Spoedvraag! merrie doet heel raar!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cashlee

Re: Spoedvraag! merrie doet heel raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:32

Ik heb mijn paard ook Charlie genoemd, hij is een ruin. Persoonlijk vind ik het ook een echt 'jongensnaam'.
Heel veel succes met de naderende bevalling! Dat ze beide gezond zijn is het belangrijkste!

Loesje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:33

Maar je weet dus niet precies wanneer ze uitgeteld is?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:06

word het een stamboek veulen ?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:39

cherell0 schreef:
word het een stamboek veulen ?

jaa :)

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:45

Oeee spannend ! Mijn merrie heeft vorig jaar ook een veulen gehad, een valkje met een bles en 3 witte benen, van een appaloosa x kwpn hengst en mijn merrie is een quarter x haflinger.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:48

Shetland veulens moeten dit jaar met de G beginnen.
Hoe kan het een stamboek veulen worden als je niet zeker weet wie de vader is?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:50

Dennis schreef:
Shetland veulens moeten dit jaar met de G beginnen.
Hoe kan het een stamboek veulen worden als je niet zeker weet wie de vader is?

Dat weet ik wel! en de vader heeft stamboek! alleen is ze een keer uitgebroken en laat die hengst nou ook een stamboek hebben :7
maar we weten het nog niet zeker of we stamboek doen hij/zij gaat sws nooit weg (hij = gecastreerd dan)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:51

Maar is de hengst ook goedgekeurd als dekhengst? En is er bij de dekking een dekbon afgegeven?
Deze 2 zijn nodig om papier bij het veulen aan te kunnen vragen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:54

Dennis schreef:
Maar is de hengst ook goedgekeurd als dekhengst? En is er bij de dekking een dekbon afgegeven?
Deze 2 zijn nodig om papier bij het veulen aan te kunnen vragen.

ik heb even overlegt we maken er toch geen stamboek van teveel heisa dat doen we met onze welsh a merrie die bij de zomerdijkstallen vandaan komt en gedekt word door Willie Wortel :) (die word stamboek)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:02

Te veel heisa? Een formuliertje invullen wat nog geen 3 minuten werk is? Voor iets waar door een pony zijn leven lang een pluspunt heeft? Een veulen fokken doe je met zorg, 'oeps-veulentjes'(door ontsnappingen en/of niet goedgekeurde hengsten) zijn er al genoeg/teveel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:05

Zeker van shetten lopen er al veel te veel zonder papieren, met papieren is de kans dat hij in de worst eindigt een stuk kleiner.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:15

Dennis schreef:
Te veel heisa? Een formuliertje invullen wat nog geen 3 minuten werk is? Voor iets waar door een pony zijn leven lang een pluspunt heeft? Een veulen fokken doe je met zorg, 'oeps-veulentjes'(door ontsnappingen en/of niet goedgekeurde hengsten) zijn er al genoeg/teveel.

het gaat mij niet om een goedgekeurd formuliertje? en ik fok geen 'oeps' veulens?
wij doen niet zomaar een veulen bij onze merrie dat is bewust gedaan, en zoals ik al heb gezegd wij houden onze paardjes tot hun dood bij ons want haar moeder is nu al 28 namelijk dus bij de slager? nee!
dat er zoveel shetten rond lopen is niet mijn zorg dit is bewust gedaan.
de merrie is ontsnapt toen ze bij de hengst stond dus dat is niet eens mijn schuld? sorry hoor vind dit een beetje vijandig overkomen....

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:21

Dennis schreef:

Vind dit ook een beetje vijandig! Ts is blij met haar veulentje wat maakt het dan uit!
Ik heb ook veulens gefokt zonder papier als de eigenaar er maar blij mee is

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:30

Ts wij zeggen altijd op papier kun je niet zitten. Wat nou pluspunt als het paard niet braaf in omgang is.....door verkeerd gefokt zijn, niet op karakter, maar op kleur of uiterlijk is gefokt....

Ts laat je niet opjutten. Hoop dat de kleine zich gauw gaat melden voor je!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:45

elk voordeel heet z'n nadeel .
ik vind persoonlijk op papier wel prettig en beter (maar ik keur jou keuze niet af , dat moet je zelf weten) .
wel moet je weten dat je niet alles in de hand hebt , we zitten in een moeilijke tijd .
ik wilde mijn vorige paard ook niet verkopen en tot de dood houden , helaas heeft het lot anders bestemd .
maar het is voor mij nog steeds een heel moeilijk punt .

o ja , als je weet bij welke hengsten ze gestaan heeft kan je altijd nog DNA onderzoek laten doen als je 100% zekerheid wil (is alleen wel prijzig denk ik)

hoe staat het nu met de merrie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:17

Ts, is er al iemand met verstand van zaken bij geweest aangezien het vruchtwater al even wegloopt? Ik wil niet vervelend overkomen maar bij mensen moet dan binnen 24 uur , het liefst nog sneller het kind er zijn. Als jij aangeeft dat het vocht zoetig ruikt dan is dat vruchtwater en lijkt het erop dat het veulen er allang had moeten zijn.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:40

bigone schreef:
Ts, is er al iemand met verstand van zaken bij geweest aangezien het vruchtwater al even wegloopt? Ik wil niet vervelend overkomen maar bij mensen moet dan binnen 24 uur , het liefst nog sneller het kind er zijn. Als jij aangeeft dat het vocht zoetig ruikt dan is dat vruchtwater en lijkt het erop dat het veulen er allang had moeten zijn.

na het ruikt een beetje naar urine niet echt zoetig (gisteren gecheckt) mijn moder houd het in de gaten, en de buren wonen aan de overkant :)

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:41

Ik denk dat Verena zelf wel weet wat voor pony het word/ met stamboek of niet. En door welke hengst die is gedekt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:43

Vruchtwater ruikt vrij neutraal.
Ben het wel met haar eens dat het geen overbodige luxe is iemand te laten kijken, het is echt niet goed als er al een paar dagen vruchtwater weglekt. En wat kan het anders zijn dan vruchtwater? Urine laat ze niet van de ene op de andere dag ineens lopen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:46

voor de goede orde dit topic is GEEN stamboek/ discussie wel of niet! dat bepalen wij zelf! aangezien hier nogal heftig op word gereageerd....dit topic is om de bokkers op hoogte te houden van de toestand van de merrie niet om mij bij te brengen wat voor slecht baasje ik ben als ik een 'oeps -veulen' fok, het heeft voor en nadelen en dat weet ik :) (sommige dingen wat grof gezegd maar zo komt dat op dit moment binnen ;))

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:47

anneliesdj schreef:
Vruchtwater ruikt vrij neutraal.
Ben het wel met haar eens dat het geen overbodige luxe is iemand te laten kijken, het is echt niet goed als er al een paar dagen vruchtwater weglekt. En wat kan het anders zijn dan vruchtwater? Urine laat ze niet van de ene op de andere dag ineens lopen.

zal de buren vanavond even laten komen, zo snel als ik weer thuis ben ;)
stuur nu even een berichtje naar mijn ma! (hoe het nu met haar gaat!)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:41

anneliesdj schreef:
Zeker van shetten lopen er al veel te veel zonder papieren, met papieren is de kans dat hij in de worst eindigt een stuk kleiner.

Ik heb ook een shet met papieren, maar die is nu ruin.
Heb je toch ook niks aan de papieren!

Inderdaad TS, het gaat niet om papieren maar om jouw paardje.
Hoop dat ze niet te lang laat wachten. :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:21

ik ben benieuwd hoe het nu gaat , en bij twijfel (zoals ik al eerder zei) is een belletje naar de DA niet duur .

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:28

Ze zal heus geen 'oeps-veulens' fokken met opzet hoor. Waarom dan zo'n banketstaaf reactie?

Ik vold btw nog altijd. *\o/*

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:29

Als het veulen zich aan het draaien is, kan het heel goed dat ze de merrie op haar blaas drukt. En dat de merrie wat urine laat lopen. Maar voor de zekerheid zou ik de DA even bellen om na te vragen of het kwaad kan als erg wat vruchtwater lekt.