Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:18

Leuk hè? Die babyfoto’s terug kijken!

Dan voelt het ineens heel ver terug als er dan al zo’n reus naast je staat…
Afbeelding
Het ene moment hou je dus van die kleine wiebel billetjes vast.

Afbeelding
En dan 2,5 jaar later staat er dan zo’n heel paard al. Is toch niet voor te stellen ook?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:46

Jeetje kabajo wat heftig.
Bij mithras is ook een Smid geweest die hem sloeg tegen zij hoofd , dat was ook exit...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:04

Ook Sophie heeft meerdere vervelende ervaringen gehad met de smid.
Toen ik ze had opgehaald kon ik haar benen niet eens meer aanraken, zoveel spanning zat er in.
Dus elke dag 3x oefenen.. en ondertussen een fijne smid gezocht die de situatie begreep en engelen geduld had. En dat had hij..!! _/-\o_

Inmiddels staat ze gewoon heel relaxed bij de smid, alsof ze het al jaren zo braaf doet.
Maar dat heeft wel wat voeten in aarde gehad, om die angst eruit te krijgen..

Vandaag komt de masseur weer. :D
Ik merk dat ze spanning sneller kan laten afvloeien, maar merk ook dat ze nog last heeft van wat plekjes. En eind januari komt de chiropractor haar nakijken op blokkades.

Maar binnenkort eerst oud en nieuw.. en ik zie er als een berg tegenop.
Ten eerste omdat ik calamiteitendienst heb en opgeroepen kan worden.. maar zeker ook omdat Sophie erop gaat reageren. :x
Dus ik duim maar dat ze zich gedraagd en heel houdt..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:20

Hoe staan jullie paardjes met jaarwisseling?
Bij ons gaat tussenhek dicht, dan hebben ze met 4 ( nou ja 3 en 1 mini) een kleine paddock met 2 grote schuilstallen van 5x3 m.
Eventueel kan mithras met kleine van 90 cm daar in ,dat doet ie wel vaker een nachtje, vind ie prima blijkbaar.denk dat hij wel rustig blijft. Eigenaar gesproken en hij loopt over erf met licht en muziek aan en checkt de boel. Meer kun je toch niet denkAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Fijne ruime stal

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 08:18

Fijn zo een ruime stal en samen met een vriendje kan prima hoor.

Hier geen vuurwerk dus ik ga ook niet kijken bij de paarden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 08:38

Wortel dat lijkt me heerlijk geen vuurwerk. Het wordt elk jaar meer en zwaarder vuurwerk. Blij als het over is en ik duim voor vreselijk prutweer 31ste om 0000 uur haha

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:16

Oh wat heerlijk geen vuurwerk. Zouden ze hier ook moeten doen!
Al moet ik zeggen (afkloppen op alles) dat het dit jaar hier beduidend minder erg is, dan dat het wel eens geweest is. Dan was het de laatste 2 weken gewoon oorlog bijna en was het geknal al begonnen in november. Nu hoor je wel eens een knal en laatst om 3 uur ‘s nachts was het ineens heel veel echt harde knallen.
Ze staan hier sowieso ‘s nachts op stal, maar nu net de radio harder en het licht aan. En ze gaan al flink eerder op stal dan normaal. Dit jaar hebben we wel een beetje mazzel, want normaal is er ook nog een hardloopwedstrijd langs ons huis/stallen/weiland op oudejaarsdag in de middag, dat is echt niet tof met zoveel van die gekleurde jasjes te rennen etc. Maar ik zag gisteren dat die dit jaar niet doorgaat toen ik zocht naar de tijden. Ik denk dan dat ik ze rond 14.00 naar binnen haal. Afhankelijk van hoeveel er al geknald wordt.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:41

Hier staat ze vrij in de middel of nowhere. Dus weinig huizen rondom. Qua vuurwerk zal het wel loslopen ook

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:01

Er is wel een georganiseerde vuurwerk show ongeveer 85km hier vandaan. Maar dat zullen wij niet horen. We kijken om middernacht wel naar het Sydney vuurwerk op tv

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 23:08

Hier weinig vuurwerk dichtbij. Ze gaan overdag naar buiten en snachts binnen, zoals altijd. Snachts buiten laten met/rond oud en nieuw zou ik nooit doen. Zal maar 1 mafkees een rotje in je weiland gooien en al je paarden gaan door de draad. Mijn 2 jarige zou ook zo gek zijn met het hele gewicht een hek plat te lopen, nee mij niet gezien.
Verwacht trouwens ook niet extreem veel vuurwerk als je naar het weerbericht kijkt.

Casarell wat vreselijk balen zeg van de smid. Baal daar zo van dat ze dat al zo jong verprutsen.
Minthe was m'n allerliefste veulen, geweldig. Daarna nooit meer hetzelfde en is ze altijd best snel gespannen. Daarom neem ik ruim de tijd voor het leren in tuig en slepen, zodat ze met die spanning van iets nieuws kan omgaan. En dat is veel herhalen en laten zien dat het allemaal prima is.
Fijn he zo'n smid met engelengeduld! Hier ook. Eerste paar keren sta je er een uur, inmiddels binnen 20 minuten rondom bekapt. Zo fijn. Soms heeft ze nog wel een terugval, maar vaak snel weer relaxt. Minthe zal ook naar de fysio gaan begin van het jaar :)

Boedjang ja niks aan... arme beestje kon er niks aan doen en gaf juist heel braaf voetjes voor een baby van amper 2 maanden oud. Snap sommige smeden niet hoor...
Mooie ruime stal!

Sanet ja geweldig die babyfoto's. Nu weinig baby aan!
Had jij de luxe van overdag bevalling? Zilver had half 7 nog geen veulen. Ik doe camera uit, maak mij klaar, kom half 8 in de stal, staat minthe er naast :+
Ze zijn zomaar groot

Vandaag fijn gewerkt aan de longe en een nieuwe vlecht. Manen worden lang
Afbeelding
Afbeelding

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 01:07

Afbeelding

Pepper in de modder langs de schuilstal, de weide is wel droog maar daar gaat ze natuurlijk niet staan of in een droge schuilsta. |( Wat is ze toch een beertje op het moment met haar vacht, wel lekker voor der in de winter <3 en ze is al koe mak, geitjes mak, shetje's, honden, katten er zijn weinig dieren die ze niet heeft gezien waar geluiden uitkomen.

Die van mij heeft ondertussen al heel wat vuurwerk gezien dus dat komt denk ik wel goed :) . Weet niet of dat iets positiefs is _/-\o_

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 05:00

Als ik in Nederland zou wonen in de buurt van bebouwing dan zou ik mijn paard ook binnen zetten. Ik ben mijn eerste paard verloren aan vuurwerk. Tulip geeft er gelukkig niet zo veel om en bij ons is het geen traditie om met oud en nieuw veel vuurwerk af te steken. Tijdens het jachtseizoen (en door het jaar heen) zijn er veel knallen maar dat is toch anders.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 07:46

Sophie staat aan de rand van het dorp. Ze staan wel binnen op stal, maar vanuit haar stal kan ze door een rij met doorzichtige golfplaten het vuurwerk boven het dorp zien. Ik hou werkelijk mijn hart vast.

Ze krijgt wel Easypro om haar relaxter in haar koppie te krijgen.. en dat werkt wel.. maar toch.. :x

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:32

Daar zou ik me niet super druk om maken hoor! Als ze de stal als de veilige omgeving ziet, wat verdoving krijgt, en met andere paarden staat...Dat komt wel goed!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:36

Lekker in de modder. Ach als je zelf weet ze kan droog dan is het aan haar.

Hier blijven ze buiten morgenavond. Wilde ze op stal zetten maar de kleinste eet alleen maar buiten als ze alles kan zien. Dus opsluiten zal meer stress geven. Ze staan wel in mijn achtertuin dus net na 12 als het het oorlog word even wat extra hooi geven. De grote dame geeft er niets om tot nu toe.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:40

Andere paarden interesseren haar helemaal niets.. behalve als deze ook opgefokt zijn.. |o

Het geluid van de radio gaat hard en lichten blijven aan, als ik t moet geloven. Maar wat zal ik blij zijn als t voorbij is.

Nog blijer zal ik zijn als ik de staatsloterij win.. dan koop ik de stal en kan ik mijn droom realiseren.. :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:24

Vaak is er om 00.00 ook vuurwerk op de radio. Cd er op :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:37

Hier gelukkig ook geen vuurwerk in de omgeving, is niet echt een ding. Wel een paar rotjes zo nu en dan, maar dat horen ze op stal niet. Zelfs onze honden gaan rustig door oud en nieuw.
Ik ben net weer terug van vakantie, even lekker bij Shelby wezen spelen. Het regenseizoen is echt begonnen, dus alles is glad! Vanochtend wel een ander, stabiel, paard gereden maar ik wacht toch even met de longeercirkel. Die is altijd super glad en ik wil niet dat ze onderuit gaat.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:51

Juniper wat vreselijk voor je zo je paard verliezen. Mijn vorige 2ben ik verloren door stomme pech. Trappen van ander paard.

Ik moet t loslaten. Maar vind t wel ku.t ook voor de hond, tis toch niks grappig meer aan zo.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:17

Net terug van stal.
Ik heb Sophie haar easepro wat opgevoerd in dosering.. en nu is ze super relaxed.. :')

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:01

Hier net even wezen kijken ze stonden midden op de wei te kijken naar alles wat al omhoog gaat. En wat er gaat is een mooi gezicht. En ik bedenk wat nu gaat gaat om kwart over 12 niet de lucht in.

Maar gelukkig is je dame rustig casarell

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:45

Das vast een mooi gezicht zo vanuit t midden van de wei, butengeweun! :wow:

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 02:51

Afbeelding

Staat er gelukkig ook rustig bij

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:27

Fijn dat ze er rustig bij stonden! Voor iedereen de beste wensen voor 2025! Op naar een mooi jaar met alle jonkies <3

Spot is al 2 dagen niet helemaal zichzelf, ik denk dat het door het vuurwerk komt maar hij eet al een langere tijd niet super goed meer. Gisteren nam ik hem mee naar de bak en had eigenlijk een bommetje verwacht maar hij bleef veel te rustig naast me lopen en was niet helemaal zichzelf. Vandaag met de paarden naar binnen zetten was hij ook veel te rustig, zijn maatje liep voorop en normaal begint hij dan druk te worden en dat was hij nu helemaal niet. Hij struikelde zelfs half zijn stal binnen. Hij kijkt heel anders uit z'n ogen, wilde zelfs zijn brok niet eten, beetje geweekte esparcette wel. Buiten had hij ook al de hele middag niks gegeten al het hooi lag er nog. Ik hoop dat hij snel weer de oude is. Voor vanavond slobber voor hem klaar gezet en morgen maar eens kijken hoe hij is :knuffel:

Komende dagen maar eventjes extra slobber bij voeren omdat hij nu juist eindelijk beetje op gewicht was, maar doordat hij al een tijdje zijn hooi niet goed eet zie je hem ook weer een beetje invallen. Tandarts komt pas in april, mocht hij er echt veel last van hebben ga ik ze even bellen om te overleggen wat handig is

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:51

Ik kwam vandaag op stal en hoorde dat Sophie om 00.00 gewoon lekker lag te slapen.. _O-

Vandaag was ze ook zó ontspannen.. niet normaal.. in de molen reageerde ze niet op wapperende folie van de hooibalen.. en met longeren was ze eigenlijk ook erg relaxed, ondanks de harde wind.
En ik ben er nu ook achter dat haar ontlasting écht onder invloed staat van haar gemoedstoestand.

De easepro heeft dus echt goed zijn werk gedaan..! +:)+
Hopelijk heeft ze nu ook ontdekt dat het ontspannen zijn veel fijner is als altijd gespannen zijn.. maar dat zal de tijd leren..