Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wortel115

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:20

Zou ik ook doen hoor als het goed voelt op deze leeftijd. Zelfde als een rondje wandelen met een zadel op of wat dan ook. Ieder doet het op zijn eigen manier en dat vind ik leuk om te lezen. Ik vind het een fijn idee als ze al wat dingen hebben gezien en gevoeld voor je er echt mee aan de slag gaat. En zo even dingen zien en voelen is niet hetzelde als ze vol in het werk zetten daar is later genoeg tijd voor.

Volgende week gaat Elvis naar huis. De merries gaan dan een paar weken met Atari in de grote paddock zodat de merrie paddock wat onderhoud kan krijgen. Eind januari gaan ze dan allemaal gewoon weer samen in wat nu de merrie paddock is. Dan ga ik ook weer wat vaker Atari er even uithalen. Hij is nu gewoon heerlijk aan het groeien.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:16

Helemaal mee eens! En ik zie het kwaad er niet van in. Beetje spelen, ze is van maart. Dus ze is niet met 2,5 haha

Je merkt wel heel goed verschil tussen een paard en pony hoor vindt ik. Paard blijft vaak lang ‘slungelig’. Zoals Cartier is al zo compleet met alles.
Die moet je juist beschermen voor der zelf. Pas op de plaats doen we regelmatig :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:23

Afbeelding
Afbeelding
Op commando draf... gaat al goed zo leuk
Ondanks wind heeft hij nergens wat van

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:49

Casarell schreef:
Equipro schreef:

Knappe Hilton..!!! <3
Maarre.. springsingel.. martingaal..?? >;)

Ben ik van springen naar dressuur gegaan, en jij van dressuur naar springen?? _O-

Inmiddels is hij met pensioen, want hij is “stuk”… dit was nog bij Hans, dacht dan herken je me wel :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:27

Equipro schreef:
Casarell schreef:

Knappe Hilton..!!! <3
Maarre.. springsingel.. martingaal..?? >;)

Ben ik van springen naar dressuur gegaan, en jij van dressuur naar springen?? _O-

Inmiddels is hij met pensioen, want hij is “stuk”… dit was nog bij Hans, dacht dan herken je me wel :D

Stuk..?? What happend..??

We hebben natuurlijk niet zo heel lang samen daar gestaan..
Toen Rico opgehaald werd voor de operatie, wist ik al dat hij niet meer terug zou komen.. ;(
En toen ze hem open gemaakt hadden op de kliniek, bleek dat hij een zware allergische reactie had op de hechtdraad..

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:28

De wervels net voor zijn schoft waren beschadigd, waarschijnlijk door vastliggen of het incident op de kliniek.... Als grazer is hij pijn vrij, maar zodra er een zadel op komt ontstaat er wrijving.

Ik kan het moeilijk loslaten, maar denk nu een goeie opvolger te hebben gevonden.

Rico idd, het kan raar lopen soms...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 07:27

Phoe.. paarden.. je moet er echt geluk mee hebben..

Sophie stond gisteren ook ineens weer met een verdikking op haar been. Dus dat is weer afwachten.
Haar kaak is gelukkig goed hersteld. Is wel wat dikker als je echt op die plek voelt, maar je ziet er niks meer van.

Komende dagen maar eens wat webinars en/of wat online cursussen bekijken.
Ze moet wat meer innerlijke rust en meer zelfvertrouwen krijgen.
Eergisteren al wat toegepast en dat lijkt wel iets te doen.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:07

Ik heb de TRT gekocht, dat doet precies wat je zoekt, en is niet zweverig. Die van mij werd verkocht omdat ze totaal niet braaf was in de omgang, en elke keer als er maar een grassprietje anders stond, ze al over de zeik ging. Ik kan het echt aanraden. we zijn er nog niet, maar heb al een heel ander paard.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:58

Ah casarell arme Sophie
Die van mij is een coole kikker , maakt zich niet druk maar vloeit wel mooi af. Of hij gaat in het touw van halster bijten,is ook niet heel gewenst gedrag, maar daaraan zie ik wel dat ik net ff te veel heb gevraagd .
En ik ben echt gezegend dat hij nu met juiste vrienden staatAfbeelding
Dit doet hij een keer of 3 per dag sessies van 2 tot 5 minuten. Blijkbaar is dat zijn spanningsboog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:45

Sophie is op zich heel cool.. maar is gewoon heel scherp op haar omgeving.. typisch geval van (door)gefokt (en waarschijnlijk komt daar de hypermobiliteit ook vandaan) voor de hogere dressuur. Vader is trouwens ook zo.. en die zijn ze nu aan t klaar stomen voor de Grand Prix. Maar ook dat vergt veel tijd en geduld bij hem.
Ze heeft t niet van vreemden.. :')

Hier een stukje van de pappa..
https://www.facebook.com/share/r/15NoFejpxT/?mibextid=wwXIfr

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:47

Ben nu inderdaad net TRT begonnen..
Niet zozeer om alles te doen zoals hij het doet, maar meer om tips eruit te halen om haar meer ‘zen’ te krijgen. En dat begint nu met een stukje bewustwording van haar eigen lijf.. en daardoor meer ontspanning.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:51

Ja fijn bewustzijn Is belangrijk

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:51

Casarell schreef:
Sophie is op zich heel cool.. maar is gewoon heel scherp op haar omgeving.. typisch geval van (door)gefokt (en waarschijnlijk komt daar de hypermobiliteit ook vandaan) voor de hogere dressuur. Vader is trouwens ook zo.. en die zijn ze nu aan t klaar stomen voor de Grand Prix. Maar ook dat vergt veel tijd en geduld bij hem.
Ze heeft t niet van vreemden.. :')

Hier een stukje van de pappa..
https://www.facebook.com/share/r/15NoFejpxT/?mibextid=wwXIfr

Mooie paps

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 20:17

Heerlijk dat spelen Boedjang!

Oeh knappe papa Casarell! TRT lijkt me ook nog enorm interessant om meer over te leren.

Ik heb vandaag weer gelongeerd, dit keer wel eventjes de bak deels afgezet. Zo ontzettend trots. Stem hulp galop zit er nu ook op! En kan alles zonder zweep doen dus dat is wel echt enorm fijn. Toch wel echt zo benieuwd hoe hij straks uit gaat groeien en als hij iets meer z'n lichaam gaat gebruiken hoe z'n beweging dan gaan worden. Als ik die bewegingen zo zie ga ik nog een flinke uitdaging krijgen :+
Afbeelding

Afbeelding

Edit:
Ook langzaam aan het kijken voor een hoofdstel voor hem. Hebben jullie ergens een goedkope vandaan of halen jullie er gewoon 1 in de hoop dat die goed zit? Ik twijfel nog enorm wat ik wil gaan doen. Voor april heb ik niks nodig maar zodra hij straks bitje in mag wil ik wel graag een hoofdstel hebben voor hem. Voorlopig kan ik met het kaptoom bezig omdat ik daar ook een bitje aan vast kan maken, maar vind die neusriem wel te dun om als 'hoofdstel' te gebruiken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 00:17

Ziet er prima uit zo, Veertje..!

Ik had voor Sophie een nieuw hoofdstel gekocht, maar deze is nog wat stug, dus een ouder hoofdstel gebruikt wat ik nog had liggen. Met jonge paarden is een soepeler hoofdstel wel zo handig, heb ik ervaren. :')

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 08:50

Afbeelding
Wat goed al de galop veertje. Over hoofdstel geen advies eigenlijk, denk dat ik voorlopig touwhalster en kaptoom gebruik.
Ik ga kijken of het oude side pull van mijn draver aan te passen is op zijn hoofd als hij wat groter is.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:30

Wat goed veertje! Dat wordt idd een uitdaging haha!

Hier een eenvoudig hoofdstel gekocht via mp. Wel nieuw. En was vrij soepel. Dat is idd ook wel erg fijn voor t begin.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:59

Wij hebben vandaag voor het eerst een kleine grote stap gemaakt vandaag.
Tot nu toe altijd samen met een ander paard er bij gewandeld. Maar vandaag gingen we samen op pad. Lekker half uurtje gewandeld met zijn tweeën. Peekie was wel een klein beetje gespannen, maar ze was zo super braaf. Toen we bijna thuis waren kwam er bij een huis ineens een mega hond blaffend de tuin in gerend, en door de bosjes rennend en ritselende stonden we heel even voor een uitdaging, maar zo fijn om te zien dat ze dan toch op mij vertrouwd als ik zeg dat we het samen kunnen. Wat kan je dan gelukkig zijn he!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 23:26

Wat goed martje , dat is een grote stap toch. Knappe actie.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 07:31

Dat gaat al goed Veertje.

Martje dat is fijn zo lekker samen aan de wandel.

Atari heeft een nieuw hoofstel gekregen voor kerst. Hij heeft hem nog niet gepast want ik heb nog geen bit en hij staat nog tot zondag lekker te genieten met Elvis. Hij is ook nog geen 2,5 dus dat komt wel in de komende maanden. Ik neem een week vrij vanaf 6 januari dan zal ik hem eens uit de wei halen en wat met hem doen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:22

Vandaag voor het eerst een keer een echt hoofdstel omgedaan bij Valegro, ziet er gelijk zo volwassen uit! En wat verschillende zadels geprobeerd om te kijken of ik nog wat had liggen dat past. Mijn oude dressuur zadel lijkt fijn te passen dus dat is mooi. Kunnen we die straks gaan gebruiken om op te zitten :)
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:16

Wat goed Martje..! _/-\o_

Atari kan zich nog 2 weekjes voorbereiden.. :D

En bij Libera is alles compleet om aan de slag te gaan.. +:)+

Sophie is begonnen met wisselen.. haar eerste baby tandje heeft een scherpe rand en zal er binnenkort uitgedrukt worden.. *\o/*

Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:26

Wat goed Martje! Super fijn dat het vertrouwen al zo is.

Libera, ziet er mooi uit zo met een hoofdstel in!

Casarell zo leuk om dat gebit zo te zien veranderen! Heb je binnenkort ook nog de tandarts gepland staan of wacht je daar nog eventjes mee?

Filmpje van Spot aan de longeerlijn. Dan zijn z'n bewegingen nog beter te zien haha
https://www.instagram.com/share/reel/_8wX58g1S

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:50

De tandarts is begin oktober geweest, en zal in t voorjaar weer komen.. of zo nodig eerder natuurlijk. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:17

Minthe gaat pas over een jaar. Ze had een heel netjes en recht gebit aldus de tandarts. Die zag geen noodzaak in eerder.

Iedereen is lekker met de paarden bezig. En veel wisselen. Minthe heeft een nare ervaring gehad met de allereerste keer smid waarbij keihard aan de praam is gerukt door de betreffende smid, dus ze heeft een hekel aan dat ik aan haar neus en lippen zit. (Smid is hierna de deur gewezen. Heel veel werk gehad aan haar angst voor de smid die haar letterlijk in elkaar heeft getrapt en aan haar oren heeft getrokken tijdens de allereerste bekap beurt als baby. Ze had wat moeite met evenwicht....)
Ik check de voortanden dus niet. Zal vanzelf wel goedkomen

Januari ga ik verschillende bakken afhuren en met de trailer weg met haar. Even voorbereidend werk voor het beleren voor de kar in februari. Wil niet dat ze al spanning heeft voor het van huis zijn, dat moet dan redelijk normaal zijn voor haar :j Verder gaat het slepen laatste keren gewoon top. Dus zal dat misschien nog 2x doen, meer om het herhalen. Maar ze is braaf zat ermee. Wil niks overvragen en als iets goed gaat, gaat iets goed. Ze staat momenteel weer op een voorijzer omdat ze zo enorm veel schraapt. Zo balen! Ze heeft al een rubberen mat in de stal. Maar buiten heeft dat weinig zin... Nahja, hopelijk wordt dat straks minder.
Wat was ze lief he <3
Afbeelding