Veulens 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:09

Rocymax nog een mixje van zomer en wintervacht, of niet? :D Dat komt vanzelf wel weer goed met deze temperaturen (in Spanje zal het nog veeeeel warmer zijn lijkt me :D)

xLoki mooie naarling :D Hij heeft inderdaad wel echt de ranke bouw van een 1-jarige!

Donnnavz lief koppie!

Nova buiten met haar (misvormde) vriendje, kreeg de video weer doorgestuurd vanuit Italië :D

Silly1972

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:41

Mooi Janine, ziet er veelbelovend uit.

Hoezo misvormd Emita? Die deuk in zijn billen?

Lily is inderdaad een beetje schraal t.o.v. de andere jaarlingen, even goed in de gaten houden, maar dat doe je al wel.

Ooh heerlijk al die vakantie plannen, helaas zit dat er bij mij even niet in, maar ach geniet toch wel.

Zeker de komende 8 weken, gisteren een heel mooi nestje kittens gekregen nl ;)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:04

Leuk filmpje Emita.

Ah, wat schattig een nestje kittens <3

Ik ben best wel een beetje bezorgd over Lily dat ze zo schraal ziet. Ik zit er over te denken om maar een extra vitamine of zoiets te geven. Wat denken jullie?

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:54

Die van mij is ook heel schraal geweest. Nog niet heel dik maar wel aardig bijgetrokken.

Verharen kost ook veel energie.
Die van mij kreeg breed and grow van metazoa, daarnaast luzerne erbij voor extra eiwitten en heb een tijdje lijnzaad olie bijgevoerd om de rui wat te helpen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:59

Denk dat best een goed idee is wat extra vitamine.
Wat Amanda geeft is ook zeer goed.

Even stiekem spammen ;)

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:04

rocymax Hoe zit het met je ontwormingsbeleid? Als ik haar zo zie + je huidige voerbeleid (en geschiedenis van niet heel veel zorg van fokker) zou ik daar eerst even scherp naar kijken voor je je voerbeleid gaat omgooien.
Verder is breed en grow van Vitalbix inderdaad wel een mooie vitaminebrok voor jonge dieren. Maar daar gaat ze niet veel dikker van worden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:08

We hebben Lily meteen ontwormd dat ze uit Nederland kwam en na 3 maanden nog een keer. Beide keren geen wormen gevonden , maar dat zegt natuurlijk niets.
Helaas hebben ze hier geen breed en grow van Vitalbix en metazoa...

Silly, wat een schatjes <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:13

Zou in principe dan wel weer een keertje kunnen. Hier ontworm ik de eerste anderhalf jaar elke 8 weken, afwisselend met ivermectine en pyrantel. Ivermectine tegen de bloedwormen, zoals bij volwassen paarden. Pyrantel tegen de spoelwormen, daar zijn jonge paarden gevoelig voor. Wormen vinden hoeft niet altijd, mijn oude ruin had een zware besmetting en heb nooit een enkele worm gevonden.
Bij t/m jaarling wordt het sowieso door veel dierenartsen aangeraden om vast preventief te ontwormen ipv op mestonderzoek. Jonge paarden hebben gewoon een slechte afweer nog tegen wormen en hebben dus iets meer hulp nodig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:27

Afbeelding

Eerste kleuren zitten erop.
Ego post.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:39

Dankjewel Mooney voor de informatie :) Dan ga ik ook meteen weer kijken voor een nieuwe kuur.

Dat gaat vast heel mooi worden Janine!!

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:13

Die gaat gaaf worden janine!

Hebben jullie tips tegen vliegen? Denk dat zo’n masker het niet overleefd in de groep.. Zitten nu al steeds bij zijn ogen pff

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:47

Loki : Nog gefeliciteerd!!
Emita : Schattig filmpje!
Rocy : hoeveel ruwvoer hebben ze?? En ontwormen wil idd ook nog wel eens helpen
Janine : erg mooi zeg! Heeel realistisch!

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:21

Ik heb het super druk gehad met werk dus hier niet kunnen reageren meer ;( maar wat lijken ze allemaal hard te gaan nu ze op gras komen haha.

En het ziet er al goed uit janine, dat word een prachtige tekening.

Cintaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:23

Mooie foto's van iedereen!

Rocy: heb je al eens bloed getrokken? Daarop kunnen ze de eventuele aanwezigheid van wormen ook op terug zien. Misschien kan het je ook een beeld geven van welke vitamines Lily mist en kan je daar het voer op aanpassen? Ik had van de DA ook te horen gekregen dat Ravi iets meer mocht bijkomen maar geen makkelijke zaak, hij eet namelijk erg traag en laat zich ook snel van zijn eten 'wegjagen' door de dominantste van de groep. Hij krijgt nu dus in een aparte voerbak eten, een eindje van de rest af. Veel succes in ieder geval!

Janine: tekening ziet er al erg mooi uit, ik ben benieuwd als hij af is.

Namiro: ik ben zelf geen fan van vliegenmaskers of dergelijke maar ik voer mijn paarden een beetje knoflookpoeder in de maand voor de zomer en gedurende de zomer. Heb wel het idee dat dit helpt en daarnaast heb ik ook een zelfgemaakte spray, die spuit ik op een doekje om het daarna op hun hoofd uit te wrijven.

Met Ravi gaat het weer iets beter, hij staat weer op de wei en kan terug van de grond eten! Hij draagt zijn hoofd wel nog niet echt hoog dus op advies van de DA geven we de ontstekingsremmers nog even door. Als het volgende week naar mijn gevoel nog niet optimaal is, wil ik voor de zekerheid foto's laten maken van zijn nekwervels. Ik doe erg mijn best om het kort op te volgen maar ergens blijft toch de gedachte en de schrik 'wat als hij nu al beperkt is voor de rest van zijn leven'? Je voelt je toch erg verantwoordelijk voor zo'n dier en ik blijf maar denken dat het mijn schuld is als hij hier iets aan over houdt... Maar bon, we gaan nog niet van het slechtste uit en hopelijk komt het allemaal goed!

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:35

Ojaa knoflook is een goede :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:04

Let wel op dat knoflook giftig kan zijn voor paarden, dus opletten met hoeveelheid

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:09

Ahh wat een schatjes Silly1972 <3 Het is dat wij er al 2 hebben anders had ik ze zo weg komen kapen:p

Bedenk mij nu dat ik vital biks geef, metazoa krijgt mijn volwassen paard :Y)
Ik bestel altijd via internet, weet niet of dat nog een optie is?
Een bloedje trekken is altijd goed om te doen, kun je meteen tekorten zien inderdaad. En eventueel nog een mestonderzoek.
Vorige maand gedaan en helaas bleek Majid toch ook weer wormen te hebben. Dus meteen ontwormd en deze maand nog een keer.

Janine dat begint er al heel mooi uit te zien!

Vliegen blijft ook lastig, mijn moeder heeft nu een of ander poeder gekocht waar ik de naam niet meer van weet. Dat zijn we nu aan het testen om te kijken of het werkt.
Voor Bas heb ik als dat niet werkt nog wel een masker liggen.

Van knoflook heb ik altijd gehoord dat het in grote hoeveelheden gevoerd moet worden om effect te hebben en dat het in die hoeveelheden schadelijk wordt voor je paard.
Heb het vroeger ook wel gegeven, maar de paarden aten het ook niet echt graag toen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:15

rocymax schreef:
We hebben Lily meteen ontwormd dat ze uit Nederland kwam en na 3 maanden nog een keer. Beide keren geen wormen gevonden , maar dat zegt natuurlijk niets.
Helaas hebben ze hier geen breed en grow van Vitalbix en metazoa...

Silly, wat een schatjes <3

Vitalbix is zo enorm makkelijk te bestellen via hun website! Verzendkosten zijn niet hoog. En het is er binnen 1 werkdag :j

Cortado begint steeds meer te glimmen! Doet het erg goed op de breed&grow!
Deze week toch even een wormkuur halen aangezien ze volgende week ook op het land gaan.

Over de vliegen zat ik ook na te denken.. Mijn paard heb ik een vliegendeken op. En in de zomer nog een masker. Zijn er meer mensen die een beetje knoflookpoeder geven? Heeft dat echt nut?

Cintaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:49

Ik merk het precies wel een beetje (geen enorm verschil) maar sowieso heeft mijn paard er niet zo heel veel last van, de vliegen gaan meestal altijd naar de andere weigenoten. Ze hebben me eens wijsgemaakt dat witte paarden de vliegen ook iets minder aantrekken maar of dat klopt? :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:05

Ja het schijnt dat lichtkleurige paarden minder vliegen aantrekken inderdaad :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:06

Kreeg net deze foto toegestuurd vanuit de opfok :D
Blijf gek op haar kleurtje :+:
(rechter)

Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:35

Ze krijgen hooi 's avonds, tussen de middag , om 18.00 uur en dan nog eens voordat we naar bed gaan. Brok 's morgens en 's avonds. Tussendoor laten we ze ook 2 a 3 uur grazen op een stuk land van ons. Het gras iin Spanje is arm, maar we hebben iig wat. De andere paarden zien er wel goed uit. Ik ga van het weekend nog eens ontwormen. Bloed laten trekken is misschien ook een optie.

Mighty Joe, kan dat ook vanuit Spanje dan?

Ik heb ook altijd gehoord dat knoflook niet echt goed is voor de paarden. Hier hebben ze vliegenmaskers op.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:39

rocymax schreef:
Ze krijgen hooi 's avonds, tussen de middag , om 18.00 uur en dan nog eens voordat we naar bed gaan. Brok 's morgens en 's avonds. Tussendoor laten we ze ook 2 a 3 uur grazen op een stuk land van ons. Het gras iin Spanje is arm, maar we hebben iig wat. De andere paarden zien er wel goed uit. Ik ga van het weekend nog eens ontwormen. Bloed laten trekken is misschien ook een optie.

Mighty Joe, kan dat ook vanuit Spanje dan?

Ik heb ook altijd gehoord dat knoflook niet echt goed is voor de paarden. Hier hebben ze vliegenmaskers op.

Oh sorry.. Ik heb niet op je adres gelet.. Ik heb geen idee. Maar je kan ze altijd een berichtje sturen. https://www.feralhorsecare.com/nl/

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:07

Doe ik :) Dankjewel Mighty Joe :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:31

Steffiy : Mooi dier, groot ook al zeg!!

Ik ga vanavond eens fotos trekken van caia. Had gister een mooi leren halster besteld wat caia ook wel gaat passen denk ik :) Mooi in het avondzonnetje, mits ze wat wil poseren haha