Bijzonder kleurtje in de maak (Haflinger x Welsh Cob)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: Bijzonder kleurtje in de maak (Haflinger x Welsh Cob)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 06:46

Aaahhhh... Wat een lekkere haarbal! :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:35

Wat is Masterpiece gaaf zeg! Wat een haar :D

Cynthia: Ah op die foto zie ik idd dat haar manen gewoon heel mooi zijn! Gaaf hoor! Óóit heeft Anneloes ook nog zulke manen O:) (laat me maar in die waan! :P )
Wat een verschil qua buik zeg!! :oo

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:11

Ik laat jou in die waan Jasia :D

Hier Dais vandaag op 8 maanden:
Afbeelding
ter vergelijking foto van 7 maanden:
Afbeelding

En haar andere bolle kant vandaag:
Afbeelding
en 7 maanden:
Afbeelding

Ik heb net even anti-klit en een spray om witte manen en staart weer wit te krijgen zonder te wassen (zelfde soort fles en vloeistof als de anti-klit) gehaald. Dus Sjees wordt morgen even onder handen genomen.
Dan lijkt ze weer meer op een echte Haf :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:21

Haha, ik vind haar superschoon hoor!
De mijne wilt graag een Schwarzwalder worden, de kleur heeft ze al.. :j Rolling, rolling, rolling :)ddd

Ze ziet er goed uit joh! Wat een lekker buikie heeft ze :9

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:30

Zo, die heeft al een lekker buikje inderdaad.
En wat een originele scheercreatie :')
Ben echt benieuwd wat hier voor beestje uit komt.
I follow u! <3

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:42

wouw wat een combi:D,, leuk hoor! ben benieuwt wat daar uit komt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:07

Zo dat buikje begint al lekker aan te zetten nu, best een verschil met vorige maand. Bijna, bijna, bijna...

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:16

Echt super leuk dat geschoren teken!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:19

jouw haf is homozygoot voor het vosgen.valk = bruin + creme.dus ik zou er niet op rekenen. die berekening is gedaan met een vos-niet homozygoot.dus het zal een aplominootje worden...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:26

Maar de vader is een perlino, dus zwarte basis (+ agouti, wat van zwart bruin maakt) met dubbele verdunning. En als hij die zwarte basis doorgeeft, is dat dominant over vos-basis. In dat geval wordt het een smokey, of, als hij zijn agouti ook doorgeeft (of als daisy dat mocht hebben, wat je bij haar niet kan zien) dan wordt het een valk. Dus het kan wel. Had niet gekund als hij een cremello was geweest.
Sorry, kleurengenetica, dan moet ik me er even mee bemoeien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:43

zou alleen werken als ie homozygoot is op zwart of agouti.de verdunning geeft ie iig wel door.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:51

Nee hoor. Als hij heterozygoot is kan hij of zijn zwarte basis, of zijn vosbasis doorgeven. Als hij heterozygoot zonder verdunningen zou zijn zou hij toch ook bruin eruit zien? En een mogelijkheid hebben op vos-nakomelingen? Sorry maar ben het echt niet met je eens.

Cynthia, ik duim nog steeds heeelll hard voor je valk merrie...

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:12

Wel bijzonder dan dat er al een halflinger een valk heeft gekregen!!
Spicegirl hoe verklaar je dat dan.....

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:36

spicegirl schreef:
jouw haf is homozygoot voor het vosgen.valk = bruin + creme.dus ik zou er niet op rekenen. die berekening is gedaan met een vos-niet homozygoot.dus het zal een aplominootje worden...

Die berekening heb ik gemaakt met de gegevens van Daisy en Sublime, en NIET met een vos niet homozygoot (die trouwens niet bestaan, want vos is recessief. Dus een paard dat heterozygoot is voor vos zal NOOIT een vos zijn)

Daisy geeft sowieso haar vosgen mee (homozygoot), Sublime kan zijn vosgen meegeven (dan inderdaad palomino), maar hij kan óók zijn zwartgen doorgeven (want hij is heterzygoot voor zwart). Dan heb je Ee, is zwart, maar Daisy én Sublime zijn beide heterozygoot voor agouti (ze zijn hier beiden op getest). Dus maar één van de twee hoeft agouti door te geven om van het zwarte bruin te maken, plus het creme-gen dat Sublime sowieso doorgeeft en dat maakt dan van de bruine een valk.

Ik ga hier heus geen dingen neerzetten die ik niet zeker weet.
Prima als je mee wil denken, maar lees je dan eerst goed in.

Diane en Moor: Thanks :)

Anne, Jenny en Marije; thanks voor jullie leuke berichtjes!

Ik plaats zo weer foto's van vandaag :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:55

mijn text :
jouw vos is homozygoot voor het vosgen.

zeg jij van niet, gevolgd door :
daisy geeft sowieso het vosgen mee (homozygoot)

en dan lees IK me niet goed door ? foutje, maar geeft niet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:11

Waar zeg ik dat Daisy niet homozygoot is?
Jij zegt dat mijn berekening is gedaan met een vos niet homozygoot (?) Ik zeg dat dat niet waar is, maar dat de berekening is gebaseerd op Daisy en Sublime.
Ik zeg nergens dat Daisy niet homozygoot is, dat kan ook niet, want Daisy is vos en vossen zijn ALTIJD homozygoot (want vos is recessief).
Ik denk dat je mijn tekst verkeerd hebt gelezen, kan gebeuren :)

Maar goed, snap je, na het lezen van de uitleg van Moor, Diane_Basje en mij dat er wel degelijk een valk uit kan komen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:25

homozygoot is dominant. recessief niet.
dus een recessieve homozygoot bestaat niet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:28

Dat is niet waar. Homozygoot betekent twee dezelfde (genen in dit geval).
Dus twee genen voor vos (ee), dat is homozygoot. Eén gen voor zwart en één voor vos (Ee) is heterozygoot (voor zwart en vos).
Zwart (E) is dominant over vos (e).
Vos is niet dominant en een ander woord voor niet dominant is recessief.

En recessieve homozygoot kan wel, want vos is recessief, en dus moet een vos twee vosgenen (homozygoot) bevatten om vos te zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:39

ik zeg ook dat homozygoot dominant is.
quote van jou :ALTIJD homozygoot (want vos is recessief).
leuk dat je een keertje een pony kruist met wat anders, maar ik heb echt heel lang in de RAS kleurfokkerij gezeten.
homozygoot is dominant. b.v. een paint hengst, die homozygoot voor tobiano is, geeft dus altijd tobiano veulens. een homozygote zwarte hengst, geeft nooit een vos veulen.zwart is idd dominant over vos, maar niet over homozygoot.
maar je hebt geen gewone vos, je hebt een haflinger, die al decennia in 1 kleur gefokt worden. met het flaxen gen ( FfFf )
maar uiteindelijk zullen we het wel zien, toch ?
:evaw:

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:51

spicegirl, je definitie van homozygoot klopt niet helemaal ;) je gebruikt het in ieder geval een beetje verkeerd.

dus volgens mij heeft de TS wel gelijk hoor, toch zeker als je haar paard als gewone "vos" bestempelt. Ik heb geen idee hoe het flaxen gen in elkaar zit dus daarvan weet ik niet hoe het zijn uitwerking zal hebben op het veulen. :)

dus daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar Cynthia, hoe gedraagt flaxen zich over een andere kleur dan vos?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:51

Een homozygoot zwarte hengst geeft alleen maar nooit een vosveulen, omdat de hengst homozygoot is voor zwart en hij dus altijd een zwart-gen doorgeeft en zwart dominant is over vos. Dus zwart is dominant, homozygoot is niet dominant.
Daisy is namelijk homozygoot voor vos (het flaxen-gen zorgt alleen voor de witte staart en manen), maar zij kan wél een zwart veulen krijgen, ookal is ze homozygoot.
Als ze namelijk gedekt wordt door een hengst met een zwart-gen, kan dat gen doorgeven worden en dus krijg je E van de hengst en e van Daisy, is Ee en dat is zwart (agouti even buiten beschouwing gelaten).
Maar Daisy kan met een zwarte hengst ook een vos of een bruine krijgen, als de hengst heterozygoot is.

Ik geloof best dat je heel lang in de ras kleurfokkerij hebt gezeten, maar dat neemt niet weg dat je gewoon niet gelijk hebt wat betreft het feit dat je zegt dat Daisy en Sublime samen geen valk kunnen krijgen.

Inderdaad, we gaan het wel zien :)
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 23-01-11 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:52

SofieBeau schreef:
dus daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar Cynthia, hoe gedraagt flaxen zich over een andere kleur dan vos?

Flaxen zorgt bij de Haflingers voor de witte staart en manen, daar waar het Silvergen dat bij andere rassen doet.

Stukje uit de Wiki:
Flaxen is een eigenschap die alleen voorkomt bij paarden met de basiskleur vos, het veroorzaakt de kleur zweetvos. Zweetvossen zijn paarden met de basiskleur vos die witte manen en staart hebben. Ook het behang boven de hoeven kleurt wit. Paarden die in het bezit zijn van de kleurfactor flaxen worden soms door elkaar gehaald met palominos. Deze hebben ook witte manen en staart maar hun normale vachtkleur is veranderd (verdund), terwijl een paard met flaxen een normale (voskleurige) vachtkleur heeft.
De genetica achter het flaxen-gen is nog niet helemaal bekend. Wel zijn onderzoekers er achter gekomen dat het gen enkel invloed heeft op de langere haren van het paard, zoals de manen en de staart. Het gen zorgt ervoor dat het rode pigment niet te zien is en de haren dus wit worden.
Waarschijnlijk gaat het om een recessief gen, maar dit is, ondanks dat er veel aanwijzingen voor zijn, nog niet bewezen met behulp van onderzoek. In de genetica wordt het flaxen-gen vaak aangegeven met de lettercode f. Dit gen komt enkel bij paarden met de basiskleur vos (dus ook palomino etc.) in uitdrukking in het genetica fenotype (uiterlijk). Paarden met de basiskleuren bruin en zwart kunnen het f-gen wel dragen, maar dit is dan niet te zien in het uiterlijk.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:18

ik wist dat het voor het "zweetvos"-effect zorgde, was gewoon weer even vergeten dat het enkel ook uiterlijk zichtbaar is over vos :D bedankt voor de opfrissing :))

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:19

Graag gedaan :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:31

En dan nu weer waar het echt om gaat: FOTOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO'S :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Charmant kijken kunnen we allebei :+