Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:33

Ik oefen dat als veulentje, maar ik zet ze nooit in 1 keer vast. Ik doe altijd het touw door het oog/rond de balk en dan zelf vasthouden. Dan kan je zelf bepalen of je druk blijft houden als ze aan de wandel gaan of dat je laat vieren. Op het moment dat ik 99% zeker weet dat als ze schrikken en druk voelen, met de druk mee gaan ipv ertegenin, dan ga ik ze echt vastzetten. En het liefst heb ik dan ook al geoefend wat ze moeten doen als ze door een domme actie het touw achter de oren krijgen.

Gisteren voor het eerst met Nim alleen een rondje gewandeld. Ze vond het op sommige stukken erg spannend maar ze heeft het echt heel netjes gedaan. Spanning loopt snel op, maar ze kan hem ook weer snel af laten vloeien. Dat vind ik persoonlijk een erg fijne eigenschap.

Afbeelding

Afbeelding

Vanochtend lag ze lekker uit te slapen met haar zus (let niet op mijn hoofd, zon was fel voor mijn net uit bed ogen :+ )

Afbeelding

wortel115

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:12

Mooney dank je voor de tip. Ik kan inderdaad het touw door de ring doen en dan zelf vasthouden. Van het weekend maar eens samen met ml doen.

Heerlijk dat wandelen.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:07

Hey ook van mij weer een kleine update ik geloof dat pepper nu om en naarbij nu 3 maandjes van mij is en ben ik 6 keer wezen kijken bij haar na de aankoop ze staat (23 min van me af).

Kan vooral alleen nog maar even borstelen met haar en voorhoefjes oppakken maar ze laat me overal aanraken (Achterhoeven ga ik nog niet proberen i.v.m het een groep is met 20 paarden en ik dat nog een beetje riskant vind). Maar wat me vooral opvalt is hoe (ik denk) dat ze me al ken. Ze waren vandaag aan het eten en ze keek echt op terwijl de rest door bleef eten van oh dat is "mijn persoon meiden" en kwam blij naar me toe gewandeld zodat ik haar wat rustiger buiten de groep kon borstelen en een appeltje kon geven. Vond het zelf wel echt een leuk momentje van oh ze kent me al :)

Ik had ook frontriem meegenomen die een vriend van me cadeau had gedaan om te kijken of hij leuk bij haar stond. Oh en wel leuk dat blonde kontje uitsteekt tegenover de rest! Ze lijkt bijna parlenmoer goud in de zon op de foto.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 05:49

Wat een mooi paard die palomino, en die frontriem staat mooi bij de valk!

Ik heb Tulip de eerste maanden 'nep' vast gezet; touw door de ring heen en het uiteinde vasthouden. Pas toen ze iets van 6 of 8 maanden vast ben ik haar echt vast gaan zetten, maar tot het eerste jaar hing er altijd een hooinet bij zodat ze niet ging klooien. Onlangs heb ik haar aan het wasrek geintroduceerd, wederom door haar met twee touwen 'nep vast te zetten'. Toen ik merkte dat ze niet in paniek raakte heb ik de touwen vast gemaakt. Er zijn ook kettingen beschikbaar maar die gebruik ik nog liever niet, zo'n touw kun je makkelijk los trekken.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:51

wortel115 schreef:
Arie is aan het leren netjes op de wasplaats te staan. Eerder vond hij dat niks met de rubber matten op de grond. Zetten jullie je jaarlingen al vast? Arie heeft met 3 maanden oud een ongeluk gehad met als gevolg een hersenschudding. Uiteraard zijn we bij de dierenarts geweest en hij lijkt helemaal goed nu, maar ik ben toch een beetje huiverig om het vast zetten te oefenen. Ik ben bang dat mocht hij gaan hangen hij misschien sneller iets kapot maakt of zit ik me nu zorgen te maken om niks? Er was namelijk niks te zien op de röntgenfoto’s.
[ [url=m/dneuyw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mKq551.jpg]Afbeelding[/url] ]

De suggestie is inderdaad al gegeven, maar ik zou oefenen met het touw door de ring heen. Mijn jaarling staat eigenlijk al vanaf jong vast. Op dezelfde manier geoefend en vervolgens ben ik haar lekker naast moeders vast gaan zetten.

Ik ben vorige week een week op trektocht geweest met merrie en jaarling. Dagelijks ongeveer 20 km afgelegd en de nodige media aandacht gehad. Mijn merrie vond het mentaal zwaar maar de jaarling hield zich fantastisch! Ze vond het heerlijk om zo op stap te zijn. :D

Afbeelding

Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:37

Hier ook gewoon touw door de ring heen. Heel losse knoop erin zodat mocht er wat zijn, het zo los was.
Ik heb geen mogelijkheid waar ze nu staat om aan 2 kanten vast te zetten, althans niet dat ik dan voldoende ruimte om haar heen heb.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 00:14

Ziet er heerlijk uit die trektocht!

Anike onze wasplaats is waarschijnlijk beter geschikt om aan 2 kanten vast te zetten maar ik bind ze ook aan de trailer vast als we op pad zijn en er geen yards beschikbaar zijn zoals ze op de meeste rij verenigingen hebben.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:52

Ik kan helaas mijn bericht niet meer wijzigen. Het begon al donker te worden en foto niet helemaal scherp maar Arie vond het prima. Ml en ik waren erbij om het touw vast te houden door de ring. Ik heb hem gewoon geborsteld en zijn hoeven uitgekrabd zoals normaal. Hij heeft zelf zn hoofd wat bewogen en druk gevoeld maar hij leek het prima te vinden. Ik heb het komende week nog een paar keer herhalen.
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:21

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:44

wat fantastisch die trektocht. Ik heb je op insta gevolgd echt heel leuk om te zien.

Wat staat Arie keurig stil. Zo belangrijk om te oefenen.

Na mijn weekje vakantie zag ik dat Haley weer enorm was gegroeid. Toen ik wegging was ze aan alle kanten uit balans maar na die week was ze weer helemaal in vorm. Heel bizar om te zien. Mooi op tijd ook want ze gaat volgende maand naar de shetlanderkeuring :+

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:19

Gaaf zeg die trektocht!

Ik zet blue wel gewoon vast. Maar ik moet zeggen dat hij daarin ook niet vluchterig is.

Van de week ontwormd met pramox en helaas toch bloedwormen :\ toen ik hem kocht ontwormd met strongid p. 2 weken erna mest onderzoek en niets te vinden en nu toch bomvol bloedworm.
Nu ontwormd en dan hoop ik dat hij wat beter bijtrekt.

Deze week mocht hij voor het eerst de wei op **\O/**

Afbeelding
Afbeelding

Samen met zijn vriend iedere dag braaf naar de wei stappen.

Afbeelding

En savonds weer in zijn eigen paddock.
Afbeelding
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 04:50

Beter wat later maar alsnog gevonden dan helemaal niet gevonden, toch? Ik heb zelf nog nooit een wormentest laten doen omdat ik de betrouwbaarheid een beetje in twijfel trek. Kun je bloedwormen uberhaupt zien met mestonderzoek?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:11

Op welke leeftijd hebben jullie je hengstjes laten castreren? Atari heeft zijn vaccinaties gehad 4 weken na elkaar maar zijn ballen zijn nog niet ingedaald. Ik kan er 2 voelen dus ze zijn er wel maar nog niet buiten dus. Hij is nu 10 maanden. Mijn dierenarts vond dat zorgelijk maar ik dacht dat het nog niet te laat is voor het indalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:27

Mijn hengst veulen is bijna 16 maanden en bij hem zijn de ballen ook nog niet ingedaald.
Volgens mijn dierenarts geen reden om je zorgen te maken.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:55

Blue was 13 maanden toen hij gecastreerd werd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:00

Ik heb ze vorig jaar met een maand of 8 gecastreerd geloof ik

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:11

Hier zijn we donderdag op pad gegaan met de trailer.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:13

Onze vent van 16 maanden is nog niet gecastreerd. We wachten even af of hij onze 2 dames drachtig heeft gemaakt. Dan bedenken we pas wanneer we hem gaan castreren. Het liefst laat ik ze zo lang mogelijk hengst. En qua gedrag doet hij het onwijs goed. In de lente kwam er een hengst naar boven, maar dat is weer weg gezakt. Mogelijk dus wel omdat er 2 dames nu drachtig zijn.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:55

Wat een gaaf filmpje Mirriejj! Voor je het weet is hij overal aan gewend!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:26

Liberte wordt niet gecastreerd. Wij vinden hem goed genoeg om als dekhengst aan te gaan houden :) Hij speelt wel af en toe met zichzelf, maar verder is hij nog mega-onderdanig en is er weinig hengst aan :')

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 02:07

Dank jullie ik wacht nog even af. Arie is nog niet echt hengsten gedrag aan het vertonen. Als hij aan spelen is steigert hij wel naar de merries en land soms op hun rug, maar verder is hij rustig wat dat betreft. Maar ik wil niet dat hij onze merries (mam en pony) dekt.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:09

Wat betalen jullie aan opfok kosten, als je het delen wilt?

Ik sta nu op een stal, waar ik 125,- betaal. Dan staat ze mits het land het toelaat, 24/7 op t land. Anders op de paddock met 3x kuil. Dit samen met een andere jaarling. (Liever op t land, want dat scheelt weer kosten voor het kuil)

Nu gaan ze de winter naar stal voor de nacht, en overdag wederom op de paddock. Hier wordt voor alle pensionklanten 250,- gerekend. Alleen is het voor mij nog niet duidelijk of Cartier een box gaat delen met die andere jaarling, of een eigen box krijgt.

Ikzelf ben van mening dat 250,- voor een gedeelde box, aan de hoge kant is.. ook al is de andere jaarling van de ‘staleigenaar’.

Mocht iemand nog in de omgeving van Alkmaar/heerhugowaard een plekje hebben, dan houdt ik mijn oren open :+

MelinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:12

Is er ook een kletstopic veulens 2023?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 06:32

Arie gaat niet in de opfok en ik weet niet wat de gemiddelde prijzen zijn voor opfok in Nederland maar €250 voor een gedeelde box lijkt me wat veel. Ik weet ook niet of je nu nog kunt inscharen in andere groepen? Dus kom je misschien toch weer uit op met een vriendje als je verhuisd?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 06:39

wortel115 schreef:
Dank jullie ik wacht nog even af. Arie is nog niet echt hengsten gedrag aan het vertonen. Als hij aan spelen is steigert hij wel naar de merries en land soms op hun rug, maar verder is hij rustig wat dat betreft. Maar ik wil niet dat hij onze merries (mam en pony) dekt.

Weet niet hoe oud hij nu is maar ze kunnen vanaf een maand of 8 al bevruchten dus als hij er nu a l op springt zou ik zeker niet te lang wachten…