Even vanaf de tablet dus let niet op eventuele taalfouten, ben lichtelijk gestresst. Dit is dus wat er kan gebeuren als een veulen te laat/te weinig of slechte kwaliteitbiest krijgt, in ons geval dus alledrie.
Moeder en kind zijn op de kliniek en het gaat er om spannen, het kan alle kanten op slaan. Gisteren vond ik haar al wat rustig, was bang dat Junita te weinig melk had want haar uier is zo klein maar iedere keer als ik checkte kwam er melk uit dus nou ja.....Vandaag was ik de hele dag weg en telefonisch contact met Jack gehad of hij vandaag extra op wilde letten of ze wel goed dronk, dat deed ze dus ok. Om 18:00 was ik terug thuis en het zinde me niet, veel te rustig en bedaard, eigenlijk alleen maar liggen en als ze in de benen was dan stond ze maar wat te hangen. Temperaturen lukte niet, Jack was in de tussentijd werken en alleen ging gewoon niet, ze spurtelde tegen en Junita bemoeide zich emee. En opeens gingen alle alarmbellen luiduchtig af bij mij...wat nou als....te laat biest, haar biest was niet dik en plakkerig, sonde gehad, misschien slechte kwaliteit melk ? Normaal ga ik naar Balkbrug, een paardenkliniek maar zeer beperkt in apparatuur en mogelijkheden en de alarmbellen gierden door mijn lijf. In Wolvega hebben ze alles direct bij de hand en Sonja loopt daar heel hoog mee dus bellen, na mijn verhaal gehoord te hebben wilde ze toch graag dat ik kwam en maar goed ook want toen we daar aankwamen stortte ze in, ging ze door de benen.
Ze had een temp van dik 40 graden, was licht uitgedroogd, bloedvergiftiging, ontstekingswaarde in het bloed die er niet om liegen en dan druk ik me zwak uit, na echo bleek dat de ontsteking in haar dunne darm zit, nieren, milt en lever zijn goed, dikke darm is ook licht ontstoken maar werkt nog wel. Aan de hand van hoe de dunne darm eruit ziet verwachten ze ook een clostridia besmetting, ze ging daar mesten dus dat wordt ook gelijk onderzocht maar ze wordt wel gelijk behandeld tegen clostridia. Ze heeft plasma en infuus gehad en ladingen medicijnen. Ook wordt ze op voorhand behandeld tegen maagzweren omdat het bijna zeker is dat ze die gaat krijgen vanwege alle stress, verhuizing en medicatie. Vannacht gaan ze haar bloed nog een keer checken of de medicatie aanslaat en krijgt ze weer infuus en morgenochtend gaan ze met alle artsen evalueren hoe of wat.....als de kleine er dan nog is want het gaat er om spannen. Ze waren wel blij dat ze nog karakter toonde wat haar kansen ietsje groter maken. Ze heeft een catheter in haar bloedvat zodat de medicijnen daar ingespoten kunnen worden, ze moet zo vaak en zoveel dat wordt zo'n gepest.
Voel me zo schuldig dat ik net vandaag de hele dag weg was. Ze garandeerde me in Wolvega dat dit zich bij zo'n jong veulen binnen een paar uur kan manifesteren maar toch voel ik me naar en schuldig. Meestal krijgen ze de veulens nog slechter aangeboden dus dat versterkt haar kansen iets. Laten we maar hopen op het beste, arm klein ding. We hadden net een mooie naam voor haar, die hou ik nu nog maar even voor me.