hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:56

Veranderingen aan de uier zijn in eerste instantie nauwelijks zichtbaar als je er niet naar op zoek bent.
In de laatste dagen veranderd er altijd wat aan de uier.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:58

mirgino schreef:
Ladybird schreef:
Hoe ziet de uier eruit dan?

wat maakt de uier uit?

mijn paardje had geen uier en er lag wel een veulen in de wei.

3 weken te vroeg en niet levend, dus geen normale situatie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:00

maar dat weet je niet van te voren, ook bij TS kan dat gebeuren

en ik ken meer paarden waarbij de uier pas na de bevalling vol schoot.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:04

Ik heb ook eens een merrie gehad waar aan de uiers niks te zien was,en ook niet gekegeld heeft,wel een veulen stiekum eruitgegooid.(en dat was geen maiden)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:19

De banden zijn een goede graadmeter en TS zei al dat die nog strak waren. Van het uier kan je niet op aan.
Krijgt de merrie kuil?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:21

Sorry voor deze rare vraag :oo

Goeie genade, wat zit iedereen te bekken op elkaar zeg hier! Ik vroeg gewoon wat? dan hoeft iedereen me niet direct zo aan te vallen!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:44

De merrie krijgt kuil.

@Ladybird, Geen rare vraag hoor. Voor zover ik het vandaag heb kunnen zien zag ik niks anders aan haar uiers.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:46

Onbeperkt kuil zou een goede verklaring kunnen zijn voor haar buik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:30

Finstar1991 schreef:
De merrie krijgt kuil.

@Ladybird, Geen rare vraag hoor. Voor zover ik het vandaag heb kunnen zien zag ik niks anders aan haar uiers.

Wie ben jij? :o?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:36

Als de buik nu met enige regelmaat een schoppende veulen laat zien, zit er echt wel één in zou ik zo zeggen.
Net wat finstar zegt, ik ga geen da bellen zolang ik het nut er niet van in zie.
Wil ook graag dat hierover op gehouden wordt. Zodra hij nodig is, hang ik als eerste aan de telefoon.
De merrie oogt gezond, is nog steeds erg werkwillig, eet, drinkt, poept een plast goed.

De buik is geen vet buik, heb in mijn leven genoeg paarden gezien die echt te zwaar waren.
Ja mijn paarden krijgen kuil, maar niet te veel. Precies wat ze nodig hebben en niet veel meer. Alleen met de afgelopen vorstperiode hebben ze misschien wat te veel gekregen. Maar niet vetgemest, zoals sommige mensen nu denken.
Alle paarden kregen in verhouding evenveel, alleen Amber is behoorlijk uitgedijd afgelopen maanden. En haar buik begint nu steeds meer te hangen. Maar ja dat is logisch met een veulen erin.

Dus hou nu eindelijk op met het roepen van da bellen. Verschillende kennissen die ik geraadpleegd heb zeggen allemaal het zelfde. Of te wel hou lekker je centen op zak en gebruik het zodra je het echt nodig bent.

En daarbij ben ik echt geen gierigaard met het uitgeven van geld aan mijn paarden, heb naast merrie nog een aantal lopen. Waarvan nu één bij en fysiotherapeut loopt vanwege vastzitten in de spieren. Deze is bijna 25 jaar en kun je deze problemen verwachten.ik gebruik mijn gezonde verstand en laat alleen iemand komen voor en paard wat iets mankeert en niet voor een gezond paard dat wel is waar drachtig is.

En wat betreft de hellup in mijn titel is meer in de richting van : dit had ik niet verwacht.
En wat praktische tips van hoe ik dit met het lessen moet combineren etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:41

Zwanger/drachtig zijn is ook geen ziekte....
Als je lessen geeft met je paarden neem ik aan dat je voldoende paardenervaring hebt om te zien wanneer er actie nodig is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:49

Ik loop vanaf mijn twaalfde al tussen de paarden, heb mijn oudste Haflinger vanaf mijn twaalfde.
Ik geef nu vijf jaar rijlessen. En heb ondertussen heel wat ervaringen tussen de paarden opgedaan door de jaren heen.
Dus ik kan idd met een gerust hart vaststellen dat ik genoeg paarden ervaringen op heb gedaan om goede beslissingen te kunnen maken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:52

Om even de vraag van anneliesdj te beantwoorden. Finstar is één van mijn vaste verzorgsters voor de paarden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:55

Ik heb ook eens een merrie gehad waarvan ik zeker wist dat ze drachtig was, compleet met schoppend veulen. Uiteindelijk toen het allemaal wel erg lang duurde op laten voelen en ze was gewoon leeg. Ze kunnen je wat dat betreft best voor de gek houden.

myk_en_shant schreef:
Ja mijn paarden krijgen kuil, maar niet te veel. Precies wat ze nodig hebben en niet veel meer. Alleen met de afgelopen vorstperiode hebben ze misschien wat te veel gekregen. Maar niet vetgemest, zoals sommige mensen nu denken.

Je zei zelf in een eerdere post dat ze onbeperkt ruwvoer krijgen en nu is dat ineens niet meer zo. Ook wij hebben geen röntgenogen en moeten afgaan op wat jij ons verteld.

myk_en_shant schreef:
Dus hou nu eindelijk op met het roepen van da bellen. Verschillende kennissen die ik geraadpleegd heb zeggen allemaal het zelfde. Of te wel hou lekker je centen op zak en gebruik het zodra je het echt nodig bent.

Als je nu wel meer ruwvoer gaat geven en merriebrok dan ben je qua centen ongeveer hetzelfde kwijt als wanneer je haar even laat opvoelen. Dan heb je iig zekerheid.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:59

anneliesdj schreef:
wolter schreef:
Hier nog iemand hoor, jou paardje heeft 'een gezonde ziekte', en de meeste paarden werpen zeer snel en het liefst waar niemand bij is.
Een Da hoeft de dracht niet te bevestigen, dat doen de merrie en het eventuele veulen zelf wel, er is nog nooit een veulen niet geboren omdat de eigenaar het niet verwachte, en er is ook nog nooit een veulen geboren omdat de eigenaar DACHT dat de merrie drachtig was.
Uiteraard brengt een geboorte extra risico voor de merrie, maar verreweg de meesten kunnen de geboorte van hun veulen, net als de verwekking daarvan, heel best zonder de eigenaar regelen.
Ook over die 'inteelt', zou ik me niet te druk maken aangezien de uitgangssituatie [fries en haflinger] ver uit elkaar ligt, uiteraard leg je met 'inteelt' eigenschappen vast, maar dat kan ook positief uitpakken.

Ja in dit geval zou ik me niet druk maken, maar fokken met het veulen zou ik ten zeerste afraden.

Maareh, zeg je nu eigenlijk dat ts geen moeite hoeft te doen bij de bevalling aanwezig te zijn?
Dan vraag ik me af hoeveel veulens jij al gefokt hebt?

Eh, nee ik bedoel hiermee niet te zeggen dat TS geen moeite hoeft te doen om ,...
het was meer bedoeld als: rustig blijven, en meestal komt het dan helemaal goed.

Fokken is een groot woord in mijn geval, maar ik denk dat het gemiddeld 1 veulen in de twee jaar is.
Over de afgelopen 20 jaar dus een stuk of 10.

Verder nog even een algemene opmerking voor vele bokkers die hier reageren alsof deze merrie uiers zou hebben:
blijkbaar hebben jullie paarden en pony's die meer dan 1 uier hebben, normaal is als een merrie 1 uier heeft welke bestaat uit 2 uierhelften met op iedere uierhelft een tepel/speen.
Net zo als bv schapen en geiten, een koe daarentegen heeft 1 uier die bestaat uit 4 kwartieren, met aan ieder kwartier een tepel/speen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 01:08

Wat ik toen met onbeperkt bedoel is, dat ze genoeg voer krijgen zodat ze de hele dag wat te knabbelen hebben.
Dit ook omdat ze de extra's nodig hebben om de lessen te kunnen draaien. Niet dat ik aan de eind van de rit ribben kan tellen, wat je op vele manege's wel tegen komt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:16

Anoeska27 schreef:
Onbeperkt kuil zou een goede verklaring kunnen zijn voor haar buik.

Dan zou mijne uit moeten zijn (dik en/of raar aanvoelen) met de plak kuil die zij dagelijks krijgt (Zo uit de verpakking, 10cm dik, 1.20 lang en zo'n 40/50 cm breed) :+

Onbeperkt kan trouwens ook betekenen 'Zo verdeeld over de dag dat die bijna constant kan door eten' :)

Hoop voor je dat over een maandje een veulen rondloopt en alles met gemak gaat, het opvoelen vind ik zelf onzin, als er een veulen zit moet die toch komen, zit er geen zal die over een maand niet komen. Al is het wel handig mocht het iets zijn met de darmen ipv het veulen, maar denk dat je dan een koliekerig paard hebt :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:23

myk_en_shant schreef:
Als de buik nu met enige regelmaat een schoppende veulen laat zien, zit er echt wel één in zou ik zo zeggen.

Ik heb even het filmpje van Gohya ''gestolen'' .
Hier haar merrie met ''schoppend veulen'' in haar buik.
http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... h4l5k2TGxc
Kijk vooral de tweede helft van het filmpje.

Verrassing... er bleek geen veulen in te zitten, maar was gewoon darmwerking.
Wil niet zeggen dat er bij jouw paardje geen veulen inzit!
Maar een bewegende buik zegt dus helaas niets.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:41

Hoi weet je wel alle symptomen van een naderende bevalling anders zou ik eens op www.marestare.com kijken daar kan je live bevallingen meemaken en wat ze dan allemaal doen nog op frissen desnoods, al staan op youtube ook zat bevallingen. Op marestare zijn er ook geiten , schapen soms honden en paarden uiteraard en ezels.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:45

Ik heb me uiteraard al verdiept in de bevalling bij een paard en me al laten adviseren door de mensen die ik ken.
Als het lukt gebeurd de bevalling in de bak en anders op stal. Is afhankelijk van het weer op dat moment. Heb alleen een buitenbak, we staan liever droog zou ik zeggen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:53

Brainless schreef:
myk_en_shant schreef:

zo zag het bij mijn merrie toendertijd er ook uit, en wat bleek, dat was ook een flinke darmwerking..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:09

Spannend hoor..
Ik heb hier ook een inteelt paard staan..vader is ook zijn opa..en hij werd geboren als klophengst en is wat in groei achtergebleven. Verder een erg leuk paard geworden, niets mis mee. Nu heb ik een ruin, dus daar kan toch niet mee gefokt worden en verkopen gaat ook niet gebeuren, dus met een 'lastige verkoop' heb ik ook niet te maken gelukkig..Het hoeft dus niet persé misvormt etc te zijn..alleen deze fokker dacht aan lijnteelt te doen, waar ik ook niet achter sta overigens.

Succes, ben erg benieuwd

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:23

Brainless schreef:

Zelfs op de kliniek zeiden ze na mijn verhaal en toen ze haar zagen: die is 100% drachtig.
Maar er zat écht niets in!
TS we bedoelen hier alleen maar mee hoe een merrie je voor de gek kan houden.

nykle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:31

Ik vind bevallen in een bak niet zo fijn. Je natte veulen zit dan helemaal onder het zand, wat moeders er heerlijk af probeert te likken. Neem van mij aan, dat dat geen pretje is! Dan liever op stal en goed in de gaten houden of op droog stuk weiland!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:46

Eigenlijk wou ik niet meer reageren en gewoon afwachten wat er gebeurd, maar ik kan het toch niet laten. Al die raad om een DA te raadplegen sla je in de wind. Ik kan me dat voorstellen als je alleen wilt weten of de merrie drachtig is of niet. Dat veulen komt er echt uit........als het erin zit.... Maar in de openingspost zeg je dat je het eigenlijk niet kunt gebruiken omdat je de paarden nodig hebt voor je lessen en in dat kader zou ik zelf toch echt willen weten waar ik aan toe was. Om dat feit zou ik de merrie willen laten opvoelen...... Gevaarlijk is dat niet. Opvoelen gebeurt via de darm en de merrie is ondertussen al zover dat een eventueel naderende geboorte ook niet erg zou zijn.... Maar je kunt dan wel verder..... of door minder te voeren en je paard weer lekker aan het werk te zetten (en dat kun je goed gebruiken voor je lessen...) of door haar nu wat meer rust te geven en wat merriebrok (hoewel extra voeren niet echt nodig lijkt op de foto) geven. En daarnaast haar elke dag te checken op uier, banden en gedrag, zodat er iemand bij is als ze bevalt. Bij ons zijn alle bevallingen gelukkig goed gegaan, maar ik ben blij dat ik er toch altijd bij was om, in geval van nood, in te kunnen grijpen. Nogmaal succes en we lezen graag hoe het verder gaat!