Yoyeux Coeur... Bloedmooi en hij weet het!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Re: Yoyeux Coeur... Bloedmooi en hij weet het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:17

Jep stoer draakje :D *\o/* hij is echt zo leuk gelukt hè...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:19

Echt wel.

(Ik wil anders ook wel de derde hond zijn. :D)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 13:23

_O- Mijn paard is geen been! (nog niet iig :') )

Kleine bodybuilder is het. _O- Rêve was breed als veulen maar Joy is volgens mij gespierder. :=

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:57

<3 vooral een hele mooie bodybuilder!

Benieuwd hoe hij verder ontwikkelt, zowel qua uiterlijk als qua karakter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 11:10

:j ik ook. Zijn kont wordt nu ook vrij donker maar heeft nog altijd wat dons. :')
Gisteren steigerde hij naar Sam, dat werd beloond met tanden in zijn nek. :j Nu weet ik ineens hoe het komt dat ie een paar weken geleden een hap uit zijn manen had. := Sam duldt geen gesteiger. :n :')
Rêve laat het ook minder en minder toe als hij zo brutaal is. En dan komt hij murmelend naar mij (als ik toevallig op weide ben.) alsof hij denkt bij mij gelijk te krijgen. :') Nee kerel, sorry, ben blij zat dat ze je opvoeden. :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:23

Standbeeld voor opvoeder Sam. Dat scheelt een hoop gezeur later!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 11:35

ja en dit gaat nu echt klinken alsof ik idioot ben he. Het is mij in eerste instantie per toeval opgevallen en vorige week zei mijn man ineens "deed ie dat nou echt?" "wat" "luisteren toen je zei dat ie moest ingrijpen?"

De afgelopen jaren (het is me beginnen opvallen toen ik de Rooie had maar de eerste keren heb ik het steeds als toeval weg gezet.) als één van mijn paarden wat aan het uit vreten is waar ik te ver van af sta dan roep ik meestal. Heel vaak stoppen ze dan met wat ze bezig zijn en als ze dat niet doen. Dan is het me nu al jaren elke keer opgevallen dat Sam dan met de oren plat naar ze toe gaat en ze weg jaagt van waar ze zich bevinden om vervolgens heel vrolijk naar mij te kijken. :') Hij krijgt dan altijd een "goedzo Sam" dus wellicht heb ik dat soort van per ongeluk aan geleerd. := Was het in eerste instantie een soort geërgerde reactie op ze (Sam houdt niet van stem verheffingen.) en heeft hij door het belonen soort van geleerd dat als ik roep, die twee moeten ophouden met wat ze aan het doen zijn. :+
Dus zo ver is het nog vrij logisch, gewoon conditionering. Per ongeluk, maar conditionering.

Echter soms als ik roep, dan reageren ze niet en staat Sam niet in hun buurt. Want die staat ook vaak bij mij. Dan zeg ik altijd ietwat zuchtend tegen Sam (die altijd bij me staat.) "Sam, ga uw kudde eens corrigeren vriend."
en zonder fout gaat hij dan dus naar de twee overtreders toe met de oren plat (ja het zijn altijd dezelfde twee. Sam hoef ik alleen maar zijn naam rustig te zeggen. :') ), jaagt ze weg en kijkt dan weer naar me van "goed zo?" :')
Natuurlijk krijgt ie dan ook een beloning. :') Alleen zit daar dus geen enkel commando in. Hij kent er een aantal zoals "blijf" en "plaats" (plaats is voor het opstappen, dat is dus zoals aan het blok gaan staan.) en natuurlijk de standaard zoals "ho" "nee" en de longe commando's. Maar "ga uw kudde eens corrigeren vriend" is geen commando. :')

Soms neemt hij ook zelf iniatief. Ze weten dat ze alleen de stalgang in mogen als ik "stal in" zeg. de gang is nl te smal om met z'n drieën in te zitten dus ze moeten één voor één om ongelukken te voorkomen. Soms al ik bezig ben dan wil Rêve nog wel eens komen kijken maar meestal heeft ze nog voor ze haar 2e hoef op het verhoogje heeft, Sam al in haar billen hangen. _O-

Als ik Joy corrigeer en hij loopt naar één van de twee volwassen paarden om steun te vinden, dan krijgt hij van hun vaak ook nog eens een knauw trouwens. :') Dus we trekken wel allemaal aan hetzelfde koord iig. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:04

Haha handig, zo'n grote politiehond :P Joy leert goede paardenmanieren van die twee. Weet je al wat je met hem gaat doen na het afspenen? Bij leeftijdsgenoten of toch lekker thuis?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 12:13

Ik heb echt geen ide. Ik blijf in cirkeltjes denken...
Een harde eis is dat ik hem in de buurt wil houden. Ik wil hem kunnen gaan op zoeken en dan ook echt meerdere keren per week. Niet eens per maand. Ik heb al zoveel slechte ervaringen gehad met de zorg van mijn paarden over laten aan een ander. Ook op stallen die "goed bekend" stonden tot het mis ging. Toen ineens kwamen de verhalen los. :x :x Op een maand kan veel te veel gebeuren en mis gaan dus ik wil hem in de buurt dat ik hem in de gate kan houden en dat ik meteen kan ingrijpen als iets niet helemaal goed gaat.

Ik heb hier in de buurt al e.e.a af gemaild en het antwoord is tot op heden altijd hetzelfde: Als hij niet gecastreerd wordt moet hij apart vanaf ongeveer een jaar omdat ze dan "te bruut" worden voor de ruinen. :? Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een gat in de markt gevonden heb hier in de omgeving, tis dat ik (nog) niet genoeg grond heb. :x :x Nergens zijn hengstenveulens welkom tenzij castratie in de planning staat. Ze zijn ook allemaal gescheiden per leeftijd en ik wil hem in een gemengde groep kwa leeftijden. Ik heb nooit begrepen hoe kinderen kinderen kunnen opvoeden. Dus jaarling- en twenter groepen enz snap ik echt de logica niet van.

Heb nog één adres waar ik contact mee kan opnemen. Ik geloof niet dat het een echte opfok is maar ze hebben wel een heleboel jonge paarden lopen waaronder ook minstens één hengst (kan zijn dat er meerdere hengstveulens tussen lopen maar van die ene weet ik het zeker.) die minstens een jaar oud is. Dus het zou kunnen dat hij daar terecht kan. Dat is op vijf minuten van mijn huis.

Maar als ik niks in de buurt vind dan wordt het heel moeilijk. Ik wil hem enerzijds niet de kans ontnemen om sociaal en in kudde op te groeien. Maar ik wil hem ook in de gate kunnen houden. Ik heb de fout nu al twee keer gemaakt om iemand te vertrouwen ten koste van mijn paard. Geen 3e keer. :\ Dat klinkt nu vast heel negatief maar ik vervloek mezelf nog steeds dat ik Rêve niet eerder weg gehaald heb. :\ Da's inmiddels 3 jaar geleden. :x

Thuis zou hij met Sam komen te staan en tsja, dat is eigenlijk "niet genoeg" ondanks dat hij nergens heen zal gaan.. Dus veel groter zal zijn kudde niet worden uiteindelijk. Maar ontneem ik hem dan geen ontwikkeling? Ondanks dat hij thuis altijd met max 1 paard zal staan als hij hengst blijft en met 2 als hij geruind zou moeten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:43

Dat is ook een lastige keuze! Als hij met ome Sam zou komen te staan, dan komt Rêve alleen te staan, toch? Die met jonge paarden op 5 min afstand klinkt wel goed. Ach, je komt er wel uit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 12:52

ja, in theorie zou Rêve dan alleen komen te staan. Er zijn nog alternatieve oplossingen natuurlijk maar wellicht niet zo haalbaar. :o
Ik heb echt nog niet zitten browsen voor leuke tveulens van dit jaar.... Echnie.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:00

Ik vind je veulen echt prachtig, ik hoop echt dat je 'm over een paar jaar goedgekeurd krijgt als hengst. Ik ben benieuwd naar zijn uiteindelijke kleur!

Zou je niet gwn eerst gaan horen of hij in die stal vlakbij terecht kan? Als dat zo zou zijn, heb je meteen een zorg minder. Als dat niet zo is, kan je verder naar oplossingen zoeken, maar dan weet je tenminste zeker dat dat geen optie is en blijf je zo niet met een 'wat als' in je hoofd rondlopen :P.
Ik denk overigens dat hij het heus niet zo slecht zou hebben als hij met Sam + 1 maatje zou kunnen opgroeien, misschien kan je een oproepje plaatsen en een ander hengstveulen bij jou 'in de opfok' plaatsen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 13:16

De enige impulsieve keuze die ik ooit gemaakt heb in mijn leven is Sam geweest. Al mijn andere keuzes zijn altijd gebaseerd op alle opties die ik kan bedenken af gaan en volgen naar zowel "worst case" als "best case" scenario in mijn hoofd. :) Ik ben niet perse intelligent maar mijn denkpatroon is wel "iets" afwijkend van het gemiddelde. := Waardoor mijn keuzes niet altijd begrepen worden. Want zelfs Sam was geen echt impulsieve keuze want ook voor Sam had ik alle worst case scenario's uit gedacht voor ik hem nam. :) Had alleen niet durven dromen dat hij zo fantastisch zou worden.

Maar anyhow, mijn punt is.. Ondanks dat ik mijn gedachtengang zelden deel met mensen, zijn mijn beslissingen altijd uit gedacht. :) Wat ik ook beslis, er zal over nagedacht zijn. :) Dat betekent niet dat mijn beslissingen in andermans ogen altijd als "goed" gezien worden, meestal niet zelfs. :') Maar tot op heden is de meerderheid goed uit gedraaid en bij die wat minder goed waren, ben ik altijd op mijn pootjes terecht gekomen dus... Komt wel goed. :)
Ik zal ook nog wel een paar keer van het ene ide op het andere springen en weer terug gaan... Op een gegeven moment heb ik alles wel 'bezocht' en uitgedacht en dan zal ik wel weten wat me te doen staat. Ik vertrouw inmiddels op mijn eigen denkproces hoe omslachtig het ook is. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:42

Ayasha schreef:
ja, in theorie zou Rêve dan alleen komen te staan. Er zijn nog alternatieve oplossingen natuurlijk maar wellicht niet zo haalbaar. :o
Ik heb echt nog niet zitten browsen voor leuke tveulens van dit jaar.... Echnie.

Nee, dat snap ik. Er staan ook vast geen leuke valkjes te koop :P

Ik vind Joy's mensenoog trouwens juist tof!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 13:53

Ja?
Ik hoop dat het met ouder worden nog iets minder "prominent" wordt al vrees ik er voor. Ik vind het echt verschrikkelijk. _O- Nu alles went uiteindelijk. Maar kan nu niet zeggen dat ik er enthousiast van word. :') Snap ook niet vanwaar hij het haalt, is dat genetisch bepaalt?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:27

Komt in zijn geval waarschijnlijk door zijn brede blesje, dat hangt er vaker mee samen. Ik hou van mensenoogjes, maar dat is persoonlijk inderdaad.

Je hebt kans dat het minder wordt, mijn veulentje had het in iets mindere mate en daar zie je nu alleen wat van als ze een gekke kop trekt.

Cupido0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:24

Wat een prachtig veulen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 16:34

Dagboek van Joy, 15/08/2021

Vandaag kwam baasje samen met haar ander mens naar de weide. We kregen allemaal onze halsters om. Als het andere mens er ook bij is. Dan gaat er altijd wat gebeuren. Ander mens pakte mijn moeder en mij, baasje liep achter ons met nonkel Sam. Mam leek te begrijpen wat er ging gebeuren dus ik ben maar kort bij haar gaan lopen, nadat ik even tegen haar schouder duwde met mijn neus murmelde ze geruststellend. Nonkel Sam liep ook zonder morren mee. Goed, als iedereen op zijn gemak is dan zal het wel oké zijn. Dus ik volg mam, door de stalgang, over de kiezelsteentjes. Hier moest ik een tijdje terug een gek hok in maar nu niet. Nu lopen we gewoon verder. Ik plak tegen mam aan. Nonkel Sam geeft me dekking van de achterkant. We passeren allerlei gekke voorwerpen en enge witte lijnen op de grond waar ik niet over wil.. Baasje tikt me tegen mijn billen en zegt "Door Joy. Je bent een grote kerel inmiddels. Vooruit."
Ik murmel maar mam lijkt te vinden dat baasje gelijk heeft dus ik loop maar door. Na een paar meter ga ik terug het gas op. En wat voor gras... De baasjes laten ons los en ik besluit te gaan verkennen. Het is hier GROOT! Nonkel Sam draaft met me mee. De gras sprieten komen tot aan mijn knieën. Het gras staat zo dik dat het een zachte laag onder mijn voeten is! Mam gaat meteen rollen, daarom maakte mam zich dus niet zo druk!
Ja, hier kan ik wel aan wennen. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze staan op de grote weide nu Joy groot genoeg is om het te vertrouwen. :j Bijna een hectare aan grasland. :j Niks beter voor een zogende merrie dan gras uiteindelijk. Ze moeten een stukje over de straat dus voorlopig moet mijn man wel mee wandelen. Als Joy eenmaal de bedoeling snapt dan kan hij prima tussen Sam en Rêve in lopen.
Iemand enig ide wat voor bloemetje dat paarse is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:39

Leuk verhaal en fijn voor ze! Ik dacht eerst een wild roosje maar denk het toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:48

Ah, dat zullen ze fijn vinden! Dat roze bloemetje is volgens mij een pispotje (haagwinde), maar zo'n plantenkenner ben ik niet :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 17:00

Ze kunnen helaas niet elke dag op de grote weide omdat we en zeer irritante boer tussen onze weide en de weide in hebben zitten waardoor we over de straat moeten ipv dat we over hooiland kunnen. Met Sam en Rêve ging ik alleen maar met drie is dat moeilijk. Zeker met een veulen. :)

Ook al is dat veulen nog zo nuchter.

Dankzij jou kwam ik via haagwinde op "akkerwinde" en daar lijkt het wel heel erg op. Erg mooi bloemetje. :j :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:19

Haagwinde.
Zou het er acuut uittrekken want het is een plaag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 13:29

Haagwinde hebben we langs de paddock dat zijn andere bloemen (andere vorm). Dat valt me alles mee hoe zeer het overwoekerd eigenlijk. Dit jaar valt het me zelfs tegen. Vorig jaar had ik een mooie "haagwinde bakrand". Dit jaar is het zo ver niet geraakt. De bijen en vlinders zijn er ook erg blij mee.
De pompoenen van de buren zijn een grotere plaag eerlijk gezegd. :x :x

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:30

Morganlefay schreef:
Haagwinde.
Zou het er acuut uittrekken want het is een plaag.

Je ziet het hier overal in de weilanden en het is er maar af en toe en nergens een plaag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 15:59

Mwah "nergens" zou ik ook zo snel niet zeggen. Het groeit wel bizar snel en als het ergens groeit waar je het niet wil wens ik je veel succes om het weg te krijgen en nog meer om het weg te houden. Kan me best voorstellen dat het een plaag kan zijn. Het kruipt echt overal tussen en het wikkelt zich zo strak om draad en nouja, alles wat het tegen komt, heen, dat je echt uren moet uit rekken om het los te krijgen. We hebben vorig jaar onze stroomklok "vrij" moeten houden en dat was best een werkje. Maar hier staat/hangt het verder niet in de weg. :)
Kan me voorstellen als het zich om je weidepalen (en dus ook om je stroomdraad) begint te wikkelen dat je er op vloekt.