hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:42

Ik zie het probleem echt niet, zo erg is het toch niet om even te wachten? Als ze de merrie in de gaten houd ziet ze snel genoeg de veranderingen die bij het einde van de dracht horen, of niet en dan weet ze het ook zeker.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:45

Mijn inziens zou dit voelen als een kind een lolly voorhouden en hem dan niet geven :')
Heeft waarschijnlijk dan gewoon te maken met mijn afwijking om controle te willen houden, kan niet tegen onverwachte dingen/situaties en ik zou me niet meer bij gust neer kunnen leggen ben ik bang :o
Is echt interesse hoor, ik zou het echt niet kunnen afwachten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:48

Nee dan zou de vergelijking moeten zijn; jezelf een lolly voorhouden maar hem dan weer wegleggen, of het kind houd zichzelf de lolly voor maar legt hem toch weer weg.
Het is niet dat ze iemand anders blij maakt ermee, ze vind het blijkbaar zelf niet erg om evt. teleurgesteld te worden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:50

Je hebt gelijk, wist niet zo goed hoe ik het het beste kon typen!
Nogmaals, ik hoop echt mee voor een mooi gezond veulentje!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 01:17

Ik weet voor 99% zeker dat ze drachtig is. Als alle mensen die al jaren in de paarden zit zeggen dat zehartstikke drachtigis, geloof ik dit. En dan kan heel bokt zeggen dat ze dit niet, hebben ze maar pech.
Ik ben dit gezeik meer dan zat. Tevens het gezeik over da inschakelen.
Zolang er mensen zijn met nuttige tips mogen ze reageren. Maar de tip da inschakelen mogen ze echt sachterwege laten.
Had gehoopt dat er meer nuttige tips binnen zou komen, maar 75% van dit topic gaat alleen maar over die verrekte da bellen.
Als jullie betalen, doe ik het met alle plezier. Vindt alleen weg gegooid geld.
Nogmaals dus geen gezeik over da en niet zeker weten dat ze drachtig is.

Heb meer vertrouwen in mijn kennissen in de paarden, dan in jullie.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:36

Wij zeggen helemaal niet dat ze niet drachtig is, alleen dat de kans bestaat dat ze niet drachtig is. Jouw kennissen hebben haar tot nu toe toch helemaal niet gezien? Er zijn ook genoeg nuttige tips gegeven, maar als die niet in jouw straatje passen (zoals merrie en veulen pas na 2 weken scheiden) dan negeer je ze.

Ik ga mezelf iig onstippen, want mijn tips passen toch niet in jouw straatje. Ik hoop dat (als ze inderdaad drachtig is) er een mooi en gezond veulen uitkomt waar de nieuwe eigenaar veel plezier van zal hebben. Veel succes ermee.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 03:23

Laat je weten hoe dit afloopt TS? En een fototje er bij van het veulen!.
Hoop dat het een gezond en knap veulentje word! En altijd leuk toch zo'n extra cadeautje...
Misschien dat je voor je lessen een ander paard aan kan schaffen?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 07:22

Heb je een foto TS van het paardje?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:43

Een vriendin van mij die bied één van haar paarden aan voor eventueel gebruik in de lessen. Moet nog even met haar rond de tafel hoe we dit gaan invullen.
Een nieuw paard aanschaffen gaat niet lukken. Ten eerste geen stal ervoor en die extra kosten gaan dan de pan uitrijzen. Dan kan ik mijn zzp bedrijfje wel failliet verklaren. Een vijfde paard erbij gaat mijn portemonnee niet trekken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:50

Een aantal pagina's terug staat een foto van Amber. Helaas geen zij aanzicht. Maar de buik gaat afgelopen dagen steeds meer hangen en steeds meer leven vertonen. Veulen die beweegt en schopt nu steeds vaker. Tot ongenoegen van Amber, weet nog wel van mijn eigen zwangerschappen, vond ook niet echt leuk de laatste weken die buikwandschoppende kinderen van mij.
Voor de rest oogt de merrie nog steeds rustig, eet drinkt, poept en plast goed. Heeft nog werklust genoeg en losgooien nog erg vrolijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:52

Wat ga je doen als er binnen een maand geen veulen langs staat?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:52

Ik heb even in je profiel gekeken. Als het goed uit pakt is het wel een leuke combi.
Succes met de laatste loodjes.

Het is geen ideale situatie, maar daar kun je niets meer aan veranderen. Ik hoop dat jullie straks een mooi veulentje hebben rondlopen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:07

Zodra er met een maand niets is gekomen, gaan we de da inschakelen, want dan is er wat anders aan de hand. Maar tot nu toe zien we daar geen symptomen van, dus we gaan nog steeds van dracht uit.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:12

Bedankt en ik hoop ook dat er een mooi veulen uitkomt. Ben heel benieuwd wat voor kleurtje eruit gaat komen.
Gisteren met de verzorgsters erover gehad. Ik denk een Haflinger kleurtje met zwarte manen en staart. De andere denkt dat het de zelfde kleur gaat krijgen als paps. We zien wel wat het wordt. Het is niet gepland, maar van harte welkom.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:14

TS, ik neem aan dat je deze ook hebt gezien: [KS-MK] Laatste veulentjz van Mon a Mour! GEBOREN
Wel vreemd dat daar niemand om een DA roept, maar meer positief reageert.
Wat het gebruik van de merrie aangaat, met mate kan ze gewoon meerijden hoor zolang ze niet vervelend word.
Ga haar in ieder geval niet stil zetten, beweging houd de spieren soepel en dat is een voordeel bij het werpen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:28

Wolter heb bij deze topic alleen het begin stukje gelezen en toen werd ik ook al zat er van doordat iedereen ook maar bleef roepen om de da. Een deel bokkers hebben geen vertrouwen in de oordeel van de paardeneigenaar. En blijven helaas om de da roepen. Ik vindt als het al een paar keer genoemd wordt, wat voor waarde heeft het dan nog dat het nog tig keer geroepen wordt. En vooral als ts zegt dit niet te willen.
Gelukkig dat er ook bokkers zijn die wel goede raad geven en tips en trucs. Daar ben ik ook zeer dankbaar voor.
En gelukkig dat in dat andere topic ook alles goed is gegaan.

Stil zetten zal ook niet gebeuren, pas als de kleine er is krijgt ze vakantie. Ik merk tijdens de lessen wel dat ze het minder leuk gaat vinden. Ze is soms wat lastiger te sturen voor de beginners. Die probeert ze nu helemaal uit de boef.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:08

Bij ons was het wel gebruikelijk dat de drachtige dames aan het eind van de dracht geen singel meer om kregen (strakke broek is voor de baby ook schadelijk). Dan is het logisch dat ze verzet(streken) toont bij het bewegen.
Zoals ik al eerder zei: 2 plakjes stro, droge grote handdoek en betadine bij de stal. Dan doet de merrie als het goed is de rest zelf.

aukv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:20

Ik zou zelf ook nog een pot glijmiddel klaar zetten. Mocht het veulen verkeerd liggen dan is het prettiger voor de merrie dat je glijmiddel op je handen hebt als je het veulen goed probeert te leggen. Mijn da adviseert ook altijd om schone touwen klaar te leggen. Heb dat zelf 1x nodig gehad toen het een zeer zware bevalling was. Was toen blij dat mijn da mij dat had geadviseerd. En idd even het naveltje ontsmetten als de navelstreng breekt. Als het hoofdje er uit is breken wij de vliezen ook altijd al. Succes met de bevalling, komt vast goed!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:37

Maak straks een tasje klaar met dat soort spullen. We hebben alles in principe op stal ivm kalverij die we eerder altijd hadden. Maar dat ligt nog achterin de kast.. En de glijmiddel ligt nog in huis ivm de nachtvorst., je wilt het er wel uit krijgen als je het nodig hebt :D

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:42

Indd, touwtje en vaseline! (Maak een lus en geen knoop)
Duidelijk boek is: Paardenfokkerij van Paul de Vries.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:49

In grote lijnen zijn de bevallingen bij een koe en een paard aardig gelijk.
Je breekt ook de vlies om het hoofd weg als die eruitis.
Zodra het kalfje eruit is maak je de mond en neus schoon.
en je bind ook touwen om de voetjes zodra de koe het niet alleen kan.
Spuit de navel in zodra de streng eraf is.
We zetten ook altijd een emmer klaar met warm en één met koud water.
Kalfje krijgt na de geboorte een beetje koud water over het hoofd dit geeft een schrik reactie waardoor de ademhaling beter op gang komt.
Daarnaast zijn er nog meer overeenkomsten. Dus we gaan niet geheel blanco de bevalling in.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:00

Een paard is geen koe. :n
Blijf nou maar gewoon wat bij die merrie uit de buurt als het zo ver is. Als je erbij bent, gewoon van een afstandje toekijken.
Hoe minder je je ermee bemoeit, hoe beter. 99% van de gevallen, hoef je niks te doen.
En al helemaal niet mee gaan trekken of in de weer gaan met koorden en water of vliezen gaan breken als het hoofd eruit is.
Gewoon afblijven en pas ingrijpen mocht er wel iets mis gaan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:11

Dat zeg ik ook niet. Lees eerst voordat je wat schreeuwt.
Ik geef aan dat de grote lijnen aardig overeenkomt.
Natuurlijk laten we de natuur zijn gang gaan. Dit deden we ook altijd bij de koeien.
Er staat ook duidelijk in mijn verhaal, zodra de koe het niet alleen red helpen we haar.
Maar een natuurlijke bevalling is en blijft beter.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:15

wat spannend zeg !
ik zag in je profiel dat jij nu de eigenaresse van Shanti bent! wat leuk
die was drachtig toen ze bij esther stond en iedereen riep toen dat het niet zo was
terwijl es en ik het zeker wisten...voor ons gevoel
uiteindelijk heeft ze een prachtig veulen gekregen.

hoop voor je dat het allemaal voorspoedig gaat en dat je een mooi veulentje erbij krijgt!
en heel fijn dat je ervaring hebt met bevallingen van de koeien, mocht er iets misgaan kun je in ieder
geval kundig ingrijpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:16

Luckystory; vaak gaat het goed, maar áls je een probleem hebt, vergeef je dat jezelf nooit meer dat je hebt staan toekijken. En sommige dingen kunnen geen kwaad, alleen maar goed, zoals het hoofd vrijmaken of een beetje meetrekken als het een fors veulen is.

Probeer in elk geval te zorgen dat je erbij bent en dat er iemand is die je kan komen helpen als er iets aan de hand is, dat is echt het belangrijkste.
Je kunt rustig toekijken van een afstandje tot je de pootjesblaas ziet, kijk dan even snel of er ook 2 pootjes zijn en is dat het geval, kan de merrie het meeste verder zelf. Is het veulen eruit, even vlies losmaken en neusje vrij, de merrie kan het verder zelf.

Er zijn wel een paar dingen die je in de gaten moet houden, een bevalling hoort snel te verlopen, over het algemeen is het voorbij voor je er erg in hebt. Toont de merrie duidelijk tekenen (persen, lopen, liggen, opstaan, achterom kijken) dan heb je na 10 minuten een veulen. Toont ze die tekenen maar komt er binnen een paar minuten geen pootjesblaas, dan niet wachten maar je hulp roepen, da bellen en met de merrie gaan lopen. Zo ook wanneer de merrie ligt en perst en je geen duidelijke vooruitgang ziet, bij elke wee zie je het veulen verder komen, is dat niet het geval, merrie omhoog, da bellen en gaan lopen.

Touwen heb je niet nodig, een veulen kun je gewoon aan de pootjes eruit trekken, lukt dat niet dan zit het echt vast en moet je een da bellen.

Kijk hier ook eens: www.shamalarabians.nl onder kopje 'bevallingen' staan veel tips en uitleg wat te doen bij verkeerde ligging.