2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:27

Ik vind het vooral heel belerend overkomen.
Ik ga voor nu het topic uit. Wie weet tot later.

3heathcliff5
Berichten: 496
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:13

Ik stoor me dan weer niet aan dit soort discussies. Ik denk dat mijn paard het mentaal en fysiek best zou kunnen bijbenen om meer te doen. Ik zie daar alleen de toegevoegde waarde niet van in nu ze nog lekker hele dagen in het land staan. Zit op veengrond, dus heb straks in de winter genoeg uitdaging liggen om hem tussen stal en paddock in te entertainen. Maar misschien open ik hiermee de volgende bokt discussie, dat je geen paard moet houden als je hem niet jaarrond 24/7 buiten kan houden :+

Rianne1807
Berichten: 708
Geregistreerd: 15-02-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:09

Ik stoor me er ook niet zo aan.
Ieder moet voor zich weten wat, wanneer en hoe ze het aanpakken met hun paard/pony.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en ieder kiest een manier die past en waar ze zich goed bij voelen, ik ga er vanuit dat iedereen de beste intenties heeft en het graag goed wil doen voor hun dier.

Ik vind het ook leuk om te lezen wat jullie allemaal wel of niet doen en waarom.
Onze dieren zijn van dezelfde leeftijd en we zullen vast ergens tegenaan lopen
Dan is t leerzaam om weer andere inzichten te krijgen over hoe een ander bepaalde dingen doet en aanleert.

MarjanB

Berichten: 16642
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:54

Ik denk ook dat iedereen dat zelf in moet schatten. De ene leert snel en moet je even laten staan om het te verwerken en de andere doet het goed op wat vaker in handen zijn. Ik heb het voordeel dat Amy aan huis staat en daarmee heel makkelijk even mee pak met bijvoorbeeld het scheerapparaat om dr baard af te scheren en het derde oor. Soms wat grondwerk en ze kent ook longeren. Maar goed dat gekke beest leer je 1 keer wat en ze weet het. Maar moet dr ook niet te vaak prikkelen want dan kan ze het niet bolwerken in dr hoofd. Ze is qua lijf verder al vrij ver af. Andersom zal je ze ook hebben, die mentaal wat uitdaging kunnen maar niet qua lichaam. Dat kan iedereen het beste zelf inschatten. Vind het juist wel mooi dat er wat discussie over is, zelf denken en niet maar altijd volgen wat anderen doen of wat er bijvoorbeeld wordt gedaan voor de hengstenkeuring. Ken ook zat hengsten die er uit zijn gegaan omdat ze ineens lastig werden, gewoon helemaal overvraagd. En dan puur mentaal. Dus wat dat betreft mag er van mij echt best wat meer individueel naar een paard gekeken worden

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:03

De discussie is voor mij ook prima, opend soms ook juist jezelf. Je gaat kritisch kijken van waarom doe ik dit eigelijk zo.

De ene 2 jarige is de andere niet. Dat merk ik nu zeker met nog een jaarling erbij dat zo traag leert.. zo andere is van karakter maar ook zo'n andere groei heeft.

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:30

Hebben of laten jullie ze ook keuren voor je er mee aan de slag gaat? Ik twijfel nog

Xandyandme
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:05

:wave: Mag ik hier ook aansluiten?
Wij hebben een tweejarige quarter merrie.
De moeder (mijn once in a lifetime paard) was drachtig toen ik ze cadeau kreeg van mijn man en de bedoeling was dat het veulen verkocht werd...dat is dus niet gelukt :o Het is een superlief, braaf en cool dier dat raar of zelden van iets onder de indruk is.
Ze staat dag en nacht buiten, samen met de mama (is wel gespeend geweest) en af en toe doen we eens een wandeling op straat of wat grondwerkoefeningen.
Hoewel wij beiden al heel lang tussen de paarden vertoeven, is het ons eerste veulen. En voor mij ook de eerste die ik geboren heb zien worden (En dat zegt dus iemand die op een fokkerij gewerkt heeft :+ ) En eerlijk...ze gezond en heelhuids groot laten worden is toch een uitdaging en iets waar ik dikwijls bezorgd over ben.
Bij deze ook enkele foto's van Riva.
Afbeelding


Afbeelding

Xandyandme
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:07

Sanne96 schreef:
Hebben of laten jullie ze ook keuren voor je er mee aan de slag gaat? Ik twijfel nog


Ik heb de onze vorige maand laten keuren. Wilde uitsluitsel over ocd's en spat (komt nog veel voor bij quarters) zodat een eventuele operatie/behandeling al kon plaatsvinden. Ze wordt opnieuw gekeurd voor we ermee aan de slag gaan.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9362
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:12

De discussie wbt wel of niet beginnen is echt iets wat ieder voor zichzelf moet bepalen.
Ik zelf begin met 2.5 en daar zijn ook voldoende tegenstanders van. Tot nu toe echter al mijn pony's nog gezond en zonder blessures/artrose etc ondanks fikse belasting over vele jaren.
Dingen als vaststaan, trailerladen, wandelen, hoefsmid, wassen, poetsen etc vind ik basis en begin ik als veulen mee.
Dream kent zadel/hoofdstel/ruiter maarja dat is dan 1x en dan weer weken niks.
Hij lijkt overigens kwa karakter gigantisch op zijn oom. Dat was als veulentje al en wordt eigenlijk steeds meer bevestigd.
Zijn oom is Risky Dream die veel bokkers vast wel kennen.

Enfin iedereen moet vooral genieten van hun paarden/pony's en doen waar ze zichzelf goed bij voelen.

Thirza

Berichten: 9269
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:33

Sanne96 schreef:
Hebben of laten jullie ze ook keuren voor je er mee aan de slag gaat? Ik twijfel nog


Ik heb Joop laten keuren bij aankoop.

Xandyandme, welkom! Leuk dat ze bij jou geboren is en toch mocht blijven!



Kwa de discussie ben ik ook van mening dat je als eigenaar het t beste in kan schatten hoe of wat. Ik heb mijn schimmel op 4 jarige leeftijd in laten rijden en echt heeeel rustig aan gedaan met hem. En hij is nu op 18 jarige leeftijd kapot omdat ie is uitgegleden in het land een aantal jaar terug.
Je kan nog zo voorzichtig zijn en dan slopen ze zichzelf of door een ander (zie de wond van Joop dan weer)

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:53

Mijn is ook iets voor hij anderhalf jaar werd helemaal goed gekeurd.

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:46

Thirza schreef:
Kwa de discussie ben ik ook van mening dat je als eigenaar het t beste in kan schatten hoe of wat. Ik heb mijn schimmel op 4 jarige leeftijd in laten rijden en echt heeeel rustig aan gedaan met hem. En hij is nu op 18 jarige leeftijd kapot omdat ie is uitgegleden in het land een aantal jaar terug.
Je kan nog zo voorzichtig zijn en dan slopen ze zichzelf of door een ander (zie de wond van Joop dan weer)


Pech en geluk hebben zal ook altijd blijven. Dat is niet te sturen. Wij kunnen alleen zorgen dat we zo goed mogelijk de keuzes voor ons paard maken, afgestemd op hun lichamelijke en geestelijke toestand.

Je moet er gewoon voor waken dat je niet al aan de gang gaat met je paard omdat je het zelf zo leuk vindt of omdat je niet meer kan wachten, of omdat iemand anders het ook heeft gedaan waarbij het ook goed ging....
(*lees* "mijn oma is ook 100 geworden terwijl ze rookte....." die verhalen)
Dat zijn geen argumenten om je paard voor te trainen. Maar als je denkt dat het jou paard echt te goede komt, tuurlijk doe je het dan!

xsensibel

Berichten: 1466
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:48

Een keertje per week longeren kan toch geen kwaad? Die van mij heeft vorige week ook voor t eerst aan de longe gelopen. Nog nooit gedaan maar hij deed het alsof hij het al jaren doet <3
Afbeelding

Morgen gaan zn ballen eraf :o

KittyDylan

Berichten: 8912
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:02

Na mijn post twee dagen terug heeft Arthur ook zijn longeer debuut gemaakt vanmorgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rustig aan wat rondjes en hij deed het super goed.

Spannend xsensibel, hopelijk verloopt de castratie en herstel soepel.

Zijn bij jullie hengsten beide ballen al ingedaald? Arthur heeft er nog maar 1 continu uit, de andere zit vaak nog verstopt, maar zakt af en toe wel.
Niet dat ik me zorgen maakt, hij komt wel, maar ben gewoon benieuwd.

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:28

De mijne is in april gecastreerd, heling duurde 2 volle maanden, maar geen infectie of niks! :)

Prachtig werk geleverd door mijn DA, blij dat ik het heb laten doen!

Bij de mijne waren ze op 1 jaar al netjes ingedaald.
De dag van de castratie besloot hij eentje te verstoppen.

Geloof mij, dan verlies je het even :’)

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:52

xsensibel schreef:
Een keertje per week longeren kan toch geen kwaad?


Kan het kwaad, ja zeker zou dat kunnen. Zal het in werkelijkheid ook echt zo zijn dat het kwaad doet, nee waarschijnlijk niet.
Maar kan het kwaad om nog een paar maanden te wachten en zo het risico dat het kwaad zou kunnen verder te minimaliseren?

Dat je het hem wil leren snap ik helemaal en af en toe is harhalen om te kijken of hij het nog kent. Maar iets wekelijk gaan doen is meer trainen dan aanleren,daar zie ik op 2 jarige leeftijd het nut niet echt van in

Maar ik zal er verder over ophouden, maar aangezien er een vraagteken achter stond kon ik het niet laten er een antwoord op te geven.... sorry :o

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:42

En aan de andere kant kan het dus juist ook goed zijn om de pezen, spieren en banden sterker te maken. Het is dus maar net hoe je het bekijkt en waar je de grootste risico's inziet. Om het op die manier direct even vanaf 2 kanten te bekijken.

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:46

wilmatj schreef:
En aan de andere kant kan het dus juist ook goed zijn om de pezen, spieren en banden sterker te maken. Het is dus maar net hoe je het bekijkt en waar je de grootste risico's inziet. Om het op die manier direct even vanaf 2 kanten te bekijken.


En als we dan de middenweg zouden nemen tussen deze twee en dus niet wekelijks longeren maar gewoon wel eens en dat afwisselen met andere manieren van belasting die meer rechtuit zijn. Zou dat dan niet de perfecte middenweg zijn tussen toch iets doen en niet onnodig veel voltes?

Dan zou je de perfecte (wat is perfect?) combi hebben van wel belasten om de weefsels sterker te maken en niet overbelasten door te veel aan voltes.... :D

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9362
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:18

Bij Dream waren zijn ballen bij de geboorte al beide zichtbaar
Inmiddels heeft hij ook bewezen dat ze werken, want de eerste merrie is drachtig van hem.

Casteratie gebeurd hier altijd enkel en alleen op de tafel en binnen een week eigenlijk niks meer te zien.

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:22

kyrkelover schreef:
Bij Dream waren zijn ballen bij de geboorte al beide zichtbaar
Inmiddels heeft hij ook bewezen dat ze werken, want de eerste merrie is drachtig van hem.

Casteratie gebeurd hier altijd enkel en alleen op de tafel en binnen een week eigenlijk niks meer te zien.


Gefeliciteerd! Wat cool, is het een van je eigen merries die drachtig van hem is?

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:27

Toen
Afbeelding
En nu
Afbeelding
Afbeelding
Mijn knappe vent is ook echt geen baby meer <3

Muronia

Berichten: 19704
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:45

Hier heeft de jonge dame voor het eerst kennis gemaakt met de trailer. Even van dichtbij bekeken, 2 voetjes op de klep gehad en dat was genoeg voor nu.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9362
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:07

DDDara schreef:
kyrkelover schreef:
Bij Dream waren zijn ballen bij de geboorte al beide zichtbaar
Inmiddels heeft hij ook bewezen dat ze werken, want de eerste merrie is drachtig van hem.

Casteratie gebeurd hier altijd enkel en alleen op de tafel en binnen een week eigenlijk niks meer te zien.


Gefeliciteerd! Wat cool, is het een van je eigen merries die drachtig van hem is?


Nee want ik heb alleen zijn moeder en oma en zusje staan. Merrie van een kennis. Gewoon leuke pony.

xsensibel

Berichten: 1466
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:11

Ik hoor zulke wisselende verhalen over wel of niet op tafel.. hij is gister gecastreerd, binnen een uur stond hij weer netjes op zn benen.

Wond ziet er netjes en schoon uit, bijna geen zwellingen. Het enige is een soort flubje wat eruit hangt nu.. weet niet wat t is maar ziet er naar uit. Iemand ervaring mee? Foto’s ff in de spoiler :)


Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16642
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:16

Ik zou deze foto’s even naar je dierenarts sturen. Ik gok dat t even terug geduwd moet worden >;)