2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne96

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:28

Wat voeren jullie de jonge paarden? De mijne komt volgende week naar stal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:33

Vitalbix breed and grow

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:37

Die van mij krijgt hetzelfde als de 2 volwassen paarden ik heb niet veel opslagruimte om nóg een voerton erbij te zetten.
Halve schep draversbrok en 1/4e emmer Best-Mix Gastrofiber

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:41

2 (droge) scheppen geweekte bietenpulp
20L luzerne (volle emmer)
1,5kg protein brok
0,5kg high protein muesli
Vitamine en mineralen brok

En dan onbeperkt goede kwaliteit hooi.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:59

Een paar handjes basis brok als ze er goed uit zien.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:08

Vitalbix daily complete

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:16

Quir schreef:
1,5kg protein brok

Ik vind dat best veel voor een 2 jarige.
Waarom al die proteïnes extra?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:18

Die van mij is ondertussen verkocht maar die kreeg breed and grow tot dr eerste en daarna alleen balancer
Afbeelding
Op de foto is ze 2,5 te vet maar goed ontwikkeld. Gewoon goed op t gras en zorgen voor de nodige vitamines

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:27

Hier heeft gras ook echt voor een groot verschil gezorgd.

Eind augustus bleek hij dus wormen te hebben. (hoewel na de ontworming er niks in de mest te zien was).
Hij was dus schraal daardoor.
Afbeelding

En zo is hij nu. Sinds vegin september staat die op de wei kreeg eerst nog ander voer (linamix van aveve met basisbrok aveve). Maar ben dus overgegaan op draversbrok en Best-Mix Gastrofiber. En daar doen alle 3 mijn paarden het goed op.

Zo is de knappe man nu.
Afbeelding
Afbeelding

Hij gaat eind oktober gecastreerd worden. Gisteren gaan wandelen tot de boerderij van mijn vriend. En daar staan 2 merries. Ze hebben geen contact gehad, maar 1 hinnik en de geur op afstand was voldoende om zijn hormonen aan te wakkeren. Stond wel braaf naast mij terwijl ik met mijn vriend sprak, maar wel hele tijd omkijken naar de merries en een stijve hebben. Voor de rest geen hinniken of onrustig gedrag. Maar ik wil dat voor zijn dus zo snel mogelijk die ballen eraf.
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:42

Art_Ificious schreef:
Quir schreef:
1,5kg protein brok

Ik vind dat best veel voor een 2 jarige.
Waarom al die proteïnes extra?

Spieren. Januari en februari gaan ze naar de hengsten keuring.
En ze doen het er zo heel goed op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:50

Nou mijn draver krijgt geen spieren van extra proteïnes. En dan gaat het over +- 70% proteines in het voer.

Ik geef hem al zeker 6 maanden extra proteïnes bij maar het komt er bij hem niet aan. Hij is wel dikker geworden. Maar niet bespierder.

M'n 2 jarige vind ik al mooi genoeg zonder extra proteines.
Ik wil eigenlijk niet dat die net zo breed wordt als zijn moeder en vader. Want dan wordt een geschikt zadel vinden ook lastiger vrees ik :+ .
Dit is zijn moeder, een niet-sportype fries
Afbeelding
En z'n vader GGK dekhengst
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:09

Nee, van alleen proteïne voeren krijgen ze geen spieren nee... daarvoor moeten de spieren ook correct aan het werk.

Van proteïne worden ze ook niet dik, in tegendeel. Het kost energie om proteïne te verteren. Dus als quote niet goed is (eiwit - energie verhouding). Quote rond de 6-8 is goed voor een normaal paard, jonge paarden in de groei wil je rond de 8-10 hebben. Lager dan 6 is energie te hoog en eiwit te laag, worden ze vet. Te hoog tot ongeveer 10-12 kan minder kwaad, maar heb je kans dat ze juist invallen. Boven de 12 is alleen geschikt voor echt sport paarden in zwaar werk en zogende/drachtige merries die veel eiwit gebruiken.

Die van mij zitten nu op quote van 9-10. Maar goed, ik berekenen het echt helemaal uit (hooi is ook uitgebreid geanalyseerd) en ik kijk verder hoe ze het doen. Ze krijgen alles wat ze nodig hebben binnen en ze doen het er heel goed op en zien er top uit. Zijn niet schraal of te vet en spieren beginnen mooi te ontwikkelen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 00:27

Quir schreef:
1,5kg protein brok

Dit is ook ongeveer wat die van mij krijgen :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:24

Die van mij krijgt alleen 2x daags een handje draversbrok. Mijn slanke Arabier is inmiddels meer op een Fjord gaan lijken, dus afvallen is geen overbodige luxe zeg maar :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:39

Ja denk ook dat je bij de sobere rassen niet weg komt met zo’n dieet. Vooral als ze staan te niksen. Ter voorbereiding van een hengsten keuring snap ik het wel.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:14

Quir schreef:
1,5kg protein brok

Krijgen ze dit per 2 of per pony?
Hier beide nu enkel op gras en goed hooi.

Afbeelding
November gaan ze naar huis en dan ga ik eens beginnen trainen.
Gister een wolfskiesje verwijdert en gebit gecheckt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:28

Per pony, ze "werken" ongeveer 2x per week zo'n 10/15 minuten. Al is het vooral de bedoeling, want afgelopen 2 weken hebben ze vooral niks gedaan. :+
Ze spelen wel echt heel veel en hard, dus ze houden zichzelf wel in beweging.

En ja het scheelt ook veel per pony, mijn Duitser zet sneller aan dan de Welsh. De Welsh is ook wat heter en de Duitser is heel nuchter.

Maar het ligt ook aan het type, paard zelf, wat ze doen en hoe ze zich gedragen. 1 die de halve dag ligt te slapen en de andere helft staat te vreten, moet je ook niet zo voeren.

Nu mogen ze van mij nu ook wel iets voorraadje hebben, voor als ze echt aan het werk gaan en ze hebben ook nog een lange reis voor zich. Dan leveren ze ook zo snel in, dus liever wat meer erop nu dan straks laatste weken voor de keuring mega moeten voeren. Of dat ze schraal staan op de HK...

Dream ziet er goed uit!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:12

Denk dat t gros hier ze niet klaar hoeft te maken voor een hengsten keuring :D

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:58

Quir zegt natuurlijk ook niet dat iedereen hetzelfde moet voeren als wat zij doet, maar dat het belangrijk is om te kijken wat je in de weide hebt staan en dat het in verhouding staat met elkaar. Los van de HK zal er ook geen enkele hier binnen zeer korte tijd een reis van Zweden naar NL moeten maken. :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:38

Precies wat ik zeg, met minder woorden :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:52

Ja, hier moeten we dadelijk ook aan de slag met vetjes er af en meer spieren er op.
Daarvoor komt hij naar mijn andere stal en dan zal er ook heel anders gevoerd moeten worden.
Vandaag overigens zijn röntgen beoordeling binnen en ook van daaruit groen licht gekregen.
Erg fijn dus.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:17

Voeren voor een keuring of gewoon onderhoud is natuurlijk een wereld van verschil. Maar een keuringsconditie of paddockconditie is ook een wereld van verschil :))

Uiteindelijk moet je altijd zelf naar je eigen paard kijken. De ene heeft nu eenmaal meer nodig dan de ander. En dan komt daarbovenop nog kwaliteit ruwvoer, hoeveelheid werk, weersomstandigheden, etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:20

Ik wist niet dat die van Quir nog een hele reis voor de boeg hebben (ergens iets gemist met bijlezen ofzo).

Wat fijn dat de röntgen beoordeling goed bevonden is Kyrkelover.

Voor zij die geen hengstenkeuring doen, laten jullie röntgen maken van je paard? En zoja welke delen?

Ik twijfel namelijk bij Baron. Hij heeft nu regelmatig dat 1 achterknie op slot/te los is. Ik heb nog wel eens een pony gehad waarbij het achterbeen op slot sloeg en hij het zelf niet los kreeg, enkel hem achteruit zetten kreeg het los. Die was er uiteindelijk wel overheen gegroeid.
Bij Baron schiet het zelf los maar dan maakt hij een stap naar boven met dat betreffende been (lijkt beetje op hanentred maar het is duidelijk dat het vanuit de knie komt). Ik weet dus niet of het op slot slaat of juist een losse knieschijf is (fixatie of luxatie) .
Hij heeft het ook niet dagelijks en ook niet continu.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:28

@The Cat
Ik probeer de vuistregel te hanteren om maximaal de leeftijd van het paard, het aantal keren per week training te laten zijn. Oftewel ze zijn nu 2, dus ik doe maximaal 2x per week iets qua training met Replay. Het kan zijn dat ik hem kort aan de longe zet, dat ik iets op zijn rug doe, grondwerk, wandelen of soms gaan we naar buiten om te wandelen. Door het programma gevarieerd te houden, hou ik het ook leuk voor hem. En wat ik zei, maximaal 2x per week. Nu is Replay niet introvert, maar hij is wel enthousiast, dus hij wil iedere dag wel iets met mij doen. Maar daar wil ik hem voor beschermen. Klinkt alsof je misschien iets te veel van hetzelfde te vaak hebt gedaan en dat het paard even een stapje terug moet, voor die weer een stapje vooruit kan.

@Balou_K
Replay heeft nu toevallig op mok. Is een combinatie van natte ondergrond met slechtere weerstand. Hij heeft het op beide achterbenen, ook witte voetjes. Witte voetjes zijn altijd gevoeliger voor mok. Ik zou het niet meer wassen, je wilt de mok juist uitdrogen. Ik smeer er 2x per dag een flinke laag Sudocrem op, dat masseer ik goed in. Daarbij komen vanzelf de korstjes wat los. Ik zou dus ook wel voorzichtig de korsten proberen er af te halen, want dan kan je beter bij het diepgelegen plekje komen. Daardoor kan je het beter bestrijden. Ik smeer nu ongeveer 2 dagen de Sudocrem en het is nagenoeg weg al. Via mijn osteopaat heb ik ook een product uit volgens mij Zweden of Noorwegen, dat het ProbOil. Zij zegt dat dat er ook op kan. Maar aangezien dat op alcohol basis is, doe ik dat liever niet. Mocht de Sudocrem niet voldoende helpen, kan ik altijd dat spul nog proberen.

@Sanne96
Voeren is heel erg afhankelijk van het paard. Een sober ras hoeft minder dan een 'sportmodel' en dan is het ook nog afhankelijk van natuurlijke aanleg en ook naar hoeveelheid beweging. Het aller belangrijkste wat voor ieder paard gelijk is, is dat het paard onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgt. Zelf krijgen mijn paarden absoluut geen hooi uit plastic, als je wilt kan ik dat uitleggen, maar je hebt gewoon voor een tegenstanders van kuil/voordroog. Ik laat ook altijd een ruwvoer analyse uitvoeren zodat ik ruwvoer heb met een niet te hoog suikergehalte.
Daarnaast krijgt Replay 2x per dag en halve kilo Havens Gastro en 1/3 kilo Havens Kentucky Lite E. Daar doet hij het erg goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:30

:wave:

Mag ik jullie volgen en meepraten?
Mijn merrie is van 8 mei 2021. Voorlopig staat ze grotendeels nog in de kudde. In april komt ze naar huis dus dan ga ik echt met haar aan de slag.
Het is een IJslander dus ik doe het sowieso rustig aan met haar. :)