Wat een weertje.. lekker hoor..! Maar toch mag het van mij wel even een dagje regenen.. anders gaat er geen gras groeien en kunnen de paarden de wei niet op aangezien er kunstmest op ligt.
Vandaag maar even met Sophie over balkjes gestapt, in het kader van bewustwording van haar lijf. En ik ben zo trots op haar!! Vooruit ging prima.. dat had ze al vaker gedaan. Toch was ze vandaag wel echt aan het kijken naar de balk en stapte ze er ruim overheen. Achteruit is lastiger.. de voorbenen gaan nog wel.. maar de achterbenen is wel lastiger.. al deed ze dat uiteindelijk toch wel heel braaf.
Maar heel eerlijk.. ik denk dat veel paarden achteruit over balken stappen lastig vinden.
Caresse07
Geplaatst: 02-04-25 16:48
Achteruit lopen over balken is inderdaad moeilijk voor paarden. Ze zijn zich niet bewust van de achterbenen en zijn alweer vergeten dat die balk daar lag. Totdat je vaker gaat oefenen, dan zie je dat ze zich ineens bewust worden van de balk en dat die daar nog lag
Echt superleuk om te oefenen tot je alle benen kunt bepalen en zelfs 1 voetje over de balk heen en weer kunt vragen
Mithe, ze doet de training goed wanneer is de keuring?
Sanet, hier is de afspraak bij dekken mag ik niets kopen, maar hij heeft niets gezegt over 1 extra in de trailer mee naar huis
Casarell, leuke training die ga ik onthouden balkjes doe ik eigenlijk nooit moet nog een keer 2 weidepalen schilderen anders heb ik ze nog geen eens, of ja bruin maar die zie je wat lastig
Hier net gescand, cookie is volgende week opletten eitje van 2,5 cm en Odessa mooi geel lichaam dus net hengstig geweest en wij hebben er niets van gezien dus over 3 weken even goed opletten.
Ze waren beiden braaf en lieten alles heerlijk over zich heen komen.
Anike, Ze maken er mooi gebruik van om van het zonnetje te genieten
Casrell, Super fijn dat balkjes stappen zo goed ging. Denk inderdaad dat achterwaarts over een balkje niet echt heel makkelijk voor ze zijn
Butengeweun, Fijn dat ze beide zo braaf waren. ben enorm benieuwd of je bij odessa over 3 weken wat gaat zien
Spot is vandaag bij de tandarts geweest. Alles was al mooi gewisseld wat gewisseld moest zijn. Hij had wel 2 hele scherpe kiezen dus dat is goed bijgewerkt en 2 kiezen stonden heel iets gedraaid maar dat konden ze nu nog mooi oplossen. Hij deed het echt super braaf allemaal. We hebben dus ook groen licht om met een bitje te gaan oefenen. Maar nu de vraag, wat voor bitje? Ik heb nog een trust bitje, is wel een stangetje met tongboog alleen is een watertrens. Denk dat ik liever voor een bus of D wil gaan en dan denk ik dubbel gebroken. Ik heb zelf alleen maar watertrens. Wat gebruiken jullie of welke willen jullie gaan gebruiken? Het is ook puur om te oefenen, maar wil ook niet te vaak moeten wisselen van bitje.
Vanavond voor het eerst eventjes met de bal gespeeld, ook de stal kat kwam nog eventjes kijken. Dat vond Spot wel erg interessant
Betreft bitten cookie was ik begonnen met een knevel enkel gebroken deze vond ze niet zo. Toen ongebroken d trens z’n groene dus wel beetje flexibel die haate ze.
Nu loopt ze op een enkelgebroken watertrens ( bit waar ik zelf niets mee heb) maar zij vind het fijn.
Ik heb gewoon in de buurt rondgevraagd naar ongebruikte bitten in haar maat en heb die voor weinig over genomen.
Casarell
Geplaatst: 03-04-25 21:34
Spot kan aan de gang!!
Wat bitje betreft heb ik een Trust Inno Sense flex bustrens.. en Sophie neemt deze heel fijn aan. Ze heeft elke keer een mooi randje lippenstift op de lippen..
Bedankt voor jullie snelle reactie! Hij heeft ook een heel klein smal mondje dus hij moet ook niet een te dik bit hebben. Kan wel eens de watertrens van Trust indoen en eens kijken hoe die zit qua maat en dikte. Het is ook echt eerst wennen. Hij krijgt hem dan in met kaptoom. En dan kan ik altijd eens kijken naar een andere van Trust of een ander merk uiteraard. Heb ook nog geen hoofdstel voor hem
Libera
Geplaatst: 04-04-25 07:21
Valegro heeft een K&K ultra, dubbelgebroken watertrensje, niet te dik. Hij loopt er fijn op. Eigenlijk lopen al mijn paarden daar heel fijn op dus heb er een aantal liggen in verschillende maten.
Ik doe het de eerste paar keren om met alleen een kopstuk, en dan zet ik ze op stal met een emmer voer. Blijf dan wel in de buurt maar in principe is er niks op stal waar ze achter kunnen blijven hangen. Na een halfuurtje ofzo haal ik het er dan weer uit.
Daarna doe ik’m in tijdens longeren maar doe ik er verder niets mee, longeer gewoon aan het halster (of halster met ketting als ze sterk zijn).
Ik heb geen bitje voor mithras, mijn beide dravers meiden reed ik bitloos, maar die waren ooit wel beleerd met bit. Deze man gaat zonder bit beleerd worden. Ik denk dat hij het geen probleem zou vinden overigens, hij neemt nu alles al in z'n waffel. Maar ik heb er niet eens bij stilgestaan om bit te overwegen
veertje99
Geplaatst: 04-04-25 08:02
Spot kan ik ook zo bitje voorhouden en hij pakt hem aan. Tijdje terug al geprobeerd dus dat zal ook geen probleem zijn inderdaad. Bitloos wel over na gedacht, maar dat kan altijd nog
Zag al een aantal mooie bitjes. Zo ook deze. Is wel 16mm, moet even kijken hoe dik mijn trust bitje is. Heb ook anders nog wel andere liggen maar is allemaal watertrens.
Ik wilde Tulip met een kneveltrens beleren, maar de trainer gebruikt een enkelgebroken trens dus waarschijnlijk neem ik dat over. Wat ik nu al doe is een oud bit in de voeremmer gooien voor ik brok geef, zodat ze alvast een beetje kan wennen aan het bit rondom haar mond. Geen idee of het nut heeft maar ik heb dat een keer gelezen en wilde het zelf uitproberen.
Ik had nog een berg bitten liggen en hang er gewoon in wat het beste past en als het niet lekker ging wissel ik het bit geen flauw idee welk merk of type.
Ik lees mee hoor maar na een paar dagen niet op bokt loop ik een beetje achter.
Wbt dekken als 3 jarige. Atari is een ruin dus dat gaat niet. Ik zie voor een merrie het probleem niet kunnen ze mooi nog even groeien na het beleren.
Atari heeft een dubbel gebroken bit zou moeten checken welk merk maar hij heeft hem nog maar een paar keer in gehad met longeren en dan de lijn aan het halster dus kan nog niet zeggen wat hij fijner vind. Onze pony vind alles best bit, bitloos, halster. Atari zn moeder reageert het fijnst met bit zonder neusriem.
veertje99
Geplaatst: 07-04-25 10:03
Kleine jongens worden zo snel groot en volwassen. Voor het eerst een hoofdstel met bit in gehad. Heb 2 hoofdstellen gepast. Puur voor de maat en om te kijken qua kleur. Maat is lastig, cob past neusriem niet dicht. Full zit alles op z'n kleinst
Qua kleur gaat het wel volledig zwart worden. Twijfel nog over lak of mat. Beide staan hem wel namelijk! Bitje zat bij zwarte hoofdstel niet goed qua maat, was puur even 1 minuut in om te kijken qua kleur en bit maat. Bitje is 12,5 en dat past hem heel mooi.
Jij ook al tobben met de maat.. ik heb precies hetzelfde. Cob is nu net aan, alles op zijn grootst en een full frontriem eraan gedaan. Maar het is ook maar net hoe een hoofdstel valt.
Mijn oude cob hoofdstel is weer net wat ruimer, maar daar is het heel lastig om een full frontriem bij te zoeken die dezelde kleur bruin onderlegd is..
Voor nu past het dus net.. maar haar hoofd moet wel stoppen met groeien.. dat ze die groei maar in haar lijf stopt..
Het hoofdstel wat ik op het oog heb zou ik kunnen proberen in cob. Maar moet even kijken hoe dat zit met eventueel retour doen. Deze full valt wel ruim namelijk en wil van hetzelfde merk weer halen dus misschien dat dan een cob ook wel past.
Ik hoop ook dat zijn hoofd niet veel meer gaat groeien, blijf wisselen haha
wortel115
Geplaatst: 09-04-25 06:57
Atari mocht vandaag voor het eerst met een dubbele lijn longeren. Ik vind een video maken lastig met dubbele lijnen dus alleen wat fotos. Ik heb nog niet veel van hem gevraagd. Gewoon voorwaarts draven en wennen aan 2 ‘teugels’ de rest komt wel. Hij was super braaf tot de balk raakte die nog op de cirkel lag. Hij heeft heel boos naar de balk gebokt lol.
O hij heeft zn halster nog aan want hij was vandaag een beetje drammerig op de poetsplaats en wilde eraf rennen moet ik het halster af deed voor zn hoofdstel.