Kwpn x Mini staat dan eindelijk toch op papier!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 18:04

Ach je hebt altijd die "soort" mensen die denken dat ze alles beter weten. Als die mensen maar eens wisten hoe gek ik op mijn diertjes ben. Ik heb vanwege prive redenen deze keuzes gemaakt welke al weken door mijn hoofd gaan. En heel simpel, vind hij een goed huisje mag hij gaan.. Zo niet blijft die lekker hier. Ik heb plek genoeg voor hem dus dat is het probleem niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:05

Ik ga geen 7 pagina's doorspitten op zoek naar een comment van een bepaalde persoon. En ik snap heus je bezwaren wel. Zou zelf ook nooit voor deze combinatie hebben gekozen als fokker.

Maar experimenteel fokken(want dat is imo wat ts heeft gedaan) is heeeeeeeeeeeeeeeel wat anders dan broodfokken.

Zonder experimenteel fokken hadden we heel veel paardenrassen niet eens gehad (of rassen van andere dieren trouwens). Nogmaals ik had hier ook niet bewust voor gekozen omdat naar mijn mening de rassen te veel uit elkaar liggen om elkaar goed aan te vullen.
Maar goed; ik ben geen fokker en ook helemaal geen ambities daar toe, dus me daar ook niet echt in verdiept.

Maar broodfokken? Nah niet mee eens

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:05

als het een merrie was had ik wel intressen gehad,maar dan had ts hem ook zelf gehouden.ik vind hem leuk.prachtige kleur.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:07

Kaus schreef:
xxCYNNxx schreef:
Lijkt me logisch. Doen zoveel fokkers he. Merries houden(of toch in ieder geval een aantal voor de fok) en hengsten worden verkocht(al dan niet als ruin). Valt bij anderen ook niemand over, dus waarom het in dit specifieke geval dan ineens broodfok is :?
Bovendien heeft ts de afgelopen dagen meer dieren te koop gezet...met zo te zien vol mini papier...maar dat is blijkbaar wel ok.

Zonder me verder in de verkoopdiscussie te mengen toch even een reactie.
Ik denk dat het verschil m zit in de kruising. Een zelf gefokte Kwpn of mini is makkelijker te verkopen dan een kruising hiertussen.
Met het kruisen van deze twee rassen neem je dus een vrij grote gok het niet kwijt te raken. Vandaar dat er waarschijnlijk gedacht werd dat Rum bij de fokker zou blijven omdat niet een pony zal worden die je even verkoopt.

Met die stelling van jou ben ik het zeker eens. Maar maakt het nog steeds geen broodfok.....sorry hehe; ben nogal een mierenn**ker wat dat soort details betreft

Kaus

Re: Kwpn x Mini staat dan eindelijk toch op papier!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:09

Ik doelde ook niet op het broodfok gedeelte.
Ik ben ook niet van mening dat dit broodfok is, verre van.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:13

Wees blij met je papier. Ik hoop dat Rum op latere leeftijd geen hinder gaat ondervinden van de grote verschillen tussen zijn paps en mams...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:20

Ik ben nog steeds vooral heel benieuwd naar het karakter bij het rijden over een paar jaar.
Hij is best een knap ventje, maar ik zou hem persoonlijk niet durven kopen als veulen omdat ik weet hoe geweldig eigenwijs mini's kunnen zijn en hoef dat niet perse in groo formaat (stond er hier van de week op stal nog enorm op 2 beentjes omdat ze ingeent moest worden :+ ) en dat zou wel eens niet bij het doel: kinderpony kunnen passen.
Bij ons op stal staat ook een kruising welsh/mini (foutje) en die is echt eng. Toen ze ingereden moest worden ging ze er steeds gillend bij liggen. Daarna is het wel redelijk gelukt zolang er ook kleine volwassenen op bleven rijden. Nu is ze bijna 20 en rijdt alweer een tijdje er alleen een kind op met als geval dat het weer levensgevaarlijk geworden is (een rodeopaard is er niets bij). Het is wel een hele knappe merrie om te zien.
Maar als je zorgt dat hij over enkele jaren keurig ingereden is dan raak je hem zeker wel kwijt als het nu niet lukt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:25

aah ja de eigenwijsheid van de mini in d pony formaat. Klinkt als humoristische taferelen...voor de pony en omstanders dan }:)
Nou dan gaat Rum in de toekomst nog heel wat kinderen leren rijden :) want dat leer je dan wel als je doorzet.
Moet goed komen dus met toch in ieder geval een deel van de toekomstige ruiter/amazone generatie :D

Hoewel d ponies zonder minibloed ook heel eigenwijs kunnen zijn. Zag vandaag nog op stal er een zn ruitertje vertellen dat hij zich de pleuris verveelde alleen maar op die hoefslag :D . Volgende week moorkoppen *\o/* *\o/* Dank je wel Lucky :+
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-12-14 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:26

Je doet een reu en een teef bij elkaar, niet omdat het een goeie combinatie is en je daar dus een verbeterde pups van mag verwachten, maar je hebt ze, het kost niks (weinig) en je bent wel nieuwsgierig naar de uitkomst (en als je commentaar krijgt verzin je een verhaal wat niet blijkt te kloppen, want papieren van dat stamboek kwamen er natuurlijk niet bij). Dan zet je de pups te koop voor een dikke prijs met een fantastisch verhaal erbij.

Als het over een hond zou gaan, dan zou het toch echt een vorm van broodfok zijn, maar als het om een veulen van een bokker gaat niet?

Verder succes met de verkoop, ik wens het veulen het beste tehuis ter wereld!
Laatst bijgewerkt door Lante op 13-12-14 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:28

Erg jammer dat alles wat TS doet nu discussies oplevert.. :Y)
Ik vind Rum niet minder omdat het een kruising is.. Een gewaagde kruising dat wel, maar die zijn er wel meer..
En dat hij een k*tkarakter zou hebben omdat ie gekruist is met een mini, vind ik een beetje raar.. Dat lijkt me een kwestie van opvoeden.. Er zijn ook zát KWPN'ers die ik never nooit niet zou willen hebben vanwege het 'karakter' :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:31

Jij mag raar vinden wat je wilt. Ik zou bepaalde kruisingen binnen het KWPN ook niet als veulen kopen.
Zo raar is die gedachte helemaal niet hoor. Zeker niet als het om een kind zou gaan.
Opvoeden klink leuk, maar dan heb jij nog nooit een echte draak in je handen gehad, want dan zou je dat niet zo makkelijk meer zeggen :+

Ik zeg ook absoluut NIET dat hij dus per definitie moeilijk gaat zijn, maar het zou voor mij een overweging zijn om hem te laten staan, thats all.

edit:typo
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-12-14 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:34

Lante schreef:
Je doet een reu en een teef bij elkaar, niet omdat het een goeie combinatie is en je daar dus een verbeterde pups van mag verwachten, maar je hebt ze, het kost niks (weinig) en je bent wel nieuwsgierig naar de uitkomst (en als je commentaar krijgt verzin je een verhaal wat niet blijkt te kloppen, want papieren van dat stamboek kwamen er natuurlijk niet bij). Dan zet je de pups te koop voor een dikke prijs met een fantastisch verhaal erbij.

Als het over een hond zou gaan, dan zou het toch echt een vorm van broodfok zijn, maar als het om een veulen van een bokker gaat niet?

Verder succes met de verkoop, ik wens het veulen het beste tehuis ter wereld!

Een broodfokker is een fokker van gezelschapsdieren, meestal honden of katten, die fokt met als primair doel geld te verdienen, waardoor het welzijn van de dieren ondergeschikt wordt gemaakt aan de economische belangen.

Een dergelijke fokker let daarom niet op de gezondheid en het karakter van het dier.

Bovenstaande even gekopieerd van wiki...bij paarden/ponies zijn dat dus die fokkers die een grote groep ponies(vaak shetlanders, maar het concept is natuurlijk makkelijk te vertalen naar andere rassen) in een weiland gooit, daar een hengst bijvoegt en laat maar gaan. Dit jaren dus de hengst dekt uiteindelijk ook zijn kinderen,kleinkinderen en achterkleinkinderen(die tegelijkertijd ook nog eens zijn kinderen zijn)

Dat is imo broodfok...niet wat ts heeft gedaan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-12-14 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:35

Jasia, door de grote verschillen van Rum's ouders heb je heel veel kans dat hij niet lekker in zijn lijf zit. Op latere leeftijd komt dit vaak naar boven. Ik ken een vergelijkbare kruizing, wat een ontzettend sneu beestje was dat, eigenaars die hem van de fokker hadden overgekocht, hebben hem in laten slapen...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:36

Ik heb de nodige draken in handen gehad, de grootste draak heb ik namelijk zelf 9 jaar geleden gekocht :+
Maar om per definitie te zeggen dat een veulen later meer kans heeft op een rotkarakter, omdat de vader een mini is, vind ik nogal bijzonder...

Winnie70: Het gaat mij niet om de kruising, maar om het feit dat gezegd wordt dat dit veulen meer kans heeft op een rotkarakter, omdat de vader een mini is..

Ik hoop voor TS dat ze een goed huisje voor Rum vindt en stiekem hoop ik bij een bokker (die veel foto's plaatst :D ), want ik ben erg benieuwd hoe dit kleine ventje uitgroeit :))

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:38

Daar ben ik ook bang voor winnie70. Hoop het niet voor het dier, maar idd die kans is er wel. Zou voor mij ook een van de redenen zijn geweest om niet voor zo'n kruising te kiezen.

edit; oh dat denk ik ook niet hoor Jasia. Mijn opmerking daarover was ook als grap bedoeld. Vandaar ook nog even de toevoeging van het bodemonderzoek die ik vanmiddag zag. Ging om een d pony zonder een drupje mini bloed.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-12-14 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:39

Weet je, ik mag die mening gewoon hebben. Dat is namelijk mijn mening.
Jij mag ook jouw mening hebben ;)
Ik deel hier slechts mijn mening.
En dat veel mini's nogal last hebben van grootheidswaanin lijkt mij niet uit de lucht gegrepen :+
dat is prima voor een mini, misschien minder voor een maxi.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:41

Ik zou hem persoonlijk nooit als fokdier verkopen.
Eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde niet + de onzekerheid dat alles wel goed zit met een kruisingsproduct.

Wel inderdaad aan de prijs, veel succes :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:44

Broodfok is niet per definitie inteelt. Als TS 1500 euro krijgt heeft ze er dik aan verdiend. Een correct, raszuiver NF hengstveulen met papier krijg je dat niet eens voor. Maar ja, deze heeft een leuk kleurtje; dat verkoopt. En ik vind met deze kruising dat het dierwelzijn ook in het gedrang is. Het is maar afwachten of het op latere leeftijd gezond zal zijn en zo gebouwd dat het gezond oud kan worden. En dan heb ik het nog niet eens over het karakter. Zowel mini's als KWPN paarden zijn niet altijd even kindvriendelijk.

Laat ik me toch weer verleiden tot een reactie, maar nu is het klaar hoor. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:48

Succes met de verkoop. Wellicht vind je er een liefhebber voor. Ik had m wel onder het zadel willen hebben als ponyruiter! :))

Ik negeer even alle broodfokplempsels want die slaan imho als een tang op een varken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:51

dat hij als toekomstige fokhengst wordt aangeboden zegt al genoeg....dat zou een 'fokker' nooit doen..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:53

Lante schreef:
Broodfok is niet per definitie inteelt. Als TS 1500 euro krijgt heeft ze er dik aan verdiend. Een correct, raszuiver NF hengstveulen met papier krijg je dat niet eens voor. Maar ja, deze heeft een leuk kleurtje; dat verkoopt. En ik vind met deze kruising dat het dierwelzijn ook in het gedrang is. Het is maar afwachten of het op latere leeftijd gezond zal zijn en zo gebouwd dat het gezond oud kan worden. En dan heb ik het nog niet eens over het karakter. Zowel mini's als KWPN paarden zijn niet altijd even kindvriendelijk.

Laat ik me toch weer verleiden tot een reactie, maar nu is het klaar hoor. ;)

zucht nee ik snap dat dat idd niet per definitie inteelt betekent. Maar laten we eerlijk zijn; bij de shetlanderbroodfokkers is dat meer regel dan uitzondering. Vandaar dat ik het bij mijn toevoeging wel genoemd heb.

Verder hoef je mij niet te overtuigen trouwens dat deze kruising op zn zachtst gezegd niet slim was. Heb al meerdere malen gezegd dat ik ook niet voor de kruising gekozen zou hebben.

Ging mij puur erom dat je het broodfok noemde...wat het toch niet is. Vind zelf 1500 voor dit dier ook veel en veel te veel. Toch in ieder geval op dit moment, want is nu nog niet te zeggen hoe hij uitgroeit.

Ik hoop voor het dier goed en gezond en met een goede toekomst als rijpony. Fokdier zoals in de advertentie gesuggereerd wordt is het zeer zeker niet.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-12-14 19:05, in het totaal 3 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:53

Ik ga me verder niet echt mengen in de discussie over de verkoop, maar ben wel benieuwd waarom je denkt dat ie een D-pony gaat worden? :)
Veulentje van een vriendin is laatst gemeten op 1m15 en het veulen is ook zo'n 5 maanden, volgens de eigenares van het veulen wordt ze maar een kleine C-pony. Rum werd op 5 maand op 1m13 gemeten dacht ik? Of gaat hij nog een groeispurt krijgen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:59

Je kunt dat niet goed voorspellen.
Als ze hem vroeg castreert is de kans groter dat hij naar D doorschiet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:00

xxCYNNxx schreef:
aah ja de eigenwijsheid van de mini in d pony formaat. Klinkt als humoristische taferelen...voor de pony en omstanders dan }:)
Nou dan gaat Rum in de toekomst nog heel wat kinderen leren rijden :) want dat leer je dan wel als je doorzet.
Moet goed komen dus met toch in ieder geval een deel van de toekomstige ruiter/amazone generatie :D

Hoewel d ponies zonder minibloed ook heel eigenwijs kunnen zijn. Zag vandaag nog op stal er een zn ruitertje vertellen dat hij zich de pleuris verveelde alleen maar op die hoefslag :D . Volgende week moorkoppen *\o/* *\o/* Dank je wel Lucky :+

Als ie ze niet verongelukt dan toch.

1300 euro ook nog ... Das al niet meer wat de gek er voor geeft.. Daar kan ik andere woorden voor bedenken

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:01

xAnthea schreef:
Ik ga me verder niet echt mengen in de discussie over de verkoop, maar ben wel benieuwd waarom je denkt dat ie een D-pony gaat worden? :)
Veulentje van een vriendin is laatst gemeten op 1m15 en het veulen is ook zo'n 5 maanden, volgens de eigenares van het veulen wordt ze maar een kleine C-pony. Rum werd op 5 maand op 1m13 gemeten dacht ik? Of gaat hij nog een groeispurt krijgen?

Klopt hoor! Snelle groei al jonkie, maar je mag bij zo'n kruising blij zijn als hij de 1.35-1.40 haalt..is vrijwel altijd het geval.