Veulens 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:06

Fijn dat het al wat beter gaat met Floki!

Womble

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:09

Ja ik heb ook de groeicurve maar daar zit floki onder de maat al sinds dr geboorte (ukkepuk dat ze is) :') kleinste worden de grootste zeggen we dan maar haha.
Uiteeindelijk hoop ik stiekem toch wel dat ze 1.46 word :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:00

Ah Don don dus die van mij is niet de enige die ineens geen halster meer om wilt haha.
Ik laat het maar, dat komt allemaal wel goed.

Cas zal tussen de 1.70 en 1.75 gaan worden volgens de groeicurve.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:18

Maar wat versta jij onder oefenen goeroe?
Ik heb die van mij soms aan halster omdat ik haar dan gewoon mee neem met Mn 4 jarige. Ze zal toch aan halster trailer op moeten lopen (wat ze overigens braaf doet). Maar al moet ik wel zeggen dat die van mij gewoon een makkelijk karakter heeft. We doen regelmatig de voetjes tillen omdat ik het gewoon fijn vindt dat ze zonder teveel ellende en stress bekapt kan worden. Kunstjes doe ik sowieso niet aan, zie er niet echt meerwaarde van :) kunstje “Ho” en “terug” is voor mij genoeg.

Caia zal rond de 1.20 worden :) zit ook niet zoveel verschil in. Merrie is volgens mij 117 en hengst 119.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:28

Toen ik laatst Mette (onze pup) ging ophalen, heb ik nog even een bezoekje gebracht aan Rudi.
Hij groeit als kool en ze gaan binnen een week of 2 lekker de wei op *\o/*
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:19

Nou..
Het word morgen pas familie uitbreiding!

Oeh aftellen voor op de weide! Heerlijk.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:38

Bedankt allemaal!

MightyJoe da's al flink zeg 1.42! Prachtig kleurtje zo'n buckskin :)

DonDon hopelijk is het een fase :=

DonnavZ ik gok dat Nova rond de 1.50 wordt, en ze was met een jaar ongeveer 1.30 a 1.32 (met een rolmaat opgemeten dus niet officieel :D)

Noisy, fijn lekker de wei op! Hoe gaat het met hem daar?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:03

Vandaag zijn de testresultaten van animal genetics binnengekomen! Nova is 5 panel negatief :D :D :D

Afbeelding

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:19

@Emita hahaha dat hoop ik ook. Terwijl ik die week er voor twee keer een halster om deed en weer af en dat was geen probleem.

@Silly1972 haha nee zeker niet, die van mij heeft al praatjes! De 1ne week is het geen probleem en de andere week krijg je hem niet om. Maarja geduld hebben haha.

Die van mij zal rond de 1.46 / 1.48 worden.

Cintaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:58

Noisy, wat is Rudi knap! Ik herinner me hem nog van vorig jaar, hij is echt al mooi uitgegroeid! Ik las volgens mij dat je dit jaar je merrie terug wilt dekken, is dat dan weer met dezelfde hengst?

Emita, fijn dat ze 5 panel negatief is!

DonDon, hopelijk is het maar een fase en krijg je het halster er wel terug makkelijk om. Ik heb met Ravi zoiets nog niet aan de hand gehad maar hij toont zijn 'dwars liggen' op andere vlakken :+

DonnavZ, ik zou Ravi ook dringend eens moeten meten zodat ik een idee krijg dat hoe groot hij naar verwachting zal worden. Mijn gevoel zegt me dat hij wat groter zal worden dan ik eigenlijk zou willen, voor mij mag hij namelijk op 150 cm stoppen met groeien :D

Jullie jaarlingen zien er al erg goed uit! Ravi is echt nog een enorme pluizenbol, verliest zijn haren ook niet zo goed... Dus op dit moment ziet die er niet zo geweldig uit :o Omdat ik hem nog niet wil castreren kan hij niet op de huidige plaats blijven staan en moet ik eind deze maand verhuizen. Ik zie zelf erg op tegen de trailerrit (ongeveer 1 uur), hebben jullie eventueel tips om dit voor te bereiden of hoe het vervoer zo vlot mogelijk te laten verlopen voor hem? Hij heeft al ooit eerder op de trailer gestaan maar dat was een 2 paards waar heel wat stro en hooi in was gegooid. Ook het tussenschot was eruit gehaald zodat hij zich niet te opgesloten zou voelen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:52

Cintaria kan je niet van tevoren een paar keer oefenen met laden zodat hij daar wat meer vertrouwen in krijgt? En verder zou ik het gewoon precies zo doen als dat je het de vorige keer hebt gedaan.. :)

Heb nog een paar foto's van m'n camera af kunnen halen met Nova afgelopen maand :D ben echt zo weg van d'r blauwe oog <3
Afbeelding

Maar d'r bruine oog is ook niet verkeerd :=
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft echt letterlijk twee gezichten door haar aparte tekening

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:29

DonnnavZ schreef:
Ja ik heb ook de groeicurve maar daar zit floki onder de maat al sinds dr geboorte (ukkepuk dat ze is) :') kleinste worden de grootste zeggen we dan maar haha.
Uiteeindelijk hoop ik stiekem toch wel dat ze 1.46 word :)

Is het erg belangrijk voor je dat ze dat haalt? Ik hoop het voor je, maar de kans lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel erg groot. Of is ze ernstig ziek of verwaarloosd geweest waardoor ze wat in te halen heeft? Wij hadden hier twee jaar geleden een veulen dat normaal gezien rond de 1.45 meter zou moeten worden, maar die bij de geboorte en daarna ook iets kleiner was dan de andere veulens. Die zat op 11 maanden (net nadat ze weer een groeispurt had gehad) op 1.23 meter, maar de laatste berichten zijn dat die de D-maat niet lijkt te gaan halen. Als het erg belangrijk voor je is zou ik overwegen te verkopen. Het is zonde als je je jaren hecht aan een dier (om nog maar niet over de financiën te spreken) dat uiteindelijk te klein voor je blijft. Aan de andere kant neem ik die groeicurve niet al te serieus, want die van mij zou rond de 1.65 meter moeten uitkomen en daar geloof ik niets van.

Nynkster schreef:
Maar wat versta jij onder oefenen goeroe?

Dingen zoals wandelingen en 'kunstjes' inderdaad, maar ook bijvoorbeeld vastzetten puur om te zien of 'hij het nog doet'. Ik zeg niet dat het per definitie slecht is hoor, maar nodig is het in mijn optiek in elk geval ook niet. Dat er een moment komt dat ze iets niet willen betekent niet dat ze de basisdingen vergeten zijn.

Gefeliciteerd Emita!

Vervelend dat je moet verhuizen Cintaria. Ik zou me er niet al te druk om maken, vaak is het baasje zenuwachtiger dan het paard. Eén tip: niet gaan lopen treuzelen. Zorg dat alles klaar staat zodat je hem alleen nog maar hoeft te pakken, opladen en dan gelijk kunt gaan rijden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:45

Ohja, vastzetten doe ik niet. Ze kan het wel maar blijft wel staan als ik haar hoeven wil krabben. We hebben een gedeelte steentjes dus blijft vaak iets haken onder de hoef wat ik dan weg wil halen. 8)7

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:47

Cintaria, geen stro of iets dergelijks, los en zeil dicht, dat is het beste, zo heb ik een veulen in een rit van 2 uur vervoerd

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:06

Mijn veulen heb ik toen hij 6 maanden was los vervoerd. Met veulenrek en zeiltje erover. Wel met bodembeddeking.

Afgelopen zaterdag weer 1 uur vervoerd en hij is nu met zijn 10 maanden een stuk groter. Hij kent vast staan al dus ik hem hem gewoon vastgezet :) Stangen zaten er nu ook in. Als je veulen nog niet kan vast staan zal ik hem los erin doen en dan de stangen eruit. En dan zorgen dat je een rek hebt en zeiltje.

Cintaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:23

Dankjewel voor de tips!

Ik ga deze maand nog zoveel mogelijk naar ginds met de trailer zodat ik wat kan oefenen met hem en hij beetje begrijpt wat de bedoeling is. De vorige keer stapte hij er absoluut niet zomaar op en heeft het best wat voeten in de aarde gehad, dat wil ik nu voorkomen. Vast staan is hij gewend dus ik denk dat ik hem misschien toch beter vast zet? Niet dat hij kan gaan draaien. Ik heb nu namelijk een nieuwe trailer waarbij ik het tussenschot en de stangen wel gewoon wou laten hangen, het is wel met een vooruitloop dus misschien een pluspunt.

Alles lijkt echt zo vanzelfsprekend bij mijn merrie en sinds ik een veulen heb, heb ik echt zoiets van 'oh ja, dat moeten we hem nog leren'! Omdat het bij mijn ander paard allemaal zo gemakkelijk gaat, vergeet je bijna dat ze zo niet geboren worden :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:32

Hou het liefst de stangen erin, omdat dat veel veiliger is voor als je een ongeluk krijgt.
Maar als hij zich eronder wurmt dan is het beter om maar even het risico te nemen en ze eruit te halen.
Maar als hij vast kan staan is dat natuurlijk beter

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:35

@goeroe

nee ik hecht er geen waarde aan de moeder is 1.43 en de vader 1.50 ik had gehoopt op een middenweg maar het ziet er niet naar uit dat ze dat haalt, ik ben zelf maar 1.64 en het is een ouder model haflinger, dus zelfs mocht ze iets kleiner blijven is dat oke.

Ze is heel klein geboren ze kon onder de merrie door ze heeft al een ENORME inhaalslag gemaakt en gaat nu langzaam maar zeker beginnen met groeispeurt 2 (ze is nu 9 maanden en ik gok rond de 1.15)

Het maakt me niet uit of ze klein blijft, al was ze alles wat ik niet had gewilt, dan ben ik er nog steeds blij mee.
Ik ben best trots dat mijn toenmalige 20 jarige merrie mij als cadeau nog een veulen heeft kunnen geven en ze er beide gezond vanaf zijn.

Dat is het belangrijkst !

(Mijn merrie's andere zoon is trouwens wel flink aan de maat geworden, dus wie weet, haflingers valt nooit echt iets over te zeggen)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:37

Dat is zeker belangrijk.
& mn twee dames zijn er! :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:00

*\o/*

Sterre
Afbeelding
En dochter Sientje!
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:05

Wat een schatjes

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:09

Die zijn leuk! <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:10

Dankje! Ze zijn ook erg lief :o
Afbeelding
Afbeelding

Jelske word groot! *\o/*

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:14

Wat een lange benen heeft ze

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:17

Afbeelding
Jaa ze gaat nu echt hard hoor, als ik die achterbenen zie denk ik dat wel flinke dame word :D

Haar hoofd word nu ook echt volwassen en meer spekjes vooraan :D