Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:59

Sophie is al wel behandeld door een osteopaat, een half jaar geleden. Dit omdat ze minimaal 2x onderuit was gegaan in volle galop.. en ik merkte dat ze ergens last van had.

Sindsdien wordt ze ook met regelmaat los gemaakt door een sportmasseur. En ik merk dat ze daar echt losser van wordt en meer haar lijf gaat gebruiken. Ook bijzonder om te zien hoe een paard reageert, als er iets los komt..

Over een week komt er een chiro omdat ze een blokkade heeft in haar hals (na dat geval met dat been en de kaak). En dan wordt ze gelijk helemaal nagekeken.. zodat we daarna weer verder kunnen.

wortel115

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:58

Ik doe het eigenlijk niet preventief. Atari heeft de physio gezien nadat hij met 3 maanden oud een ongeluk had gehad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 21:28

Casarell wordt ze nu al regelmatig los gemaakt? Hoe kan dat dan dat een jong onbelast paard zo vast zit? Vind het nogal wat voor een paard die nog geen 3 is dat er al regelmatig een chiro, sportmasseur en een osteo bij komt
Jaa altijd goed even van huis. Heeft die van jou nog in de voerbak gestaan? Wat fijn zo'n relaxt moment samen <3

Wortel wat heeft hij gehad met 3 maand oud? Wat lief dat je wat warmte wil opsturen. Graag in een grote envelop haha

Libera mee eens. Het is vaak onbelans en stukje sterk worden :j

Marije 112
" Chiropractoren en osteopaten hebben beide een natuurlijke en holistische benadering. Osteopaten richten zich vooral op gewrichten en organen en gebruiken mobilisaties voor behandeling, terwijl chiropractors zich concentreren op de wervelkolom en het zenuwstelsel en manipulatie gebruiken om hun cliënten te helpen."

Anike is dat niet gewoon een stukje "natuurlijke scheefheid"? Een check kan vast geen kwaad. Maar ze zijn natuurlijk nog jong :j
Minthe vind rechtsom galopperen echt heel moeilijk en wordt soms een konijntje en houdt dan ook de hele rug vast. Maar ze vind het gewoon moeilijk en onbelans. Gaat nu na 3x longeren al veel beter

Martje80 heel bijzonder een biotensor :j Mijn moeder heeft ook zo'n ding. Hij heeft het toch altijd wel juist

Boedjang oh wat een kluns. Hopelijk staat alles nog goed . Heerlijke speelfotos weer. Oh een camarque, gaaf!

Sanet hahaha wat een clown, zie het al voor mij :+ Ik had Minthe niet los hoor. Ze loopt aan een halstertouw

Mariska28 dankjewel!

Minthe vandaag even gelongeerd. Ze vond galop echt heel moeilijk om over de rug relaxt te galopperen ipv rug strak, heel hard draven, of 3 sprongen in konijnengalop te galopperen. Dus ik ben wel blij met de progressie :D
Minthe gaat aankomende woensdag voor het eerst naar de fysio/orthopeed. Ik ga altijd naar Dierenkliniek Wolvega. Dan wordt het paard eerst gelongeerd op het harde en zachte en ook gemonsterd samen met een dierenarts. En dan maken ze samen een plan op. Maar als de dierenarts ziet dat het wat anders is kunnen ze ook eerst een röntgen of echo willen maken. Ik vind dit een hele fijne samenwerking :j De reden is dat ze vorige winter in de sloot is beland en daarbij bijna haar benen heeft gebroken zo raar ging dat. Gelukkig met een sisser afgelopen maar kan wel snappen dat er iets niet lekker zit ergens. En aangezien we volgende week zaterdag gaan beleren voor de kar wil ik wel een check-up
https://paardenkliniekwolvega.nl/fysiotherapie/
Knappe dame vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:40

Kabayo schreef:
Casarell wordt ze nu al regelmatig los gemaakt? Hoe kan dat dan dat een jong onbelast paard zo vast zit? Vind het nogal wat voor een paard die nog geen 3 is dat er al regelmatig een chiro, sportmasseur en een osteo bij komt
Jaa altijd goed even van huis. Heeft die van jou nog in de voerbak gestaan? Wat fijn zo'n relaxt moment samen <3

Dat mag jij vinden.

Ik ken mijn paard merk aan haar dat haar spieren in die bovenlijn snel strak gaan staan, en dat wordt regelmatig (lees 1x per 2 maanden) los gemasseerd.. en dat vind ze heerlijk!
Een osteo of een chiro komt er alleen bij als ik merk dat ze ergens een blokkade heeft.

Een jong paard moet pijnvrij kunnen opgroeien, dus aan mij de taak om dit zo goed mogelijk te faciliteren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 21:55

Natuurlijk, en fijn dat je daar naar luisterd. Ik zou mij alleen afvragen hoe het komt dat een jong onbelast paard dat nodig heeft. Oftewel een oorzaak zoeken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:13

Ooit wel eens verdiept in hypermobiele paarden? Die compenseren hun slapte in de grote spiergroepen.
Naast het doen van oefeningen om de kleine spieren te versterken, wil ik die grote spiergroepen los houden om blessures te voorkomen.
Vandaar de regelmatige massage.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 22:17

Casarell schreef:
Ooit wel eens verdiept in hypermobiele paarden? Die compenseren hun slapte in de grote spiergroepen.
Naast het doen van oefeningen om de kleine spieren te versterken, wil ik die grote spiergroepen los houden om blessures te voorkomen.

Sorry ik wist niet dat die van jou hypermobiel was. Dan heb je de oorzaak al :P En dat moet dan haar hele leven door om de twee maanden? Lijkt mij enorm lastig om die voor altijd blessure vrij te houden als dat nu al noodzakelijk is

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:49

Kabayo Atari heeft een hersenschudding gehad. Ik was aan het werk maar ik ga ervan uit dat het een behoorlijke klap is geweest. Hij is helemaal hersteld maar wilde met de physio toch zeker weten dat alles goed was voor we hem straks aan het werk gaan zetten. Atari heeft een engeltje op zn schouder want hij was helemaal goed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:20

Kabayo schreef:
Casarell schreef:

Sorry ik wist niet dat die van jou hypermobiel was. Dan heb je de oorzaak al :P En dat moet dan haar hele leven door om de twee maanden? Lijkt mij enorm lastig om die voor altijd blessure vrij te houden als dat nu al noodzakelijk is

Nee nee.. als ze straks sterk genoeg is in de stabiliserende spieren, worden de grote spiergroepen minder belast.

Hypermobiel is leuk voor later, maar nu op zo’n jonge leeftijd, moet ik haar telkens afremmen om blessures te voorkomen.. erg lastig als ze zoveel energie heeft.. :x

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:59

Oh arme atari hersenschudding is niet fijn. En Minthe ook slootje gezien..hebben al onze paarden mazzel gehad dat met sisser af liep.
Fijn om kort lijntje te hebben met kliniek

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:45

wortel115 schreef:
Kabayo Atari heeft een hersenschudding gehad. Ik was aan het werk maar ik ga ervan uit dat het een behoorlijke klap is geweest. Hij is helemaal hersteld maar wilde met de physio toch zeker weten dat alles goed was voor we hem straks aan het werk gaan zetten. Atari heeft een engeltje op zn schouder want hij was helemaal goed.

Waaraan merkte je dat hij een hersenschudding had?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:04

Casarell schreef:
wortel115 schreef:

Waaraan merkte je dat hij een hersenschudding had?

Ik vond hem in de paddock met zn voet in de omheining. Hij leek toen normaal maar nadat hij vrij was liep hij niet naar zn mama. Jazz was ook helemaal niet dicht bij hem. In de paar minuten daarna viel hij 2x in de betonnen waterbak en zat weer vast in de omheining. We kwamen er toen achter dat hij blind was en hij kon niet zn hoofd/hals draaien om te drinken toen we Jazz hadden gevangen. Dus in de trailer en naar de dierenarts die de hersenschudding diagnostiseerde. De dierenarts zag het er somber in. Het was woensdag en hij gaf Atari een sterke pijnstiller en andere medicatie (ik zou even terug moeten zoeken wat) als hij bij vrijdag niet verbeterde zou hij hem thuis komen in laten slapen.
Thuis opgesloten in een stal met kleine yard. Vliegenmasker om zijn ogen te beschermen. En heel langzaam verbeterde hij. Ik heb een topic geopend in die tijd. Ik zal een link plaatsen dan kun je het lezen als je wil.
[PW] Willen jullie mee duimen voor Atari?

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:09

Kabayo schreef:
Anike is dat niet gewoon een stukje "natuurlijke scheefheid"? Een check kan vast geen kwaad. Maar ze zijn natuurlijk nog jong :j

Ze deed t eigenlijk nooit, zo extreem naar buiten. En dat icm het steeds verkeerd aanspringen. Idd zijn ze jong hoor, maar liever een keer teveel gecheckt!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:15

Vandaag even lekker in de bak gewerkt.
Eerste oefening opgepakt met buigen.
Halt houden doet ie op stem, ook back up gaat super. Even been erover gedaan.
En uiteraard lekker weer verder spelen met z'n mattie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:31

Jeetje Wortel.. das heftig geweest zeg..
Gelukkig is alles goed gekomen.. en nu kan je er lekker mee gaan beginnen..! :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:54

Joh Boedjang jij bent lenig :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 23:54

Ohhhh inderdaad, dat kon ik nog niet al kreeg ik er geld bij!

Wortel, ik herinner me nog dat Atari dat ongeluk heeft gehad, maar ik wist niet meer dat het zo kantje boord was! Pff...Wat een geluk dat hij er zo goed doorgekomen is!

Ik heb een bitloos hoofdstel voor Tulip gevonden en we zijn begonnen met wat lange teugel werk. Inbuigen op links en rechts kon ze al, maar dat bleek een stuk lastiger als ik verder naar achter stond. Ook halthouden als ik naast haar schoft stond was lastig, dus we gaan dit eerst oefenen voordat we echt gaan lopen. Dat probeerde ik eergisteren en ze snapte het niet omdat ik blijkbaar stappen oversloeg. Ik heb besloten om steeds een stapje verder naar achteren te gaan en het zo uit te bouwen. Het blijft een leuk process om te leren! Soms frustrerend omdat ik al doende moet leren, maar daarom juist ook leuk!

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:18

Mer1980 schreef:
Joh Boedjang jij bent lenig :D

Hihi thanks verbaasd mij ook.steeds op m'n "ouwe" dag

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:43

Ik kan dat wat boedjang kan ook wel, maar 1x en daarna nooit weer :D

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 03:13

Inderdaad Boedjang ik kan dat niet hoor!

Juniper als je begeleiding hebt maakt het toch niet uit als jij en Tulip samen leren?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:27

Staat juniper mooi dat hoofdstel. en mooi hoor dat leertraject samen. Maar ook herkenbaar, dat gevoel had ik met mijn dravers merrie, moesten samen leren dat is best lastig soms.we waren beide niet handig in begin met rijden.
Ik had ervaring op maneges en buiten rijden. En dan krijg je een ongeschoolde sensibele draver met benen als spaghetti die alle kanten op konden. Zo wat een traject was dat zeg. Maar zo gaaf als t dan samen smelt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:16

Wat is jullie plan vwb zadels? Laten jullie al een passer komen, of laten jullie ze eerst meer vanaf de grond lichamelijk ontwikkelen en body krijgen, en dan pas een zadelpasser?

Ik vind het best lastig. Sws is peek nog verl te iel nu, maar zonder goed passend zadel wordt ze nooit zadelmak haha. Maar eenmaal mak zelf er weer een ander zadel aangeschaft kunnen worden..

Ik heb niets liggen qua zadels, begin weer helemaal fris

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 15:06

Ik ga eerst niet rijden dus dat is nog niet aan de orde. Ik heb nog een KN zadel liggen, even zien of die past. Anders via de zadelmaker een "nieuwe" tweedehandse

Boedjang klinkt als een heel traject. Wel mooi om te zien hoe erg je dan gegroeid bent
En inderdaad, wat ben je lenig!

Sanet _O-

Wortel wow wat een verhaal. Ik zal je topic even lezen. Gelukkig met een sisser afgelopen

Juniper samen leren is ook heel erg mooi! Mooi hoofdstel ook :j

Anike ah okee. Ben benieuwd of er iets uitkomt bij de check :D

Casarell okee! Weer wat geleerd :)

Minthe had vandaag een check. Eerst even monsteren. Toen op het harde draven en op het zachte draven en galopperen. Ze zag al snel dat ze linksom vooral moeite had. Ze zat links ook wel wat vast. Verder was het vooral rond de schoft en de lendenen. Verder geen gekke dingen en we hebben groen licht voor het beleren voor de kar :j Minthe was heel braaf alleen op de trailer
Afbeelding
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:29

Jeetje boedjang!!

Martje80 schreef:
Wat is jullie plan vwb zadels? Laten jullie al een passer komen, of laten jullie ze eerst meer vanaf de grond lichamelijk ontwikkelen en body krijgen, en dan pas een zadelpasser?

Ik vind het best lastig. Sws is peek nog verl te iel nu, maar zonder goed passend zadel wordt ze nooit zadelmak haha. Maar eenmaal mak zelf er weer een ander zadel aangeschaft kunnen worden..

Ik heb niets liggen qua zadels, begin weer helemaal fris

Toevallig hier gister een zadelpasser gehad.. maar heb er een beetje vreemd gevoel over.
Ik heb zelf een kieffer Malmö zadeltje op de kop getikt. 17 inch mooi kort in de kussens. (Ligt netjes, schuift alleen als ze na/tijdens de galop der hoofd omlaag doet)
Nu kwam zij, ja zadel is te lang. Punt. O en de vulling is wat bobbelig. (Valt dus te vervangen a 250,-)

Dus tweedehands zadeltjes passen. Euroriding jade, 17,5 inch.
Longeren, galop, zadel schuift. Dus andere singel eraan én een gelpad tegen t schuiven. Zo’n speciale.
Nu schoof die heel minimaal. Maar ik vindt hem persoonlijk te los komen achter.
Vandaag gelongeerd met die andere singel (anatomisch) maar zonder die pad. Dan klappert ie gewoon.

Ik heb t idee, dat wanneer ik deze singel gebruik bij mijn kieffer, deze ook zal blijven liggen. Evt de pad er tussen.

Maar om nu én een zadel, singel én pad aan te schaffen.. zadel is overigens onbekend hoe oud die is want is al eens eerder ingekocht viavia, heeft wel een nieuwe vulling gehad, maar heeft ook een flinke tandafdruk op de bovenkant van de kamer staan! En dan moet ik daar evengoed 550,- voor betalen (dan dus nog de pad a 60,- en singel a 150,-!!) mag dit wel 2 weken even testen tijdens het longeren, of het dan ook blijft liggen. Zonder de pad, alleen de singel, blijft ie liggen maar vindt ik hem teveel bewegen aan de achterkant :x

En dat dus terwijl ik vermoed dat met deze ‘hulpmiddelen’ mijn zadel ook zal blijven liggen.

Kijk wat niet past, past niet. En ik ben van mening dat er niet teveel poespas moet om een zadel passend te hebben. Het ligt goed of niet.

Nu is Cartier vrij rond, dus ik verwacht dat die pad er hoe dan ook wel onder moet.

Ik weet ook, dat als ze straks in het werk staan onder t zadel dat ze gauw weer veranderen. Dus over een half jaar is het misschien wel al anders.

Dus ik twijfel nu. Volgende week komt er een andere zadelmaker. En laat ik wederom naar mijn zadel kijken. En dus ook eventjes deze.

Een nieuw zadel voor een Jong dier is ook niet handig…

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:35

ANike, kan je niet een lading zadels ook even bij andere vandaan halen.

Hier beleren bijna altijd met een wintec, Bij de schoft makkelijk aan te passen en anders een corrector pad eronder met vullingen. Dan na een tijdje een goed zadel. Mijn beleer zadels zien er niet uit zullen we maar zeggen. 50 euro wintecjes van markplaats. (kussens, boom en stoten zijn nog goed maar de bekleding bovenop een stuk minder zullen we maar zeggen)

Maar als ik dus de passer laat komen vraag ik even rond wie er wat te koop heeft en of ik het dan op stal mag hebben. Voordeel is wel ik heb een zadelpasser / tuigmaker die zelf niet verkoopt en inkoopt dus moet al zelf zorgen voor iets wat ze kan passen.