Goktopic: Haflinger x Welsh Cob Perlino

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor verrassing zit er in Daisy's buik?

Palomino merrie
100 (22%)
Palomino hengst
137 (30%)
Valk merrie
87 (19%)
Valk hengst
71 (15%)
Smokey black merrie
27 (6%)
Smokey black hengst
24 (5%)

Totaal aantal stemmen: 446

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:25

Ziet er goed uit Cynthia.
Ze is dus nog lekker monter? Rengalop zit er nog in...
Gaaf nog heerlijk buiten rijden met dit weer super.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:28

Ik gok op een cremello merrie. Staat niet bij de opties. Wellicht noemen jullie dat gewoon een lichte palomino...
Wat datum betreft schat ik de nacht 4-5 mei...

Fenrir

Re: Goktopic: Haflinger x Welsh Cob Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:45

Er kan toch geen cremello uit komen, dat is een dubbele verdunning...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:42

Ja, maar ik weet niet waar de Hafllinger als ras op zich de kleur vandaan heeft gehaald. Kan er niet genetisch ook verdunning in zitten? Want als je ze niet als zweetvos maar als isabel ziet, heb je het over een verdunde kleur...
Misschien kun je meer vertellen over de genetische samenstelling van de kleur van de Haflinger? Daar ligt niet mijn kennis.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:43

Ze zijn gewoon vos met flaxen. Is nog niet zo heel veel over bekend, maar het is een gen dat de rode lange haren (behang) wit maakt. Maar de vachtkleur zelf wordt niet verdund.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-04-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:44

Okee. Bedankt. Ik weet echt niet over hun kleur vererving. Is Daisy een zuivere Haflinger?
Op sommige foto's in het profiel lijkt ze trouwens wit dat bij sabinos hoort, te hebben?

Ik baseer mijn gok op dit
Geen Haflinger, wel de kleur.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-04-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:49

Ik denk ook dat ze sabino draagt... witte benen die hoog (in een punt) doorlopen, kinvlekje en een hele brede bles en ze lijkt ook roaning te hebben vooral in de flanken zie je witte haartjes. Naar mijn weten komt sabino gewoon bij Haflingers voor.

Lusitana schreef:
Okee. Bedankt. Is Daisy een zuivere Haflinger?
Op sommige foto's in het profiel lijkt ze trouwens wit dat bij sabinos hoort, te hebben?

Ik baseer mijn gok op dit
Geen Haflinger, wel de kleur.

Dat is dan een hele donkere palomino... dat is al een verdunning, dus veulen is dan dubbel verdund.
Dit is bijv. ook een palomino.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:55

Is palomino niet gewoon een Amerikaanse benaming voor isabel?
Dit mag ook allemaal per pb hoor, het is pure interesse in het ras en de kleurvererving daarbinnen.
Ze is trouwens niet zo donker als ze toont op die foto. Andere foto

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:57

Isabel is niet echt een juiste benaming naar mijn weten, het staat gewoon voor 'bleekgeel', zo worden Fjorden vaak isabel genoemd terwijl dat iets heel anders is dan palomino, en lichte palomino's worden ook wel eens isabel genoemd. Mijn vz pony is een hele lichte palomino, bijna wit in de winter. Dat noemen veel mensen in NL isabel, maar ik vind dat die benaming veel verwarring schept doordat ze Fjorden en soms zelfs Haflingers ook zo noemen...
Net zoals een roan (bijvoorbeeld vosroan) vaak "roodschimmel" wordt genoemd terwijl het niks met schimmel te maken heeft.

Foto kan ik niet openen trouwens. Mag ook via pb inderdaad, voor we het topic volspammen. :P
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-04-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:01

Ik denk dat het een palomino merrie wordt :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:12

Fiffill schreef:
Isabel is niet echt een juiste benaming naar mijn weten, het staat gewoon voor 'bleekgeel', zo worden Fjorden vaak isabel genoemd terwijl dat iets heel anders is dan palomino, en lichte palomino's worden ook wel eens isabel genoemd. Mijn vz pony is een hele lichte palomino, bijna wit in de winter. Dat noemen veel mensen in NL isabel, maar ik vind dat die benaming veel verwarring schept doordat ze Fjorden en soms zelfs Haflingers ook zo noemen...
Net zoals een roan (bijvoorbeeld vosroan) vaak "roodschimmel" wordt genoemd terwijl het niks met schimmel te maken heeft.

Foto kan ik niet openen trouwens. Mag ook via pb inderdaad, voor we het topic volspammen. :P

Heel erg bedankt dat je de tijd neemt om het even duidelijker te maken.
Volgens rasbeschrijvingen is de Fjord "onecht isabel", en de Haflinger isabel, daar kan ik verder niks aan doen :D . De benaming palomino kwam in nederlandse rasbeschrijvingen voor de jaren tachtig niet voor, behalve bij het de Amerikaanse palomino als "ras". De benaming roan is ook later ontstaan via welshfokkerij dus uit het engels en wel terechter.
Ik ben niet zo bekend met de Amerikaanse termen omdat ik van de generatie ben die nog Hollandse benamingen gebruikte en maar net aan roan heeft geleerd. :o Voor mij schept het alleen verwarring zoals je ziet. :+ Helmaal omdat ze hier in Portugal bv alle dubbelverdunden weer isabel noemen... :+

Foto opent als het goed is nu wel.

En dan nu maar weer verder over Daisy. :) Wat was trouwens de dekdatum? Ik ben afgegaan op het feit dat er werd gezegd in de op dat ze 8 maanden heen was, maar dat is rekbaar tussen net en dik 8 maanden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:14

Ik geloof dat valk (buckskin) in Frankrijk de naam isabel heeft... om het nog ingewikkelder te maken.. :+ Daarbij heb je zoveel stamboeken die hun eigen benamingen geven. Foto doet het nu idd, duidelijk een palomino! :)

Dat is wel een goede trouwens, ik ben ook afgegaan op de 8 maanden... maar van mij mag ze wel opschieten want ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat er uit deze leuke combi gaat komen!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 17:49

Fiffill, jij hebt de juiste uitleg gegeven over de kleuren. Thanks, scheelt mij weer een hoop typewerk, al vind ik het wel leuk om uit te leggen :)
Daisy is een raszuivere Haflinger (vos met Flaxen) en inderdaad ook sabino (hoge witte benen uitlopend in een punt, bles tot over haar onderlip). Die witte haren door haar vacht is alleen niet roan, maar stekelharigheid.
De laatste dekdatum is 22 mei 2010. Ik ga uit van 340 dagen en dus is ze uitgerekend op 27 april 2011 (zie onderschrift).
Lusitana, wil jij je kleurgok nog aanpassen? Cremello wordt het inderdaad sowieso niet :)

kaotictjinta, Thanks! :) Ja hoor, Sjees sjeest nog steeds door het bos, heerlijk!!
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 10-04-11 17:57, in het totaal 2 keer bewerkt

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:50

Ik ben weel heel benieuwd wat eruit komt!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:54

Het is dan geen roan dat klopt, maar ze noemen het roaning bij sabino, gewoon Engelse benaming.
En ik laat m'n gok dan gewoon staan. :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:17

Chantaloves schreef:
valk hengst op 6 mei gok ik :)

ofwel; pas ik mijn gok aan haha (weet niet of ik al gegokt had)
Ze is lekker rond !

Je had palomino merrie op 17 april, dus dit is wel heeeeeeeeeeel erg anders :+

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:39

Just_Sannee schreef:
Mijn gok;

op zondag 1 mei krijgt Daisy een Valk-hengstje *\o/*

het is vast fout :')

Mijn gok even naar boven halen :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:45

Wat bedoel je met je gok naar boven halen?
Je staat uiteraard in de lijst (zie andere topic)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:56

Ik wil het wel naar lichte palomino veranderen, genetisch dan correcter, maar ik houd het op een "geel" paardje, zeg maar. Maar goed, het is puur gokken.
Ik had eens een goudvale merrie die gedekt was door een donkerbruine hengst. Ik dacht alles behalve vos. Laat ze nou een vos krijgen... Van een schimmelhengst had ze een palomino veulen... Kleuren kunnen zomaar teruggrijpen op voorouders.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:24

Maar dat heeft toch niks met voorouders te maken? Palomino is immers een verdunning van vos (en vos is recessief). Dus het veulen heeft dan de vosgenen gekregen van zowel de moeder als de vader, die het gen wel droeg maar niet toonde. Zo komt mijn vz pony (palomino) ook uit een normale donkerbruine (de vader is onbekend, maar aan de hand van de gegevens moeder/dochter is uit te rekenen welke kleur hij mogelijk had).
En dat palominoveulen, grote kans dat die later gaat schimmelen aangezien dat gen dominant is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:35

Een gen komt uit de voorouders... die is er niet ingespoten ;) Genetisch materiaal is verervelijk materiaal, dus via de voorouders verkregen. Zo bedoel ik het.
Die palomino heb ik volwassen zien worden en is echt palomino gebleven. Er zat geen vos direct achter de merrie, noch achter beide hengsten, vandaar de verrassing. Sluipend gen }>
Wat ik bedoel is dat je vaak niet kunt zien wat voor gen er gedragen wordt en ze moeten soms ook maar net bij elkaar komen om een bepaald effect te geven.
In sommige gevallen heb je echt te maken met avatisme.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:38

Ah op die manier, bedoelde meer dat het niet zo'n gek resultaat is, maar als er dan bij de voorouders ook geen vos zat snap ik dat je wel even vreemd op kan kijken. :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:53

Cynthia82 schreef:
Wat bedoel je met je gok naar boven halen?
Je staat uiteraard in de lijst (zie andere topic)

Oh sorry, dan heb ik over me heen gekeken :+

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:05

Misschien een domme vraag :o maar mag ik dan vragen hoe uit deze combinatie een smokey black veulen geboren kan worden :o?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:10

De vader is perlino dus zwart basis + agouti + dubbel creme.
De moeder is vos-basis + onbekend agouti + geen creme.

Als de vader zijn zwart allel/gen doorgeeft, geen agouti van beide ouders, + 1x creme van vader = smokey black gekleurde veulen.
Veulen krijgt zowiezo 1x vos allel/gen van moeders mee maar dit 'zie' je niet omdat vos recessief is en zwart dominant is.