Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:12

geweldig... dat konijn... als je een tonnetje of emmer er in laat staan, dan zou hij daar wel achter kunnen schuilen, mocht Lola hem toch even niet in haar buurt dulden... 1 van onze merries is 27 maart uitgerekend, en die heeft echt al veeeeeelllll meer uier als Lola(en het is wel een jonge merrie), dus de uier zegt ben ik bang niet zoveel. Ik kan eventueel daar een foto van maken als je wilt? Lola ziet er in ieder geval heel happy uit in haar nieuwe paleisje :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 04:34

Een vergelijk foto is altijd goed :-)

Het konijn is echt grappig, die drinkt ook uit de emmer zijn water en dat ziet er echt niet uit :)). Ze wou ook Lola haar brokjes opeten en trok met zijn poten de hele bak naar zich toe 8-). Ze moeten dus wel appart gevoerd want samen werkt niet, ze eten elkaars eten op, maar ik zal wel nog eens een foto ervan maken want het is wel erg schattig een konijnhoofd en paardenhoofd samen in een bak met voer :D.

kleinvosje

Re: Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 08:52

Haha, aan de tijd van je post te zien, lig je al de hele nacht naar de webcam te kijken ;-)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:08

hee wat een mooie merrie heb je zeg :D
hopen dat het veulen de 26e komt :P dan ben ik namelijk jarig haha.

nee, veel plezier en succes met de bevalling :D ik volg!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:12

Kom ook even je topic binnenvallen :)

Wat is dit spannend allemaal zeg en wacht ook met spanning op je webcam :D

Je kunt ook controleren of de banden in de broek gaan ontspannen,dat gebeurd ook enige tijd voor de bevalling zodat er ontsluiting plaats kan vinden.
Vind dat ze een prachtige kraamkamer heeft met een fijne uitloop,je kunt haar nu lekker in de gaten houden en toch je dingen doen.Goed plan om haar naar huis te halen en zo te zien vind Miss.Babbelnijn het ook wel gezellig al is het idd wel verstandig om het in de gaten te blijven houden.
Kun je de voerbak van de merrie niet iets van de grond hangen zodat Miss.Babbelnijn er niet bijkan?

Ga je topic even stilletjes volgen hoor want deze is wel heel speciaal ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 10:19

Tinky bedankt :-).

De webcam die ook op internet kan is best duur heb ik begrepen (iets van 200 euro)... en eigenlijk vind ik dat zonde voor deze ene keer dat ik hem gebruik, ik ben niet van plan hem zelf te gebruiken namelijk :P. Maar ik ben het nog aan het uitzoeken, weet iemand misschien een goede webcam die niet al te duur is en ook op internet te zien is?

Ik heb Lola haar voer buiten gegeven en het konijn nog in de box. Als ik een voerbak hoog hang springt het konijn daar zo in, ze is echt groot en heel springerig :D.

Het schriklintje wordt vandaag gemaakt en dat is wel nodig ook, Lola had mijn provisorische afrastering al door vanmorgen :7

kleinvosje schreef:
Haha, aan de tijd van je post te zien, lig je al de hele nacht naar de webcam te kijken ;-)

Nee hoor, ik was aan het werk, zit in de nachtdienst en had eventjes tijd voor internet ;). Ik ga zo lekker slapen.

Ik temperatuur haar ook regelmatig om een basistemperatuurlijst te hebben, en als ik haar een paar uur niet in de gaten kan houden meet ik eerst de temp en als die niet gezakt is kan ik even weg van mezelf :D.
Ze heeft een hele constante temperatuur, tot nu toe altijd 37,8. Misschien doet ze het inderdaad volgens het boekje, dat de temp dipt vlak voor de bevalling, dat zou natuurlijk helemaal makkelijk zijn.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:52

Manda: een doppler is goed te gebruiken bij paarden!
Juist voor de uier houden, iemand hier in de buurt met een shetlandfokkerij gebruikt het ook om na te gaan of de veulens nog leven. Maar je moet er wel bedreven in zijn! Mijn dierenarts kan het bv. totaal niet. En die fokker in onze buurt is een expert erin. Ook, niet iedereen heeft zo'n doppler. Dus je moet al flink zoeken voor je iemand vind die het kan en heeft. Want het is niet zo dat als ze niets horen het niet meer leeft, gebrek aan ervaring heeft er soms mee te maken.

Dat konijn is echt de max bij lola!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:08

Toen ik zwanger was van Rosalie heb ik via internet een doppler gehuurd voor een tijdje, dat was ook echt geweldig, zo af en toe zelf het hartje beluisteren.
Misschien kan ik er ook eentje huren en bij Lola proberen :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:02

Groeit best hard he.... Ik hoop echt dat het veulen tot minimaal 310 a 320 dagen blijft zitten... morgenochtend bel ik de dierenarts om even te checken.

279 dagen

Afbeelding

283 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Deze lijkt echt dik := (ze keek ook net naar rechts he, dus drukte de buik links eruit)

Afbeelding

Zo recht van achter gaat het nog wel qua dikte (ze schuurt haar staart dus ook sinds een aantal dagen)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:07

Mooie bollie-wollie foto's Manda! :D

En een doppler huren klinkt slim! Denk wel dat je wat uit te leggen hebt als hij naar paard ruikt als je hem inlevert :=

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:03

Ik heb gisteravond nog even geprobeerd met een stethoscoop wat te horen. Maar ik hoorde echt niks anders als darmgeluiden. Soms dacht ik even geluiden van bewegingen in vruchtwater te horen (klonk net zo als toen ik zwanger was en luisterde met de stethoscoop) maar dat kunnen ook net zo goed ook darmgeluiden zijn geweest.
Daarnaast lukte het me niet eens Lola haar hart fatsoenlijk te beluisteren en die zal toch echt wel kloppen :+ :P. Met een stethoscoop lukt me dus echt niet, ik denk dat een doppler ook erg moeilijk word met al die darmgeluiden, dat ding zal echt op hol slaan dan.

Het konijn blijkt trouwens voerdernijd te hebben, echt erg :+, ik kan ze dus echt niet samen in een box voeren. Het konijn vind het eten van Lola vele malen lekkerder als haar eigen en doet er alles aan dat te krijgen ook, zelfs als ik de voerbak hoog vasthou voor Lola springt het konijn omhoog en wil de bak naar beneden trekken }:0 Echt hilarisch om te zien maar niet zo praktisch dus Lola mag lekker buiten in alle rust haar eten opeten terweil het konijn in de box blijft totdat ze klaar is }>

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:55

De stethoscoop heb ik niet meer nodig, ik heb net het veulentje enorm voelen schoppen :D. Ik ben er voor het eerst echt eens voor gaan zitten en haar buik lekker gaan aaien, en ineens voelde ik duidelijk en best behoorlijk hard de schopjes van het veulentje, het was overduidelijk, je kan echt contact maken, net zoals bij je eigen baby als je zwanger bent, een beetje zachtjes duwen en dan krijg je reactie terug, wat een geweldig mooi moment was dat, ben er behoorlijk ontroerd door, dit was de eerste keer dat ik het echt geprobeerd heb en dus de eerste keer dat ik het voelde. Zo ontzettend prachtig om dat wondertje in de buik te voelen, maar wat mis ik dat zelf enorm...

Lola gaf er werkelijk niks om al dat geschop in haar buik, ik ben blij dat ze tot nu toe haar eerste dracht heel goed doorstaat, ze is ook nog topfit en savonds gaan we samen een rondje joggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:26

:(:) Kan me voorstellen dat het heel ontroerend maar ook een klein beetje pijnlijk is.

Fijn dat het veulen het goed doet, en dat Lola nog lekker fit is :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:25

Wat leuk om je mini zo te volgen! En wat een bijzonder veulen wordt het voor je zeg! Ga voor je duimen dat alles gewoon helemaal goed en makkelijk gaat!

Dat konijn _O- Kan je anders niet een kleine speciekuip op z'n kop zetten en daar een gat in maken zodat het konijn daar altijd veilig in kan zitten? Het zijn immers allebei dieren die behoefte hebben aan gezelschap :))

Succes alvast!!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:08

Ja ik denk dat we voor het konijn nog wel een schuilplaatsje gaan maken, je weet maar nooit he, alleen moet het ook veilig zijn voor Lola, een speciekuip is een goed idee alleen neemt dat gelijk weer zoveel van de ruimte.

Ik bedacht me ineens weer iets! Lola heeft eind juli 2009 een bloedtest op drachtigheid gehad. Omdat scannen zo onmogelijk bleek te zijn (ze durfden dat niet aan ivm vergroot risico op darmperforatie bij zulke kleintjes zeiden ze).
Uit het bloedonderzoek kwam een uitslag van 80 op een bepaalde te onderzoeken stof in haar bloed.

Onder de 20 is drachtigheid onwaarschijnlijk
Tussen 20 en 80 is een grensgeval, drachtigheid kan niet worden uitgesloten.
Boven de 80 wijst op een drachtigheid.

En bij Lola stond erbij dat ze een grensgeval is! En wat voor een zeg... echt net op de grens. Maarjah, grens is grens dus het zei niks, ja dat ze misschien drachtig is of misschien niet :roll:.
Ze zeiden toen dat het bloed misschien toch te vroeg getest was en we het later in de dracht nog eens konden proberen om echt zekerheid te krijgen. Ik heb dat niet gedaan in plaats daarvan is ze in oktober in de paardenkliniek Utrecht drachtig gescant met een echo van buitenaf.

Maar nu dacht ik, aangezien de bloedtest in juli geen duidelijke uitslag gaf omdat het stofje in het bloed net niet hoog genoeg was om met zekerheid te spreken van een drachtigheid, was ze misschien nog niet ver genoeg drachtig. Dus dan zou je er eigenlijk vanuit kunnen gaan dat ze toch wel van de laatste dekking drachtig is geworden en niet van de eerste, toch? Ik zal dat morgen eens navragen bij de dierenarts. Als dat zo is heb ik in ieder geval zekerheid dat ze echt van de laatste dekking drachtig is geworden!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:21

haha geweldig dat konijn... Mijn pony liep vroeger ook regelmatig in de tuin samen met de hond en 2 konijnen.. 1 konijn bleef ook altijd rond de pony lopen... mooi gezicht.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:38

Manda schreef:
Dus dan zou je er eigenlijk vanuit kunnen gaan dat ze toch wel van de laatste dekking drachtig is geworden en niet van de eerste, toch? Ik zal dat morgen eens navragen bij de dierenarts. Als dat zo is heb ik in ieder geval zekerheid dat ze echt van de laatste dekking drachtig is geworden!

Vrees dat het niet zo werkt, maar vraag het toch maar eens na, je weet nooit. Ik heb net mail gehad van het baasje van de laatste merrie die Silverado heeft gedekt vorig jaar, en ook zij is drachtig bevonden vandaag, via urinetest. Dat wil zeggen, dat Silverado al zijn merries drachtig heeft gekregen, dus is hij wel zeer vruchtbaar,...mogelijkheid dus dat het toch van de eerste keer raak was.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:46

Zo heej, Silverado is goed vruchtbaar :D

Hoe kan je dan wel zekerheid krijgen over de drachtigheidslengte als ze zelfs niet eens op een echo het maand verschil kunnen zien?
Ik had gehoopt dat die bloedtest wat zou zeggen...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:48

Wauw wat een plaatje je merrie (paps ook trouwens zucht)
Leuk topic en heb hem helemaal doorgelezen.
Wij wachten in spanning af en kan niet wachten op de eerste foto's van die kleine kruimel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:44

Als je een speciekuip te groot vindt, heb ik wel een andere oplossing, die veel minder ruimte in beslag neemt! Als je nog zon plank hebt die tegen de zijwanden zitten, zet die dan schuin in de hoek. Neemt relatief veel minder ruimte in, en je knijn zit veilig!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 23:06

Kleinvosje ik heb mijn vriend gevraagd dat te maken maar die was bang dat Lola al rollend met haar been achter die plank zou kunnen komen.
Eigenlijk overal waar je een gat in maakt zou ze met haar been in kunnen komen...

Lola haar uier is vanavond weer net zo dun als die eerste foto van vorige keer. Dus sochtends is die het dikst en na beweging en savond is die weer een stuk dunner. Ik had ergens gelezen dat als de uier gedurende de dag nog zo erg in grootte verschilt de bevalling niet ala minuut eraan zit te komen??

Ze is ook echt zo netjes in haar stal, alle poep achterin op een hoop, lekker makkelijk uitmesten :D

We gaan volgende week toch proberen een webcam aan te sluiten en op marestare te krijgen. Mogelijk kunnen we een webcam lenen van iemand! Dan kunnen jullie mee in de gaten houden ;)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:07

Zolang die uier in de dag slinkt, is het nog niet voor vandaag. :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 10:43

Gister is de hoefsmid geweest voor al onze mini´s en die is ook hier thuis bij mij geweest om Lola te bekappen, de hoefsmid dacht dat het nog wel even ging duren en ze schijnt er wel verstand van te hebben dus ik laat de dierenarts voor de enting toch iets later komen. Want zoals ik begrepen heb kan de enting beter vlak voor de bevalling gegeven worden dan te ver voor de bevalling.

Ze groeit wel hard de laatste dagen, en de buik zakt ook wat meer:

Afbeelding

Afbeelding

Konijn is nog altijd haar maatje, dat klikt echt geweldig, ze lopen overdag los in de tuin en savonds zet ik het konijn altijd eerst in de stal en dan wordt Lola helemaal onrustig en wil ook gelijk naar stal, echte vriendjes dus, zo grappig en lief om te zien. Als het konijn slaapt waakt Lola er ook echt boven zoals je ziet dat ze bij veulentjes doen. En overdag zit het konijn de hele dag bij Lola in de buurt.

Het konijn is nergens bang voor en steelt dus zelfs het eten van Lola als ik haar niet opgesloten hou in de stal totdat ze het eten op hebben..

Afbeelding

En dat vind Lola dus wat minder leuk :P (kijk hoe ze naar elkaar kijken := ) Ze krijgen daarom nu ook echt appart te eten ;). Ik moet het konijn echt in de box laten want hij raced gelijk naar Lola haar bak als ze beide loslopen en dan eten krijgen. Kennerlijk is paardenbiks lekkerder als konijnenvoer.

Afbeelding

Er staat nu stroom op het draad en Lola heeft al een tik te pakken gehad, zou dat echt geen kwaad kunnen voor het veulentje? Ik voelde hem daarna wel schoppen dus hij had in ieder geval geen hartaanval gehad :+.

En als het konijn tegen het draad komt, zou die dan niet geroosterd zijn? We hebben het schrikdraad extra hoog vastgemaakt maar als ze op haar achterpoten gaat staan kan ze er wel bij.

Nou ja, voorlopig heb ik denk ik geen update, het gaat heel goed hier thuis en ze groeit goed door en is nog fit, de meeste denken dat het pas vanaf eind maart/begin april spannend begint te worden dus dat duurt nog wel even.

Ik heb vannacht zelfs van Lola gedroomd :+. Iemand had haar gestolen uit het tuinhuisje en ze was met geen mogelijkheid terug te vinden, ik had zefs op bokt een topic ervan gemaakt met gezocht, dat was echt frustrerend joh haha. En de buren maar zeggen dat dat wel te verwachten was als je met zo´n schattig paardje door de buurt gaat wandelen. Er zit al een slot op het tuinhuisje die altijd op slot gaat als ik weg ga, maar ik denk dat ik er nog maar eentje opzet :Y). Maar dan wel met mijn telefoonnummer op het huisje geplakt voor als er iets is en ze moeten er met spoed in heb ik ergens wel een sleutel verstopt op een geheim plekje of bij de buren ;).

Oja, ik had ook gedroomd dat ze een zilverappel bont merrietje krijgt *D.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:06

haha, Manda toch!

Dat konijn past er echt bij, wist niet dat dat zo goed zou gaan een paard en een konijn.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:33

Je moet je dromen niet vertellen, dan komen ze niet uit :))

Wat geweldig dat ze zo aan het konijn hangt, heel lief!
Eigenlijk nog nooit gehoord, misschien denkt ze wel dat dat haar veulentje is!

Heel erg spannen en succes als het veulen komt! :D
Ik ben benieuwd wat eruit komt.