog even door gaan. Ik laat haar ook nog een jaar staan heb ik besloten ze is zo aan het groeien ook ze zit tegen de 1.70 aan. En nu met die voorbenen dat ik denk dat ze er verlopig nog niet klaar voor is om beleerd te worden maar dat is ook niet erg eerst maar alles goed laten komen.
[ [url=m/l3iVke.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uW355m.jpg]Afbeelding[/url] ]



Op deze foto zie ik anders toch niet een toontredende stand?
Ijzers zou ik idd nu ook nog niet doen..gewoon door een goede hoefsmid elke 9 tot 12 weken laten bekappen

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:00

Hier is ze echt net bekapt en staat ze gelijk al stuk rechter. Met lopen zie je het erger vooral in draf.

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:08

De mijne is in maart 3, maar echt nog een heel smal en klein (gok net 160) beestje. Hoop dat het nog bij trekt

Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:11

Ik heb prijs gevraagd wat kliniek Bokt in Peer België vraagt voor castratie.

Kkassieke castratie 325 incl btw
Gesloten castratie via de lies 635 incl btw
Wel raden ze bij deze gesloten castratie 2 a 3 weken boxrust aan.

Ik wacht nu nog de offerte van Equ.itom af.

Zou mijn 2 jarige graag laten castreren en door de kou kan dat niet door eigen dierenarts. Een datum prikken voor het voorjaar is ook lastig (op laatste moment inplannen bij mooi weersvoorspellingen lukt ook niet door drukte bij dierenarts) , en misschien is het dan wel weer continu regen. Dus besloten het toch op de kliniek te laten doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:17

My god wat een prijs hanteert equi.tom...open castratie (klassieke dus) + 1 nacht hospitalisatie + medicatie rond de 650 euro... Véél te duur.

Mi_Amore

Berichten: 14851
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:40

‘T is gebeurd… De Tandenfee mag vannacht op bezoek bij Be!

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:53

Top.
Baron had ook al 1 gewisseld en de 2e staat inmiddels ook los :)

Deze was de eerste die hij gewisseld heeft.
Afbeelding

Castratie staat ook gepland in de kliniek van Peer.

Mi_Amore

Berichten: 14851
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:09

Het ziet er toch niet uit he :’)

Veel succes met de castratie! Wanneer gaat het door?