2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:19

Wat een knapperd <3

MarjanB

Berichten: 16642
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:31

Knap ding!

Heb Amy vandaag op de foto gezet. Ga dr verkopen want ze blijft me net te klein

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:07

Wat een knap ding! Hoe groot is ze misschien?

MarjanB

Berichten: 16642
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:24

Ze is nu 145 en in april twee geworden

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 06:11

Oh wat jammer MarjanB! Ze is wel heel knap <3

Raven mocht vandaag voor het eerst een singeltje om…
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16642
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:27

Dank jullie! Ze is ook mega knap!

Haha rodeo :D wilde Amy die eerdaags ook eens omknopen maar verwacht eigenlijk weinig reactie _O-

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:28

MarjanB schreef:
Knap ding!

Heb Amy vandaag op de foto gezet. Ga dr verkopen want ze blijft me net te klein

[ [url=m/Oo1Qtg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QizEwA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/50AFwG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Apxuyy.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hoe groot had je gewild dat ze zou worden? Tinkers groeien over het algemeen vaak langer en langzamer door.

MarjanB

Berichten: 16642
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:53

Wel ruim 150.. ik ben iets zwaarder helaas door lymfoedeem. Daarbij is mijn merrie geblesseerd en heb ik nu twee grasmaaiers staan en mis het rijden enorm. Dus vandaar Amy verkopen en een rijpaard terug

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:48

Die keuze snap ik wel :(

Ik ben ook zwaarder (ook lymfoedeem doordat iemand mijn knie in gort reed omdat hij niet op zijn baan aan het letten was -_- ) en heb laaaaang gezocht naar een Haflingerveulen welke én stevig én voldoende groot ging worden.

Gelukkig gevonden…

Mijn Be meet nu 1,48m. Op mijn vorige Haf van 1,44 paste ik prima en aangezien Be nog moet groeien, komt dat wel goed.

Afbeelding

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:55

MarjanB schreef:
Wel ruim 150. ik ben iets zwaarder helaas door lymfoedeem. Daarbij is mijn merrie geblesseerd en heb ik nu twee grasmaaiers staan en mis het rijden enorm. Dus vandaar Amy verkopen en een rijpaard terug


Als ze nu met 2 jaar 1.45m jaar is, verwacht ik dat die 1.50m nog wel haalbaar is. En een tinker zwaard nog wel lekker uit. Je moet het natuurlijk zelf weten, zelf had ik de gok genomen om nog een jaar te wachten. Maar goed ik rij dan ook al jaren niet omdat ik mijzelf te zwaar vind. Dat jaartje extra had ik voor lief genomen.

Rose_Sonny
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:24

Als ik dat zie ben ik extra trots op Replay die alles wel best lijkt te vinden :=

Afbeelding

Eerste keer zadel, had de longeerzweep vergeten en hij laat zich gewoon 'longeren' op stem.

1.50 gaat ze waarschijnlijk wel halen denk ik ja. Maar ik snap ook wel dat je graag een rijpaard wil en daarom de keuze maakt. Ik heb er wel paarden om, dus ik kan de gok nemen en hopen dat Replay ook een laatbloeier is qua de lucht in schieten. De emotionele waarde is te hoog om Replay weg te doen, dus dat was sowieso geen optie voor mij.

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:44

Wat leuk om te zien dat sommige al bezig zijn! Die van mij vind ik echt nog zo baby

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9362
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:51

Dream heeft ook zijn eerste werk gedaan, maar dan van andere soort.
Afbeelding

Echt werken beginnen we einde zomer/na de zomer mee.
Wel leuk om te zien hoeveel verschil er tussen alle jonkies zit.

Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:17

Sanne96 schreef:
Wat leuk om te zien dat sommige al bezig zijn! Die van mij vind ik echt nog zo baby

Ik die van mij ook hoor. Buiten wat grondwerk en lekker samen spelen mag ze van mij nog lekker baby zijn <3 (en dat is geen oordeel naar anderen maar naar mijn baby paard :o )

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:44

Ik train nu vooral de ‘noodsituatie-zaken’.

Trailerladen, buitenwandelen (mijn dierenarts zit 500m stappen, altijd handig want ik heb geen stroom en in geval van RX’en kunnen we er te voet heen), medische handelingen.

Singel en dekje kent de mijne ook reeds, omdat we jaarlijks bioresonantie laten doen, maar verder, eet ie gewoon veel :’)

Selente
Berichten: 1875
Geregistreerd: 14-05-09

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 21:43

Ik zal ook wel onder de bezorgde paardenmoeders behoren. Sinds het vrijspringen heeft hij helemaal niks meer gedaan. Mede omdat hij 1,5 uur verderop staat, maar anders hoeft het van mij ook nog niet.

Ik ben in deze fase liever nog wat te voorzichtig en wil eerst alles op de foto hebben voordat ik er wat op ga leggen. Aankomend jaar zal ik vooral met grondwerk bezig zijn en lange lijnen.

Zou ook voorzichtig zijn in deze fase met heel veel voltes eigenlijk. Maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk. :j

Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 21:56

Selente schreef:
Ik zal ook wel onder de bezorgde paardenmoeders behoren. Sinds het vrijspringen heeft hij helemaal niks meer gedaan. Mede omdat hij 1,5 uur verderop staat, maar anders hoeft het van mij ook nog niet.

Ik ben in deze fase liever nog wat te voorzichtig en wil eerst alles op de foto hebben voordat ik er wat op ga leggen. Aankomend jaar zal ik vooral met grondwerk bezig zijn en lange lijnen.

Zou ook voorzichtig zijn in deze fase met heel veel voltes eigenlijk. Maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk. :j

Nou zo denk ik er ook over hoor… veel te bang dat ik iets “kapot” maak… Heb al genoeg ellende met paarden gehad… Liever iets te voorzichtig! Wij doen ook lekker alleen basis dingetjes <3

Rose_Sonny
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 22:23

Replay is nu 1x per week aan de longe, nog geen 10 minuten totaal. Dit was nu de derde keer in zijn leven. Voor de rest is hij vooral bezig met lekker buiten spelen en eten. Een beetje spelenderwijs alvast wat aan het werk kan m.i. geen kwaad. Ik wil hem graag lichamelijk én mentaal voorbereiden op het werken. Als ik wacht tot hij lichamelijk zo ver is, dan loopt hij mentaal nog niet synchroon.
Bovendien vindt hij het leuk om wat te doen, en de mentale uitdaging houdt hem ook van de straat om het zo te zeggen.

Ik train veel met 'probleempaarden' (ik geloof niet zo in die term, want eigenlijk zijn het altijd probleem eigenaren haha) en rij ook jonge paarden in. Ik heb altijd de meeste problemen met jonge paarden waar nooit wat van gevraagd is, en die dan ineens aan het werk moeten, omdat hun lichaam er dan klaar voor zou zijn. Die kunnen het mentaal gewoon niet verwerken. Daarom kies ik ervoor om wel alvast wat dingetjes met Replay te doen. Ik ben echt voorzichtig met hem en doe alles op een verantwoord tempo.

Ieder zijn eigen aanpak natuurlijk, maar zo denk ik erover.

MarjanB

Berichten: 16642
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 22:56

Amy kent longeren ook al wel maar goed ik doe dat sporadisch. Ze kent stap draf en galop en omdraaien als ik dat wil. Is al eens handig van pas gekomen dat ze het kent. Gelukkig is ze zo slim dat t 1 keer leren is en ze onthoud het. Ze is wel slim wat dat betreft.

Tijdje geleden ook een filmpje gezien van een trainer uit Amerika. Die deed met een touw via de kont naar de andere kant en dan lichte druk er op zodat ze leren te draaien op lichte druk. Werkt echt ideaal. Sta ook naast dr te springen net of ik op dr wil springen zeg maar, en ook leren dat ze daarbij uit haar evenwicht wordt gebracht. Dat soort basis dingen heb je straks enorm veel plezier van :)
Verder achterwaarts en opzij. Vliegenkap, deken, vliegenspray, afspuiten enz

Maar goed ik heb ze aan huis staan dus betrek dr overal bij wat ik ook met kaat doe.

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 00:33

Tsja… Raven heeft nu 3 x in de longeer cirkel een paar rondjes gelopen… niet een aan een longeer lijn maar gewoon los. Vind dat persoonlijk niet echt ‘werk’. Is meer spelen en vooral wat Rose Sonny ook zegt, mentaal moeten ze ook leren meewerken en veel paarden vinden het juist erg leuk om wat spelletjes te doen. Als ze dan volgend jaar wel echt aan het werk gaat is ze in ieder geval al gewend aan dingen zoals een singeltje of een dekje :)

DDDara
Berichten: 1039
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:25

Rose_Sonny schreef:
Replay is nu 1x per week aan de longe, nog geen 10 minuten totaal. Dit was nu de derde keer in zijn leven. Voor de rest is hij vooral bezig met lekker buiten spelen en eten. Een beetje spelenderwijs alvast wat aan het werk kan m.i. geen kwaad. Ik wil hem graag lichamelijk én mentaal voorbereiden op het werken. Als ik wacht tot hij lichamelijk zo ver is, dan loopt hij mentaal nog niet synchroon.
Bovendien vindt hij het leuk om wat te doen, en de mentale uitdaging houdt hem ook van de straat om het zo te zeggen.

Ik train veel met 'probleempaarden' (ik geloof niet zo in die term, want eigenlijk zijn het altijd probleem eigenaren haha) en rij ook jonge paarden in. Ik heb altijd de meeste problemen met jonge paarden waar nooit wat van gevraagd is, en die dan ineens aan het werk moeten, omdat hun lichaam er dan klaar voor zou zijn. Die kunnen het mentaal gewoon niet verwerken. Daarom kies ik ervoor om wel alvast wat dingetjes met Replay te doen. Ik ben echt voorzichtig met hem en doe alles op een verantwoord tempo.

Ieder zijn eigen aanpak natuurlijk, maar zo denk ik erover.


Ik ben het opzich best eens met wat je zegt. Maar die van jouw is natuurlijk wel geopereerd en is nog wat aan de kleine kant en volgens mij ook 1 van de latere veulens van 2021, dus het zou ook niet vreemd zijn om hem juist zijn energie in die dingen te laten steken in plaats van in het werk.

Verder zou 1 keer per week iets doen niet gek zijn en tuurlijk een keer een zadel op is ook niet gek. Maar niemand heeft een op maat gemaakt zadel voor zijn 2 jarige (hoop ik) en dan zou ik dus wel opletten dat het echt een rondje links en rechts wennen is en nuet al spieren opbouwen met een "niet passend" zadel.

In jou berichten zien we natuurlijk eerst bit, later singel en nu zadel. Want het verwachtingspatroon wekt dat je er op de volgende foto "vast" op zit.

Ik ben het er compleet mee eens dat oefenen en bewegen goed is maar werken is weer iets anders. Laten we elkaar hier niet gek maken door iedere week een stapje verder te gaan.

Ik oefen ook wel is met mijne, maar dat is paar keer enkele minuutjes en zeker niet alleen maar (lees: nauwelijks) op een volte. En als hij dat snapt weer 1 of 2 maanden alleen maar wei.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:38

Mijn 2-jarige staat nu ook eens per week aan de longe. Juist omdat ik merk dat zij mentaal wat nodig heeft. Ze vindt het leuk om wat te gaan doen en die basis is zo belangrijk. Ik wil haar niet inrijden op 3-jarige leeftijd, waarschijnlijk wacht ik tot een jaar of 5. Wat ik vaak zie, is dat mensen paarden vanaf 3 jaar uit de opfok trekken en dan binnen een half jaar erop willen klimmen. Dan moet zo'n paard mentaal binnen een half jaar daar klaar voor gestoomd worden. Dat lijkt mij een zwaardere belasting.

Muronia

Berichten: 19704
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:56

Ik lees vooral lekker mee hier, maar dit blijft altijd wel een interessant onderwerp. Mijn tweejarige heeft nog niet aan de longe gelopen, maar daar gaan we nu wel langzaam naartoe dmv loswerken en lange lijnen. Ze heeft 1 keer een hoofdstel aan gehad om eens kennis te maken en te passen. Ze heeft ook 1 keer vrij gesprongen. Voor de komende maanden heb ik oefenen met trailerladen en verder uitbouwen van leren longeren aan enkele en dubbele longe op het programma staan. Stemhulpen leren ook daarbij en gewoon wennen aan gefrutsel aan haar lijf. Ik wil haar eerst voor de wagen (laten) beleren en volgend voorjaar bij de hengst hebben, dat is dan wel even genoeg. Dan zien we wel weer verder als ze 4-5 is.

Afbeelding

Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 496
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:30

Ik doe uiteindelijk meer met mijn jonkie dan ik had verwacht te gaan doen. Hij is nu zo’n 3 maanden uit de opfok en ik dacht dat de hele dag eten en spelen op het land genoeg zou zijn. Hooguit af en toe een rondje over het erf wandelen of snel een borsteltje er overheen halen. Verder verwachtte ik hem veel te zien soezen na een dagje spelen op het land zoals zijn leeftijdsgenootjes.

Maar nee, hij wil echt elke avond iets ondernemen. Dus inmiddels loopt hij braaf mee over het erf, kan hij behoorlijk uitgebreid geborsteld worden, kan ik zelf z’n hoeven bijvijlen, staat hij op de wasplaats (ok, water over z’n kont is nog een beetje spannend) en is een dekentje op en af doen ook een optie. Hij is een paar keer in de longeerton geweest puur om kennis te maken met de ruimte. Dus in mijn beleving kan hij, zo kort na zijn verhuizing, al heel veel meer dan verwacht.

Naast dat hij ondernemend en dapper is, is het qua temperament wel een heethoofd. Dus ik neem de tijd om alles vanuit ontspanning bevestigd te krijgen. Anders heb ik straks een paard dat van alles wil ondernemen en proberen, maar dat ook continue van 0 naar 100 gaat. Met deze ga ik liever wat langzamer het leerproces door dan hij zelf aangeeft te willen gaan.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9362
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:50

De basisdingen kent hij hier gewoon. Meelopen, de trailer op, wassen, poetsen, hoeven doen, you name it. Maarja daar begin ik als veulen al mee. Ik kan hem dan ook probleemloos meenemen etc. Rond september gaan we beginnen met trainen om klaar te maken voor de hengstenkeuring. Röntgen screening en dna testen heeft hij al gehad. Zijn eerste 2 merries zijn gedekt. Longeren doe ik persoonlijk het liefst zo min mogelijk, denk dat hij dan eerder mee gaat onder de man naar het bos.