[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:08

@vulina Mag ik vragen waarom jij die pas met 1 jaar geeft die moxidectine? Als ik dat zou doen zouden we in mei zitten. Pramox is op advies van mijn dierenarts aan het einde van het weide seizoen. Waarom kies jij er dan voor om dit midden in het weide seizoen te doen ?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:29

Ik heb ongeveer 25 veulens staan, ik ontworm ze allemaal altijd tegelijk, na afspenen. Ze krijgen bij mij equest 2 dagen voordat ze de wei op gaan. De ene is dan 13 of 14 maand, de andere net 11 maand. Maar globaal op een jaar. De paarden die van de wei komen krijgen ook equest hier. Maar de veulens dus niet.

Ik heb zelf een goede veearts, met ook oog voor veulens. Veel paarden veeartsen hebben toch te weinig verstand van ontworming bij veulens. Deze bijvoorbeeld; ontwormt op veearts advies. Kwam binnen op 5-5,5 maand leeftijd. Ik vond het veulen niet helemaal oké; pyrantel gegeven.
Afbeelding
Zo heb ik helaas nog wel 20 ervaringen met ontworming van veulens op veearts advies.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:49

Ik bel morgen de DA voor een letterlijk-en-figuurlijk paardenmiddel.
Veulen van 6 maand is energiek, fluffy vacht en alles, maar gaat al 2 dagen wat platter af.
Mest wordt al 2 dagen door mezelf uitgebreid bestudeerd, nog niks gezien, maar ben er niet gerust op.

Ik vond wel 1 lang wit iets in de buurt van een mesthoopje, maar dat voelde zéér stug en rubberig aan.
(uiteraard handschoentjes ;) ) Ik vertrouw het niet dus ik bel morgen voor Pramox of Panacur :)

Afbeelding

Mijn man wordt er gans tureluut van :')
Ik was al bezorgd om mijn paarden, nu met die kleine spruit erbij al helemaal.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:09

Mi_Amore schreef:
Ik bel morgen de DA voor een letterlijk-en-figuurlijk paardenmiddel.
Veulen van 6 maand is energiek, fluffy vacht en alles, maar gaat al 2 dagen wat platter af.
Mest wordt al 2 dagen door mezelf uitgebreid bestudeerd, nog niks gezien, maar ben er niet gerust op.

Ik vond wel 1 lang wit iets in de buurt van een mesthoopje, maar dat voelde zéér stug en rubberig aan.
(uiteraard handschoentjes ;) ) Ik vertrouw het niet dus ik bel morgen voor Pramox of Panacur :)

[ [url=m/Oyx53N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn man wordt er gans tureluut van :')
Ik was al bezorgd om mijn paarden, nu met die kleine spruit erbij al helemaal.

Ik snap je gevoel haha. Ze staat nu niet thuis, kan niet wachten tot die van mij weer terug is over 3 maandjes..

Pramox mag pas vanaf 6,5 maand. Geen idee hoe dat met panacur zit.

Vandaag weer langs geweest en ze was erg relaxed :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:35

Lang wit rubberig is waarschijnlijk spoelworm, daar geef je het beste pyrantel voor.
De Equest Pramox zou ik nog even mee wachten tot ze iets ouder zijn, officieel mag dat vanaf 6 maanden maar de dosering hiervan komt heel nauwkeurig, overdosering kan schadelijk zijn

Hier hebben de veulens een paddock met schuilstal gekregen, iets waar ik erg blij mee ben en de belhamels ook

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:08

Vulina schreef:
Ik geef pas voor het eerst equest op 1 jaar.
Enige in je post waar ik het niet me eens ben lailapri, is dat je een hevige bloedworm infectie niet moet aanmaken in stapjes met ivermectine. Dat maakt ze juist resistent: ivermectine is niet werkzaam tegen de larven van de bloedworm. Je dood wel de levende wormen maar niet de eitjes, die eitjes krijgen elke keer wat ivermectine mee en zullen daardoor uiteindelijk ook niet meer dood gaan van de moxidectine.

Advies van dierenarts die voor mij toen naar een wormdeskundige heeft gebeld in ik geloof gent. Maar ik snap het resistentie verhaal, echter heb zelf eens perongeluk wel moxi gegeven, dood ziek dier dat 2 weken lang bloedwormen uit scheidde. Zij heeft het overleeft, ik ken er ook die het niet hebben overleeft. Dus ja resistentie maar daardoor wel kans op dat het dier in kwesti het overleefd. Als darmslijmvlies over een te groot stuk los laat dan tja.

Net mijn veulentje naar de kliniek gebracht. Blijven spoelwormen afkomen zonder ontwormen. Ik durf niet te ontwormen en dierenarts ook niet dus nu parafine, dan 1 of 2 weken weer parafine met ontworming. Hopen dat ze niet gaat verstoppen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:27

@lailapri waarom durf je niet ontwormen? Zijn het er veel of is je veulen echt niet goed ofzo?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:53

dierenarts en ik vermoed dat ze helemaal vol zit. Eerste week waren het er heel veel die er gewoon af kwamen, nu nog altijd dagelijks, wel kleinere en minder veel wormen. Vaak diarree, van de week koliek, ik vertrouw het niets. Ik ben bang dat als ze massaal afsterven we een verstopping krijgen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:01

Wij geven dan de kuur in 3x. Veulen van 300 kilo dus 3x 100 kilo. Dan 10 dagen erna nog een volle kuur.
Hopelijk komt het goed!

Gisteren is onze nieuwe aanwinst gekomen, had hem hier al geplaatst, maar is niet gezien geloof ik :P
De laatste veulens van ons zelf ook afgespeend. Volgende week nog 2 veulens en dan is alles er :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:20

Hier staat geen post van jou van gisteren :n
Dus plaats ‘m nog ff dan :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:26

@lailapri: veel sterkte en succes, ik leef met je mee :( Ik vond daarnet in 3 hoopjes mest 1 klein wormpje en dan deze ochtend 1 grote en ik ga al poco loco...

Net DA gebeld, vanavond of morgen mogen we om de ontworming.

Ti is gelukkig nog HEEL energiek.

Na ontworming, halen jullie de veulens dan éventjes van de wei om verdere besmettingen/larfjes tegen te gaan?

@Vulina, post gerust nog een keer O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:30

Ik niet. Maar toen de mijne met een spoelworm besmetting liep, stond alleen mijn volwassen haflinger erbij. En wij halen wel elke dag de mest weg. Moet wel zeggen dag ze er bij mijn veulen pas uit kwamen na de kuur en dus dood. Maar goed, dat zegt niets over eitjes.
Mijn haf heeft ook een kuur gehad, samen met haar 2e kuur.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:17

Hier ook mest 2x daags lekker weg, spaart toch al heel wat gedoe.
Veulenlief staat samen met andere haf en PRE, die krijgen dan effe een Pramox erin :)

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:13

Weet iemand welke ontworming ik best kan geven aan een veulen van 5 maanden die nog nooit ontwormd is geweest ? IS levendig, mest ziet er goed uit, eet goed en ziet er gezond uit. Maar ik zou toch al graag iets geven voor de dierenarts komt binnen 3 weken ... Equimax is dat geschikt ? En hoeveel moet je dan geven ? ik heb geen idee van het gewicht..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:48

5 maanden en nooit ontwormd is wel een risico. Ik zou beginnen met ivermectine tegen horzellarven en wellicht een deel spoelwormen. Dan afhankelijk van dat na ca 2 weken pyrantel tegen alle spoelwormen. Maar wellicht kan je beter even overleggen, als er teveel wormen in 1 keer af komen kan ook gevaarlijk zijn.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:08

Gewicht is moeilijk te zeggen zo van achter de computer. Een shetlandveulen heeft natuurlijk een ander gewicht dan een trekpaardveulen ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:23

Nog een voorstel rondje dan maar :+

Dit is Patser, hij is van Hitmaker uit een elite sport ZZZwaar merrie:
Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:35

Die doet zijn naam eer aan!

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:37

Caily schreef:
5 maanden en nooit ontwormd is wel een risico. Ik zou beginnen met ivermectine tegen horzellarven en wellicht een deel spoelwormen. Dan afhankelijk van dat na ca 2 weken pyrantel tegen alle spoelwormen. Maar wellicht kan je beter even overleggen, als er teveel wormen in 1 keer af komen kan ook gevaarlijk zijn.

Mag ik vragen waarom? Kunnen ze dan koliek krijgen ofzo?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:52

Jaaa knap dier vulina!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:05

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:06

Sow dat is een bink <3 heb je foto's van de ouders?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:41

Stoer veulen vulina!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 01:56

Nevermind17 schreef:
Caily schreef:

Mag ik vragen waarom? Kunnen ze dan koliek krijgen ofzo?

Bij spoelworm idd koliek door verstopping. Bij bloedworm kans op loslaten darmslijmvlies. Zal eens kijken of er artikelen over te vinden zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 02:13

Citaat:
Kleine bloedworm is de meest voorkomende en meeste bedreigende worm voor paarden. Tijdens het grazen, neemt het paard de larven op en deze kapselen zich in het darmslijmvlies in. In het darmslijmvlies groeien de larven tot wel 10x zo groot. De ingekapseling duurt normaal 6 weken maar kan ook veel langer duren tot 2,5 jaar aan toe. Bij ontworming gaan alle volwassen wormen dood en vervolgens gaat een signaaltje naar ingekapselde larven om massaal uit de darmwand te breken met bloedingen tot gevolg. Vooral bij jonge paarden kan de uitbraak dodelijk zijn.

Citaat:
Diarree (bloedworm)

Een deel van de larven die opgenomen worden, blijven slapend aanwezig in de wand van de dikke darm. Deze inkapseling vindt vooral plaats tijdens het grazen in het najaar. Gedurende de winter kunnen deze ingekapselde larven massaal vrijkomen met vermageren, terugkerende koliekepisodes en/of hevige tot fatale diarree.

Spoelworm en lintworm

Andere worminfecties die kunnen leiden tot koliek zijn Parascaris equorum (spoelworm) wat kan leiden tot obstructie van de dunne darm bij voornamelijk paarden jonger dan één jaar en Anaplochephala perfoliata (lintworm) wat geassocieerd is met ileocecale invaginatie (een segment van de darm schuift in het daaropvolgende segment). Deze laatste twee worminfecties zijn niet specifiek verbonden aan het najaar en de winter, maar de daaruit volgende koliek vereist doorgaans wel een (spoed)operatie die geen garantie op overleving biedt.

Als ze te massaal afsterven kunnen er dus problemen komen, echter als je niets doet ook....