Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:33

wortel115 schreef:
Dank jullie ik wacht nog even af. Arie is nog niet echt hengsten gedrag aan het vertonen. Als hij aan spelen is steigert hij wel naar de merries en land soms op hun rug, maar verder is hij rustig wat dat betreft. Maar ik wil niet dat hij onze merries (mam en pony) dekt.

Als je niet wilt dat hij dekt, zou ik niet wachten. Onze hengst jaarling mag dekken, waardoor hij nog hengst is. Het hoeft niet, maar erg zou ik het niet vinden.
Hij dekt zeker. Al weet hij nog niet wat hij doet, dus mist hij nogal vaak. Maar het risico zou ik niet nemen dat het toch eens raak is.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:49

Anike schreef:
Wat betalen jullie aan opfok kosten, als je het delen wilt?

Ik sta nu op een stal, waar ik 125,- betaal. Dan staat ze mits het land het toelaat, 24/7 op t land. Anders op de paddock met 3x kuil. Dit samen met een andere jaarling. (Liever op t land, want dat scheelt weer kosten voor het kuil)

Nu gaan ze de winter naar stal voor de nacht, en overdag wederom op de paddock. Hier wordt voor alle pensionklanten 250,- gerekend. Alleen is het voor mij nog niet duidelijk of Cartier een box gaat delen met die andere jaarling, of een eigen box krijgt.

Ikzelf ben van mening dat 250,- voor een gedeelde box, aan de hoge kant is.. ook al is de andere jaarling van de ‘staleigenaar’.

Mocht iemand nog in de omgeving van Alkmaar/heerhugowaard een plekje hebben, dan houdt ik mijn oren open :+

De tarieven voor de opfok van Roos zijn 185 voor weidegang in de groep en 255 voor swinters in de groepshuisvesting. Wanneer ze 2 worden gaat de prijs omhoog.
Ik vind het aan de hoge kant voor opfok, maar ik ben wel erg blij met hun en dat is wat waard :)
Toen Roos nog geen jaar oud was stond ze ook in een gedeelde box, daar betaalde ik toen 80 voor.

wortel115

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:39

Ik ga hem apart zetten dan. De dierenarts komt pas in oktober. Ik heb hem alleen naar ze zien steigeren dat hij aan de zijkant staat maar goed dat betekend natuurlijk niet dat het op andere momenten niet doet als ik er niet ben.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:50

Gitana schreef:
Anike schreef:
Wat betalen jullie aan opfok kosten, als je het delen wilt?

Ik sta nu op een stal, waar ik 125,- betaal. Dan staat ze mits het land het toelaat, 24/7 op t land. Anders op de paddock met 3x kuil. Dit samen met een andere jaarling. (Liever op t land, want dat scheelt weer kosten voor het kuil)

Nu gaan ze de winter naar stal voor de nacht, en overdag wederom op de paddock. Hier wordt voor alle pensionklanten 250,- gerekend. Alleen is het voor mij nog niet duidelijk of Cartier een box gaat delen met die andere jaarling, of een eigen box krijgt.

Ikzelf ben van mening dat 250,- voor een gedeelde box, aan de hoge kant is.. ook al is de andere jaarling van de ‘staleigenaar’.

Mocht iemand nog in de omgeving van Alkmaar/heerhugowaard een plekje hebben, dan houdt ik mijn oren open :+

De tarieven voor de opfok van Roos zijn 185 voor weidegang in de groep en 255 voor swinters in de groepshuisvesting. Wanneer ze 2 worden gaat de prijs omhoog.
Ik vind het aan de hoge kant voor opfok, maar ik ben wel erg blij met hun en dat is wat waard :)
Toen Roos nog geen jaar oud was stond ze ook in een gedeelde box, daar betaalde ik toen 80 voor.

Ja precies! Waar ze nu staat is een ‘pensionstal’. Maar het is eigenlijk een grote troep. Uit nood is ze hierheen gegaan omdat t landje waar ze op zou gaan, niet ging zoals gepland.
Hetgeen mij niet aanstaat is de 250,- voor een gedeelde box.
Ze is inmiddels 1,5 en wil Haar niet continue geplakt hebben aan der maatje, waar ze dan dus ook mee op stal zou komen.. pfff

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:04

Ik heb hier van een kennis een nu inmiddels 2 jarige in de opfok.
En heel eerlijk je bent al snel €150pm kwijt puur aan kosten tegenwoordig.
Hooi, maar vooral voer zijn ontzettend duur geworden.
Denk verder aan onderhoudskosten weide en afrastering.
Water/stroom valt dan nog mee, maar goed behoord ook in het plaatje.
Dan in mijn geval huur van de accomodatie. Ik ben er echt van geschrokken toen ik objectief alles onder elkaar zette wat het werkelijk kost. Uren die je er zelf in hebt zitten maar niet meegerekend.
Ik hoef er niet aan te verdienen, maar een stalbaas wel. Zeker iets om over na te denken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:56

Anike schreef:
Ja precies! Waar ze nu staat is een ‘pensionstal’. Maar het is eigenlijk een grote troep. Uit nood is ze hierheen gegaan omdat t landje waar ze op zou gaan, niet ging zoals gepland.
Hetgeen mij niet aanstaat is de 250,- voor een gedeelde box.
Ze is inmiddels 1,5 en wil Haar niet continue geplakt hebben aan der maatje, waar ze dan dus ook mee op stal zou komen.. pfff

Wil je haar perse dichtbij hebben staan dan?
Roos staat ruim een uur van me vandaan en ik mag op woensdagen en zaterdagen komen kijken, maar omdat ik het wel vertrouw ben ik nog maar twee keer langsgeweest :+

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:32

Afbeelding
De opfok waar ik haar nu heb staan is 125-130 zomer en 175 winter dan staan ze in een grote opfok stal en komen ze wat in de paddock. Maar ik ga haar verhuizen... in de winter. Ze staat nu ongv 23 min rijden van me vandaan en een oudstalgenootje heeft ook een paardje (nog hengst) waar ze 7 min van me vandaan kan komen te staan ik geloof dat ik daar hetzelfde ongv ga betalen we hebben dit nog niet echt besproken. 250 vind ik een hele apparte prijs voor een opfok waar alles wat ze doen is eten en groeien niet echt "faciliteiten". Maar natuurlijk heeft ieder een ander prijzen potje wat ze eraan uit willen geven. Mijn redening om te verhuizen is vooral dat ze in de winter ook 24/7 buiten kan komen met schuilstal en dat ze dichterbij kan komen te staan prive.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:52

Waar Roos staat kan ik ze straks in de winter de hele dag bekijken op de webcam.
Niet dat ik een controlfreak ben haha, maar ik heb met eigen ogen gezien wat er soms gebeurd bij opfokstallen en vandaar vind ik die hoge mate van transparantie wel heel lekker :j
Dat klinkt ook fijn JameyDL!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:56

nou dat kan ik me voorstellen! @gitana

Haley staat niet in de opfok. Ze staat gewoon op tien minuten fietsen op een 'reguliere' pensionstal met paddock paradise. Heerlijk in de kudde. Ik ben er elke dag voor haar hapje maar verder geloof ik het wel :+

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:18

Gitana schreef:
Wil je haar perse dichtbij hebben staan dan?
Roos staat ruim een uur van me vandaan en ik mag op woensdagen en zaterdagen komen kijken, maar omdat ik het wel vertrouw ben ik nog maar twee keer langsgeweest :+

Nee hoor! Iets verder mag ook. Dit is gewoon zo gelopen dat ze zo dichtbij staat.

Ik Ga op zoek naar een plekje voor oktober tot april ongeveer. Dan heb ik namelijk elders een plek waar ze gewoon goed kan staan, en ik straks met haar aan het werk kan gaan als ze er klaar voor is

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:50

Het duurde even voor ik iemand had die kon helpen Atari aangeven en op de kleine te passen. Maar hij is dan toch mee op buitenrit geweest. Atari vond het eigenlijk gewoon erg leuk. En liep zelfs door de modder, normaal vind hij dat niks.
https://youtube.com/shorts/WRtHMN9zwEA? ... Rk40QjRNvX

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:26

Oh wat leuk zeg!

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:50

Hallo iedereen!

Ik dacht ik sluit aan met mijn jaarling van Maart 2022. Senzo (Sensation of Geuzendam) is inmiddels ook echt een overbouwde naarling maar wel de vriendelijkste jaarling. Ik zag een ander veulentje ook hier met dezelfde naam <3

Ik vind hem persoonlijk echt al enorm maar ik hoor graag jullie mening *\o/*

5 maanden oud
Afbeelding

Afbeelding

In Juni

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zelf 173cm

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:41

Hier is Quality echt, echt nog een puppy.
Ze is inmiddels wel even groot als haar moeder dus verwacht dat ze een mooie D pony wordt uiteindelijk. Buiten zo nu en dan poetsen en knuffelen doet en hoeft ze weinig.
Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 00:15

MrsEm en Kyrkelover jullie jonge dieren zien er goed uit

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:11

Wat een leukerds!!

Wij zijn inmiddels verhuisd! Cartier staat nu op een pensionstal, waar zij overdag in de merrie groep op t land staat en de nacht lekker haar eigen stal heeft!

Ze geniet ervan, en ik ook!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:08

Hoe gaat het met alle jonkies?

Ik had Blue 2 weken moeten missen omdat ik met een spierscheur zat. Maar vandaag durfde ik het weer aan op krukken, want de hoefsmid kwam weer.
En ik vind hem toch zo leuk <3 Afbeelding
Afbeelding

Helaas was hij vandaag wat minder braaf bij de hoefsmid :') dus daar moeten we weer even wat meer op oefenen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:56

Mijn jonkie is een beetje een handvol momenteel. In de paddock / wei is er niks aan de hand, maar als ik haar uit de paddock haal is ze op bepaalde plekken heel schrikachtig. Op de poetsplaats is ze ontspannen, maar in en rondom de bak is ze gespannen en schrikachtig. Een emmer die er normaal niet staat; een blaadje wat op haar kont valt; een vogeltje wat ze hoort....hoofd omhoog, staart er op, snorken, en schrikken/weg willen rennen. Ik weet niet wat er nu precies aan de hand is; of ze gestressed of bang is, of dat ze juist veel energie heeft, of ik te veel met haar doe, of ze maagzweren heeft, etc. Geen idee.

In april zijn we naar deze stal verhuisd, in juni/juli was ik op reis, daarna zijn we naar een meedaagse wedstrijd gegaan, en daarna is ze in een andere groep gezet omdat er wat wisselingen waren. dus best veel veranderingen in een paar maanden tijd. Aan de andere kant is ze sinds de verhuizing ook ruim 10 cm gegroeid en 125 kilo aangekomen, en ik heb juist het idee dat ze goed in haar vel zit. Mijn trainer opperde dat het misschien zelfs een reactie op groeipijn kan zijn. Ze heeft me wat oefeningen gegeven om de aandacht op mij te vragen, zodat Tulip met de stressmomenten om kan leren gaan. Daarnaast ben ik ook begonnen met de grondwerk oefeningen van Tristan Tucker.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 05:54

Juniper, dat had mijn jaarling vorig jaar (Raven) ook! Nu als 2 jarige helemaal geen last meer van… zat ‘m bij de mijne echt in de leeftijd geloof ik. Gaan honden ook niet door een angstfase enzo? Misschien hebben paarden dat ook :')

Mijn 2022 Valegro is overal heel braaf, maar ik doe er eerlijk gezegd heel weinig mee. Hij krijgt nu sinds kort wel ‘s nachts een dekentje op. Vond ie de eerste paar keer heul spannend, en nu is ie er al helemaal aan gewend :)

Wil van de week een keertje oefenen met scheerapparaat. Niet dat ie geschoren gaat worden maar even de kin en achter de oren bijwerken kan geen kwaad zeg maar :')

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:03

Libera schreef:
Juniper, dat had mijn jaarling vorig jaar (Raven) ook! Nu als 2 jarige helemaal geen last meer van… zat ‘m bij de mijne echt in de leeftijd geloof ik. Gaan honden ook niet door een angstfase enzo? Misschien hebben paarden dat ook :')

Ik ben 'blij' te horen dat ik niet de enigste ben! Ik zat me al druk te maken of ik iets verkeerd gedaan had en wat ik zou moeten doen om dit te verhelpen. Vandaag ben ik weer geweest (ik ga 1-2 keer per week) en er was niks aan de hand. Wat geborsteld, grondwerk oefeningen gedaan (5 minuten rustig aan), en aan de hand laten grazen. Ze was braaf en niet schrikachtig, dus ik hoop dat de oefeningen van mijn trainer + Tristan Tucker effect hebben!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:37

Hier heeft de jaarling hengst (mei 2022) het hele seizoen bij de merries gelopen en niet drachtig gekregen. Hadden we ook niet verwacht. Hij krijgt soms wel een stijve en experimenteert wat bij de merries. Maar echt goede dekkingen is hij nog niet handig genoeg voor (super interessant dat ik dat verschil nu zie; dankzij hulp op ki station). We weten van andere hengsten dat de sperma kwaliteit als 2-jarige vaak nog zeer matig is, dus dat mini beetje leven wat hier misschien in zit. Dat risico durfde iedereen aan. Maar als het in een groep is met merries van eigenaren die bonje schoppen mocht het wel gebeuren, of het lichamelijk niet kunnen, zou ik het afraden natuurlijk.

Brave Atari! Heerlijk genieten zo! Volgend jaar met bepakking?

Fijn dat Cartier nu goed staat!

Mijn XXL Tinker (1.53 := ) gaat super! Ik merk dat ik het onbewust moeilijker vind me open te stellen voor een band met haar, dan met mijn andere 3 paarden. Niks door de leeftijd, maar omdat ik al sinds 2009 een dochter van haar vader wilde; in 2017 en 2018 er 2 dochters op relatief jonge leeftijd zijn ingeslapen. Megan is zijn allerlaatste dochter (pappa is sinds 2020 ook van mij, maar met pensioen nu), dus ik ben zo bang dat ik me aan haar hecht en dan afscheid moet nemen.

Maar de laatste tijd gaat het beter! En o, wat is dat diertje leuk! Zetje wat ik nodig had was de komst van haar halfzus. Dochter van dezelfde hengst, eigenaresse is mijn bijrijdster. Ondanks dat deze merrie al 16 jaar is, sloten de zusjes al snel vriendschap, en het is echt leuk om te zien hoe ze naar elkaar toe trekken.

Grote zus is 1.61m trouwens
Afbeelding

Afbeelding

Samen wandelen
Afbeelding

Kleine schrik training. Er was afgelopen winter iets mis gegaan met deken op leggen. Sindsdien moest ik haar echt tussen 2 touwen vast zetten wilde ik iets op haar rug kunnen leggen. Dus dit was een enorme overwinning!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:53

Wat een ontzettend leuke tinker!

Blue ziet er goed uit. Beterschap met je been, hopelijk gaat het snel beter want zo'n spierscheur doet écht enorm veel pijn.

Met Haley gaat het gelukkig goed. Ze heeft zich de afgelopen weken helemaal rot gezweet. Ze druppelde zweet en dat vond ik zo sneu dat ik haar borst gedeeltelijk heb geschoren. Aanstaande zaterdag gaan we naar de keuring. Ik ben heel benieuwd. We maken er gewoon een gezellig dagje uit van :D

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:13

Caily wat een leuke tinker! En heerlijk zo buiten wandelen. Wbt pakking op Arie denk ik niet. Misschien straks een dekje met deken/longeer singeel.

Qua gedrag merk ik nog niet echt veranderingen hier. Maar goed Arie is ook nog geen jaarling dus mogelijk komt dat nog pver een paar maanden.

Deze week hebben we het druk dus niet veel met de paarden gedaan. Het lente weer is nu wel echt op gang. Dus ik heb Jazz haar deken opgeruimd en ze hebben nu allemaal een vliegenmasker aan. Arie had dat al aangehad toen hij een hersenschudding had dus dat was geen probleem hij kende het nog. Ik begin wel een beetje te twijfelen hoe goed zijn zicht is hersteld want hij leek wat moeite te hebben de eerste dagen met een masker.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:23

Hier gaat ook alles goed en, leuk feitje, ik heb de vader van mijn jaarling gekocht. Heb nu het gezin compleet! Hij is geruind en staat er bij in de kudde, gaat super.

Nareya met daarachter haar paps.

Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:09

Ahh leuk een topic voor leeftijdgenootjes van mijn jaarling Sugar. Ze is denk ik wel één van de jongere hier, ze is van eind juli.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Enige is, ze drinkt nog steeds bij haar moeder.. :=
Ze lopen in een kleine gevarieerde kudde, en ik kan ze eigenlijk niet scheiden zonder dat er iemand door de draad gaat. Nog meer mensen hier met jaarlingen die nog drinken?