[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:01

kevinsky schreef:
Die van mij kent:

Halster om en af.
Mee lopen aan een touwtje.
Overal aan kunnen zitten.
Voetjes optillen/hoefsmid.

Verder is ze gewoon veulen en mag ze spelen, eten, groeien en slapen :+

Exact hetzelfde :)

Oh ja en netjes wachten op zijn eten en stapje achteruit zetten.
De eerste 2 dagen vlogen de beentjes alle kanten uit, dus dat werd werkpuntje 1.

kevinsky

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:14

Mi_amore idd netjes opzij voor druk. En niet extreem in mijn persoonlijke ruimte komen horen er ook bij :+

Onbewust keer je ze meer dan dat je door hebt. Philaina heeft nu een paar schimmel plekjes. En ga om de dag ff langs om haar in te spuiten met imaverol. Maar dat doen we gewoon los in de stal. En na afloop paaien met brokjes en knuffels :j
Ze is al zo veel glansspray gewend, dit ik piece of cookie :')

Mijn knappe dame <3
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:55

Ik vind ook dat bij meelopen ook stilstaan, opzij en achteruit horen :j
Dat begint al bij het hek openen, er doorheen lopen en sluiten :+
Mijn veulen moest de 1e week gelijk naar de smid en wilde de voetjes niet optillen. Dus dat was ook een werkpuntje. Halster wilde ze niet om, dus ze stond in het begin met een halster in de wei en met een ander halster oefenden we dan om en af doen. Na een week kon het weidehalster af. Dat zijn noodzakelijke dingen en meteen een leerpunt. Zo leren ze onbewust inderdaad best heel veel als ze jong zijn. En daar heb je echt niet elke dag een uur voor nodig :n
Zo krijgt Noura elke dag Vitalbix Breed & Grow, maar dat kan niet in de kudde, dus dan is het toch halster om, meelopen, eten, terug lopen en halster weer af. En soms knoop ik daar een boswandelingetje (klein rondje van 1,5 km/20 min of een poetsbeurt aan vast.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:26

Ik vind dat helemaal niet noodzakelijk :Y) Ik vind het noodzakelijk dat ze zo vrij en gezond mogelijk opgroeien, meer niet :z

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:47

Nou, hoefsmid en bij gaan voeren met de juiste vitamines was hier echt wel noodzakelijk :Y)
Evenals de 2 wormenkuren en enting.
En dan is een halster om doen, meelopen en voetjes optillen toch ook echt wel noodzakelijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:03

Wanneer ontworm je het kleine grut juist? Ti is ontwormd op 4 maand, ben ik correct als ik zeg om op 6 maand het nog eens te doen? Op 4 maand was tegen spoelworm.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:05

Ik vind de hoefsmid ook echt wel noodzakelijk. Dus dat leren we haar ook.

Ze is nu 5 dagen afgespeend en ze word wat brutaal :+ Hier kent ze verder meelopen aan het halster, voetjes en wat simpel poetsen.

Die van mij krijgt met 6,5/7 maand de pramox. Ook echt niet eerder geven !!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:07

Wij bekappen ze regelmatig, ontwormen elke 3 maanden, en voeren alle veulens brok bij. Alleen voor het bekappen is een halster nodig.

Als 2,5 jarige haal ik ze uit de groep. Sommigen zijn vanaf het eerste moment mak met alles, anderen zijn binnen zo'n 5 tot hoogstens 7 dagen ook halstermak, incl borstelen, mee lopen, noem maar op. Ik vind persoonlijk de veulens die veel in handen zijn geweest brutaler.
Ik heb ze allemaal halster en aai mak, daar stopt het..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:08

Lavitabella schreef:

Ze is nu 5 dagen afgespeend en ze word wat brutaal :+ Hier kent ze verder meelopen aan het halster, voetjes en wat simpel poetsen.

Vanwaar pramox?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:09

Ik geloof dat hier de panacur gegeven werd.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:10

Vulina schreef:
Lavitabella schreef:

Vanwaar pramox?

Ze gaat nu met de rest van mijn paarden mee. Einde weide seizoen krijgen ze hier pramox.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:11

Mi_Amore schreef:
Wanneer ontworm je het kleine grut juist? Ti is ontwormd op 4 maand, ben ik correct als ik zeg om op 6 maand het nog eens te doen? Op 4 maand was tegen spoelworm.

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:13

Lavitabella schreef:
Vulina schreef:

Vanwaar pramox?

Ze gaat nu met de rest van mijn paarden mee. Einde weide seizoen krijgen ze hier pramox.

Maar, waaróm? Pramox heeft als enige extra op de gewone equest, de lintworm. Die weinig voorkomt..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:16

Ik heb toen ze kwam meteen een kuur met pyrantel gegeven. Je wil niet weten wat een spoelwormen er uit kwamen :=
Een maand later een kuur ivermectine, toen kwamen er horzellarven uit. Bijgevoerd was ze niet voor ik haar kocht, stond niet zo best op de voeten, zat slecht in haar vacht, had echt wat ingeleverd. En dat alles in overleg met de dierenarts.
Nu 2 maanden later, worm- en larfvrij, 2x bekapt en door bijvoeren gaat het een stuk beter. Maar ze heeft nog wel wat in te halen. Dus ja, halstermak was hier echt wel noodzakelijk. Maar verder staat ze gewoon lekker buiten veulen te zijn hoor. Het is echt niet dat ik elke dag van alles doe. Alleen voeren wel, omdat ze bij moet trekken en dat niet gaat in de kudde. En 2x per week maken we een wandelingetje.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:21

Lavitabella schreef:
Vulina schreef:

Maar, waaróm? Pramox heeft als enige extra op de gewone equest, de lintworm. Die weinig voorkomt..

Ik kan niet zien wat er bij haar inzit en mest onderzoek ook niet. Daarom gaat er hier dus een uitgebreide wormenkuur in om het meeste mee te pakken. Ook bij de veulens vanaf 6,5 maand. Die eten hetzelfde hooi en gras als de oudere paarden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:23

Ik vind dingen als halster om kunnen doen en meelopen ook erg noodzakelijk. Draadje open en dicht doej aan de hand ook. Want ik heb der dagelijks in de hand jn de winter maanden. Buiten en binnen doen.

Ik gebruik ook het bekende vilina schema voor ontwormen.

Wat gebeurd er eigenlijk als je te vaak ontwormd?
Te weinig kunnen ze wormen krijgen. Maar te vaak?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:42

Dan worden ze resistent :j

Daihyo, spoelwormen zie je niet in een mest onderzoek. Als ze erg veel spoelwormen hebben, is 10 dagen na de pyrantel spuit, herhaling wel handig. Dan komen nl de eitjes uit van al die wormen, die ze nog hebben achtergelaten voordat ze dood gingen.

Herrotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:48

Ik heb een veulen gekocht van februari 2020. Mijn eerste paardje: een merrie met als moeder een Fries x PRE en vader is een Appaloosa met veel dressuurbloed.
Ik vind haar geweldig en ben er onwijs blij mee!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:49

Vulina schreef:
Dan worden ze resistent :j

Daihyo, spoelwormen zie je niet in een mest onderzoek. Als ze erg veel spoelwormen hebben, is 10 dagen na de pyrantel spuit, herhaling wel handig. Dan komen nl de eitjes uit van al die wormen, die ze nog hebben achtergelaten voordat ze dood gingen.

Ja dit is na 10 dagen herhaald en daarna na een maand de ivermectine :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:51

rink schreef:
Baby paarden <3

Wij hebben er zelf ook 1 gefokt! Een Meander Vd Heimeriette uit een Friese merrie..

Meet Confetti (16-7-2020)
[ [url=m/qBSRTP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke naam :D :D schatje om te zien!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:56

rink schreef:
Baby paarden <3

Wij hebben er zelf ook 1 gefokt! Een Meander Vd Heimeriette uit een Friese merrie..

Meet Confetti (16-7-2020)
[ [url=m/qBSRTP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke naam :D :D schatje om te zien!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:06

Dat is het enige? Ik wist dat maar dacht meer aan iets heftigers. Al is dit op lange termijn natuurlijk wel heftig genoeg.
Wat is dan teveel?
Vind toch dat er vrij weinig kennis is vanuit 'de boeken' om het zo even te zeggen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 02:03

ik heb een tijd als paravet in een kliniek gewerkt en wormen is echt moeilijk.
Een aantal feiten:
- sinds de jaren 80 is er al geen nieuw middel voor paarden gevonden.
- in de mestonderzoeken (de standaard) vond ik doorgaans eitjes van grote en/of kleine bloedworm, spoelworm en/of veulenworm.
- veulenworm wordt vanaf de moeder doorgegeven aan het veulen via de melk, veulenworm is bij veel paarden latent aanwezig maar bij veulens schadelijk (zie internet voor de levenscyclus), mede doordat ze door het lichaam migreren en na 10 dagen na besmetting via de moeder al volledige worm die weer eitjes kan leggen.
- Spoelworm migreren net als veulenworm door het lichaam en kan dus elders schade aanrichten, vanaf een leeftijd van 9 tot 12 maanden maakt een veulen daar immuniteit voor aan, zelf merk ik pas dat vanaf een jaar of 2 ze ook duidelijk minder last ervan krijgen. Volgend internet moet je vanaf 2 a 3 maanden voor spoelworm gaan ontwormen.
- kleine rode bloedwormen migreren niet door het lichaam maar kunnen wel inkapselen in de darm en zo de opname van voeding verhinderen. Er wordt geadviseerd om minimaal 1x per jaar met moxidectine te ontwormen. Ik zou dit overleggen met een arts en die jou situatie kent. Als een dier namelijk helemaal vol zit met de wormpjes en je geeft moxidectine kan er ook een dusdanige grote hoeveelheid darmslijmvlies afsterven dat dit schadelijk is en mogelijk met de dood tot gevolg. Bloed en meerdere mestonderzoeken kunnen helpen dit te onderzoeken. Bij een dier wat heel erg vol zit kun je daarom het beste ontwormen met ivermectine en zo in stapjes de besmetting aanpakken.
-Grote bloedwormen migreren door het lijf en kunnen dus schade aanbrengen in organen.
- Ik heb veulens meegemaakt vol horzellarven, dit komt niet uit mestonderzoek maar neem deze zeker mee in je overwegingen wanneer en waarmee te ontwormen

Mijn ervaringen
-Veulenworm ontwormde we de veulens altijd voor met 10 dagen met ivermectine. Echter de nieuwste inzichten geven aan dat als je de merrie vlak voor de geboorte met ivermectine of kort na de bevalling met moxidectine (internet zegt binnen 12 uur, ik heb geleerd binnen 48 uur) ontwormt de kans op besmetting bij het veulen afneemt en je dan niet per definitie op 10 dagen moet ontwormen. Een symptoom die veulens van veulenworm kunnen krijgen is jeuk, je zou dat dan extra in de gaten kunnen houden. Overleg altijd met een arts
- heb je eenmaal een groot spoelworm probleem komen ze er met 4 weken al in grote getalen vanaf als je ontwormt. Overleg dit altijd goed met een dierenarts. Zelf ontworm ik nu vanaf 6 weken voor spoelworm en probeer mij wei goed schoon te houden. Ik overleg met een dierenarts elk jaar het plan en bij risico ontworm ik ze elke 6 weken met pyrantel. Regelmatig ook mest testen en dan meerdere dagen achter elkaar kan natuurlijk ook. Het eitje is lastiger te vinden maar wel aanwezig in de mest en de wormen leggen grote hoeveelheden eitjes die tegen veel bestand zijn en rustig 2 jaar kunnen overleven buiten het paard. Hoewel de merries er zelf geen last meer van hebben ontworm ik deze in overleg aan het einde van de dracht ook met pyrantel. Zij dragen mogelijk toch nog een enkele worm bij zich die wel besmettelijk is maar die bij de merrie zelf weinig schade aanricht.
- Bloedworm wordt opgenomen via het eten (van mest of besmet gras oid) ik zou het veulen dus ook minimaal 1x daarvoor ontwormen met de andere mee in het najaar, maar ook dit altijd overleggen met de dierenarts.
- Lintworm en horzellarven zijn ook zeker een risico, ga ook na of besmetting hiervoor mogelijk is en overleg dit ook zeker met een arts.
- Gebruik van moxidectine is mogelijk maar deze stof mag veilig maar max 10% worden overgedosseerd. Een precies gewicht is dan handig om te weten om zo geen risico te lopen. Bij minipaardjes ontworm ik zelf pas vanaf een jaar met moxi omdat ze dan pas een gewicht krijgen waarbij je met de kuur en het afmeten ook iets kunt. Ik heb ze in de praktijk meegemaakt die overgedoseerd waren en er last van hadden.
- mijn ponyveulens krijgen dus in het najaar in overleg equimax ipv pramox
- Ik overleg regelmatig met mijn dierenarts, mede omdat er op gebied van ontwormen met regelmaat nieuwe adviezen ontstaan door nieuwe inzichten. Op die manier hoop ik mijn dieren gezond te kunnen houden en mee te kunnen werken aan het tegengaan van resistentie, echter als je eenmaal een erf hebt waar wormen voorkomen is dit wel steeds lastiger en kom je naast mestonderzoek ook bij dingen als hygiëne en bloedonderzoek.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:07

Bedankt voor je uitgebreide post.
Hier heb ik ze pas de laatste week van de dracht ontwormd dus op advies van de dierenarts. Dan zijn ze genoeg beschermd zodat ze die 10 dagen niet ontwormt hoeven worden. Dat ik nu pramox geef is ook in overleg met de dierenarts. Wel dus echt pas vanaf 6,5 maand. Met minipaardjes snap ik dat overdosering snel is. Met een kwpn veulen heb je iets wat meer speling en ontworm ik ook voor het aantal kilo's die de DA zegt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:42

Ik geef pas voor het eerst equest op 1 jaar.
Enige in je post waar ik het niet me eens ben lailapri, is dat je een hevige bloedworm infectie niet moet aanmaken in stapjes met ivermectine. Dat maakt ze juist resistent: ivermectine is niet werkzaam tegen de larven van de bloedworm. Je dood wel de levende wormen maar niet de eitjes, die eitjes krijgen elke keer wat ivermectine mee en zullen daardoor uiteindelijk ook niet meer dood gaan van de moxidectine.