2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:51

Mijn 2 jarige laat ook alles toe.
Komt er altijd bij staan als ik de andere afzadel. Dus leg ik het zadel ook eens op hem, dekje, longeersingel etc kent hij allemaal al.

Spuitbussen ook geen probleem. Had van de week een snijwondje en heb er zilverspray op gedaan. Bleef gewoon netjes staan in de wei terwijl ik het erop spoot. Royaal gespoten omdat er al vliegen op af kwamen.
Afbeelding

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:34

Zo leuk om het verschil te zien! Sommige zijn zo af en echt al paard terwijl andere wel echt nog baby zijn.

Die van mij heeft vandaag zijn eerste rondjes gegaloppeerd aan de longeerlijn. Hij begint het spelletje echt te snappen. Na 4x longeren begrijpt hij het al super goed! :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:56

3heathcliff5 schreef:
De mijne is al flink aan het wisselen. Die is recent bij de tandarts geweest. Ook omdat ik het idee had dat 1 melktand was afgebroken ipv helemaal eruit. Heb nu een kleine collectie doppen, melktanden en wolfskiesjes liggen.

Ik heb alleen nog maar tanden gevonden van de 35-jarige shetter in de weide. Van mijn jonkie nog niets kunnen vinden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:37

Ooit een aan de longe gehad, die keek raar, spuwde iets uit en was weer blij. Dat was een mooie dop. :)

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:27

Hier zitten we weer in de lappenmand 2de lelijke wond op zelfde been. Helaas in het draad gehangen diepe en nare snee in haar kootholte. Paar hechtingen rijker dik in het verband en 10 dagen boxrust.
En altijd op zondag dat er iets gebeurd.
Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:32

Oh gatver, sterkte hopelijk knapt ze goed en snel op.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:08

He bah!!! Wat een pech weer
Beterschap

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:52

Oh bah Tundra, niet fijn zo'n wond. Hopelijk geneest het goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:28

Is die niet knap?
Ven helemaal verliefd op hem.

Hij ziet er ook terug beter uit. Was vermagerd door wormbesmetting.

(hij zag andere paarden staan verderop)
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:20

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:19

Dank jullie wel. Ik heb vandaag het verband mogen vervangen en de wond zag er rustig uit niet alle hechtingen zaten nog vast maar de meeste wel hopelijk houden ze het nog even vol.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:24

Zit het in de buurt van die bult?

Wat fijn dat je zelf het verband kan vervangen

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:40

Tundra wat heftig! Fijn dat er rustig uit ziet. Duim dat alles goed blijft zitten!

Wat een knappe dieren komen er voorbij! Zo leuk om te zien hoe anders ze allemaal opgroeien (en dan bedoel ik hoe verschillend ze zijn)

Zwemmen in zee is nog een droom voor mij! Nu blijft t hier bij… (foto’s zijn uit een filmpje…) We hebben een poel op de track :D
Afbeelding
Afbeelding

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:09

Thirza schreef:
Zit het in de buurt van die bult?

Wat fijn dat je zelf het verband kan vervangen

Nee het zit in haar kootholte deze keer best lastige plek beweegt veel meer dan waar ze haar vorige wond had.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:59

Hopelijk is het nog goed met de hechtingen.

Ik heb even een minder moment met mijn paardje. Tijdens de lessen grondwerk zei de instructrice dat ik een heel introvert paard heb maar ik heb het idee dat des te meer grondwerk we doen, des te erger alles wordt. Van het kalme paard dat ik vorig jaar had, lijkt niets nog over. Als er iets haar teveel nu wordt, is lopen als een malle haar enige oplossing nog. Ze gaat gewoon in blinde paniek en het duurt onzettend lang voor ze dan stopt met lopen of voor ze terug aan het denken gaat. Ik had gehoopt dat grondwerk alles zou verbeteren, maar het gaat alleen maar de andere kant uit. Ik word er een beetje moedeloos van om haar aan te houden op deze manier.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:13

Is het wellicht niet teveel voor paard?
Even wat simpeler houden. Geen bijzondere dingen vragen, maar wel eerlijk en kordaat zijn?
Paniek prima, door of over iemand heen rennen niet prima.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:20

Ik heb 1x per maand les van een lesgeefster, en ik oefen 1 tot 3x per week de oefeningen met haar. We zitten nog niet echt ver, gewoon cirkel maken, achteruit gaan etc.

Maar om wat voorbeelden te geven. In het begin vond ze de stick geen enkel probleem, zwieren met het ding, ze speelde er zelfs mee. Nu moet ik elke les vaak terug gaan naar desensibiliseren op de stick, want ze ziet het ding en ze heeft al het idee dat ze moet gaan lopen.

En gisteren was het echt pech. Ik was met haar buiten de weide aan het grazen. We hebben een stuk dat heel lang gras was. Nu was het halstertouw alleen tegen haar been gekomen en ze was hier helemaal van geschrokken, ze steigert en ze steigert in het touw dat dan tussen haar benen zat. Ze is gewoon beginnen panikeren en beginnen steigeren/lopen. Ik heb haar moeten lossen voor haar eigen veiligheid en nu heeft ze een hele wonde aan de binnenkant van haar been omdat daar dat hard stukje losgekomen is voor het touw. Ze heeft nooit gereageerd op de oefeningen die we deden met het touw en nu was het ongelooflijk van 0 naar 1000.

Ik weet zo goed niet wat ik ermee aan moet. Misschien is het idd teveel en moet ik haar gewoon even laten?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:28

Ik zou haar even laten, klinkt alsof ze overprikkeld is. Gewoon even niks, behalve fatsoensnormen en dan mag je gerust even streng zijn. Ook bij paniek, steigeren is gewoon een no go ook bij paniek. Dan niet teveel pappen en nathouden, maar kordaat optreden en niet achterlijk laten doen.

Grondwerk is leuk, maar op deze manier werkt dat alleen maar frustrerend.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:31

Oke bedankt. Gewoon maar even terug genieten van elkaar :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:01

Iemand hier verstand van mok?
Toen Chi bij mij kwam had ze op haar witte voetje mok, na enkele weken behandelen was dat weg.
Nu sinds enkele weken heeft ze weer mok, het is minimaal en enkel op haar witte voetje.
Het voetje is ook wat warm en staat iets voller.

De korsten laat ik zitten, ik heb ze er een keer afgehaald en daarna duurde het dagen voor ik haar voet weer met fatsoen mocht aanraken. Nog steeds is ze wantrouwend, dat heeft haar oprecht pijn gedaan. Ik was het voetje regelmatig en smeer het dagelijks in met mok creme.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:56

Dat klinkt idd als overprikkeling.
De een kan mentaal meer verwerken dan de ander op 2 jarige leeftijd.
Neem lekker een pauze, even niks moeten en lekker genieten van elkaar.

Ik heb geen verstand van mok, heb gelukkig nooit een paard gehad die hier last van had.
Wat vervelend dat ze daar zo'n last van heeft

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:50

The_Cat ik denk dat het idd iets teveel is voor je jonkie. Even rust zal haar wel goed doen.
Met mijn 2 jarige doe ik eigenlijk niet veel. 1x per week een wandeling buiten de wei, dit wil ik wel opbouwen naar 2x per week ivm sterker maken van z'n achterknieën. En in de wei zelf soms eens over balkjes stappen en draven ook voor de achterknieën te versterken. Maar niet elke dag of niet elke week iets echt vragen van oefeningen. Ik doe het balkjes draven ook maar max 5x in stap en 3x in draf. En dan is het ook klaar.

Hij is wel een open paard, eentje die introvert is lijkt me sowieso wel lastiger te pijlen.

Balou_K hier bij Ranger wel eens mok gehad, maar ik deed er ook alleen crème op dat hielp.
Verder zorgen voor droge koten, maar is ook lastig bij regenweer natuurlijk. Misschien dat je haar weerstand van binnenuit ook kan helpen dmv supplementen? Maar of je dat echt moet doen met een 2 jarige?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:46

The_Cat schreef:
Oke bedankt. Gewoon maar even terug genieten van elkaar :)

Dit hadden wij ook, paar maand terug. Dacht ze is wel toe aan wat grondwerk dingetjes maar ze was helemaal niet braaf. In dubio of ik moest straffen of dat het gewoon teveel was. Ze ging idd trappen en gek doen. Toen ook het advies gekregen om even helemaal niks te doen, behalve de dagelijkse dingetjes (in en uit de wei en meer eigenlijk niet) meelopen enzo deed ze prima. Nu zij we een aantal maanden verder en ze is zo’n stuk braver..ze was er gewoon nog niet aan toe. Niet iedere 2 jarige is hetzelfde, komt goed.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:53

Hier met Raven ook een tijdje gehad dat ze een laar minuten heel braaf was, en dan was ze er echt klaar mee en wilde ze terug naar de wei.

Toen ben ik minder gaan doen en dat werkte goed. Ook opletten dat je op tijd stopt, 10 minuten is echt genoeg voor een sensibel jong paard! En proberen te stoppen voordat ze vervelend worden.

Raven heeft een nieuwe jurk :')
Afbeelding
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:01

Inderdaad wel een reactie van een introvert paard die overprikkeld raakt. Mentaal zijn ze natuurlijk echt nog jong en de een kan meer hebben dan de andere. Extrovert paard is ook iets makkelijker te pijlen, die tonen meer.

Zou voor nu inderdaad even wat minder doen en vooral er zijn, dus knuffelen, borstelen, enz. Waarbij ze niets hoeft zeg maar. Komt het daarna vast weer goed!