Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mi_Amore schreef:Ik bel morgen de DA voor een letterlijk-en-figuurlijk paardenmiddel.
Veulen van 6 maand is energiek, fluffy vacht en alles, maar gaat al 2 dagen wat platter af.
Mest wordt al 2 dagen door mezelf uitgebreid bestudeerd, nog niks gezien, maar ben er niet gerust op.
Ik vond wel 1 lang wit iets in de buurt van een mesthoopje, maar dat voelde zéér stug en rubberig aan.
(uiteraard handschoentjes) Ik vertrouw het niet dus ik bel morgen voor Pramox of Panacur
[ [url=m/Oyx53N.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn man wordt er gans tureluut van
Ik was al bezorgd om mijn paarden, nu met die kleine spruit erbij al helemaal.
Vulina schreef:Ik geef pas voor het eerst equest op 1 jaar.
Enige in je post waar ik het niet me eens ben lailapri, is dat je een hevige bloedworm infectie niet moet aanmaken in stapjes met ivermectine. Dat maakt ze juist resistent: ivermectine is niet werkzaam tegen de larven van de bloedworm. Je dood wel de levende wormen maar niet de eitjes, die eitjes krijgen elke keer wat ivermectine mee en zullen daardoor uiteindelijk ook niet meer dood gaan van de moxidectine.
Caily schreef:5 maanden en nooit ontwormd is wel een risico. Ik zou beginnen met ivermectine tegen horzellarven en wellicht een deel spoelwormen. Dan afhankelijk van dat na ca 2 weken pyrantel tegen alle spoelwormen. Maar wellicht kan je beter even overleggen, als er teveel wormen in 1 keer af komen kan ook gevaarlijk zijn.
Nevermind17 schreef:Caily schreef:5 maanden en nooit ontwormd is wel een risico. Ik zou beginnen met ivermectine tegen horzellarven en wellicht een deel spoelwormen. Dan afhankelijk van dat na ca 2 weken pyrantel tegen alle spoelwormen. Maar wellicht kan je beter even overleggen, als er teveel wormen in 1 keer af komen kan ook gevaarlijk zijn.
Mag ik vragen waarom? Kunnen ze dan koliek krijgen ofzo?
Citaat:Kleine bloedworm is de meest voorkomende en meeste bedreigende worm voor paarden. Tijdens het grazen, neemt het paard de larven op en deze kapselen zich in het darmslijmvlies in. In het darmslijmvlies groeien de larven tot wel 10x zo groot. De ingekapseling duurt normaal 6 weken maar kan ook veel langer duren tot 2,5 jaar aan toe. Bij ontworming gaan alle volwassen wormen dood en vervolgens gaat een signaaltje naar ingekapselde larven om massaal uit de darmwand te breken met bloedingen tot gevolg. Vooral bij jonge paarden kan de uitbraak dodelijk zijn.
Citaat:Diarree (bloedworm)
Een deel van de larven die opgenomen worden, blijven slapend aanwezig in de wand van de dikke darm. Deze inkapseling vindt vooral plaats tijdens het grazen in het najaar. Gedurende de winter kunnen deze ingekapselde larven massaal vrijkomen met vermageren, terugkerende koliekepisodes en/of hevige tot fatale diarree.
Spoelworm en lintworm
Andere worminfecties die kunnen leiden tot koliek zijn Parascaris equorum (spoelworm) wat kan leiden tot obstructie van de dunne darm bij voornamelijk paarden jonger dan één jaar en Anaplochephala perfoliata (lintworm) wat geassocieerd is met ileocecale invaginatie (een segment van de darm schuift in het daaropvolgende segment). Deze laatste twee worminfecties zijn niet specifiek verbonden aan het najaar en de winter, maar de daaruit volgende koliek vereist doorgaans wel een (spoed)operatie die geen garantie op overleving biedt.