Valk fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linnke

Re: Valk fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:07

Wauw, die ziet er echt leuk uit!
Ben (net zoals velen) benieuwd hoe hij verder uitgroeid :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:08

wat een mooierd zeg. Ik ben heel benieuwd hoe die verder uitgroeid ook.
dus veel foto topics maken :=

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:09

ach, wat een lief beestje. super mooie kleur

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:23

Cynthia82 schreef:
Dit is dus wel een valk... zie eerder posts in dit topic. De cremello-vader heeft een agouti-gen, wat van het oorspronkelijke zwart van het veulen (zwart van moeder x vos van vader= zwart) bruin heeft gemaakt. Het creme-gen maakt dan van bruin weer valk.

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar is er dan een DNA test gedaan bij de vader? Wie was de vader eigenlijk?
Ik begreep uit jouw posts dat het een aanname was dat de henst een agouti gen draagt, ik heb nergens teruggevonden dat dat zeker zo is. Maar misschien heb ik er overheen gelezen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:30

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:32

Hij is echt super gaaf!
Wat een leuke combinatie!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:32

Grappige combi, ben benieuwd hoe hij uit gaat groeien :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:36

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:40

:D
Hele discussies over de kleur van het veulen..
Maar over 1 ding zijn we het gelukkig allemaal eens: het is een supermooi paardje!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:15

*\o/* Dat is het zeker! Wat een gaaf beestje <3

zo een willen wij ook he Cynthia? :P

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:14

ohh wat een super gaaf paard ! woow ik ben jaroels echt een mooie kleur!

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:17

wat een supertof paardje ! dat zie je ook niet vaak :D

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:53

Verrekt mooi valk veulen!

Wat is de afstamming van de moeder?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:24

Myca schreef:
Fiffill schreef:
Een valk is toch ook helemaal niet bruin? :o? Dit is gewoon een lichte valk.

Valk ontstaat bij een bruin paard met creme-verdunning. Een valk heeft een vaalbruine vacht, zwarte staart en manen. Ook de punten van de oren en de onderbenen zijn donker gekleurd.
Maar hier zit geen bruin is, het zal eerder smokey black zijn. In ieder geval een bijzondere variant, ik vind het een leuk beestje.

Ik weet hoe valk ontstaat. ;) Dacht alleen meer dat jij echt bruin bedoelde.... ik vind de kleur van een valk namelijk niet echt bruin, ik noem het meer gelig. :P

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:31

echt heel gaaf paardje!! woow!!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:33

wooow wat een hoop geneuzel over die verdunningen weer :+
Voor degenen die dit beweren: het is zéker geen smokey black, want smokey black toont niet tot amper. Een Smokey Black zal hooguit een lichte parelmoer achtige waas over de vacht dragen, en dat ziet er dan meestal uit als een donkere koffievos.
Maar zwart laat zich eigenlijk amper tot niet verdunnen.

Verder: mooi veulen!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:34

:wow: wat een mooi veulen zeg!
Ben (zoals zovelen hier) ook erg benieuwd hoe hij uit gaat groeien!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:42

Gaaf!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:44

Wow wat mooi! :9
Zou al helemaal leuk zijn als hij de lange manen van mamma zou erven ;)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:00

Prachtig beestje, zal wel een behoorlijke bink worden als je bekijkt hoe stevig hij nu al is!

Interessant trouwens die uitleg over de kleuren hier, ik had niet eerder van van agouti bij paarden gehoord.

Ik vraag me wel af waarom het dier aan beide achter benen op precies dezelfde plaats een wondje heeft (te zien aan de blauwspray) is hij soms gedraineerd daar ofzo?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:34

Hier een paar foto van het kleur dat het veulen uiteindelijke zou kunnen krijgen.
In het engels heet deze 'tint' van valk: Buttermilk (botermelk)

Afbeelding
Afbeelding
Deze foto: valk veulen uit bruin x palo
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:35

Prachtige kleur! :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:36

Kippesoep schreef:
Prachtig beestje, zal wel een behoorlijke bink worden als je bekijkt hoe stevig hij nu al is!

Interessant trouwens die uitleg over de kleuren hier, ik had niet eerder van van agouti bij paarden gehoord.

Ik vraag me wel af waarom het dier aan beide achter benen op precies dezelfde plaats een wondje heeft (te zien aan de blauwspray) is hij soms gedraineerd daar ofzo?

De zg "blauwspray" zou is de ontsmettings spray kunnen zijn die DA gebruikt om het naveltje af te spuiten. Als het veulen recht staat terwijl je spuiten en dan beweeg, krijg je spuitsel overal! :(:) (weet ik uit eigen ervaring)
Maar ik denk in dit geval dat het gewoon de ontsmettings spray op een wondje is.

'Agouti' is HET kleuren gen dat een genetisch zwart paard bruin van kleur maakt. Genetisch als kleur bestaat bruin eigenlijk niet; het is een verandering van de basis kleur zwart. Agouti 'jaagt' het kleur weg naar de uiteinden, mn manen, staart en benen.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:32

Peterina schreef:
De zg "blauwspray" zou is de ontsmettings spray kunnen zijn die DA gebruikt om het naveltje af te spuiten. Als het veulen recht staat terwijl je spuiten en dan beweeg, krijg je spuitsel overal! :(:) (weet ik uit eigen ervaring)
Maar ik denk in dit geval dat het gewoon de ontsmettings spray op een wondje is.

Ja dat ken ik, hier zien ze er ook wel eens meer als smurf uit dan wat anders :D, maar het viel me op dan het op beide achterbenen zit en dan precies opdzelfde plaats. Onze ruin heeft op die plaats (aan beide benen) een soort van littekentje. De dierenarts vermoed dat hij ooit vocht erin heeft gehad en dat dit eruit gehaald is dmv een drain. Ik vroeg me dus af of dat bij dit veulen ook het geval is.

Goejan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 19:12

Kippesoep schreef:
Peterina schreef:

Ja dat ken ik, hier zien ze er ook wel eens meer als smurf uit dan wat anders :D, maar het viel me op dan het op beide achterbenen zit en dan precies opdzelfde plaats. Onze ruin heeft op die plaats (aan beide benen) een soort van littekentje. De dierenarts vermoed dat hij ooit vocht erin heeft gehad en dat dit eruit gehaald is dmv een drain. Ik vroeg me dus af of dat bij dit veulen ook het geval is.

Het is inderdaad ontsmetting aan de achterbeentjes. Waarschijnlijk waren er kleine wondjes van bij de bevalling, de eigenaar heeft toen wat moeten helpen met de bevalling.

Bedankt voor alle lieve reacties!

Hij staat trouwens vanaf deze ochtend bij ons! helemaal overstuur, maar wel braaf. Morgen gaan we hem in de paddock zetten, kan hij even zijn energie kwijt, want met het weer de laatste dagen heeft hij veel binnen gestaan. Tijd voor foto's dus ;)